Treasure eier 11% av Hundai Glovis

EBAN
TRE 17.03.2021 kl 09:24 1160

Etter nedsalget på 1,04% av Hundai Glovis eier de fortsatt 11% som tilsvarer rundt 5;2 mrd avhengig av kursen til Hundai Glovis. Med dagen kurs ca 20 er børsverdien i Treasure lik 4,3 mrd. Ikke unormalt at børsverdien i et industriselskap er lavere enn NAV, men aksjer er jo i prinsippet cash og ikke driftsmidler som bygninger og maskiner.
I tillegg kommer andre verdier som Treasure har (Den Norske Amerikalinjen? ++)
Burde ikke kursen på Treasure ligge langt over dagens på ca 20?
talund
20.03.2021 kl 14:19 1074

Ser du litt tilbake i tid vil du finne at TRE typisk handles med rabatt mot net asset value (NAV) på ca 40%. Rabatten har ligget i det området helt siden selskapet ble skilt ut fra Wilhelmsen. Om noe har rabatten sunket litt i det siste pga tilbakjøp og salg av ca 1/10 av Glovisaksjene eid av TRE. Synes du rabatten mot NAV er høy, kjøp. Jeg gjorde det for lenge sida, og har ingen planer om å selge. Å eie aksjer i TRE har vært lite spennende, men veldig god butikk, så langt.
Sitting_Bull
20.03.2021 kl 17:45 1041

Jeg kjenner ikke selskapet og finner lite informasjon på nettet. Er det kun aksjeposten i Hundai Glovis som er selskapets assets?
Jeg ble imidlertid interessert da jeg oppdaget at Simply Wall St har en kalkulert "Fair value" på 380 kr (https://simplywall.st/stocks/no/transportation/ob-tre/treasure-shares#valuation).
Men det virker som at aksjen er lite likvid med svært lav omsetning. Er dette en vedvarende trend?
EBAN
20.03.2021 kl 18:06 1021

Ser for meg Wilhelmsensystemet (wwi) trenger likvider for sin havvindsatsing og at salg av Hundai Glovisaksjer er aktuelt. Dersom dette skjer må jo alle aksjeeiere få sitt i direkte oppgjør i cash. WWI kan velge å kvitte seg med hele posten som i dag er verdt over 5 mrd. Tre er verdt 4,3 mrd med dagen kurs. Om Tre eier mer enn Glovisaksjene er jeg usikker på. Det vil så komme i tillegg.
talund
21.03.2021 kl 19:24 928

Å finne info om TRE er lett, bare les årsberetninger! Det er trolig det enkleste selskapet med drift på Oslo Børs. EIendeler: Glovisaksjer, cash, egne aksjer (som skal slettes). Null gjeld. 100% egenkapitalandel. Eneste opplysning av betydning som er vanskelig å finne er skattemessig inngangsverdi på Glovisaksjene.
Redigert 21.03.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare