FLYR - er bunnen nådd?

Kratos
FLYR 17.03.2021 kl 11:30 281531

Positive tendenser nede på 5-tallet som også var emisjonspris. Har lastet det jeg kan og smører meg med tålmodighet.
Når verden åpner opp igjen til sommeren skal nok mange ut og fly. Tror på en rebound for hele sektoren her!
Strategi
14.04.2021 kl 15:59 14770

100 % enig her.
FunHouseComp
14.04.2021 kl 21:32 14659

Hegnars lederartikkel i kveld gjør det trolig ikke lettere å være flyr aksjonær i morgen.

Det blir nok enda flere som skal ut.
Redigert 14.04.2021 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Andpaal71
14.04.2021 kl 21:43 14635

Tja. Husker for noen år siden at Hurtigruta ble snakket kraftig ned i denne avisa, omtrent samtidig som det ble kjøpt store andeler fra Hegnar
jokke
14.04.2021 kl 21:47 14664

Tja, hvor mye vekt skal du legge i dette da, har ikke han puttet masse penger i hurtigruten?
cinet
14.04.2021 kl 21:52 14671

Det er en meget klok mann , som kan reiseliv/transport. Hurtigruten solgt til UK, men er vell styreformann (?) en mann dere bør lytte til ( trolig med unntatt av rådgivning innen smittevern) , men hva sier han ...? Takeoff ? Mayday ????
FunHouseComp
14.04.2021 kl 22:07 14650

Det er som vanlig småaksjonærer som må blø, så det er nok bare å forberede seg på et nytt dypdykk i morgen, de som ikke allerede har kastet kortene, kommer til å gjøre det nå. Såpass ærlige må vi være mot hverandre.
cinet
14.04.2021 kl 22:14 14635

Hva er begrunnelsene fra den kloke mann.?
FunHouseComp
14.04.2021 kl 22:20 14677

Den kloke mann er ikke ute etter "likes" i kveld, men du får klikke deg inn å lese.
Redigert 14.04.2021 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
jokke
14.04.2021 kl 22:29 14709

Det er lenge siden han hadde sansen for NAS og nå frykter han konsekvenser av at Norwegian skal konkurrere med de to nye selskapene Flyr og Norse ­Atlantic i tillegg til dem de konkurrerer med i dag.
FunHouseComp
14.04.2021 kl 22:41 14894

Jeg vet ikke hva du tenker, men jeg er ikke i tvil om at flyr skal videre ned i morgen. Spørsmålet er hvor lenge aksjonærer kan sitte å ta disse smertefulle tap, før de kaster kortene?
Redigert 14.04.2021 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
cinet
14.04.2021 kl 23:35 14825

Det synes som lite populært å gi menigheten adekvate inputs. Jeg vil nøye meg med å si pan-pan.....
Tp
14.04.2021 kl 23:40 14914

Er det noen som kommer til å tape penger snart så er det alle som sitter igjen med aksjer i Nas!

https://www.dn.no/finansredaksjonen/norwegian/fantasyfond/fly/ny-podkast-jippi-norwegian-er-reddet-fra-konkurs-men-hva-i-all-verden-skjer-med-aksjekursen/2-1-995546

Flyr har et konkurranse fortrinn der dem ikke svir av penger hver eneste dag slik alle andre selskaper gjør!
Når flyving blir lønnsomt igjen, da står flyr på startstreken med blanke ark. Ja dem vil også opparbeide seg gjeld, men dem behøver ikke hele tiden brannslukke gammal gjeld!16-20 milliarder(etter en emisjon) 6-7 milliarder av disse er Flyflåta til Nas. Da har Nas fortsatt gjeld på ca 13-14 milliarder som skal tjenes inn.

Når det er sagt Vi som sitter med flyr aksjer har foresten liten interesse av å høre på alt det pisset om at flyr går konkurs før dem er i lufta! Det skjer ikke!
Redigert 14.04.2021 kl 23:44 Du må logge inn for å svare
RyddigSamtale
14.04.2021 kl 23:42 14956

Flyr har ingen gjeld, de får leasing avtaler når fly står på bakken og selskapene vil få de i luften og Flyr får kjempe avtaler. Innen 2 år skal de ha mindre mannskap pr.fly enn Ryanair...
SAS har 66 ansatte pr.fly, NAS har 58 ansatte pr fly. Flyr vil ha 41 ansatte første år og etter 2år vil de ha 38 også redusere dette til 36 som er under Ryanair.
Flyr forventer en gj.snittlig billettpris på rundt 660kr. De sier segselv at de kan konkurrere med de andre selskapene. Merkevare er en ting, men man trenger ikke og ha en nasjonal merkevare som SAS eller Norwegian når Flyr enn så lenge ikke er ett nasjonalt selskap. De har spesifikke ruter de skal fly og man kan lese mer i prospektet hvilken ruter de trolig velger.

De bygger opp ett flyselskap der de kun velger høy trafikkerte ruter med høy % sete/last pr.fly avgang. De har første flygning i juni og etter antall piloter de rekrutterte ligger det ann til 3-4 fly...
Vi snakker ikke om en flåte på 50 fly etter første dag...

Kan ikke dere begynne å lese prospektet, alt ligger ute. Det er så mye rart som blir skrevet her, når mye nyttig informasjon ligger lett tilgjengelig.

Noen skriver "store tap for aksjonærene". Eneste aksjonærene som har store tap er de som er uviten og er villig til å betale lang over emisjonskurs for aksjen...
Emisjonskursen i Flyr var 5kr og kursen ligger rundt dette nivået. Nå er tiden "ingen" vil røre flyselskapet (lite hype og mye usikkerhet), det er usikkert rundt korona og gjenåpning. Om man ikke forstår at det er nå man må kjøpe og ikke når aksjen var på 7-8kr har ikke man noe i aksjemarkedet og gjøre.

Om det er noe man får utav Hegnar sin artikkel er det at skal man satse på flyselskap så satser man heller på selskap uten gjeld som Flyr og Norse. Om det er for mange flyselskap og bransjen er mettet er det bedre og eie noen som er gjeldsfri enn noen som har 20 milliard i gjeld og en halv flypark de ikke kan bruke.

Mitt råd: les prospekte, se hvilken plan Flyr faktisk har og ikke minst hvilken kostnadsnivå de skal fly for.
Redigert 14.04.2021 kl 23:44 Du må logge inn for å svare
jokke
15.04.2021 kl 00:00 14964

Cinet har alle penga sine i NAS og er drita forbannet på at Flyr tar andeler:
cinet
I dag kl 20:11
160
NYE NAS er reddet, gled dere over det ! Det er mange som har stor tro på NYE NAS, og investerer mange millioner på dette selskapet. Gled dere over det ( så sant dere ikke eier aksjer i tromsø selskapet flyr) Fra dagens E24;
"Nordea-fond vil satse «over 100 millioner» i nye Norwegian
Nordea er blant investorene som er villige til å investere nær 2,9 milliarder kroner i frisk kapital i flyselskapet. Investeringsdirektør mener nye Norwegian «starter med blanke ark». +++

Aksjekursen vil basere seg, i første omgang, på framtidstro/utsikter. Nye NAS og NORSE vil inngå reward/allianse-samarbeid og sammen blir det en suksess.

Vær også oppmerksom på at Nye NAS henter inn 6 milliarder i mai-21, mens flyr hentet inn.... 0,5 milliarder. Flyr vil til høsten bli tvunget til en kostbar ny emisjon.
( SAS må ha penger i juni-21, men den betaler sikkert den svenske adelen)
fastinvest
15.04.2021 kl 08:48 14758

FLYR TYCOON INDUSTRIER -2.000.000 8.000.000

Det var spetten som solgte seg ned og kursen falt deretter.
Synd med disse bjellesauene som aldri er langsiktig, påvirker kursen så mye når de skal ut.
På den andre siden vil vi få en fin opptur når alle sauene er ute
Strategi
15.04.2021 kl 08:57 14810

Det var det jeg antok.

Vi må nok anta at dette fortsetter noen dager til så får vi håpe han er litt edruelig og ikke gruser.
Single Malt
15.04.2021 kl 09:19 14825

klart at hvis dem investerer 2,9 mrd til 6-7 kr aksjen er det bra gevinst å selge på 50.-
RyddigSamtale
15.04.2021 kl 09:49 14872

Flyr sine emisjoner blir for videre ekspandering av selskapet. SAS og Norwegian sine emisjoner har vært krise emisjoner for å redde selskapet fra konkurs.
Man kan ikke sammenligne en emisjon i NAS som skal ha 20milliard i gjeld en flyflåte på mellom 50-60 fly også kvitte seg med 50-60 fly ettersom de i dag har rundt 110-120 fly. (de ble tvunget i restrukturerings planene å kvitte seg med de)
Fly har i dag 0 fly og skal iløpet av 2mnd øke til 3-4 fly.
Det er to selskap som går i to forskjellige retninger, ene bygger opp. Andre restrukturerer ned for og overleve.

Og si at Flyr skal ha en "dyr" emisjon er heilt feil. Dyre emisjoner er kriseemisjoner når man må restrukturere selskapet og eksisterende aksjonerer taper. Flyr har en plan, de vet når de skal bli lønnsomme og hva som kreves. Bare å lese prospektet, er ikke vits og komme med sladder. Alt står der...
Flyr skal ansette 50 piloter og kabinansatte som de har startet rekruteringen med (for litt over 1 mnd siden). De vil trolig ha rundt 160-200 ansatte det vil koste selskapet alt i alt rundt 16-22mil i mnd på personal + leasing avtaler for fly som trolig vil ha noen egne regler nå i korona tida (kun antagelser) + avtaler med flyplasser etc..
Så burn rate på cash til Flyr er ikke så høy så lenge de får fylt flyene delvis fylt opp.

Det eneste jeg hører når NAS og NORSE inngår samarbeid er at NAS gir fra seg enda mer og eneste måle er og overleve siden de kvitter seg med alle de destinasjonene så kommer NORSE inn og stjeler de om de faktisk klarer å få tillatelsene. Men NORSE er ett langdistanse flyselskap, med planer om første flygning i desember. Flyr skal i lufta i juni.

Og konklusjonen min når jeg leser det folk skriver her er at man er kunnskapsløs, les prospektet. Slutt og framstill noe som fakta eller som at selskapet skal vær konkurs om noen mnd og må hente nye penger. Planene til Flyr står i prospektet og når de skal vær lønnsomme. En investor som er redd for en emisjon har investert i for mange dårlige selskap og kun deltatt i krise emisjoner.
Strategi
15.04.2021 kl 10:31 14834

Bra innlegg.
Spot on.
fastinvest
15.04.2021 kl 10:38 14872

Ja det er ett godt poeng at for NAS vil fremtiden handle om å overleve mens FLYR vil bli en liten pengemaskin som kan vokse sakte men sikkert etter behov. Jeg liker strategien til FLYR og presentasjonen. De har klare planer, lave kostnader og vil vokse litt etter litt med 30 fly innen 2023.
Igjen, kursmål som har kommet er 4-22 kr. Selv med halvfulle fly tjener de penger noe NAS og SAS vil slite med
danmark1
15.04.2021 kl 11:19 14838

Billige flybilletter bliver der færre af, de gamle selskaber har ikke råd til at gå i priskrig. Et selskab som Flyr vil komme til at tjene mange penge, når verden åbner op. Folk er klar til at betale prisen, selv om den bliver højere end tidligere.
Kåre Grønn
15.04.2021 kl 13:21 14910

Den fjerde bølgen kommer grunnet dårlig samkjøring internasjonalt og Astra Z problemer som ikke blir godkjent. Tragisk men sant
Slettet bruker
15.04.2021 kl 13:35 14917

fjerde smittebølge kommer nå ja, spettet på veg ut av Flyr, begynt nedsalget. får nok denne nede på 3-4 kr om noen uker.
danmark1
15.04.2021 kl 13:40 14920

Vi er i den 3. bølge og med vaccineringen kommer der ikke nogen 4. bølge. AZ bliver brugt i alle lande bortset fra Norge og Danmark. Pfeizer og Moderne øger produktionen og Pfeizer leverer 50 mio. til EU før aftalt. De danske AZ-vacciner bliver brugt enten delvis i Danmark, og/eller i et andet land. Så det er faktisk lige modsat, det du skriver.
Tp
16.04.2021 kl 07:18 14540

Dette står i DN:

Spetalen trikser i Flyr
Investor og milliardær Øystein Stray Spetalen var med som investor da det nye flyselskapet Flyr hentet penger og gikk på børs tidligere i år. Spetalen gikk inn med 50 millioner kroner og fikk ti millioner aksjer for fem kroner per aksje.

Mens enkelte andre har solgt seg ut til høyere kurser, har Spetalen blitt sittende i ro. Torsdag sluttet Flyr-aksjen til 5,16 kroner.

Spetalen har eid Flyr-aksjene gjennom sitt private investeringsselskap Tycoon Industrier as. Aksjonærlister de siste to dagene viser at Tycoons beholdning først krympet fra ti millioner aksjer til åtte millioner aksjer og dagen etter fra åtte millioner aksjer til to millioner aksjer. Samtidig som dette har Øystein Stray Spetalen dukket opp privat på aksjonærlistene, fredag oppført med to millioner aksjer.

Aksjonærlistene kommer med to dagers etterslep. Det betyr at Spetalen både eller enten privat eller gjennom Tycoon Industrier kan ha økt eller redusert sin beholdning i Flyr i løpet av de siste to dagene.
Santa01
16.04.2021 kl 08:03 14462

Arctic ser nær dobling i Flyr
Arctic Securities starter dekning av Flyr med en kjøpsanbefaling og kursmål 10 kroner pr aksje, ifølge en analyse torsdag.

Torsdag sluttet Flyr-aksjen til 5,16 kroner. Et kursmål på 10 kroner vil dermed innebære at Arctic ser mulighet for nesten en dobling av aksjekursen.

"Final call before take-off", skriver meglerhuset, som mener dagens aksjekurs gir en interessant mulighet for nye investorer å komme om bord før første fly tar av og innenlandsk etterspørsel begynner å hente seg inn.

Kontantstrømanalysen er basert på en gjennomsnittlig kapitalkostnad på 10 prosent og en fri kontantstrøm på 200 millioner kroner etter 2025. Kursmålet gir en selskapsverdi (EV) mot ebitdar på 6,1 ganger på 2023-estimater.
Jguiden
16.04.2021 kl 08:08 14461

God salgsmulighet idag om kursen holder seg grønn! :) Men er positiv jeg til flyr. Men tror vi kan plukke under 5 før det åpnes for billettsalg i slutten av Mai.
fastinvest
16.04.2021 kl 08:33 14342

Om man ønsker å doble pengene sine kjøper man på disse nivåene. FLYR vil stige over 10kr i sommer når de første flyene er kommet opp i luften.
Strategi
16.04.2021 kl 08:43 14224

Tror vi ser kursen skal opp.
Blir spennende å se på kursutviklingen i dag.
Det vil nå naturlig nok komme kursdrivende meldinger fra selskapet fremover når det gjelder bestillings apper nye ruter osv.
Slutter salgspresset fra enkelte aktører som endrer strategi fra nedsalg av emi aksjer til å se resten av beholdningen som en grei investering vil dette løfte kursen tilbake til 6 kr og videre opp raskt.
Om noe slikt vil skje vil vi se de nærmeste dagene.
Redigert 16.04.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2021 kl 09:09 14157

Ny Flyr analyse, kursmål 10kr
Sprekt det når aksjen koster 5,4 og selskapet akkurat er etablert
Gullit
16.04.2021 kl 09:17 14141

Nå ser det jo ut til att vi kan starte å gønne på med vaksiner. I vår kommune går det så det griner... ekstra doser til Norge også :
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=61744
Slettet bruker
16.04.2021 kl 09:28 14092

er ikke han ute enda?
FLYR TYCOON INDUSTRIER -2.000.000 8.000.000 5,3
Benabel
16.04.2021 kl 09:33 14076

FLYR TYCOON INDUSTRIER AS -6.000.000 2.000.000 1,3