NOL-Ptil mister toldmodigheten.....

Slettet bruker
NOL 19.03.2021 kl 20:14 70957

Ny gransking fra Ptil er nå klar. https://www.ptil.no/tilsyn/granskingsrapporter/2021/seadrill--west-bollsta--gransking-av-hendelse-med-fallende-stigeror/

Petroleumstilsynet (Ptil) har sluttført granskingen av en hendelse på den flyttbare innretningen West Bollsta .

Stigerøret kunne, med bare litt endret fallretning, truffet borebua hvor det befant seg seks personer da hendelsen inntraff, eller utenfor rød sone på boredekk hvor det også befant seg personell.

Slettet bruker
23.03.2021 kl 15:01 3861

Om jeg ikke tar feil er vel slik utstyr levert av 3-part som samtidig bærer garantiansvar en gitt periode og normalt sett service ansvar? Eller bommer jeg her? Om det er snakk om at vinsjen med tilhørende disker er montert feil eller har hatt en forskyving slik at det har havnet unødig slitasje på kabel er det ikke rart den har røket. Blir spennende å se hvem som egentlig eier dette problemet.
Gillen
23.03.2021 kl 14:32 3957

Bare hyggelig. Har hørt litt fra WM men tror resten får komme etter gransking..
ullebusten
23.03.2021 kl 14:30 3964

Takk Gillen, det gir mening. Høres for øvrig ut som noe som leveres og monteres av 3.part. Time will tell.
ullebusten
23.03.2021 kl 14:16 4019

Hei Gillen,

kan du forklare denne operasjonen. Er det en av kranene som brukes til dette løftet? Brukes det et spesial-løfteåk for håndtering av juletreet? Beklager, men klarer ikke å se for meg hva "misalignment på skiver" tilsier. Om det refereres til vaier på hovedkrana, må vel trinser mm. være trukket opp/installert av leverandør/3.part?

mvh,
Redigert 23.03.2021 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
5198
23.03.2021 kl 14:12 4035

Misalignment på skiver, det må vel bety at wire rett og slett har blitt kuttet pga feil. Da blir spørsmålet om det er utstyret eller personlige feil som har ført til dette.
Ser nå at Seadrill Partners får andre til å drifte riggene en Seadrill, kan virke som Fredriksen må la mye av Seadrill gå. Blir spennende å se om Seadrill ender opp som et mindre selskap.
Gillen
23.03.2021 kl 13:14 4154

Misalignment på skiver.
Mrhifi
23.03.2021 kl 13:11 4164

Anyway...Hvad er fremtidsudsigter ?
SUPERCYCLE ?
Aktivitet for Exploration ?

Why The World Might Not Have Enough Oil To Meet Demand Trough 2050
The global exploration success ratio has dropped sharply, from about 72% in 2010 to 17% in 2020. As “easier” hydrocarbons are already discovered, it will become increasingly difficult to find new resources in mature areas, and a more stringent exploration approach means that only the top-ranked prospects will be drilled. We therefore expect to see an average success ratio of 15% to 20% through 2050.
A 20% ratio requires around 500 wells to be drilled each year, or 650 wells at a 15% chance of success.
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Why-The-World-Might-Not-Have-Enough-Oil-To-Meet-Demand-Trough-2050.html
Mrhifi
23.03.2021 kl 12:33 4253

Redwoody :
Uansett hvor alvorlige meldingene om feil og hendelser har vært underveis feies dette under matta og det klirres høyt i champagneglass.
Ikke engang når 25 tonn dundrer ned på dekk og bare tilfeldigheter gjør at det ikke oppstår en dødsulykke så bagatelliseres det.
Citat slut.



Måske du skal finde dine læse briller frem redwoody 🤓
Bemærk venligst dato..
01.12.2020 kl 20:10 (West bollsta 25 tonn ulykke)

Mrhifi
01.12.2020 kl 20:10
2533
Har skrevet til CEO Scott McReaken! +1 (832) 509 7191
Kan kun opfordre til at i kontakter ledelsen...
sådanne hændelser bør børsmeldes!!!
Vi investors må lægge pres på ledelsen...💪
Redigert 21.01.2021 kl 08:04
Redigert 23.03.2021 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
Odium
23.03.2021 kl 12:29 4267

Ok, blir spennende å etter hvert finne ut mer.
Mrhifi
23.03.2021 kl 11:31 4422

Skal vi ik bare kalde det et WAKE UP CALL til Seadrill !!!
Det her er alvorligt og måske kommer Nol/Seadrill styrket ud af denne alvorlige hændelse... FOKUS PÅ SIKKERHED OG DRIFT HAR TOPPRIORITET NU....og det gælder IKKE kun på West Mira og West Bollsta...Men nok også andre selskaber som lige dobbeltjekker risikoprofilen....

SIDE EFFECTS KAN BLIVE HØJERE RATER I FREMTIDEN ⛑️
Det er ikke FOR FREE at have ULTRA HØJE sikkerheds-standarder.
🤔
Redigert 23.03.2021 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Odium
23.03.2021 kl 10:49 2847

Kan du se for deg en situasjon hvor dette ikke blir oppdaget?
Slettet bruker
23.03.2021 kl 10:38 2876

Feil løfteskrev levert? Har vel ikke blitt bekreftet at det var selve vinsj-wiren som røyk?
Slettet bruker
23.03.2021 kl 10:34 2907

159 mennesker mistet livet i scandinavian star. Om du mener denne hendelsen hadde større potensiale så er du helt på viddene.
5198
23.03.2021 kl 10:24 2964

Fredriksen vil selvfølgelig få ut verdiene i dette selskapet med tiden, det som kan være litt kjedelig er at dette mer eller mindre er et sovende selskap frem til Fredriksen realiserer. Så her er det tålmodighet og bare tålmodighet som gjelder.

Mye aksjer som bytter hender om dagen også, vil tro de fleste som nå ikke har solgt blir med et stykke opp når dette blir løst og riggen er i drift igjen.
Redigert 23.03.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2021 kl 10:20 2978

Som jeg nevnte og håpet på fikk nå SD et spark i ræva av uante dimensjoner, det ser nå ut til at problemer ryddes av banen raskere enn før. Tragisk sak men vi kan komme meget styrket ut av det, det ser også ut som markedet tenker det samme. Mange triggere fremover som kan løfte oss opp til gamle høyder.(nesten) Fredriksen has not lest the building.
bvo1
23.03.2021 kl 10:20 2968

Om wire feks. blir liggende mot en skarp kant, kan den ryke på et blunk, selv om wire er sertifisert og alt i orden.
Nugatti
23.03.2021 kl 09:59 3065

Nå skal alle inn igjen. Dette blåser over. NOL skal tilbake til 15 kr +

Long, håper du har fått aksjer på 11-tallet?
Odium
23.03.2021 kl 09:59 3061

Jeg bare spekulerer i hvordan slikt utstyr kan ryke. Sitter på ingen informasjon om hva som har skjedd.
Feil bruk av utstyr, skade på utstyr eller underdimensjonert utstyr er det eneste jeg klarer å tenke på og ingen av delene skal være mulig hvis folk ombord vet hva de driver med.
5198
23.03.2021 kl 09:50 3094

Da er allerede de første problemene ryddet av banen, nå gjenstår det å få en konklusjon på hva som skjedde og få riggen i drift igjen.

Markedet tar i mot aksjer på dette nivået det er helt klart, med noen positive nyheter kan vi fort være tilbake på gamle nivåer.

Rent teknisk bunnet denne nå perfekt innenfor trenden sin om en ser på Investtech sine analyser, denne er nå på nivåer med des/jan noe som ikke burdet være mulig i dagens marked.
Redigert 23.03.2021 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
sober-minded
23.03.2021 kl 09:47 3107

fra DN;

Seadrill slipper bot etter alvorlige sikkerhetsbrudd
Seadrill har etterkommet et pålegg fra Petroleumstilsynets om sikkerhetsforhold på riggen West Mira, og slipper dermed bøter på 50.000 kroner per dag som tilsynet truet med for to uker siden.

Det John Fredriksen-dominerte riggselskapet fikk frist til 12. mars for å gjennomgå og gjennomføre tiltak på sikkerhetskritiske anlegg, systemer og utstyr på riggen. På bakgrunn av møter og dokumentasjon fra selskapet, har tilsynet bestemt å ikke ilegge tvangsmulkt, skriver det på nettsiden sin tirsdag.

Så sent som fredag inntraff en ny hendelse på West Mira, som er eid av Northern Ocean men driftes av Seadrill. Tilsynet sa mandag til DN at det ser alvorlig på saken, men at det ikke er besluttet hvorvidt det skal åpnes en formell granskning.
5198
23.03.2021 kl 09:45 3123

Dette blir selvfølgelig tatt veldig seriøst av alle parter, kan godt være at WD har tatt unødige kjanser for alt vi vet eller seadrill for den saks skyld. Fokuset på sikker drift vil mest sannsynlig være ekstremt høyt fremover da kontrakter er det selskapet lever av. I verste fall ryker obsjonene i beste fall «beviser» nå riggen at den er verdig obsjonene i 2022.

Alt fra Ptil til denne hendelsen blir nå GARANTERT ryddet skikkelig opp i, kan være 100% sikker på at en egen gruppe på land bare jobber med dette frem til alle sakene er løst. Skal jeg tippe er riggen i full drift i løpet av 2 uker, men det spennende er hvordan de klarer å drifte riggen fremover.
Skal ikke ta lett på dette, det som skjedde er alvorlig men om de kommer i gang igjen vil dette blåse over om de beviser at sikkerheten er pri nr 1.

Ingen er tjent med en rigg som ikke er i drift.

Kan se ut som om kursfallet har gitt seg, men akkurat nå er ikke det så viktig, det viktige slik jeg ser det for investeringen er at Seadrill nå VIRKELIG gjør alt som står i deres makt for å drifte denne riggen bra sammen med WD.
Redigert 23.03.2021 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2021 kl 09:27 3226

Hvor har du fått opplysninger fra at de har skadet wire?
Oligark
23.03.2021 kl 09:22 3259

Man bør ikke ta så lett på denne hendelsen, og de foregående hendelsene på hhv. WM og WB. Hele fremtiden til NOL avhenger av at de klarer å få nye kontrakter. Riggene i seg selv er gode nok, men hvis ingen vil ta i riggene pga hendelses historikken, så hjelper det ikke at riggene har en god spec.

Hvis et oljeselskap på norsk sokkel trenger en rigg i 2022, og valget står mellom en NOL rigg, og f.eks Transocean Norge (identisk rigg som WB), hva tror dere de velger? Disse hendelsene er en katastrofe for Seadrill/NOL. Så lenge NOL er avhengige av Seadrill for å drifte riggene, vil oppsiden i aksjen være kraftig begrenset.

Jeg håper selvfølgelig at NOL får forlenget/fornyet kontraktene sine, men akkurat nå ser det ikke så lyst ut.
Odium
23.03.2021 kl 09:21 3261

Nettopp dette jeg tenker på.
Normalt vil jeg tro at en slik wire vil være dimensjonert for minst 8x mbl og kanskje mye mer.
selv en utgått wire med skade skal tåle løftet med mindre skadene er katastrofale og da er de også synlige.
En slik wire vil være både røntget og strekktestet til langt over swl før de fikk den levert.
Det er forbausende at de i det hele tatt har klart å skade wire og så vidt jeg vet så har de ikke vinsjer eller kraner ombord som skal klare å slite dette fra hverandre.
Og hvis ting er brukt feil så er kompetansen ombord skremmende fraværende på alle nivåer.

Jeg er fryktelig spent på hva som egentlig har skjedd.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 08:55 3431

Det er svært strenge regler for bruk av wirere offshore med farge koder for hvert gyldig år. Wire blir kassert selv om de ikke er brukt hvis ikke farge koden er årets. Manskapet har ikke røntgen øyne til å forutse framtidige mulige brudd. De forholder seg til sertifikat og årets farge kode. Jeg mene at flere bør begrense sin fantasi og dømming av selskapet uten kompetanse. La det bero til fakta kommer.
ullebusten
23.03.2021 kl 08:53 3426

Enig med deg at WD har et ansvar for risikoprofilen som kjøres (ref bla. nedsenking over havbunnsstruktur), men avvikslisten er fryktelig lang fra før, derav kraftig reaksjon i markedet.

Viktig å få klarhet i underliggende årsak for waier-brudd.

Spørsmål jeg tenker er avgjørende:
Hva gjør PTIL med SUT
Hva gjør WD på feltet fremover (jeg tror ikke kontrakten kanselleres men frykter for opsjonen)
Når er riggen i drift igjen / reservedeler / skadeomfang på rammen

Jeg har ikke solgt, men sover ikke like godt ;)

Leit at ledelsen ikke oppdaterer markedet når slikt skjer, hadde ikke skadet.
Redigert 23.03.2021 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
sober-minded
23.03.2021 kl 08:42 3500

Er ikke tvil om at WD er sterkt involvert i opperasjonene på riggene. De legger selv stor vekt på at de arbeider som «One Team» med alle involverte på riggen.

«Etter hver operasjon gikk teamet gjennom resultatene, lærte av arbeidsoppgavene og utviklet hele tiden ny beste praksis for operasjonene. På den måten ble både utstyr og arbeidsmetoder forbedret – og de etterfølgende boreseksjonene kunne utføres enda mer effektivt» , Wintershall Dea.

Er ikke tvil om at WD er opptatt av effektivitet, og «knipe inn» en uke eller to, kommer tydelig til uttrykk gjennom måten de rapporterer på.
At WD skal kunne fraskrive seg alt ansvar, og pælme operatøren og rigg på dør, tviler jeg på.

En total overreaksjon det som skjedde i går !
Stokk Dum
23.03.2021 kl 08:42 3494

Apropos Snåsamannen, jeg ga denne beskrivelsen av SHLF vs NOL til en annen skribent for noen dager sider.
Ellers takk for mye god underholdning de siste dagene på denne tråden, Sirkuset leverer varene.

"...Å sammenligne SHLF med NOL er som å sammenligne en berrføtt spasertur langs stranden en fin sommerdag i stekende sommerhete med en skitur over Grønland midt på vinteren med stiv kuling imot(,) der du ender opp med amputere fingre og tær i ettertid."
https://finansavisen.no/forum/thread/111087/view/3198314?legacy=0

mvh
Redigert 23.03.2021 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
Nugatti
23.03.2021 kl 08:31 3546

Ryktes at West Venture er solgt av SDRL. Lurer på hva prisen ble? Denne er fra 1999.

Spennende hva som skjer i NOL. Det er store riggverdier her.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 08:26 3556

Må da tro det, blir overrasket om ikke.

Tror heller ikke de har tatt noen "snarveier". Strenge prosedyrer, men hvem vet hva folk er villige til å gjøre under disse tider.

"Snarveier" med uhell kan fort gå utover jobb, jeg hadde aldri gamblet på det.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 08:22 3597

Får håpe Seadrill sitter på ett gyldige sertifikat for wiren som røk og winchen som har blitt benyttet.
Siphlonurus
23.03.2021 kl 08:22 3612

Det er vel ikke usannsynlig at dette like gjerne kan være et hendelig uhell og som kunne skjedd hvem som helst. Dessverre så er det dårlig timing og skjer dette rett etter en kritisk rapport fra Ptil og får da langt større fokus enn det ellers ville fått og blir av enkelte utnyttet til å krisemaksimere maksimalt. Har det ingen sammenheng med brudd på prosedyrer eller på noen måte kan lastes verken Seadrill eller NOL så har det i praksis ikke stor betydning. Vi får tro både tabbe- og uflakskvote er brukt opp for en stund nå. Blir ikke mye overasket om den henter seg litt inn igjen i dag.
zool
23.03.2021 kl 08:21 3612

Jeg vet ikke om du har tilgang på Xtrainvestor, men det er flere der som ser ut til å ha litt informasjon og synser litt på saken. Jeg pleier å få informasjon både her og der borte på de selskapene som jeg setter noen kroner i.

Sakset fra forumet:
-Alle topphullene er boret. Totalt ble det boret 3000m med topphull. 3400m mener jeg det står på wintershall sine sider.

-Ja okei, gir mening. 🙂 Gode 500 meter pr brønn da. Regner da med at de har satt 20" conductor på alle brønnene som jo er vanlig ved batch-drilling. Da er jo heldigvis brønnene "dumme" altså det er ikke installert noen andre juletre på template som kan ha blitt skadet av det fallende xmt pluss at de da sansynligvis har to andre juletre stående. Jeg for min del satser da på at template har kommet ifra denne hendelsen uten for store skader da fall i vann er mer tilgivende enn fall i luft. Om de har blitt instruert av Wintershall til å låre xmt uten å bruke tid på å trekke av template posisjon så har de mye seg sjøl å takke. Kjenner ikke til Wintershall og hvor harde de er til å pushe. Mye spekulasjoner, får håpe rapport eller detaljert uttalelse kommer fort.
Redigert 23.03.2021 kl 08:22 Du må logge inn for å svare