Blir Photocure en utbyttemaskin?

Daniel
PHO 14.10.2018 kl 09:55 5552

Hvordan tror dere det vil gå med utbytte hos Photocure de neste årene? Blir det en utbyttemaskin?
Redigert 20.01.2021 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
14.10.2018 kl 10:02 5524

Det gjenstår å se. Men det meste burde ligge til rette for at så skjer.
Selskapet står nå med begge bena midt i et gjennombrudd i det amerikanske markedet. Innen en måned vil vi få mer informasjon om status og forhåpentligvis fremtidsvyer fra ny CEO. Det blir spennende.
Selskapet har PR i dag ingen gjeld og relativt få aksjer. En del forventer at selskapet vil vise en blå bunnlinje allerede på Q3 18. Det gjenstår å se, men alle kilder tyder på at selskapet opplever akselererende vekst og at en blå bunnlinje ligger like foran oss i tid. Det vil si at vi kan forvente et betydelig overskudd allerede i 2019. Når selskapet ikke har gjeld, så vil jeg tro at overskuddet vil bli pløyet tilbake til aksjonærene. Og når vi da ser mot hvilke potensiale det er i selskapets inntjening, samt at denne inntjeningen trolig vil akselerere i årene som kommer, da er det all grunn til å tro at selskapet vil bli en gedigen utbyttemaskin i løpet av et par tre år, om ikke tidligere.
Scoopfinder
14.10.2018 kl 10:49 5417

Ettersom Pho nå forvandles fra et biotec til en ren salgsorganisasjon er det naturlig å dele ut overskuddet som utbytte. Alternativet måtte vært om Pho selv investerte pengene andre steder, f.eks oppkjøp av andre bedrifter, men det har jeg liten tro på.
Det blir kanskje utbytte allerede i 2019
liang
14.10.2018 kl 11:02 5372

Hva er greia med PHO , egentlig?

Jo , selskapet er det eneste norske selskapet sammen med algeta i nyere tid som har forsket frem og fått godkjente produkter til markedet på verdensbasis.
Etter å ha utført denne bragden så har de måttet gjennomføre en "voksen" fase 3 studie for å kunne komme inn på markedet i US med et mye bedre produkt enn eksisterende tilbud.
Hadde ikke denne studien vært gjennomført så ville en ikke kunne startet salget i US.
Dette til tross for at "alle involverte" så det helt åpenbare at blålys teknologien var helt suveren og ville spart mange liv i US dersom en hadde kommet i gang tidligere.
Hvordan det hele henger sammen og kan forklares???? Penger?

Legg videre merke til at det som pågår i US nå er en erstatning av den vanlige fremgangsmåten som blir benyttet når et lite selskap skal ha et produkt ut i markedet.
DE GJØR ALT SELV uten å lisensiere ut noe til BIG PHARMA og derav tilkommer ALLE INNTEKTENE selskapet selv uavkortet.
Dette er ikke noe mindre enn meget imponerende og heller skjelden kost.

Fungerende CEO svarer i en spørsmålsrunde etter gjennomført kvartalsrapport at overskudd/underskudd kan styres dit en ønsker som funksjon av satsingen på oppbyggingen i US.

Vi er helt i sluttfasen av oppbyggingen av et konsern som erstatning for den jobben som vanligvis utføres av Big Pharma og vi er vist mest opptatt av overskudd ved Q3.
Da har vi orden på perspektivet , hehe.

I kontrast til dette mesterverket PHO nå er i ferd med å fullføre så svarar markedet...show me the money.

Psykologi er rare greier , :)

Lykke til

focuss
14.10.2018 kl 11:16 5332

Photocure kan ikke bare være en salgsorganisasjon. De må jobbe med å holde seg ajour faglig og også ha kompetanse til å utvikle seg videre.De kan ikke legge til grunn at konkurranse situasjonen er en statisk ting. Får håpe styreformann og ny ledelse skjønner det. Men uansett så bør det være masse igjen til utbytte. Det er ikke som å drive pølsebu dette, hvor de bare kan fokusere på salg. En ting man kan undres over er hva de har tenkt å gjøre med tarmkreft hvor de mener at teknologien også virker. Siden de nå vil kalle seg The Bladder Cancer Company. Vi ser jo fra avtalen med Combat Medical at de ser vekstpotensiale om de kun også konsentrerer seg om blærekreft.
Redigert 14.10.2018 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
heilo888
14.10.2018 kl 12:01 5194

Har ingen tro på utbytte på mange år enda, og mest sannsynlig aldri.
Overskuddene vil som alltid i slike selskaper som PHO gå til forskning og utvikling av nye medikamenter samt til å øke salget i stadig nye markeder.
Dette vil selskapet fortsette med inntil det trolig blir kjøpt opp før eller siden.

Redigert 14.10.2018 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
14.10.2018 kl 12:27 5107

«Slike selskaper som PH»? Det synes som om du heilo888 skiller mellom selskapet og dets aksjonærer. Til din info så er det oss aksjonærer som eier selskapet. Den største av oss har behov for cash så det holder og jeg tenke4 han er mer enn interessert i at utbytter blir utbetalt, og han kan vel neppe få dem fort nok.

Joda, PHO blir en utbyttemaskin og trolig langt raskere enn noen av oss tør håpe på. For jeg tror ikke man skal være i tvil; dette blir en suksesshistorie med enorme inntekter og overstyrende kapital til aksjonærene.
Slettet bruker
14.10.2018 kl 12:36 5074

Photocure kan i ytterste konsekvens bli et selskap som gir ut overskudd til aksjonærene og opsjoner til ledende ansatte inntil de ikke lenger har noe å selge (evt at det kommer en bedre teknikk på markedet), eller at selskapet blir oppkjøpt.
Jeg tror ikke nåværende styre og ledelse går inn for evt å kjøre Cevira fase III selv.

Det hele lukter av at det kun er høsting av tidligere bragder som er på agendaen nå.
Slettet bruker
14.10.2018 kl 12:39 5061

Og det er jammen på tide også.......
Mental Mania
14.10.2018 kl 12:46 5028

PHO betalte ut ca 42 mill i utbytte for vel 4 år siden.
Ett par år før det hadde selskapet ett gjenkjøpsprogram hvor omlag en million aksjer ble slettet.
Blir ikke overrasket om det neste utbytte kommer halvveis ut i 2019
focuss
14.10.2018 kl 12:50 5012

Heillo88
Du refererer til "slike selskap som PHO. Hvilke slike selskap er det du refererer til. Med 20 % markedsandel så har de 2 milliarder på bunnlinja og skal definitivt ikke forske for det. De skal holde seg oppdatert og forsvare sin posisjon. Det gjøres ikke bare med salg. Kanskje de har ideer om hvordan Cysview kan bli enda bedre. Da er det bra at det er PHO som kommer med det og ikke noen andre.
ITinvest
14.10.2018 kl 13:11 4938

Det nærmer seg q3 og aksjenhar falt 20 % fra toppen for noen uker siden.
Dette har att ut mye av usikkerheten.
Blir q3 så sterkt som mange tror tror jeg den fort går til 100,- dette året.
Slettet bruker
14.10.2018 kl 13:23 4898

Ceo I Radforsk, Jònas Einarsson sa i den forrige podcasten fra Radforsk (nr 54) som omhandler Photocure i full bredde at Photocure allerede hadde inne søknader for forlengelse av patententet til Cysview..
Jeg husker ikke poddens innhold ordrett, men da er det vel sannsynlig at det kan ha kommet til noe nytt i f t nåværende patent.

Anbefaler alle som er interessert i Photocure om å høre på Radforsk sin podcast nr 54 som omhandler Photocure og selskapets muligheter i hele 25 minutter fra starten av.
JosefK
14.10.2018 kl 13:54 4824


Hvorfor ER ikke PHO en utbyttemaskin? Det er spørsmålet jeg baler med.
Londonmannen
14.10.2018 kl 14:39 4752

Liang
Dersom du mener at mott perspektiv er hvorvidt selskapet kan vise til overskudd i Q3, da har du misforstått meg. Mitt perspektiv hva angår PHO er langt lengre enn Q3 resultatene. Jeg har kommunisert at jeg tror at selskapet på Q3 presentasjonen vil komme med informasjon som bekrefter det inntrykket vi fikk av teasere på Q2 presentasjonen. Hvorvidt selskapet har rød eller blå bunnlinje på Q3 betyr ikke noe for meg og min interesse for PHO. Jeg er inneforstått med at ekspansjon koster og at inntektene gjerne kommer noe senere enn det ekspansjonen skulle tilsi. Men at de kommer er jeg ikke i tvil om. Ei heller at de blir gigantiske etterhvert som selskapet øker sin markedsandel i der amerikanske markedet, samt at andre markeder kommer til utenfor USA. For ingen må tro at suksesshistorien PHO kun blir begrenset til USA. Blærekreft oppstår i mennesker over hele kloden og PHO er en viktig del av BLCC teknologien som er det suverent beste til å påvise denne stygge kreften. Det vil nok flere og flere få øynene opp for i månedene og årene som kommer.
Londonmannen
14.10.2018 kl 14:59 4699

Vel, svaret er vel like enkelt som opplagt; selskapet befinner seg PR dags dato i en rivende ekspansjonsfase der overskuddene går med til å øke salgsorganisasjonen, kvitte seg med overflødig personell og få på plass riktig personell.

Men jeg er rimelig overbevist at etter regn kommer sol, strålende sol. Og det trenger nødvendigvis ikke vare lenge før solen skinner på alle oss aksjonærer. For vær du sikker, det gjelder mye rett i PHO om dagen. Så får vi aksjonærer heller bære over med at det koster litt. For dette er utgifter til innteks ervervelse. ;-))
focuss
14.10.2018 kl 15:21 4641

JosefK

Photocure har en markedsandel i USA nå på 0,4%. Denne markedsandelen sammen med inntekter fra Ipsen og fra Norden gjør at selskapet går i null i en veldig sterk ekspansjonsfase. Når deres markedsandel øker fra 0,4 til 1,4% så har de økt salget med 150 millioner og bunnlinjen med 120-130 millioner eller 5-6 kroner per aksje.
Londonmannen
14.10.2018 kl 18:49 4354

OK, den er god.
Enig med deg at resultatet av Q3 er av helt underordnet betydning i den fasen selskapet befinner seg.
dr. Stockman
14.10.2018 kl 19:31 4259

Londonmannen
" Jeg er inneforstått med at ekspansjon koster og at inntektene gjerne kommer noe senere enn det ekspansjonen skulle tilsi."

Et bilde kan jo være å tenke på at en bil bruker mer drivstoff i den perioden den øker farten fra 50 til 100 enn når den kjører i 100. I en ekspansjonsfase er ikke totaltallene nødvendigvis så lystelige, men de legger grunnlaget for den økte omsetningen som en vil nyte godt av i neste fase. Kan selvsagt hjelpe aksjemarkedet til å skjønne potensialet hvis man kan presentere regnskapstallene på en måte som gjør det mulig å skille mellom inntekter/kostnader i det markedet man allerede har erobret og det markedet man forsøker å ekspandere i.
Londonmannen
14.10.2018 kl 22:09 4006

Dr.S
Genau!
rockpus
14.10.2018 kl 22:27 3957

Jeg stoler på at markedet er i stand til å tolke et Q3 resultat riktig. Det betyr at dersom et eventuelt underskudd skyldes økte utgifter til salgsorganisasjonen i USA, vil de fleste oppegående aktører i markedet forstå tegningen. Det avgjørende er at Q3 viser at det går rette veien! Man må lese og forstå bakgrunnen til resultatet og deretter analysere om det står seg i forhold til det man bør kunne forvente på dette stadium. Det smarteste PHO nå kan gjøre, er å kjøre fullt trøkk på å utvide salgsorganisasjonen i USA. Å smi mens jernet er varmt!
Derfor tror jeg også at vår nye amerikanske leder vil vise amerikansk selvsikkerhet og pågåenhet. En sterk guiding med store ambisjoner vil i seg selv generere optimisme og pågangsmot i organisasjonen!
docmartin
14.10.2018 kl 23:34 3817

Dette er en artikkel fra 2007.
Londonmannen
15.10.2018 kl 10:15 3537

Rockpus
Dersom Q3 skulle vise røde tall, noe der er ulike meninger om, så tror jeg majoriteten av PHO aksjonærer vil ta det med et gjesp. For selskapet er for tiden midt inne i en voldsom ekspansjonsperiode. Det er vel kun Hegnar som ikke vil evne å se bak tallene og skjønne at dette skyldes utgifter til inntekts ervervelse.

Personlig tror jeg ikke bunnlinjen vil være avgjørende for hvordan markedet reagerer på det som blir presentert 8 nov 2018.
Vel, bortsett fra dersom PHO skulle komme med blå tall på bunnlinjen og vi samtidig vet at selskapet står midt oppe i en ressurskrevende ekspansjon, ja da tror jeg det kan bli ekstra livlig de påfølgende tiden.

Men uansett, det nærmer seg. Vi er inne i siste halvdel av oktober og rett inn i november trekkes sceneteppet til sides.