FLYR - er bunnen nådd?

Kratos
FLYR 17.03.2021 kl 11:30 299464

Positive tendenser nede på 5-tallet som også var emisjonspris. Har lastet det jeg kan og smører meg med tålmodighet.
Når verden åpner opp igjen til sommeren skal nok mange ut og fly. Tror på en rebound for hele sektoren her!
HP17
31.07.2021 kl 18:39 9188

Pengene renner ut av kassa, hva blir den neste emisjonkursen?

Coronapandemien gjør at pengene renner ut av kassen for SAS, Norwegian og Flyr. SAS må ha friske penger, mener analytiker.
https://e24.no/naeringsliv/i/w82kK5/analytiker-sas-er-paa-ingen-maate-baerekraftig
Puffen
01.08.2021 kl 10:41 8740

Dette er en plussartikkel. Kan du lime inn hovedkonklusjon ?
alocacoc
01.08.2021 kl 10:45 8782

Her kommer en oppdatering om tallene i Flyr for ukene 26 - 30 som er perioden 30.06 - 31.07. Alle priser er eks. mva. (Mer info står i innlegg datert 19.07 i samme tråd).

Flyr har i perioden hatt 338 avganger og 27.760 passasjerer. Fyllingsgrad er 50% og antall passasjerer per flyvning er 82. Selvkost per passasjer er 774 kroner. Dersom vi tar bort uke 26 (30.06 – 04.07) er periodens fyllingsgrad 54%, 89 passasjerer per flyvning og selvkost per passasjer på 715 kroner.

I uke 29 og 30 er fyllingsgrad over 58% på fem av seks ruter. I samme periode er fyllingsgrad på rute Bodø – Oslo 80 % og 81 %, og rute Tromsø – Oslo 66 % og 69 %. Selvkost for uke 29 og 30 er 545 kroner og 590 kroner per passasjer.

På ukesbasis er antall passasjerer og fyllingsgrad listet under. Merk at uke 30 har seks dager.

Uke 26 = 1.350, 20 %.
Uke 27 = 3.737, 30 %.
Uke 28 = 6.413, 52 %.
Uke 29 = 8.899, 71 %.
Uke 30 = 7.361, 66 %.

Estimerte totale kostnader for perioden er 21,5 million kroner. Dette betyr at den gjennomsnittlige billettprisen må være 774 kroner for at resultatet skal gå i null kroner. Jeg tror driftsinntektene kommer på 15,0 million kroner der gjennomsnittlig billettpris er 539 kroner og resultatet er minus 6,5 million kroner. Siste del av uke 29 og uke 30 var preget av priskonkurranse der mange billetter var solgt til under 400 kroner. Jeg har derfor nedjustert billettprisen til 539 kroner der 55% av passasjerene har betalt under 550 kroner for billetten.

Dette er solide tall og veldig godt levert av Flyr. Det kan ikke bli mye bedre dersom dette er riktig. Et eventuelt negativt resultat er ikke overraskende og betyr lite. Flyr har budsjettert med underskudd i 2021 og overskudd i 2022. Det som betyr noe er størrelsen på tapet, og det blir ikke 20 million kroner. Nordmenn velger Flyr og rutene i Nord Norge er foreløpig en suksess. Det beviser at Flyr kan lykkes i Bergen, Trondheim, Ålesund og Stavanger like raskt. Tallene over viser også noe mer oppsiktsvekkende. Det ser ut til at Flyr kan finansiere store deler av ekspansjonen fra billettinntektene. De «brenner» ikke penger slik som SAS og Norwegian. Det skyldes høyere fyllingsgrad enn forventet, rimelige leasingavtaler og evne til å justere kapasitet etter etterspørsel. Norwegian har en kontantbeholdning på 3,5 mrd. kroner, men de har også 54 fly og 3.300 ansatte å finansiere. Flyr har derimot en kontantbeholdning på ca. 500 million kroner, 3 fly (det fjerde flyet kommer i august) og ca. 150 ansatte (350 i løpet av året).

Det er viktig å huske at det er endringer i forventningene som styrer aksjekursen. At Flyr får flere fly og starter opp nye ruter til Bergen og Trondheim driver ikke kursen i dag. Det er endringene i disse forventningene. En slik endring i forventningene kan være at resultatet fra juli beviser at Flyr kan finansiere store deler av veksten via driften. Hvis de fortsetter å levere som i juli taper de ikke 30-50 million kroner i måneden i høst. Det er det markedet frykter, at pengene renner ut, at emisjonene kommer med påfølgende kursras og eventuell konkurs. Erik Braathen er opptatt av å bevise at Flyr har livets rett, og han er på vei til å oppnå det. Det vil føre til at analytikerne som følger bransjen må ta opp dekning av aksjen, og forhåpentligvis har alle kjøpsanbefalinger. Jeg har ikke et kursmål, annet enn at dagens pris er mer attraktiv siden forrige innlegg 19.07.

Informasjonen over er ment som informasjon og eventuelle aksjekjøp basert på informasjonen er på eget ansvar. Undertegnende er aksjonær i selskapet.
Redigert 01.08.2021 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Puffen
01.08.2021 kl 11:51 8726

Takker for gode innlegg. Blir spennende å se hvor bra du treffer, når selskapet legger fram sine tall. Hvor får du input dataene dine fra ? Tar du forresten hensyn til indirekte kostnader som markedsføring mm ?
Tp
01.08.2021 kl 12:09 8728

Hentet fra E24 i dag:

Flyrs markedsverdi på 750 millioner kroner er ikke spesielt mye høyere enn de 600 millionene som ble hentet inn i ny egenkapital i forbindelse med børsnoteringen tidligere i år. Med selskapets forsiktige og gradvise lanseringer av sine ruter kan nok pengene holde en stund. Selskapet har også gode forutsetninger for selv å begrense hvor mye som renner ut av kassen i oppstartsfasen.

Det kan ikke utelukkes at Flyr vil trenge eller på et tidspunkt ønske ny kapital. Omstendighetene og tidspunktet vil påvirke aksjekursens evne til å tåle en slik kapitalutvidelse. Dersom Flyr utpå høsten eller vinteren kan vise til en relativt vellykket drift og en eventuell emisjon begrunnes med ekspansjonsplaner, behøver ikke utslaget i aksjekursen å bli negativ.
————————————————-
Flyr har i sinn forretningsmodell tatt hensyn for et overskudd først i 2022. Hvis/når dem trenger kapital så er det nødvendigvis ikke negativt da det er for og bygge opp selskapet videre. Pengene går tilbake til Flyr for og kunne vokse. Ikke for og måtte betale gammel gjeld for og kunne overleve.




Redigert 01.08.2021 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Puffen
01.08.2021 kl 12:20 8708

Samme tankesett som jeg selv la til grunn når jeg valgte å kjøpe i dette selskapet.
fastinvest
01.08.2021 kl 12:24 8714

Takker for denne.
En annen ting som er viktig å huske på er at alle flygninger innenlands i dag uansett selskap er nesten blottet for turister.
Bare å fortsette med slike oppdateringer og vært gøy å høre hva ditt kursmål er :)
Kåre Grønn
01.08.2021 kl 12:50 8674

Det blir Nas og Norse
alocacoc
02.08.2021 kl 17:11 8210

NAS og SAS kommer med passasjertall 05.07 og 06.07. Vi håper Flyr kommer med tall denne uken også. De skriver på Facebook "For en fantastisk måned vi legger bak oss". Det er usikkert på om de sikter til gode passasjertall eller noe annet, men 28.000 passasjerer i juli er uansett veldig bra. I innlegget mitt 01.08 har jeg tatt med alle kostnader, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Et annet estimat er at kostnadene blir 23 million kroner og resultatet negativt med 8-9 million kroner. Det er likevel mer enn godkjent i Flyr`s første operative måned. Det kommer nye nyheter snart, og med dette blir august veldig spennende.
Strategi
02.08.2021 kl 19:42 8109

Fremtiden ligger foran oss, med oppstart av 2 ruter 1 juli må man være godt fornøyde med estimat fra alocacoc.
Nye ruter kommer stadig til og jeg ser frem til at studentene begynner å flytte på seg, tror Flyr fort kan bli et foretrukket alternativ for denne gruppen.

Har vel sagt det til det kjedsommelige, men så langt har Flyr levert veldig bra.
Alt er på stell.
I dag sluttet Flyr over 5.16.
Blir dette bruddet etablert over 5.17-5,20 nivået er aksjen uten motstand et godt stykke oppover.
Strategi
07.08.2021 kl 07:54 7436

PRESS RELEASE - 6 AUGUST 2021 17:25
Flyr og MSG Aviation med intensjonsavtale om mer miljøvennlig flyvask og avising

https://www.mynewsdesk.com/no/flyr/pressreleases/flyr-og-msg-aviation-med-intensjonsavtale-om-mer-miljoevennlig-flyvask-og-avising-3120003

Ca
07.08.2021 kl 12:19 7346

Bra! Neppe kursdrinende på mandag, men det kommer forhåpentligvis mer snart. Overvekt på salg de siste ukene.
Strategi
07.08.2021 kl 18:17 7245

Mulig det.
Allikevel har topp 20 økt med ca 2 % .
Strategi
10.08.2021 kl 08:41 6872

Neste uke åpner flygningene til Malaga, Nice og Alicante.
Samt Trondheim og Bergen .
Merkedager for Flyr.

👨‍✈️👩‍✈️✈️✈️✈️
Ca
10.08.2021 kl 10:18 6788

Nedslaget fortsetter. Merkelig... må vel selge med tap på denne kursen?
Møyfrid
10.08.2021 kl 12:22 6688

Dau om dagen. Kan vi se en grei inngang her?
Møyfrid
10.08.2021 kl 12:24 6711

Finnes det noen vettuge analyser?
OzSurfer
11.08.2021 kl 11:34 6535

Veldig bra oppsummering alocacoc. Hvor finner du passasjertall og fyllingsgrad for FLYR og de ulike selskapene?
wibesen
13.08.2021 kl 12:59 6135

Tyder kanskje på god fyllingsgrad på egne fly og at de kanskje var litt konservative mtp antallet fly de har sikret seg..?? Smart mtp. usikkerheten rundt nye koronavarianter og vaksinemotstandere i syd europa.

Blir spennende når tallene slippes 19.august :)
Redigert 13.08.2021 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Tp
13.08.2021 kl 13:03 6184

Mulig med et utdrag fra artikkelen om noen abonnerer?
Slettet bruker
13.08.2021 kl 13:16 6179

Personlig tror jeg ikke flyaksjer vil gi særlig avkastning fremover, men en kan jo ikke vite:)
OzSurfer
13.08.2021 kl 14:59 6098

Neppe. Men det som er spennende å se er om hvor stor markedsandel de kan klare og kapre, og hvorvidt de kan klare å drive mer lønnsomt og bedre enn NAS og SAS. Flyselskaper har vært priset i himmelen før også.
Furuen
13.08.2021 kl 15:05 6106

Flyr will Present Second Quarter 2021 Results on Thursday, 19 August

Flyr will release its financial results for the first half year and second
quarter of 2021 on Thursday, 19 August at 07.00 CEST.

CEO Tonje Wikstrøm Frislid and CFO Brede Huser will present the Company's
results at 08.30 CEST and invites investors, analysts and media to join the
presentation. The presentation can be followed via webcast, followed by a live
Q&A session, and questions may be asked in writing during the presentation.
Please use the following link to access the webcast:

https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20210819_9/
OzSurfer
13.08.2021 kl 15:26 6074

Leser at Air Seven har to fly i flåten, https://airseven.dk/en/travel, og til byr CHARTER, AD-HOC AND ACMI. Flyene ble anskaffet i desember 20.
Redigert 13.08.2021 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2021 kl 16:29 6026

Det var gamle fly dem skal leie inn 😳, hørte rykter om at leveringen av dem to neste var forsinket, så det er nok sikkert grunnet til wet lease, men gleder meg til Flyr skal «revolusjonere» flybransjen, det må jo komme noe som ingen har tenkt på før hvis vi skal få se aksjekursen 🚀
wibesen
13.08.2021 kl 16:33 6002

Generelt enig, men tror Flyr vil fylle et vakuum etter Nas. Nas har mistet mange kunder den siste tiden og Sas flyr i all hovedsak bedriftskunder. Prisingen er også meget lav… lykkes de med fylle de 8 rutene vil denne gå til 10kr raskt.
Furuen
16.08.2021 kl 08:49 5399

Fra facebooksiden i dag:
Hallaien, Bergen! 🤗
I dag åpner vi våre daglige avganger mellom Oslo og Bergen.
Slettet bruker
16.08.2021 kl 10:37 5344

Enda en rute og kursen faller😡
Heia Trondheim! 😍
Vi tok akkuratt av mot din retning for første gang og vi er kjempe glade for å kunne tilby daglige avganger mellom Oslo og Trondheim! ✈️
fastinvest
16.08.2021 kl 16:10 5249

For meg virker det som FLYR går veldig bra. De starter opp de nye rutene etter planen i stedet for å dra i håndbrekket. Tyder på at ting går bra.
Var de mer usikker ville de nok ikke leid inn fly og annonsert nye ruter men heller utsatt og skyldt på corona situasjonen.

Selger ikke mine aksjer og vil snitte ned om aksjen skulle falle videre. Blir spennende den 19 å høre guidingen
wibesen
16.08.2021 kl 20:31 5162

Fin artikkel, Flyr leverer.
Tp
17.08.2021 kl 10:35 5026

Syntes det er merkelig den stadig synker tross at dem leverer som planlagt! Spent på torsdagens tall!
Cashisking
17.08.2021 kl 21:15 4790

Stål troo dette blir bra😄
Slettet bruker
17.08.2021 kl 21:49 4766

Da har du ikke fått med deg prisingen av flybillettene i markedet.
Hvis man ser på OSL-TRD hvor prisen ligger på 321,- og dem får en snitt på 400,- og ca 100 pax = 40.000,- på en flight.
så har dem ca
30.000,- i fuel kost
15.000,- i flyavgift
Så kommer alle dem andre utgiftene som alle som jobber på kontorene, crew i flyene, maintenance, leasing osv...osv
Dette er nok noe av grunnen til at det ikke er så mange store investorer inne i Flyr, her må nok markeded snu på pris før man ser noen possitive tall.
Det er bare å finne frem kalkulatoren så finner du fort ut at dette dem driver på med ikke er drivverdig på lang sikt. Men blir spennende å se Aksjekursen frem mot nyttår og inn dem mørke mnd`ene for luftfart.
wibesen
17.08.2021 kl 22:44 6463

Dette er lanserings tilbud på en ny rute, altså billig markedsføring via jungeltelegrafen. Se heller på prisene til Tromsø, Harstad og Bodø.
Slettet bruker
17.08.2021 kl 23:08 6440

ja, dem ligger på 363,- og litt dyrere 2-4 dager før avgang
Ilusion
18.08.2021 kl 18:04 6151

Biletter til 300kr er en forbigående periode!!!!Det blir dyrere.Men de blir på håret billigst..Men viktigst..Best😉😉
OzSurfer
18.08.2021 kl 23:04 6086

De første månedene handler om å være synlig og å bygge kundegrunnlag. Da er det naturlig at prisene vil være sterkt rabatterte. Det er en del av hele markedsføringspakken. Det mest spennende i morgen er om vi får vite noe om passasjertall og fyllingsgrad så langt. Også må man huske at de kun har vært operative i 50 dager.
Redigert 18.08.2021 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
OzSurfer
19.08.2021 kl 07:25 6010

Financial results
Flyr's first half year and second quarter primarily consist of expenses related
to the establishment and preparations for commercial launch, with the first
flight taking off from Oslo to Tromsø on June 30.

Revenues in the second quarter and first half year was NOK 250 thousand, as the
reporting period includes one day of operations with four flights. Expenses are
predominantly related to the start-up of the company and its operations.

Net loss for Q2 was NOK 64.7 million, and NOK 87.4 million for H1, while net
cash flow in Q2 was NOK -60.8 million and NOK 501.0 million in H1 2021. The
company had a total cash balance of NOK 514.8 million at the quarter end.

Total equity on 30 June was NOK 513.6 million, equaling an equity ratio of
68.4%. Total long-term liabilities of NOK 161.2 million is related to aircraft
leases.

Flyr has completed the project period and has commenced flight operations
according to plan and within estimated costs. With a solid financial position
with solid funding and liquidity, the company is well positioned to expand
according to plans.

*Outlook*
Flyr was established during the Covid-19 pandemic with the aim to build a
sustainable and profitable business model by adapting and scaling production to
meet the needs of the market. Up until the first flight on June 30th 2021, the
Company focused on building a robust and efficient organization and IT
infrastructure. Operations in July was successful, and well received by
customers.

The airline is currently operating three aircraft on domestic routes in Norway,
and will launch flights from Oslo to Alicante, Malaga and Nice on August 21[st].
One additional aircraft is planned for deployment during third quarter, and an
additional two to four aircraft will be put into service by the end of the year.

The company is well positioned to develop in line with its business plan. Focus
going forward is to ensure flexible and cost-efficient deployment of operations.
Redigert 19.08.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
OzSurfer
19.08.2021 kl 07:26 6038

De har brukt langt mindre penger enn hva jeg hadde fryktet.
Jguiden
19.08.2021 kl 07:32 6024

Ja, ser ikke ut som det er behov for å hente penger med det første!
rvmossi
19.08.2021 kl 07:34 6081

De har ett meget bra utgangspunkt for å få dette til! Emisjonsfrykten kan legges bort. Nydelig 🥂🎉