Aker Horizons - Mainstream Renewable Power

Frodon
AKH 18.03.2021 kl 22:24 35511

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/LnwL8q/vil-kopiere-aker-bp-modellen-med-fornybarselskapet

Dagens kurs i Aker Horizons (AKH) er kr 28,99, som inkluderer eierandelene til AKH i ACH, ACC, AOW, REC, SuperNode og Rainpower Holding. Kjøpet av 75% eierandel i Mainstream er fullført 11.5.2021.

Mainstream har ca kr 5 milliarder i cash (euro 500 mill) og de har hatt inntekt på ca kr 7 milliarder på 3 år (euro 721 mill)

«Ser man på regnskapet til MRP de siste årene har selskapet fra 2017 til 2019 startet med en omsetning på 18 millioner euro, som så økte til 632 millioner euro og deretter falt til 71 millioner euro (totalt euro 721 mill)

MRP har en stor kontantbeholdning og porteføljen av eksisterende prosjekter er finansiert. Vi vil jobbe videre med selskapet for å sikre finansiering av kommende prosjekter, sier Kristian Røkke»

https://e24.no/olje-og-energi/i/2dPPWl/vil-ikke-kaste-kortene-i-nbt-ennaa-slik-satser-aker-milliarder-paa-mange-fornybar-hester

Sparebank 1 Markets priser Mainstream Renewable Power til 23,1 pr AKH aksje, dvs nesten dagens kurs i AKH (Our Mainstream valuation is based on a SOTP of the company’s portfolio, where we calculate the DCF for each project and risk-weight them according to development stage)

Dnb markets priser Mainstream til kr 25,7 til kr 41 pr AKH aksje - we arrive at a fair value of Mainstream Renewable Power of NOK19.9bn, with Aker Horizons’ share valued at NOK25.7 per share in Aker Horizons. Using the pricing of its closest peer, Scatec, we calculate a fair value of NOK27bn–32bn on a 100% basis, equivalent to up to NOK41 per share in Aker Horizons.

Mainstream is present in solar PV as well as onshore and offshore wind. The company has assets in Chile, South Africa and Vietnam.

The company has a global organization and strong track-record as one of the most successful independent developers of renewables assets globally.

Near-term value triggers include project awards and completion of projects under construction.

Mainstream has a 10-year track-record in renewable projects. The company has brought more than 6.4 GW of capacity to financial close since 2011

Has generated EUR 980m (dvs ca kr 10 milliarder) in sales proceeds since 2011, equal to 4.4x (!) return on invested capital

Mainstream has successfully raised ~EUR 3.0bn in project finance, dvs ca kr 30 milliarder

«Felles for alle de grønne Aker-selskapene med unntak av Rec Silicon er at de har ingen eller neglisjerbar omsetning.

Dette vil likevel endre seg hvis kjøpet av 75 prosent av selskapet Mainstream snart gjennomføres. Mainstream har en eksisterende portefølje av sol- og vindprosjekter som gir inntjening alt i dag»

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/dlqXJz/til-tross-for-fersk-boerssmell-har-roekkes-groenne-babyer-gitt-ham-over-10-milliarder-kroner-i-gevinst

Nettsiden til Mainstream:

https://www.mainstreamrp.com/

«MAINSTREAM CLOSES US$280M CONSTRUCTION FINANCE FACILITY WITH AMP CAPITAL»

https://www.mainstreamrp.com/insights/mainstream-closes-us-280m-construction-finance-facility-with-amp-capital/

«AGREEMENT WITH AIT TO CO-DEVELOP 500 MW OFFSHORE WIND PROJECT»

https://www.mainstreamrp.com/insights/Agreement-with-AIT-to-co-develop-500-mw-offshore-wind-project/

«MAINSTREAM SIGNS €1 BILLION EQUITY INVESTMENT DEAL WITH AKER HORIZONS»

We plan to bring 5.5 GW of renewable assets to financial close globally by 2023, which sets us firmly on track to becoming one of the world’s first pure-play renewable energy majors»

https://www.mainstreamrp.com/insights/mainstream-signs-euro1-billion-equity-investment-deal-with-aker-horizons/

«MAINSTREAM AND AKER CLEAN HYDROGEN TO COLLABORATE ON GREEN HYDROGEN AND LOW-COST AMMONIA IN CHILE«

https://www.mainstreamrp.com/insights/mainstream-and-aker-clean-hydrogen-to-collaborate-on-green-hydrogen-and-low-cost-ammonia-in-chile/

«MAINSTREAM AWARDED CDP LEADER STATUS FOR SUPPLIER EMISSIONS ENGAGEMENT«

https://www.mainstreamrp.com/insights/mainstream-awarded-cdp-leader-status-for-supplier-emissions-engagement/

Informasjon er hentet ut fra linkene og små utdrag fra analysene til Dnb Markets og Sparebank 1 Markets
Redigert 12.05.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2021 kl 23:48 5981

Deilig å blåse ut litt når tapene blir store,
sikkert trist når en er tungt i AKH ja, men det er blir ris på egen bak å ikke reagere.
Så du må ikke legge skylden på meg at du taper stort, det bør selv en konfirmant skjønne, du må ta ansvar for egne handlinger selv og her bør du bare innse at du har feilet først som sist.

Redigert 11.05.2021 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2021 kl 23:53 5970

Long, gamle gretne gubbe. Skjerp deg. Jeg er faktisk i pluss, men synes du er ille. Kan ikke tenke meg de som faktisk har tap i papiret tenker om deg.
Ulogisk
12.05.2021 kl 07:11 5760

Mener jeg har lest 25%-Litt usikker!
Frodon
12.05.2021 kl 08:54 5562

Aker Horizons eier 75% av Mainstream. De som startet selskapet sitter igjen med 25% av selskapet
Ulogisk
12.05.2021 kl 09:04 5527

Den er grei-Takk skal du ha!!!
Slettet bruker
12.05.2021 kl 09:27 5449

Ser at alle de største grønne tapetene får et rally tilbake i dag, Qfuel, Nel med mer.
Satser på det samme her å laster noen 20k aksjer på 24,6
Går det ikke dumper jeg posten på stopploss

Rsi 28
Redigert 12.05.2021 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.05.2021 kl 10:01 5380

Kjøpe et luftslott på kr 24,6, som skal under kr 20? Gjør du det for å bli kvitt penger? Eller driver du å juger....igjen.....?

Longsitinbulk
I går kl 19:53
Og du? Prøver å lure andre til å kjøpe?
Har aldri anbefalt noen å selge, den vurderingen klarer de ta selv, jeg bare spår hvor aksjen skal, og det er nok under 20 i første rekke.
Redigert 12.05.2021 kl 10:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2021 kl 10:06 5371

Blåser i om det er scam eller ikke, bare jeg tjener penger.
Når aksjene med Rsi ned mot 25 har halvert seg siste måned er det alltid kjøps time, det trodde jeg du viste etter så mange år i markedet som du har.

Jeg er ute av denne med fin gevinst lenge før du er i break
Redigert 12.05.2021 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.05.2021 kl 10:42 5291

Har du noen gang tapt penger på backtradingen din? LoooL. Men hvorfor kjøper du luftslott, når stålet er til halv pris?
Du aner ingenting om mine investeringer, breakeven nivå og mine kjøp og salg. Vet du hvorfor? Because nobody cares. Men du tror faktisk at aksjen falt fordi du skrev "strong sell" igår?

Full treff av Frodon, hahaha

"Frodon
I går kl 14:22
Hehe, du vet hvem han er? ;) Se på innleggene hans, bare tull og rør fra ende til annen ;) Samme som long....
De skal kjøpe aksjen og prøver å lure andre til å selge aksjene sine billig"

Legger med denne, før du redigerer det bort. Det er jo fullt ulovlig, but you dont care...?

Longsitinbulk
I dag kl 10:06
Blåser i om det er scam eller ikke, bare jeg tjener penger.
Redigert 12.05.2021 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.05.2021 kl 10:57 5249

Nå går aksjen rett ned, fort deg å selg før du må backtrade igjen, loool
Slettet bruker
12.05.2021 kl 13:06 5100

Lenge siden jeg har vært her inne.

Jeg sa vel siden emisjonskurs på AKH og ACH at dette er totalt overprisede selskaper, og at kursen skal langt ned. Derimot er det ingen tvil om at kursen skal opp dersom disse investeringene finner vei inn i lønnsom drift. Det spiller liten rolle om man investerer Nkr 100 mrd, men ikke genererer FCF. AKSO er et prima eksempel på dette. Undertegnede har kjøpt langs kurven og sitter med snitt på 29,- Godt fornøyd med det!

Longsitinbulk: Vet ikke om jeg skal synes synd på deg eller ikke. Men at du gidder å bruke så mye tid på å spre dritten din rundt i alle aksjeforum? Jeg mener disse forumene har plass til de som ønsker å gå short og de som ønsker å gå long, men 'contenten' av det du skriver og ordlyden på det kunne komme fra et barnehagebarn. Få deg et liv!

Frodon: Elsker det eierskapet du tar ifht. informasjonsdeling av AKH og underliggende selskaper.
Slettet bruker
12.05.2021 kl 14:43 4963

Ikke tenk på meg , jeg klarer meg, solgte selvfølgelig på opprykket med 90 øre gevinst.
Konsentrer deg eller på din egen investor strategi, en strategi som slår sprekker både forran og bak
En trader tar det han får her å nå, sitter ikke å venter på en mulig gevinst om flere år, det blir for vagt og i disse tøyse aksjene er det slettes ikke sikkert at innhentingen noensinne kommer.

Men lykke til skal du selvsagt ha
Redigert 12.05.2021 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2021 kl 16:10 4803

Frodon, inflasjonen er tilbake på 2008 nivå, det lover ikke godt for vekst selskapene,, du har trolig satt deg tilrette i det selskapet som er værst tenkelig eksponert mot et slikt marked
Nytt krakk i Usa vekst, ser vi kurser under 20 kroner her snart?
Redigert 12.05.2021 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.05.2021 kl 17:37 4647

Lønnsom drift er det bare Mainstream som har. ACC har milliard kontrakt, men regner med at det meste blir brukt for å bygge opp selskapet. Eller hva tror du? Rec er jeg veldig i tvil på, hørt om den fabrikken i vanvittig mange år. Får håpe den generer noe etterhvert. Regner med at Aker beholder lav eierandel til de ser et større potensiale der?

Hva tenker du om AKSO nå? Klarer de å generer store overskudd i fremtiden?

Long lever av dritt, det er god natt eventyr for han. Du kan jo tro at han er en helt annen person rundt venner og familie 😅😅

Godt å høre at noen elsker det 😉 Det skjer vanvittig mye under AKH paraplyen hele tiden. Finnes det et mer spennende selskap på Oslo børs?
Slettet bruker
12.05.2021 kl 17:51 4607

Følger du ikke med på tilsvarende selskaper i Usa? De stuper jo og drar alt annet med ned.
Om du tjener eller ikke spiller ingen rolle for meg, jeg bare spør deg om hvorfor du sitter i slike selskaper nå, nå når alt stuper,er tapet for stort til å ta? Eller hva er det som tvinger deg til å fortsatt tape 3-6% hver bidige dag?
Jeg tror nedgangen i grønne luft aksjer akkurat har startet og dette kan pågå i lang lang tid, hvorfor risikere å gå konkurs innen det snur.

Jeg ønsker deg jo lykke til i hvert eneste inlegg, og det eneste jeg får tilbake er møkk fra deg, hva er problemet ditt.
Redigert 12.05.2021 kl 18:00 Du må logge inn for å svare
retur
12.05.2021 kl 18:19 4540

Ser at acc skal bli ASA. Hva har dette å si for akh.
Klimanytt
12.05.2021 kl 20:43 4367

Tror vi må starte en kronerulling til inntekt for Long, han gikk visst på en smell her i dag... Mange triste skjebner rundt omkring.
KalleIvars
12.05.2021 kl 21:40 4281

Longsitinbulk du har rett. Dog som du meget godt vet er dette et forum for de som i hovedsak har interesse av å se AKH klartre nordover. Så ikke spill overasket over de naturlige menneskelig reaksjoner du får på dine innlegg her. Jeg tro du liker den oppmerksomhet du får her. Vi ser deg🤗 du er flink👍
Så, nå som vi har lagt d bak oss. Du spør om motiv for å sitte i en esg aksje når alle esg aksjer går sørover. Tror motivene kan være så mangt. Mitt er av miljøhensyn og interesse for grønn energi. Å eie en aksje ene og alene for å tjene penger på den er ikke meg , da kan man jo mye heller velge en index. Selv om man taper penger i nuet liker jeg å erverve flere aksjer, litt som å samle på frimerker. Jo flere jeg har jo gøyere er det, selv om d da svinger litt mer i kr beløpet.
Frodon
12.05.2021 kl 22:22 4239

Hvor fant du det? Det har mest med størrelsen på selskapet og krav til føring av regnskap. I utgangspunktet burde alle Aker selskap være på hovedindeksen, men må være litt størrelse og substans for å være der. Liten betydning for AKH pr dags dato slik jeg ser det
Frodon
12.05.2021 kl 22:42 4183

Ja, hadde han bare solgt når jeg sa ifra...stort tap for han igjen, men en eller annen gang må jo han også lykkes utenom på backtradingen? Det er jo derfor han backtrader, har enda ikke sett en eneste gevinst fra han uten backtrading? Dyktige tradere daytrader ikke i vekstselskap på dagen inflasjonstallene kommer 🙈
Slettet bruker
12.05.2021 kl 22:59 4137

Spiser ikke argumentet ditt, er selv interessert i grønn energi, men eier bare kull frakt, jernmalm, olje, tobakk og brennevin, det faller også nå men bare brøkdelen av det miljø gjør.
Jeg tror eller ikke at motivene på å holde denne aksjen er mange det er kun en grunn til å eie Og det er å tjene penger, noe ingen gjør i slike aksjer nå.
Så jeg spør igjen, hvorfor ønsker du å bli ruinert i denne så lenge alle slike aksjer stuper og det blir mindre å mindre sannsynlig at det skal snu, inflasjon eksploderer og renter går rett opp.
Redigert 12.05.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
KalleIvars
12.05.2021 kl 23:16 4081

Du ser bildet veldig sort hvitt nå Longsitinbulk. Du nevner selv dette med inflasjon. Hva er inflasjon? Inflasjon er det samme som et fall i verdien av penger, det vil si at man får mindre varer eller aksjer enn før for en bestemt pengesum. Du snakker om fall i aksjer du, men d henger jo ikke sammen med inflasjon. Her må du ta noen valg før du begynner å argumentere mot andre. Slik jeg leser innlegget ditt argumenterer du nå nesten mot deg selv her.
Redigert 12.05.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
retur
13.05.2021 kl 00:17 3920

Det er bla innkalt til general f. 3 jun. Mld etter børs i dag. Slik jeg forstår det blir de selvstendig
Claudia2
13.05.2021 kl 12:06 3533

Kalle hvis du er så interessert i miljø så gå ut og plukk søppel på stranda :-), prising av aksjer liker ikke økte priser for da blir det mindre igjen på bunnlinja og alternativ avkastning i bank og obligasjoner blir bedre= lavere prising av aksjer generelt. Problemet med de grønne aksjene er at de stort sett taper penger i dag og vil derfor prises ned langt kraftigere enn for eksempel Telenor når det blir mindre pop å eie aksjer.. Dog har grønne aksjer blitt heftig upopulære og hetset i media de siste mnd så jeg tror også man skal kjøpe AKH, Scatec ol.. selv om bunnen sikkert ikke er her akkurat nå. Selve bunnen treffer bare Longsit... som vanlig :-)
optimist68
13.05.2021 kl 16:22 3384

Scatec og AKH handla forgårs. Kan ikke være langt igjen ned nå. Hvis det ikke er fake news fra USA nå så får vi en grei morgendag her hjemme og roe fallet
Slettet bruker
14.05.2021 kl 09:19 3076

22 kroner før helgen?
Slettet bruker
14.05.2021 kl 10:38 2893

Frodon

Hva mener du om 22,5 kr ?

Prøver noen lodd her jeg, du da, eller solgte du deg ut nå?

Får sette en stopp så en ikke blir med ned i gjørma.
Redigert 14.05.2021 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Al7i
14.05.2021 kl 10:42 2779

Ny dag ny nedgang . tror vi ser både 22 og 10 kr til neste uke hvis vi fortsatt å falle 5-9 % hvert dag
Slettet bruker
14.05.2021 kl 10:43 2793

Hmm kan fortsette nedover neste uke også dette dessverre. Vet ikke helt når alt grønt skal få en pustepause. Alt ble kanskje priset for dyrt av mye nytt som ble lansert.
Slettet bruker
14.05.2021 kl 11:02 2708

Har falt 12 av 13 siste handelsdager, jækla bra aksje.

Men det kommer nok et mot hopp snart nå, se Qfuel, opp 25%
AKH nærmer seg 60% fall på under 3 måneder, i denne grønne favoritten til alle meglerhus og proffe investorer:-)
Knegg knegg

Emisjonen var betydelig overtegnet, var ikke nok aksjer til alle som ville delta.
Ler meg skakk
Redigert 14.05.2021 kl 11:04 Du må logge inn for å svare
retur
14.05.2021 kl 11:24 2625

Her er det frykt som short bruker for å få ut småsparerne på tvangssalg. Ikke no annet.
Slettet bruker
14.05.2021 kl 11:31 2599

Tror jeg selger aksjene mine her.
90 øre
/ aksjen gevinst er bra nok for meg i denne søppla
Bobby
14.05.2021 kl 11:32 2597

Kjøpte mer i dag. Her må det handles på lave priser. Dette snur etter hvert.
Meatskull
14.05.2021 kl 11:36 2593

Får se det positive i det. Ser ut til og bli en bra tid og kjøpe neste fredag på lønning. Her blir det bare og snitte ned fremover! Om man bare fortsetter og snitte ned så føler jeg meg sikker på at man kommer i pluss til slutt :) Deilig med fredag og langhelg idag vertfall ;)
Dikteren
14.05.2021 kl 11:38 2582

Da kjøpte du kanskje litt av meg. Med kostpris på 42 så må jeg vente 10 år før jeg er i pluss.
Slettet bruker
14.05.2021 kl 11:44 2554

10 år eller mest sannsynlig aldri ,hvis ikke du har penger til å forsvare posisjon i takt med utvanninger fremover
EnAksjeTil
14.05.2021 kl 11:51 2538

Jeg finner ingen logikk i at den er så lav nå. Nå håper jeg den bare fortsetter nedover så jeg kan laste inn gullet for småpenger. Legg til grunn frodons tall, emipris på 35 flere ganger over tegnet og kursmål på 50 tallet, og de store holder på aksjene. Denne aksjen må virkelig være lagt for hat av bitre kortsiktige lykkejegere.
Redigert 14.05.2021 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2021 kl 11:57 2600

Kursmål 50😂. En ting skal frodon ha. Han er morsom. Hvor blir det av han i dag forresten? Ikke si at han har gitt opp han også
Bullinvestor
14.05.2021 kl 12:04 2604

Markedet har priset AKH aksjen som om Parisavtalen var en gedigen bløff og at oljeprisen kom til å skyte i været til evig tid. Løft hode folkens, det er faktisk flere barn og ungdom som skjønner problemet med energimarkedet og forurensing....