NOL-Ptil mister toldmodigheten.....

Slettet bruker
NOL 19.03.2021 kl 20:14 69487

Ny gransking fra Ptil er nå klar. https://www.ptil.no/tilsyn/granskingsrapporter/2021/seadrill--west-bollsta--gransking-av-hendelse-med-fallende-stigeror/

Petroleumstilsynet (Ptil) har sluttført granskingen av en hendelse på den flyttbare innretningen West Bollsta .

Stigerøret kunne, med bare litt endret fallretning, truffet borebua hvor det befant seg seks personer da hendelsen inntraff, eller utenfor rød sone på boredekk hvor det også befant seg personell.

Slettet bruker
23.03.2021 kl 00:46 3961

Litt svartmaling fra enkelte, men samtidig mye fakta og sunn fornuft.

Har fulgt NOL både med og uten aksjer på konto siden børsnoteringen og jeg har sjelden sett selskap som blir forsøkt hausset opp som NOL. Aktiviteten på forumet her er bevis nok. Siste året er det skrevet omtrent 600 innlegg i TEL trådene, 1500 i AKERBP. Gjett hvor mange i NOL? 6000 innlegg. Uansett hvor alvorlige meldingene om feil og hendelser har vært underveis feies dette under matta og det klirres høyt i champagneglass.

Ikke engang når 25 tonn dundrer ned på dekk og bare tilfeldigheter gjør at det ikke oppstår en dødsulykke så bagatelliseres det. Tipper gutta som jobber ute på riggene blir imponert av holdningen til enkelte her. Hva som skjer videre her nå skal bli interessant å se, jeg personlig håper Ptil og Wintershall gir det en sjanse til.
Odium
23.03.2021 kl 06:39 3807

Mrhifi.
slapp av litt. Vi håper alle nol kommer gjennom dette på en grei måte, men denne ulykken hadde verre potensial for skade og kostnader en Scandinavian Star. Og det er potensialet for skade som er viktig. Når det er tilfeldigheter som er årsaken til at det ikke oppstår store utslipp eller personskader, så er det en mager trøst at juletreet kanskje ikke har ødelagt utstyret på havbunnen.
NOL skal selfølgelig opp på sikt, men vi som drømte om 60 kr til jul kan nå kanskje få alt satt et år på vent og penger som står i nol vil ikke få ta del i oljeboomen som er på veg
5198
23.03.2021 kl 07:09 3766

Dette har vært en kjedelig hendelse, men verdien av selskapet og riggene er fremdeles den samme muligens litt mindre pga de dårlige historiene de siste 12 mnd. Men caset er likt, skal ikke mer til en at det ryddes opp i dette som nå har skjedd og at driften av riggene forbedres så er vi i rute. Risikoen i dette selskapet er virkelig priset inn p.d.d. Da aksjekursen er ca 20-25% av verdien på riggene. Ledelsen kan fort rydde opp i det meste her ved å være litt flinke til å melde fra til markedet om hva som skjer.

For alle aksjonærer hadde det vært best å si hade til Seadrill og fusjonert med ODL, kunne priset alle riggene til NAV så hadde det blitt fair. Men det skjer nok ikke så lenge Fredriksen er med.

På et tidspunkt vil reel pris på riggene bli gjenspeilet i aksjekursen og da er vi over 50 kr, når det skjer er fremdeles et stort spørsmål.
Redigert 23.03.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Odium
23.03.2021 kl 07:24 3715

Ja en dag vil verdiene gjenspeiles. Men avhengig av hvem som må betale for denne fadesen, så må nol kanskje hente mer penger og inntekter fra mira blir satt på hold en stund. Hadde jeg vært ptil så hadde jeg også gått over Bollsta med mikroskop.
Jeg skal inn igjen i Nol, men jeg tørr ikke sitte med pengene hos dem før dette er avklart og vi får inntrykk at de skjerper seg. De har åpenbart ikke skjønt alvoret etter tidigere hendelser og jeg har jammen vært borti ledelse tidligere som aldri skjønner alvoret.
5198
23.03.2021 kl 07:34 3700

Konsekvensene har vi ennå ikke kontroll på, med en egen delegasjon og fullt fokus på hendelsen er det ikke sikkert vi snakker om mye nedetid, Det som virkelig hjelper er å gå Seadrill virkelig etter i sømmene. Ingen tjener på at riggen er på nedetid over lenger tid så her vil alle jobbe for å komme videre. Men eneste muligheten vi har for å virkelig vite hva som skjer videre er vel en oppdatering på borekampanjen.
Odium
23.03.2021 kl 07:50 3659

Skal vi liksom stole på at seadrill nå tar ting på alvor, når de ikke har gjort dette tidligere?
Hvordan kan vi vite at de ikke glatter over egne tabber med denne delegasjonen uten at en ekstern aktør gjør den samme jobben? Og hvis vi trenger en ekstern aktør, hva er da poenget med en delegasjon fra seadrill?
Slettet bruker
23.03.2021 kl 07:52 3641

Faller nok under 10 nå
Slettet bruker
23.03.2021 kl 07:54 3635

På kort sikt er det meeeget usikkert hva som vil skje. Ser flere skriver at dette vil gå over og selskapene jobber tett for å løse dagens situasjon. Men bakgrunnen for hendelsen blir ekstremt viktig for veien videre, har Seadrill gjort noe feil eller var dette ett hendelig uhell? Dersom ingen andre enn wire kan klandres vil dette med tiden gå bra. Men hva om det nok en gang er svikt i organisasjon, prosedyrer, arbeidsmetodikk..? Da kan det faktisk være at Ptil/WD sier at nok er nok.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 07:58 3610

At Nol skal hente penger er vel oppe og vedtatt, etter dette er vel størrelsen ikke like sikker lenger, de gjør nok smart i å hente langt mer en først antatt, slik historien til dette selskapet er så gjør de vel smart i det.
Odium
23.03.2021 kl 08:05 3564

Jeg har noe erfaring med løfteutstyr offshore og kravene som stilles til dette, jeg har også noe erfaring med kontroll og sertifisering av sånt utstyr.
Jeg kan ikke begripe hvordan noe slikt kan skje med tanke på hvor overdimensjonert slikt utstyr skal være.
Er det noen her som kan spekulere i hvordan en slik sertifisert løftewire kan ryke uten synlig skade?
Slettet bruker
23.03.2021 kl 08:10 3553

Kan ikke alt ryke hvis ting blir feil brukt?
Dette tar nok lang tid å komme til bunns i, blir ikke mye drilling fremover fra denne riggen
Slettet bruker
23.03.2021 kl 08:18 3469

Ting kan ryke om det er defekt også 👍
zool
23.03.2021 kl 08:21 3531

Jeg vet ikke om du har tilgang på Xtrainvestor, men det er flere der som ser ut til å ha litt informasjon og synser litt på saken. Jeg pleier å få informasjon både her og der borte på de selskapene som jeg setter noen kroner i.

Sakset fra forumet:
-Alle topphullene er boret. Totalt ble det boret 3000m med topphull. 3400m mener jeg det står på wintershall sine sider.

-Ja okei, gir mening. 🙂 Gode 500 meter pr brønn da. Regner da med at de har satt 20" conductor på alle brønnene som jo er vanlig ved batch-drilling. Da er jo heldigvis brønnene "dumme" altså det er ikke installert noen andre juletre på template som kan ha blitt skadet av det fallende xmt pluss at de da sansynligvis har to andre juletre stående. Jeg for min del satser da på at template har kommet ifra denne hendelsen uten for store skader da fall i vann er mer tilgivende enn fall i luft. Om de har blitt instruert av Wintershall til å låre xmt uten å bruke tid på å trekke av template posisjon så har de mye seg sjøl å takke. Kjenner ikke til Wintershall og hvor harde de er til å pushe. Mye spekulasjoner, får håpe rapport eller detaljert uttalelse kommer fort.
Redigert 23.03.2021 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
23.03.2021 kl 08:22 3531

Det er vel ikke usannsynlig at dette like gjerne kan være et hendelig uhell og som kunne skjedd hvem som helst. Dessverre så er det dårlig timing og skjer dette rett etter en kritisk rapport fra Ptil og får da langt større fokus enn det ellers ville fått og blir av enkelte utnyttet til å krisemaksimere maksimalt. Har det ingen sammenheng med brudd på prosedyrer eller på noen måte kan lastes verken Seadrill eller NOL så har det i praksis ikke stor betydning. Vi får tro både tabbe- og uflakskvote er brukt opp for en stund nå. Blir ikke mye overasket om den henter seg litt inn igjen i dag.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 08:22 3516

Får håpe Seadrill sitter på ett gyldige sertifikat for wiren som røk og winchen som har blitt benyttet.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 08:26 3475

Må da tro det, blir overrasket om ikke.

Tror heller ikke de har tatt noen "snarveier". Strenge prosedyrer, men hvem vet hva folk er villige til å gjøre under disse tider.

"Snarveier" med uhell kan fort gå utover jobb, jeg hadde aldri gamblet på det.
Nugatti
23.03.2021 kl 08:31 3465

Ryktes at West Venture er solgt av SDRL. Lurer på hva prisen ble? Denne er fra 1999.

Spennende hva som skjer i NOL. Det er store riggverdier her.
Jabbefly
23.03.2021 kl 08:33 3459

Ryktet sier 15mill usd
Stokk Dum
23.03.2021 kl 08:42 3413

Apropos Snåsamannen, jeg ga denne beskrivelsen av SHLF vs NOL til en annen skribent for noen dager sider.
Ellers takk for mye god underholdning de siste dagene på denne tråden, Sirkuset leverer varene.

"...Å sammenligne SHLF med NOL er som å sammenligne en berrføtt spasertur langs stranden en fin sommerdag i stekende sommerhete med en skitur over Grønland midt på vinteren med stiv kuling imot(,) der du ender opp med amputere fingre og tær i ettertid."
https://finansavisen.no/forum/thread/111087/view/3198314?legacy=0

mvh
Redigert 23.03.2021 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
sober-minded
23.03.2021 kl 08:42 3419

Er ikke tvil om at WD er sterkt involvert i opperasjonene på riggene. De legger selv stor vekt på at de arbeider som «One Team» med alle involverte på riggen.

«Etter hver operasjon gikk teamet gjennom resultatene, lærte av arbeidsoppgavene og utviklet hele tiden ny beste praksis for operasjonene. På den måten ble både utstyr og arbeidsmetoder forbedret – og de etterfølgende boreseksjonene kunne utføres enda mer effektivt» , Wintershall Dea.

Er ikke tvil om at WD er opptatt av effektivitet, og «knipe inn» en uke eller to, kommer tydelig til uttrykk gjennom måten de rapporterer på.
At WD skal kunne fraskrive seg alt ansvar, og pælme operatøren og rigg på dør, tviler jeg på.

En total overreaksjon det som skjedde i går !
ullebusten
23.03.2021 kl 08:53 3345

Enig med deg at WD har et ansvar for risikoprofilen som kjøres (ref bla. nedsenking over havbunnsstruktur), men avvikslisten er fryktelig lang fra før, derav kraftig reaksjon i markedet.

Viktig å få klarhet i underliggende årsak for waier-brudd.

Spørsmål jeg tenker er avgjørende:
Hva gjør PTIL med SUT
Hva gjør WD på feltet fremover (jeg tror ikke kontrakten kanselleres men frykter for opsjonen)
Når er riggen i drift igjen / reservedeler / skadeomfang på rammen

Jeg har ikke solgt, men sover ikke like godt ;)

Leit at ledelsen ikke oppdaterer markedet når slikt skjer, hadde ikke skadet.
Redigert 23.03.2021 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2021 kl 08:55 3350

Det er svært strenge regler for bruk av wirere offshore med farge koder for hvert gyldig år. Wire blir kassert selv om de ikke er brukt hvis ikke farge koden er årets. Manskapet har ikke røntgen øyne til å forutse framtidige mulige brudd. De forholder seg til sertifikat og årets farge kode. Jeg mene at flere bør begrense sin fantasi og dømming av selskapet uten kompetanse. La det bero til fakta kommer.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 09:00 3305

👍 Så sant så sant 😊

Odium
23.03.2021 kl 09:21 3180

Nettopp dette jeg tenker på.
Normalt vil jeg tro at en slik wire vil være dimensjonert for minst 8x mbl og kanskje mye mer.
selv en utgått wire med skade skal tåle løftet med mindre skadene er katastrofale og da er de også synlige.
En slik wire vil være både røntget og strekktestet til langt over swl før de fikk den levert.
Det er forbausende at de i det hele tatt har klart å skade wire og så vidt jeg vet så har de ikke vinsjer eller kraner ombord som skal klare å slite dette fra hverandre.
Og hvis ting er brukt feil så er kompetansen ombord skremmende fraværende på alle nivåer.

Jeg er fryktelig spent på hva som egentlig har skjedd.
Oligark
23.03.2021 kl 09:22 3178

Man bør ikke ta så lett på denne hendelsen, og de foregående hendelsene på hhv. WM og WB. Hele fremtiden til NOL avhenger av at de klarer å få nye kontrakter. Riggene i seg selv er gode nok, men hvis ingen vil ta i riggene pga hendelses historikken, så hjelper det ikke at riggene har en god spec.

Hvis et oljeselskap på norsk sokkel trenger en rigg i 2022, og valget står mellom en NOL rigg, og f.eks Transocean Norge (identisk rigg som WB), hva tror dere de velger? Disse hendelsene er en katastrofe for Seadrill/NOL. Så lenge NOL er avhengige av Seadrill for å drifte riggene, vil oppsiden i aksjen være kraftig begrenset.

Jeg håper selvfølgelig at NOL får forlenget/fornyet kontraktene sine, men akkurat nå ser det ikke så lyst ut.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 09:27 3145

Hvor har du fått opplysninger fra at de har skadet wire?
5198
23.03.2021 kl 09:45 3042

Dette blir selvfølgelig tatt veldig seriøst av alle parter, kan godt være at WD har tatt unødige kjanser for alt vi vet eller seadrill for den saks skyld. Fokuset på sikker drift vil mest sannsynlig være ekstremt høyt fremover da kontrakter er det selskapet lever av. I verste fall ryker obsjonene i beste fall «beviser» nå riggen at den er verdig obsjonene i 2022.

Alt fra Ptil til denne hendelsen blir nå GARANTERT ryddet skikkelig opp i, kan være 100% sikker på at en egen gruppe på land bare jobber med dette frem til alle sakene er løst. Skal jeg tippe er riggen i full drift i løpet av 2 uker, men det spennende er hvordan de klarer å drifte riggen fremover.
Skal ikke ta lett på dette, det som skjedde er alvorlig men om de kommer i gang igjen vil dette blåse over om de beviser at sikkerheten er pri nr 1.

Ingen er tjent med en rigg som ikke er i drift.

Kan se ut som om kursfallet har gitt seg, men akkurat nå er ikke det så viktig, det viktige slik jeg ser det for investeringen er at Seadrill nå VIRKELIG gjør alt som står i deres makt for å drifte denne riggen bra sammen med WD.
Redigert 23.03.2021 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
sober-minded
23.03.2021 kl 09:47 3026

fra DN;

Seadrill slipper bot etter alvorlige sikkerhetsbrudd
Seadrill har etterkommet et pålegg fra Petroleumstilsynets om sikkerhetsforhold på riggen West Mira, og slipper dermed bøter på 50.000 kroner per dag som tilsynet truet med for to uker siden.

Det John Fredriksen-dominerte riggselskapet fikk frist til 12. mars for å gjennomgå og gjennomføre tiltak på sikkerhetskritiske anlegg, systemer og utstyr på riggen. På bakgrunn av møter og dokumentasjon fra selskapet, har tilsynet bestemt å ikke ilegge tvangsmulkt, skriver det på nettsiden sin tirsdag.

Så sent som fredag inntraff en ny hendelse på West Mira, som er eid av Northern Ocean men driftes av Seadrill. Tilsynet sa mandag til DN at det ser alvorlig på saken, men at det ikke er besluttet hvorvidt det skal åpnes en formell granskning.
5198
23.03.2021 kl 09:50 3013

Da er allerede de første problemene ryddet av banen, nå gjenstår det å få en konklusjon på hva som skjedde og få riggen i drift igjen.

Markedet tar i mot aksjer på dette nivået det er helt klart, med noen positive nyheter kan vi fort være tilbake på gamle nivåer.

Rent teknisk bunnet denne nå perfekt innenfor trenden sin om en ser på Investtech sine analyser, denne er nå på nivåer med des/jan noe som ikke burdet være mulig i dagens marked.
Redigert 23.03.2021 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
Odium
23.03.2021 kl 09:59 2980

Jeg bare spekulerer i hvordan slikt utstyr kan ryke. Sitter på ingen informasjon om hva som har skjedd.
Feil bruk av utstyr, skade på utstyr eller underdimensjonert utstyr er det eneste jeg klarer å tenke på og ingen av delene skal være mulig hvis folk ombord vet hva de driver med.
Nugatti
23.03.2021 kl 09:59 2984

Nå skal alle inn igjen. Dette blåser over. NOL skal tilbake til 15 kr +

Long, håper du har fått aksjer på 11-tallet?
bvo1
23.03.2021 kl 10:20 2887

Om wire feks. blir liggende mot en skarp kant, kan den ryke på et blunk, selv om wire er sertifisert og alt i orden.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 10:20 2897

Som jeg nevnte og håpet på fikk nå SD et spark i ræva av uante dimensjoner, det ser nå ut til at problemer ryddes av banen raskere enn før. Tragisk sak men vi kan komme meget styrket ut av det, det ser også ut som markedet tenker det samme. Mange triggere fremover som kan løfte oss opp til gamle høyder.(nesten) Fredriksen has not lest the building.
5198
23.03.2021 kl 10:24 2883

Fredriksen vil selvfølgelig få ut verdiene i dette selskapet med tiden, det som kan være litt kjedelig er at dette mer eller mindre er et sovende selskap frem til Fredriksen realiserer. Så her er det tålmodighet og bare tålmodighet som gjelder.

Mye aksjer som bytter hender om dagen også, vil tro de fleste som nå ikke har solgt blir med et stykke opp når dette blir løst og riggen er i drift igjen.
Redigert 23.03.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2021 kl 10:34 2826

159 mennesker mistet livet i scandinavian star. Om du mener denne hendelsen hadde større potensiale så er du helt på viddene.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 10:38 2795

Feil løfteskrev levert? Har vel ikke blitt bekreftet at det var selve vinsj-wiren som røyk?
Odium
23.03.2021 kl 10:49 2766

Kan du se for deg en situasjon hvor dette ikke blir oppdaget?