NOL-Ptil mister toldmodigheten.....

Slettet bruker
NOL 19.03.2021 kl 20:14 69624

Ny gransking fra Ptil er nå klar. https://www.ptil.no/tilsyn/granskingsrapporter/2021/seadrill--west-bollsta--gransking-av-hendelse-med-fallende-stigeror/

Petroleumstilsynet (Ptil) har sluttført granskingen av en hendelse på den flyttbare innretningen West Bollsta .

Stigerøret kunne, med bare litt endret fallretning, truffet borebua hvor det befant seg seks personer da hendelsen inntraff, eller utenfor rød sone på boredekk hvor det også befant seg personell.

Bolster
03.04.2021 kl 23:21 4868

Dersom det skal bli et senario må JF opprettholde noenlunde kontroll i Seadrill. Det er i det blå nå.
5198
04.04.2021 kl 08:10 4721

Dette har nok Fredriksen god kontroll på, modellen som blir nevnt her har vi sett tidligere. Ville bli veldig overrasket om ikke vi ser en fusjon i løpet av 2021/2022.
Skulle det mot all formodning skje at Fredriksen mister kontrollen i Seadrill vil egentlig ikke dette være noen nedtur da står NOL igjen alene og er klar for oppkjøp fusjon med alle. Men da kan ting ta litt lenger tid men er ikke redd for betalingen av NOL skal bli noe dårligere. Fredriksen har også uttalt at han kan tenke seg å eie litt mindre i selskapene han kontrollerer slik at andre er med på å dra lasset så alt ser ut til å gå Fredriksens vei spør du meg. Kost prisen på NOL sine rigger er i dag lang over dagens børsverdi er ikke akkurat typisk Fredriksen å tape på asset play.
energikongen
04.04.2021 kl 09:59 4659

Dette er nok under kontroll fra JF

Artikkel fra i fjor høst.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/kultur/2020/10/07/195710334/jeg-har-aldri-brydd-meg-sa-mye-om-penger-det-er-det-a-lykkes-som-er-det-store-her


Fredriksen avsetter rundt tre milliarder kroner til Seadrill og blir trolig sittende igjen med en eierandel på 35–40 prosent
Redigert 04.04.2021 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2021 kl 10:23 4612

Hva vet du om hva Fredriksen eier av gjeld i Sdrl nå, kjenner du han personlig?
I de aller fleste tidligere tilfeller der selskapene holder på å gå konkurs har Hemen kjøpt opp deler av gjelden.
At Sdrl skulle ende med konvertering av brorparten av gjelden og starte ´helt´ med blanke ark har vært en nobrainer i over et år.
At Fredriksen mister kontroll har jeg overhode ikke tro på, da er det i såfall bevist og at han gir opp Drilling, noe jeg ikke tror en kalori på.
Redigert 04.04.2021 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
5198
04.04.2021 kl 10:54 4600

At Fredriksen skulle gi opp Drilling stemmer bare ikke etter kjøpene av WM og WB. Så Fredriksen har en plan både for Seadrill og NOL bare det at vi ikke klarer å se den ennå. At han ikke får tilbake mer en investert kapital i NOL er naivt å tro, hva dette vil si i kroner og øre pr aksje er vanskelig å si ( er selv sikker på at aksjonærene får betalt over 50kr pr aksje men usikker på hvilken måte).
Tror vi fort kan se en økning i NOL kursen fremover da sikkert flere vil posisjonere seg, samtidig kommer snart begge riggene i drift igjen. Bare å håpe på at uhellene nå er over og at driften virkelig tar seg opp.


Bolster
04.04.2021 kl 11:22 4565

Jeg bare registrerer at Odfjell ser ut til å snappe opp West Aquarius, og at SVP har kjøpt seg betydelig opp i obligasjonsgjelden. SVP er ute etter rigger.
Er ikke godt nytt om Odfjell får kloen i Aquarius. Da får WM og WB en ny konkurrent på norsk sokkel. I tillegg er den driftet av et ettertraktet firma.

Er det egentlig så ille for NOL om JF gir opp Seadrill?
Slettet bruker
04.04.2021 kl 11:39 4572

Det er nok bare du som tror på det Bolster.
JF gir aldri i verden fra seg noe på bunn nivåer i en syklus, så å spekulere i at JF mister kontroll er et ikke tema for min del, det er jo JF som ønsker denne store konverteringen.
Redigert 04.04.2021 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
Odium
04.04.2021 kl 11:41 4565

Jeg har hørt en liten mus snakke om at dolphin Drilling snuser på nol.
Noen andre som har hørt noe?
Bolster
04.04.2021 kl 11:43 4560

Tirsdag formiddag kan du ha skiftet mening. Så dine tolkninger tar jeg med knusende ro.

Jeg sier ikke at JF mister kontrollen. Men muligheten er der.
Slettet bruker
04.04.2021 kl 11:48 4565

Sludder, å tro at Fredriksen mister kontroll i et forslag han selv stemmer for blir jo bare for dumt, dette tror du ikke på selv engang.
Har du redusert med for mange aksjer i Nol?
Passer dårlig, da aksjen trolig skyter tirsdag.
Bolster
04.04.2021 kl 11:50 4605

Bare du som tror at FA forum styrer kursene på OSE.
Slettet bruker
04.04.2021 kl 12:16 4561

Er det kredible kilder? Vet at Dolphin har vært frempå i media med vekst-planer tidligere men det har vel foreløpig vært snakk om gammelt stål. Dolphin hadde svært godt rykte på seg før og var en gjenganger på statoils lister over de mest effektive riggene (7-8 år siden). Spennende om de skulle samle inn kapital og virkelig satse, Da kan muligens odfjell få en sterk konkurrent. Men det hele avhenger av flaks og kanskje mest av alt folkene som drifter riggene.
Slettet bruker
04.04.2021 kl 12:36 4283

Når du skal inn på tirsdag må du nok litt opp i boka, med en daglig omsetning på 100k aksjer må jo du være den eneste som tror at FA ikke har påvirkning på kursen i Nol
Men diskusjonen dreide seg ikke om det, det dreide seg om JF mister kontroll i Sdrl, der er du helt på viddene.
Redigert 04.04.2021 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
5198
04.04.2021 kl 14:02 4186

Dolphin Drilling ryktes det ser på mye helt sikkert også NOL, alle snakker med alle i bransjen poenget er vel at Fredriksen har en plan med NOL. Derfor skal det mye til at noen får til noe med NOL. Litt overrasket over at Fredriksen har mistet kontrollen på flere rigger jeg også men da inngår de tydeligvis ikke i planen.
bravo
04.04.2021 kl 14:24 4138

Dessverre er NOL nå trolig "Damaged gods".

Allerede den 19. April vil W Mira mest sannsynelig være 30 dager uten rate, noe som da trolig vil medføre at Wintershall terminerer kontrakten på WM.

Da NOL ikke har lykkes med å oppnå stabil drift og ett tilfredstillende HMS nivå på disse riggene vil det bli vanskelig å vinne nye kontrakter for disse på NCS uten fundamentale endringer på eier siden eller drift siden.

Mulig Dolphin kunne fått til noe, men med en HMS historikk og leveranse som nå vil vel kanskje internasjonalt arbeid være eneste mulighet....
Bolster
04.04.2021 kl 14:34 4237

Tror ikke Wintershall terminerer kontrakten nå. Enkelte kontrakter har klausuler hvor kontrakten kan termineres vederlagsfritt dersom x antall dager nedetid inntreffer.
Det jeg derimot er skeptisk til er utøvelse av opsjon. Den sitter langt inne for Wintershall etter mange alvorlige hendelser.
Slettet bruker
04.04.2021 kl 15:51 4152

Du krisemaksimerer hardt nå Bravo

"Et «best case» senario vil være 2-6 mnd på null rate ved verft, for å lukke avvik og reparasjoner. Før riggen etter forhandlinger, får fortsette for WS på reforhandlet rate rundt Opex. 180-199k USD."
sitat: Deg

Ettersom jeg ser ligger riggen fortsatt på lokasjon. Oppe og kjøre igjen om ei god uke tenker jeg..
5198
04.04.2021 kl 17:08 4074

Bare tull det du kommer med , Wintershall terminerer selvfølgelig ingen kontrakt har ikke mulighet til det heller. Siste uhell har det ennå ikke kommet noen konklusjon rundt heller. Seadrill og NOL er nå fullstendig klar over at de må gjøre seg fortjent til obsjonene her kan det selvfølgelig bli en diskusjon.
Bolster
04.04.2021 kl 17:48 4029

Enig i at Wintershall ikke terminerer noen kontrakt nå. Men mulighet har de når som helst. I gode tider ble det skrevet «vanntette» kontrakter slik at det ble ekstremt dyrt for operatør å terminere kontrakt. I de siste årene er kontraktene fordelaktig operatør.
bravo
04.04.2021 kl 18:04 4003

Vel, svaret på om det blir terminering er uansett ikke langt unna, bare ca 2 uker igjen til vi har fasiten.
Kommer riggen tilbake på rate så blir det ikke terminering i denne omgang.
Kiss
04.04.2021 kl 19:05 3898

Det blir helt sikkert ikke noe terminering, riggen vil gjøre seg ferdig med påbegynt arbeid. Garantert ingen opsjoner. Tipper riggen er uten kontrakt Q3 2021. WM vil ikke få mer arbeid på norsk sokkel med Seadrill.
HAS
04.04.2021 kl 19:41 3841

Synes noen er temmelig skråsikre på temmelig tynt grunnlag. Man må ikke glemme at WH i utgangspunktet var meget godt fornøyd med riggen i sin siste uttalelse. Kanskje man bør vente med å trekke noen konklusjoner, i det minste inntil det foreligger en rapport på hva som sviktet under denne episoden. Ansvarsforholdene er vel heller ikke klarlagt.
Bolster
04.04.2021 kl 19:49 3826

Hendelsen er viden kjent i bransjen. Seadrill sender ut safety alert via IADC som alle riggene i Norge mottar. Det er kanskje uvist for noen her hvem som er ansvarlig for hendelsen. Det skjønner jeg. Svært sjeldent det er andre å skylde på...
Wintershall var godt fornøyd med WM under topphullsboringen på NOVA. Det i seg selv holder ikke til utøvelse av opsjon.
Odium
04.04.2021 kl 20:12 3786

Min lille mus sier at mange i nol ønsker dolphin som ny eier fremfor seadrill og at dolphin snuser.
Mer vet jeg ikke
5198
04.04.2021 kl 20:23 3754

Både Seadrill og Transocean har et dårlig rykte på seg som arbeidsgivere, mens Odfjell og Dolphin har det motsatte. Er prisen riktig håper jeg Dolphin får til noe.
Bolster
04.04.2021 kl 20:31 3756

Er redd det ryktet kommer fra Dolphins forsøk på å kuppe rigger fra Seadrill i den pågående restruktureringen. Vet det er mange rigg ansatte i seadrill som ønsket/ønsker det. Er jo ikke akkurat kjent for å kjøpe nyere enheter Dolphin😅
Er prisen rett så gjerne det for meg også!
5198
04.04.2021 kl 20:42 3724

Jobber selv i bransjen og ryktet stammer nok fra chapter 11 ja, mye rykter rundt Dolphin og Awilco også. Tror veldig mye er forandret i denne bransjen i løpet av 2 år. Fredriksen er villig til å selge alt om prisen er riktig, men tror Fredriksen har en plan på dette.
Slettet bruker
04.04.2021 kl 21:23 3654

Nå var det jo opprinnelig Dolphin som startet bygging av Bollsta, så riggen er nok mer kjent for dem enn mange skal ha det til.

Edit: men ja, Borgland, Bideford, Bredford, Blackford etc er/var ekstremt gamle rigger...
Redigert 04.04.2021 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
5198
04.04.2021 kl 22:24 3565

Ja det kan du si, Fredriksen har nok en plan med selskapene han kontrollerer var det jeg mente. Det som blir interessant fremover er at nå har alle sett hvor mye bedre det er å ha rigger i Nordsjøen kontra alle andre plasser. Vil Fredriksen lage et rent HE selskap er det jeg lurer mest på om dagen.

Blir overrasket om vi ikke ser litt posisjonering til uka, tror vi vil se en pen oppgang før fredag. Er ikke mange dagene til riggen er tilbake på rate heller nå.

Det kan dra oss videre uken etter.

Ser forøvrig at WB og WM står som ledige på Seadrill sine hjemmesider fra desember 2022 og februar 2023, om Seadrill nå får orden på riggene tror jeg dette blir en realitet. Nye riggkontrakter som blir forhandlet i 2022 kan godt gi en fin dagrate, kommer vi opp i 350-400 000 dpd. på de meste kontraktene blir dette eventyrlig.
Redigert 05.04.2021 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
Dado83
05.04.2021 kl 19:12 3087

Med den oljeprisen som er i dag -5%, ja jeg tror han kan fylle billigere enn det du har kjøpt til. Fortsetter oljeprisen ned i morgen også, ja da vet du vel selv hva som kommer til å skje ;)
Redigert 05.04.2021 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
Qkost
05.04.2021 kl 19:29 3055

Du ska no få lov å håpe😉 NOL følger sjeldent oljeprisen slavisk på kortsiktige svingninger, da skulle kursen vært mye høyere som følge av oljerallyet tidligere i vinter/vår...

NOL-riggene jobber på forhåndsbestemt rate, oljeprisen og oljeutsikter er selvfølgelig viktig når nye kontrakter og rater skal forhandles, og når den tid kommer, er forhåpentligvis vaksineringen komt mye lenger og deretter følger olje-etterspørselen.

Om noen velger å selge NOL som følge av en kortvarig oljedupp, så fortjener dei ikkje den kommende oppgangen vi har i vente!
Bolster
05.04.2021 kl 20:23 2982

Hvordan vurderer du muligheten for utøvelse av opsjon på WM? Wintershall har frister for når opsjonen må tas - typisk 6mnd før kontraktslutt.
Som vanlig vil avgjørelsen rundt dette komme ut i bransjen før selskapet melder det. Mest sannsynlig tar ikke Wintershall opsjonen. De mest optimistiske i seadrill innser det.
Uavhenig av dette vil NOL stige jevnt og trutt opp mot tidligere nivåer rundt 15-16kr tror jeg. Helt til noen vet hva som skjer med opsjonen, eller andre potensielle kontrakter.
Redigert 05.04.2021 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2021 kl 20:45 2945

Jeg tror ikke Wintershall trenger å forholde seg til fristen i kontrakten ift utøvelse av opsjon. Dersom Wintershall sier at de ønsker en mindre frist, og NOL ikke har andre kontrakter i sikte, så vil de selvfølgelig tilpasse seg Wintershall sine ønsker.

Det samme gjelder raten på opsjonene. Det er nok skissert en gitt rate for de ulike opsjonene, men her vil Wintershall ha gode muligheter til å presse ratene nedover. Opsjonene (og tilhørende rater) er jo stort sett ment for å sikre operatøren et tak på ratene dersom de utøver opsjonene. Men dersom riggmarkedet er dårlig, eller dersom riggen har hatt mye uønskede hendelser, så er det ingenting som hindrer Wintershall i å gå til noen andre. Selv om det ville vært enklere å fortsette med WM, så blir det til slutt bare snakk om penger for Wintershall.

Hvem andre enn Wintershall vil ta WM nå? Det finnes nok av andre rigger å velge imellom. Jeg tror at dersom WM yter godt på resten av kampanjen og unngår alt av hendelser, så vil de ha en fair sjanse til å få utøvd opsjonene. Sannsynligvis til en noe lavere rate riktgnok.
Bolster
05.04.2021 kl 20:57 2913

I Norge er det ikke mange som vil gi WM kontrakt nå med alle hendelsene og støyen rundt.
Skal ikke veldig mange dagene med nedetid til for det forsvarer pengebruken for et nytt rigginntak.
Redigert 05.04.2021 kl 21:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2021 kl 20:59 2909

Det er nok andre variabler som bestemmer kursen i Nol nå en oljepris trading.
Forøvrig, oljen er vel ned i dag det den steg dagen før påske.
Redigert 05.04.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
5198
05.04.2021 kl 21:01 2902

Markedet er som markedet er, WM vil få nye kontrakter uten tvil. Klarer de nå å bevise at disse hendelsene er over blir raten bra da kan ikke obsjonene med WH bli mye under dette for da har Seadrill bedre alternativ. Driter WM seg ut flere ganger må de ned i rate for å få nye kontrakter.
GearUp
05.04.2021 kl 21:08 2881

Greier WM seg uten flere hendelser og leverer bra skal skal du ikkje se bort I fra at WS tar opsjonen.
Den andre riggen WS har under kontrakt sliter også
5198
05.04.2021 kl 21:58 2803

Alt må også ses opp mot at dette er en ny rigg der det vil komme flere hendelser en det en kunne ønske, om riggen får litt kontitutet i de som drifter den så kan dette bli bra på litt sikt.

NOL blir straffet hardt slik kursen er i dag, med begge riggene i drift forvarer denne en kurs på 50kr + bare i stålet den eier.
Redigert 05.04.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare