ETF - hjelp

JonasKr
19.03.2021 kl 11:11 1236

Har aldri investert i dette før. Er det noen betenkeligheter å være oppmerksom på hvis en f.eks kjøper Tesla Bear hvis en tror Tesla skal ned? Er det store forskjeller fra en short for eksempel?
Slettet bruker
19.03.2021 kl 12:04 1216

Du taper om regel langt mere om underliggende aksje går i motsatt retning enn det du tror. Mistenker også at om du kjøper Bear så kjøper banken i stedet aksjen for pengene du satser. Eller i verste fall ingenting annet enn at de setter den på egen konto. I og med at en ETF blir nullstilt hver dag så blir eventuelle kumulative tap store. Om du ønsker å bruke ETF så bør tidshorisonten din ikke være lenger enn intradag da du kan tape mye ved å sitte feil vei...
Slettet bruker
19.03.2021 kl 12:12 1207

Glemte å legge til. Hvis du skal shorte så kan det være en ide å gjøre det via en ETF da du ikke taper mer enn innsatsen. Shorter du aksjen direkte så kan tapet ditt bli uendelig stort kontra shorting via en ETF hvor potensialet er null...
Orpheus
29.03.2021 kl 18:24 1000

Jeg valgte for noen uker siden BEAR TESLA X1 NORDNET N som er et sertifikat uten gearing og dermed vel det samme som vanlig short, men med mindre risiko siden en kun kan tape innsatsen. Positivt overrasket over lave gebyrer og solgte med svært god fortjenste forrige torsdag. Spesielt forrige uke var det gøy å se verdien stige når det meste annet falt. All type gearing har jeg dårlig erfaring med så det holder jeg meg unna.
Redigert 29.03.2021 kl 18:31 Du må logge inn for å svare
JonasKr
29.03.2021 kl 18:40 987

Takk for svar! Vurderte selv Bear Tesla da den sto i 700$ men var for sen på avtrekkeren. Tenkte holde meg unna gearing ja. Vurderer fortsatt Bear Tesla.