Rasjonalisering (psykologi)

Slettet bruker
LIFE 19.03.2021 kl 21:29 6363

Jeg synes det er på sin plass å nevne et viktig begrep innenfor psykologien. Dette fenomenet gjentar seg så altfor ofte her på dette forumet. Fra snl:

"Rasjonalisering er en forsvarsmekanisme eller mestringsstrategi som innebærer at man gir en akseptabel og tilsynelatende fornuftig forklaring på en handling for å dekke til det virkelige, uakseptable og ofte ubevisste motiv. [...]"

Selv etter en utelukkende negativ børsmelding begynner mange aksjeeiere umiddelbart å rasjonalisere. For noen går det til og med så langt som at man forklarer meldingen som å være noe positivt. Man ønsker å lure seg selv for å unngå å måtte konfrontere sannheten -- at det man håpet på at skulle være en god investering faktisk ikke var det.

Denne forsvarsmekanismen har kanskje fordeler i andre sammenhenger, men ikke i aksjemarkedet. Der er den utelukkende til hinder for å lykkes. Lær av dine feil. Vit at du, som alle andre mennesker, er et offer for psykologiske mekanismer.

Faktum er at Lifecare, etter denne meldingen, har en vesentlig svekket tillit i markedet. Kursen vil fortsette å falle og den vil ikke ta seg opp igjen på lang tid.
Redigert 05.04.2021 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
JosefK
19.03.2021 kl 21:40 4920


Skal se det tar ett år til før de skrinlegger hele covid testen. Forøvrig kjøper jeg ikke forklaringen, da jeg daglig leser om tester som utvikles uten S3 laboratorier.

Det har luktet av hele Life siden jeg først hørte om denne vidundertesten.
Dubois
19.03.2021 kl 21:47 4893

Om man ser meldingen som negativ på lang sikt så er det bare å aldri kjøpe aksjer i Life noen gang, har man ikke troen nå, så er det ingen grunn å få det i fremtiden, for meldingen Idag er en bekreftelse på at testen fungerer, og ikke minst at den er klar for masseproduksjon. Kun godkjenning gjenstår nå fra kommersialisering. Covid testen har aldri vært nærmere markedet enn Idag.
keisam
19.03.2021 kl 21:53 4865

vet du hva S3 lab er da? Abbot-testen trenger neppe noe S3 verifisering.
JosefK
19.03.2021 kl 21:54 4863


Bevis det. Nei, pressemeldinger er ikke bevis. Ei heller blog-artikler, webcasts, etc.

Hvis det virkelig er banebrytende, hvilket det ikke er, så forventer jeg forside i Nature.
Dubois
19.03.2021 kl 21:56 4853

Ja det var jo litt av en logikk
Life viddy
19.03.2021 kl 22:00 4834

Det er heller ikke en vanlig hurtigtest som skal ut, men en som kan avsløre mange forskjellige sykdommer.

Metoden er svært sofistikert og avansert sammenlignet med allerede eksisterende testmetoder for virusdeteksjon: - Den monoklonale antistoffteknologien som brukes muliggjør svært spesifikk og høy affinitetsbinding, noe som muliggjør høy følsomhet og pålitelighet av testen.

DD/Life tenker litt større enn det som allerede er i bruk.
Dubois
19.03.2021 kl 22:05 4815

Det er akkurat det, teknologien er ikke laget for covid 19 i det hele tatt, corona tester er kun noe som kan finansiere videre utvikling mot deteksjon av det meste av sykdommer.
AksjeKong1
20.03.2021 kl 01:12 4574

Står jo greit fortalt her, Merk deg hva dem er trygge på!!

– S3-laboratoriene er naturligvis overveldet med forespørsler. Vi er trygge på at Digids nye virusdeteksjon vil komme på markedet, selv om tiden til markedet har vist seg lenger enn tidligere antydet, sier administrerende direktør Joacim Holter i Lifecare.
Han understreker at den samlede utviklingen i Digid er god, og at selskapet er fornøyd med testresultatene så langt.
Mens selskapet venter på tilgang til laboratorier vil Digid optimalisere teknologien for å sikre en solid plattform for flere tester med kort ledetid for kommende regulatoriske godkjenninger og markedsåpninger.
Dubois
20.03.2021 kl 01:16 4564

Det hjelper ikke hva Life eller DD uttaler, de er kun en del av en konspirasjon for å lokke penger ut av investorerer. Snakk om psykologi:)
Kantarell
20.03.2021 kl 07:10 4469

Psykologisk handling: Life CEO eller lignende stilling, trolig neste uka, kjøper mange billige aksjer.
Gullit
20.03.2021 kl 07:59 4403

Er det psykologi i å prøve å skremme folk vekk for å selv få billige aksjer? Hmmm Lifecare er helt i rute med forget diabetesprogrammet. Hvorfor er det ingen som prater om det her inne? DD er ikke Lifecare !! Forstår ingen det her. Vi eier bare 25 %. Att de og mange andre innen farma/ biotek får utsettelser er mer normalen enn unormalt. Klarer vi å snakke om det positive som skjer med insulinmålinger også? Eller er ALT fokus på en utsettelse grunnet travle tider i en pandemi ? Håper dere som kun snakker ned kan svare på dette. Alt er ikke ensidig
Redigert 20.03.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
hmnei2
20.03.2021 kl 10:35 4219

Joda men prisingen av lifecare er ut ifra covid testen og ikke diabetes delen. Når det er sagt så er det en gang slik at det er dd som utvikler sencell.
Dubois
20.03.2021 kl 10:41 4204

Så diabetes delen er verdt 0kr? Det forklarer den lave markedsverdien.
Redigert 20.03.2021 kl 10:41 Du må logge inn for å svare
hmnei2
20.03.2021 kl 10:50 4179

Nei den er på ingen måte verdt 0, men inntektene fra cantisence skulle finansiere utviklingen til sensell. På en annen side vet vi at sensell er på vei, men det blir nok noen år og emisjonsrunder før den er klar.

Jeg tipper vi ryker ned på 3 tallet i løpet av 2 uker. Mcap 350 mill.
bj111
20.03.2021 kl 18:21 3986

Det er set virkelig store spørsmålet her. Har de penger til å komme i mål eller blir det emisjon? «Tvillingen» Softox endte med å måtte kjøre emisjon for ting tok lengre tid enn opprinnelig guidet. Sannsynligheten for emisjon økte med meldingen i går.
True
20.03.2021 kl 18:31 3958

Vi mennesker er irrasjonelle når det kommer til stykket ja og folk flest tar ofte dårlig valg for å så rasjonalisere det i ettertid at det var et "bra valg". Litt ego defensivitet inn i bildet her også, ingen liker å ta- eller gjøre feil selv om vi gjør nok mer feil enn rett her i livet...

Når det er sagt, ja tilliten til Life er svekket, men vi har ikke kommet dit ennå at vi kan for sikkert si hva som vil skje videre og om Life vil lykkes eller ikke. Det blir for tidlig etter min mening. Å investere innebærer risiko og jeg står for de valgene jeg gjør enten om den går opp eller ned. Panikk-salg og flykte er ikke min greie med mindre jeg er helt sikker på at dette går til helvete.
Gullit
20.03.2021 kl 18:38 3936

Lifecare endte 2021 med skarve 2,2 millioner i minus!! Klart att de kommer i mål uten emisjon. Softox havnet 20 millioner minus i Q4 2020!!! Det er jo litt av poenget med Lifecare, det utvikles samtidig som de får støtte fra EU, noe som er veldig trangt nåløye.. folk ser seg alt for blinde på DD her inne!! DD er bare bonus, ingen har sagt att hurtigtesten som kan brukes på alle slags virus ikke virker. Den står bare i kø for å få tilgang til labben!!
Selvsagt mange som panikksolgte men ikke prøv å lag det verre enn det er.
bj111
20.03.2021 kl 20:33 3861

Hva var kontant beholdningen? Er det sannsynlig at kostnadene til utvikling får opp eller ned?
AksjeKong1
20.03.2021 kl 21:23 3802

Den var vel 15-16 mill, så regner med at emisjonen dere roper etter er avblåst.
Dubois
20.03.2021 kl 21:39 3771

Kunnskapen Dd har opparbeida seg rundt produktoptimalisering for masseproduksjon, kommer også Life til gode når sencell skal kommersialiseres.
hmnei2
21.03.2021 kl 07:38 3551

Men nå har jo kun life administrasjonskostnader, dd står for utvikling. En evt emisjon vil foregå i dd, og da må life ha penger for å være med.
kaunis
21.03.2021 kl 11:26 3380

Utrolig hvor mange som vil kjøpe LIFE aksjer her inne, problemet deres er at de har ikke penger og vil ha aksjen så lavt som mulig, slik at de får flest mulig aksjer for de lånte pengene sine. Noen har ikke skamvett og babler om alt som kan vinkles negativt for å fyre under bålet for å få så mange som mulig til å bli nervøs og selge. Det er ikke magemål på hvor nedlatende de skriver om selskapet, for at dette skal virke helt svart og nesten dødt. LIFE skal fortsette å falle? hva slags faglig påstand er det, det er jo tatt rett fra lufta av en som har tapt penger på dagens kurs, og gjerne vil inn å kjøpe flere aksjer, skriver dritt på dritt som noen gjør her inne. LIFE er i en utviklingsfase, enten tror en på aksjen og er inne, eller så tror en IKKE på aksjen og holder seg ute. Merkelig da, at noen som har aksjer i selskapet vil rakke ned på aksjen for å få den ned, de har ikke aksjer her heller, men du verden så opptatt de er av de som har aksjer her. Vet nesten ikke si arme rå for hvordan de skal klare å få de som har aksjer her til å selge, snakk om snille mennesker, stor omsorg og kunnskaper for å redde de kunnskapsløse aksjonærene her inne. Nei og nei, selg heller til oss , men vi må få dem svart lavt, helst nede på 3kr har en av misjonærene tilbudt. Helt. utrolig, de bruker mye tid på å skrive på tråder her inne for å få vise sin godhet og barhjertelighet uten at de har aksjer i selskapet. Det de trenger er jo hjelp fra en psykolog og mye stell og forståelse for å komme seg ut av denne tåpelige ,uforståelige omsorgen som ingen har ønsket fra dem.
Redigert 21.03.2021 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Femtifemti
21.03.2021 kl 11:44 3341

Akkurat det du sier der! Ikke lite tid som blir brukt her inne fra tidlig morgen til sein kveld for å advare mot ett produkt en ikke eier, vil eie eller eller har tro på. Bare piss, det meste handler om egen vinning å ingenting annet, å bruke så mye energi på noe som ikke av interesse lengre er bare sinnsykt
kaunis
21.03.2021 kl 11:54 3449

Jeg oppfatter det som noe sykelig, og særlig det at de virkelig mener at de er til hjelp. Jeg har vært innom mange forskjellige selskap, men når jeg har solgt meg ut, har jeg aldri hatt tanke på at jeg skulle inn på tråder som ikke angikk et selskap jeg hadde aksjer i. Uheldigvis er det flere av samme sort, og det blir bare som søppel å betrakte. En dag kan en være for selskapet en annen dag mot, alt hvor dårlig psykologien er den dagen
ktk52
05.04.2021 kl 11:40 2791

Jeg er helt enig med dere. En sykdom å sitte hele døgnet for å rakke ned på et selskap de sier er bare tull og tøys.

Dersom ikke man vil se hva som er i ferd med å skje, bør man nok holde seg unna alle aksjer. Jeg vil rose ledelsen i DD og Lifecare for det som nå er i ferd med å utvikle seg. Jeg vil si at dette er vel planlagt, da en opprydding i aksjonærstrukturen i DD har vært ønskelig lenge.

Timingen er helt perfekt, da Lifecare sitter med full kontroll over patentene, også inklusive alt som nå er utviklet i DD. Ved en konkurs, finnes det ingenting å kjøpe av interesse i DD for noen andre enn de Lifecare ønsker å ha med seg. Om noen uker, eller kanskje få måneder, vil det dukke opp to mulige scenarier:

1. Lifecare blir kjøpt opp av større medisinsk selskap, inklusive alt som er utviklet i Tyskland.
2. Større samarbeidspartner går inn med kapital i Tyskland, og drifter det videre der. Oppsiden her blir adskillig større eierandel i Tyskland for Lifecare.

Jeg vet jo at de aller fleste som er så glødende opptatt av å rakke ned på ledelsen i Lifecare, og at de utsettelsen som har funnet sted, oppfattes som et forsøk på å lure markedet, nå vil være bare så dypt uenig i det jeg skriver. For meg er det tydelig at det er vanskelig å se skogen for bare trær for mange på dette forumet.
Jeg har absolutt ingen forbindelse til noen i Lifecare styret , men å det som skrives her, er jo for det meste injurierende påstander uten noe som helst bakgrunn eller sannhet.
For meg er det som nå kommer til skje, helt genialt, og i sluttenden til det beste for aksjonærene. Det er jo naturligvis slik at å gjennomføre en slik prosess, ikke kan opplyses gjennom børsmeldinger, da vi jo befinner oss i en naturlig prosess, som har tvunget seg frem gjennom tid, og at det derfor ikke vil bli betraktet som stuerent å gjennomføre hele planen.Ikke noe ulovlig i det hele tatt, men dog. Det man også bør tenke på, er at eventuelle nye investorer/kjøpere ganske sikkert vil forlange en opprydding før noe kan skje.
Slettet bruker
05.04.2021 kl 12:32 2696

Ja, nyheten er utelukkende positiv. Dette går veien!
bj111
05.04.2021 kl 15:08 2495

Hvis det skulle vise seg at Life overtar det hele materiell med covid-19 testen og kan fullføre den innen kort tid så er det positivt. Ingenting er nevnt om testen i børsmelding så det er svakt og da egentlig lite sannsynlig, men man kan sette plausibelt på det om man er super optimist. Kommunikasjonen fra Life er jo ikke til å stole på så hvem vet egentlig? Ingen.
Så enten er Holter en tosk som forsøker å dekke over eller så er han vanvittig dum som ikke klarer å lage klare børsmeldinger som sier hva som skal skje. Aksjonærene vet i grunn ingenting slik ståa er i dag og det er uansett hva man måtte tenke om fremtiden til Life, ikke bra.

Det vi vet er at Life har en knakende god ide i forhold til glucosemåling og automatisk justering av nivå.
Ideen er patentert så den er sikret.
Noen aksjonærer her på forumet innbiller seg at patent = ferdig produkt men det er dessverre bare en innbilning.

Det bør komme ytterligere opplysninger innen rimelig kort tid fra Life og det kan være grunnen til at man bør holde på aksjene sine. Det er jo lite sannsynlig at man vil få noe særlig for de i morgen allikevel for handelen starter trolig minst 30% ned.

At noen er fortvilet over at deres aksjer baisses heftig i påsken er jo forståelig men i stedet for å hisse seg opp over det bør man kanskje spørre seg hvorfor det skjer. Denne gangen handler det neppe om at noen ønsker billig inngang slik det har vært mange ganger tidligere, særlig i høst var det ganske åpenbart.

Jeg syntes ikke det er kult å sitte på aksjer som er taper aksjer men det er nå engang slik at jeg kjøpte disse aksjene og selv om jeg måtte mene at noe av baissingen er tull så må jeg forholde meg til det faktum at jeg har kjøpt katta i sekken i forhold til kursutvikling på kort og mellomlang sikt. Slik ser det iallfall ut nå.

Vanskelig å se mye positivt i Life med det vi vet i dag som Holter tydeligvis ikke ønsker å gjøre klart om man skal bedømme ut fra gårsdagens melding.
ktk52
05.04.2021 kl 16:04 2412

Hva er det du egentlig prøver å si denne gangen? Her sitter Lifecare med full kontroll over hva som kommer til å skje fremover, både i Tyskland og i Bergen.
De har alle de nødvendige patentene, og kan dermed bestemme hvem som skal få lov til å være med videre.
At brorparten av de som har innlegg her ikke forstår hva som foregår, er neppe noen bombe. Det er jo bare å lese hva True skriver, så forstår man fort hvor nivået ligger.
Det som skjer, er vel planlagt, og vil løse mange av problemene selskapet har hatt, og det som vil skje , er bare positivt for aksjonærene. Hvordan vet jeg dette?
Fordi jeg hadde gjort nøyaktig det samme selv, om situasjonen hadde oppstått. Genialt enkelt. Nye aksjonærer, eller nye eiere vil komme inn. Enten kjøper de alt, eller blir aksjonærer. Tiden vil vise.
bj111
05.04.2021 kl 16:24 2367

Kos deg med hodet i sanden.
Scoopex
05.04.2021 kl 16:26 2359

Tar gjerne imot aksjene dine på -30% i morgen kl 0900 😄
True
05.04.2021 kl 16:31 2331

Morsom du ;-) Eller bare en naiv fjott. "Full kontroll" ja, full kontroll på å lure aksjonærer trill rundt.

Les denne du og kom tilbake og fortell meg hva slags nivå jeg ligger på... https://e24.no/boers-og-finans/i/OQQ58k/lifecare-aksjonaer-langer-ut-mot-styret

Lifecare har jo ikke en gang knapt ansatte... https://www.linkedin.com/company/lifecare-as/people/
True
05.04.2021 kl 16:32 2329

Strutsenivå XD
bj111
05.04.2021 kl 16:34 2318

Vi får se, det kan faktisk være en svindlende god deal for meg. Jeg tror faktisk du kan få aksjer langt billigere enn det allerede i morgen dessverre.
Scoopex
05.04.2021 kl 16:42 2282

Sitter klar til å akkumulere i morgen jeg 👍
Slettet bruker
05.04.2021 kl 16:47 2269

Heisann. Denne tråden forklarer fenomenet, men litt usikker på hvordan man skal kurere de alvorligste tilfellene.
Redigert 05.04.2021 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Life viddy
05.04.2021 kl 16:54 2244

Det som er litt spennende er hvordan dem største aksjonærene reagerer i morgen.
Gullit
05.04.2021 kl 17:04 2210

Noen vil billig inn, hvorfor skulle de ellers bruke så masse tid her. Ingen er i aksjer for å være snill..
Zolly
05.04.2021 kl 17:50 2127

Oj her var det mange antagelser/hypoteser om hva som kommer til å skje og hvorfor det skjedde - at alt var nøye planlagt og genialt gjennomført til det beste for aksjonærene.

Så det du i korte trekk mener er at konkursen i DD var planlagt slik at LIfecare selv kan ta over DD sitt arbeid og/eller få inn nye eiere i Tyskland eller eventuelt bli kjøpt opp. En planlagt konkurs altså?


Redigert 05.04.2021 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
Mister83
05.04.2021 kl 18:15 2044

Nå må du slutte med dette EU maset og det trange nåløyet, det er tusenvis av selskaper som får støtte hvert år.

Er som å skryte over støtte fra innovasjon Norge.

Her kan du selv søke over hvor mange som har fått støtte https://ec.europa.eu/budget/fts/index_en.htm