ER DET PÅ TIDE Å TA ROTTA PÅ EN TRADINGROBOT?

Yngling ØH
ROBOT 19.03.2021 kl 21:04 2769

En ting vi lærte av GameStop var at hedgefondene er sårbare når mange individuelle investorer finner ut at de hver for seg skal handle i samme aksje.
En annen ting vi lærte var at det ikke er ulovlig, så lenge ingen inngår et forbund, samarbeid, eller oppfordrer til samarbeid.

Mange av dere er alt fra oppgitt til fly forbanna på high frequency trading roboter som blåser opp handelsvolumet i aksjer, og dermed lurer investorer til å tro at det er større interesse for en aksje enn det faktisk er, legger ut og trekker ordrer i sykt tempo, og reagerer på ordrer du plasserer med å slutte miniordrer på lavere kurs enn ditt kjøp, sekunder etter at din ordre ble sluttet. Om du repeterer handelen ved å kjøpe aksjer hos beste tilbyder, så parerer roboten sekunder senere med å både kjøpe og selge en ny mini-ordre på en lavere aksjekurs.

Du har sikkert også irritert deg over roboter som legger ut gigantposter til salgs på vesentlig høyere kurs enn sist omsatt. Gjerne kalt "sperre". Etter at roboten flasher denne sperren, endres investoradferden slik at menneskelige investorer velger å selge, siden ingen er villig til- eller kan kjøpe ut hele sperren. Dermed manipulerer roboten aksjekursen nedover. Bli ikke overrasket om de som eier roboten også har lagt en short på aksjen.

Men...
Aksjeroboter har ingen formening om aksjen er høyt eller lavt priset i forhold til fundamentale forhold i selskapet den handler i. I så fall kunne ikke roboten handlet i aksjer som Tesla, eller handlet bitcoin. Roboten handler basert på endringer i vår adferd, og andre kontinuerlige endringer den er programmert til å respondere på.

Roboter bruker en forhåndsprogrammert algoritme for å predikere neste handel. Basert på analyse av historisk adferd, og som respons på vår neste adferd, kommer roboten til å handle deretter. Handelsroboter vurderer ikke hva som er "rett pris" på aksjer.

Jeg oppfordrer selvfølgelig ikke noen til å gjøre det jeg tenker å gjøre, men jeg synes det hadde vert gøy å se hvordan robotene reagerer om mange investorer hadde lagt inn mange små ordrer på "best" i samme aksje, og fortsatte å gjøre dette over tid. I alle fall må det være lov å diskutere hvordan det hadde fått robotene til å reagere.

Jeg tipper roboten har en algoritme som vil fange opp at det er økt kjøpsinteresse, når antallet enkelthandler øker, selv om handlene er små, og totalvolumet er mindre enn tidligere. Robotens algoritme vil antagelig vekte både antall handler den ikke gjør selv, og hvor store enkelthandlene er. Men selv mange små handler vil vektlegges av robotens algoritme. Merk dere også at robotene sjelden handler børsposter som slutter på "0", mens vi mennesker i hovedsak handler runde poster som slutter på "0". Selv om motpartene er anonyme, så vil du ofte kunne identifisere robothandler fordi de ikke slutter på "0".

Jeg tror også robotene vil registrere og kalkulere inn at den observerer en kontinuerlig flom av handler på "best" (i stedet for limit), og at robotens forhåndsprogrammering oppfatter dette som at kundene har travelt med å komme seg inn i aksjen, og vil dermed flytte kursen oppover. Hva om menneske-investorene repeterte den slags handler over tid? Det kan jo ikke være ulovlig å kjøpe ofte og lite? Robotene gjør jo det hele tiden.

Jeg testet litt i dag hvordan roboten responderte, der jeg la inn flere små ordre på best, hver gang sist omsatt kurs var lavere enn beste tilbyder. Da kjøpte jeg 1 aksje. Noen andre ganger kjøpte jeg flere. Jeg vet ikke, men handelsloggen indikerer at det kan være noen andre investorer som også handlet noen små posisjoner i løpet av dagen.
Om dette var årsaken til at kursen steg gradvis utover dagen i BerGenBio er jeg ikke sikker på, men nå vet dere at jeg har testet litt, og at jeg skal fortsette å kjøpe aksjer i BerGenBio neste uke.

Det kan jo være at dette hadde vert enda mer effektivt om mange flere hadde gjort det samme. Vel... det vet jeg jo ikke, men jeg er nysgjerrig på det.
Forresten er BerGenBio shortet også. Sannsyligvis av Citadel (under 0,5%) og Voleon (0,51%), og kanskje flere med mindre short posisjoner. Jeg tipper det er Citadel og Voleons roboter som lenge har herjet i BerGenBio og sendt aksjekursen nedover.

Er det noen av dere som har tanker om hvordan robotene ville reagert på at mennesker hadde handlet på den måten? Hadde roboten... eller de menneskelige investorene sendt aksjekursen opp? Eller ville det hatt null innvirkning? Jeg tenker at det burde testes, da dette koster lite å teste. Og det kan jo umulig være ulovlig å handle mange og små poster?

Og det er vel kanskje også et tolkningsspørsmål om det er roboten som sender kursen opp, eller om det er menneskene som kjører kursen opp, mens roboten bare følger etter? ... eller vil den kanskje motarbeidet oppturen?

Tenk så gøy det hadde vert å testet det ut.


Fordelen med å gjøre det i BerGenBio er at selskapet er så lite i markedsverdi, at selv små volum kan ha effekt. I tillegg eier Trond Mohn med familie og andre langsiktige fond godt og vel 40-45% av aksjene. Det vil si at det kun er en liten andel aksjer som faktisk vil kunne komme i omløp i forhold til det man kan få i andre selskap.

Om du kommenterer på denne tråden; vær så snill å ikke oppfordre andre til å samarbeide om kjøp eller salg av aksjer. Men du må veldig gjerne fortelle andre hva du har lyst til å gjøre, eller hva du kommer til å gjøre... eller din erfaring med hvordan robotene opererer.
nhydro
19.03.2021 kl 21:24 2674

Blir jo dyrt å kjøpe 1 og 1 aksje. Er vel kun aktuelt for Nordea-kunder (som har 1 kr i minstekurtasje)
Yngling ØH
19.03.2021 kl 21:44 2596

Kanskje man burde åpne en VPS der...
Rule
19.03.2021 kl 22:40 2467

Gøjt. Jeg købte 109 og 300 idag. Så halvt robot og halvt menneske :-)
Jeg forsøger at ramme et pattern for hvornår kursen er handlet ned / lavest. Man kan måske også fikse det med limit handel. Det har jeg dog ikke erfaring med.
Hvis en gerne vil sænke kursen og foretage handel med sig selv på den sænkede kurs, så må det være drøn irriterende hvis man ikke kan slippe afsted med den strategi. Jo mere flad og rolig kursen er jo værre. Jo mere andre handler på de dyk robotter laver til at robotter kan handle med sig selv jo værre.
Robotter må udnytte at mange ikke handler i tidsrummet 10:00'ish - 11:30'ish og igen 13:00'ish til 15:00'ish. Og må have helt særlig interesse i at give kursen et huk ned ved lukke. På den måde kommer der ikke for mange grønne dage, hvilket holder en øget interesse for aktien væk. Simpelt, smukt og robotisk.
Så en større limit handel i løbet af dagen til 1-2% under åbningskursen og småkøb sidst på dagen til at forsvare lukkekursen, påtænker jeg som min strategi.
Lykke til derude...
Yngling ØH
19.03.2021 kl 23:22 2384

Jeg tipper roboten har oversikt over antall handler, og antall aksjer som den ikke har handlet selv. Og jeg tipper roboten justerer sin prediksjon og retning etter de to parameterne (og sikkert noen flere). Om man øker volumet på kjøp, så vil den vekte det. Men dere har sett mange dager med stort volum, uten store kursendringer.

Men jeg lurer på hva som hadde skjedd om roboten oppdaget 5 ganger så mange transaksjoner fra mennesker, selv om hver transakskon var små. Roboter resonnerer jo ikke som et menneske. Den vil bare vekte ulike faktorer.

Yngling ØH
19.03.2021 kl 23:23 2375

Laget en konto hos Nordea nå. 1 krone i kurtasje.
Hardly
20.03.2021 kl 09:51 2114

Det amerikanske selskapet Sentient Technologies avslørte nylig at hele aksjefondet deres blir styrt av en kunstig intelligens. Selskapet består av ingeniører fra teknologifirmaer som Amazon, Apple, Google og Microsoft.

https://forskning.no/roboter-teknologi-okonomi/robotene-vant-krigen-om-aksjemarkedet-forskerne-er-fornoyde/365025
omac
20.03.2021 kl 10:41 2023

Legg på transaksjonkostnad for hver handel, la oss si 50 øre pr transaksjon, da hadde nok robotene roet seg. Jeg hadde gladelig betalt det for å få manipulatorene ut av markedet
Yngling ØH
20.03.2021 kl 17:14 1796

Om en person handler 10-15 aksjer i f.eks 7 handler på "best" i løpet av en dag, så kan det umulig anses som kursmanipulasjon. Det ville ikke endret aksjekursen.

Det blir ikke mer kursmanipulasjon om 20... eller 100 andre personer også fant ut at de skulle gjøre det samme. Men jeg tror jeg vet hva som hadde skjedd med aksjekursen...