VOW emi + aksjesalg av CEO, COO, CDO, styreleder og styremedlem

Slettet bruker
VOW 23.03.2021 kl 17:46 25590

 
23.03.2021, 16:30   https://newsweb.oslobors.no/message/528524

Vow ASA (OSE: VOW) ("Vow" or the "Company") is contemplating a private placement
of up to 8,000,000 new and existing shares in the Company (the "Private
Placement"). The Private Placement will consist of an offer of up to 5,000,000
new shares (the "New Shares" or the "Primary Offering"), and a sale of up to
3,000,000 existing shares (the "Secondary Offering", and together with the New
Shares, the "Offer Shares") by Ingerø Reiten Investment Company AS, Badin Invest
Limited, Daler Inn Limited and Exproco Limited (collectively, the "Selling
Shareholders"), who are controlled by the primary insiders Narve Reiten (chair)
and Bård Brath Ingerø (board member), Henrik Badin (CEO), Asgeir Wien (CDO) and
Jonny Hansen (COO), respectively
.


https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/78882
Vow vil hente 250 mill. og eiere vil gjøre nedsalg på ytterligere 150 mill.
Selgende aksjonærer er Ingerø Reiten Investment Company AS, Badin Invest Limited, Daler Inn Limited og Exproco Limited, som kontrolleres av primærinnsidere Narve Reiten (styreleder), Bård Brath Ingerø (styremedlem), Henrik Badin (administrerende direktør), Asgeir Wien (CDO) og Jonny Hansen (COO).

Redigert 23.03.2021 kl 17:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2021 kl 12:57 4404

Du glemmer at VOW er en grønn aksje som tjener penger og leverer løsninger. Og det virker som du sammenligner VOW med selskaper som bare kanskje en gang i fremtiden muligens kan komme til å tjene penger. Det er litt kortsiktig tenking.
Bertelli
24.03.2021 kl 12:59 4395

Jasså Pingvinen du synes det er lett å regne ut verdien av selskapet. Synd jeg ikke har dine evner.
oivindl
24.03.2021 kl 13:00 4400

Kanskje de som solgte som ikke kan regne?

Det finnes alltid to sider, en kjøper og en selger.
Hvem som er best å regne er ikke alltid godt å si.

Heller ikke første gang kursen faller under emipris.
Det har skjedd før og det vil skje igjen.
Redigert 24.03.2021 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.03.2021 kl 13:14 4326

Ja, hva tjener egentlig VOW?
Når det gjelder landbasert vet vi vel ikke så mye. Det finnes forhåpninger og store muligheter, men enn så lenge er det lite konkret. Faktisk er det fortsatt snakk om LOI i flere sammenhenger.

Det er vel cruisedelen som har stått for inntektene så langt. Vil den ta seg opp igjen, også når det gjelder nybygg?
Det er i hvert fall ikke mange nybygg på trappene om vi skal tro denne linken:
https://www.bolsovercruiseclub.com/new-ships/
Redigert 24.03.2021 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
Record
24.03.2021 kl 13:22 4272

De tjener nesten ingenting !
Men jeg handler aksjer som har utsikter for å tjene masse penger litt frem i tid , mere spennende enn å kjøpe eks Norsk Hydro ( Nå har riktig nok den gått greit i det siste )
Vi får C , mange lodder i denne nå :-)
sjakknøtt
24.03.2021 kl 13:23 4264

Vow er et interessant selskap, med gode framtidsutsikter. Jeg er selv aksjonær her og vært det i flere år nå, fra den gang det het Scanship Holding og mine første aksjer ble kjøpt i området kr 4. Riktignok er trefjerdedeler av aksjene solgt i området fra kr 16 til kr 52.
Likevel er jeg overrasket over den høye prisingen og jeg tror der er mange investorer som ikke er klar over hvor høyt denne aksjen nå er kommet. Liker ikke den ukritiske hausingen fra flere på forumet og fra flere megler foretak. Riktignok er der flere andre grønne aksjer som er priset til langt stivere prising enn enn VOW.
For å sette de nakne tall litt i perspektiv, kan det vi se litt på de bokførte verdier og inntjeningen til selskapet.
Selskapet er nå priset til rundt 5000 millioner kroner, mens bokført verdi er under 10% av dette. Selskapet tjente i 2020 knapt penger. Bunnlinjen etter skatt var vel 35 millioner, som utgjør i rundt 32 øre per aksje. (PE på rundt 140) ved kurs kr 45.
I et slikt vekst selskap som VOW, skal vi ikke se så mye på bokførte verdier og dagens inntjening, men det gir en liten pekepinn. Det er ikke det minste rart at flere i ledelsen nå benytter anledningen til å selge seg noe ned i aksjen, hvor de har hatt en eventyrlig fortjeneste
Jeg har tro på VOW fremover, spesielt kan den landbaserte virksomheten bli meget bra. Likevel synes jeg selskapet nå er stivt priset og vil nok avvente kjøp.
Fluefiskeren
24.03.2021 kl 13:24 4271

«Cruise lines may have canceled most of their sailings for the past 10 months due to the coronavirus pandemic. But, so far, they haven’t canceled orders for new ships.

More than 20 new oceangoing vessels still are scheduled to debut in 2021, including at least a dozen from lines that market to North Americans. But it’ll be a big year for new cruise ships nevertheless.

Among the most notable newcomers will be Mardi Gras, the biggest ship ever for Carnival Cruise Line. Originally due to debut this year, it’s now scheduled to begin sailing in April.

There also will be major new ships coming from Royal Caribbean, Holland America, MSC Cruises and start-up line Virgin Voyages.«


https://thepointsguy.com/guide/best-new-cruise-ships-2021/

Synes ikke det høres så ille ut jeg.
pingvinen
24.03.2021 kl 13:33 4221

Det er sant. I og med at dette ikke var en kriseemisjon for å redde et synkende skip, hvor penger skal brukes til refinansiering av gammel morro eller "generelle selskapsformål", så har jeg trua på at vi ender i pluss. Det er ikke sikkert at det er i dag eller denne uken, men i mellomtiden gir bevegelsene gode muligheter for å trade.

Har selv hatt inngang på åpning, utgang på 46,6 og inngang igjen på 45,4 i dag. Ja - de aksjene jeg kjøpte på slutt i går er i sterkt minus pr nå, men det er det jo ikke noe jeg får gjort med i det korte bildet :-)

Når det gjelder selgerne, så er det jo egentlig ganske menneskelig at man ønsker å sikre seg litt gevinst også - de solgte tross alt bare rundt 5% av innehavet sitt.

Jeg bodde i Trondheim på slutten av -80 tallet. Jeg husker Adresseavisen stilte spørsmålstegn ved at Reitan tok ut et enorm utbytte på 9 millioner kroner. Han fikk spørsmålet om hvorfor i all verden han tappet selskapet på denne måten. Jo - jeg er sterk i troen på at dette skal gå bra, men ingenting er sikkert her i verden. Nå har jeg sikret meg penger nok til at jeg er trygg resten av livet var svaret han ga. Selv om han sikret seg den gangen, så har han jo gjort det relativt greit etterpå også :-)

Ikke bare finnes det flere måter å se et regnestykke på, men vi har alle vår egen situasjon også som gjør at det vi gjør ulike handlinger.
Redigert 24.03.2021 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.03.2021 kl 13:34 4231

Definitivt flere for i år enn min link viste.
Men jeg vil jo tro at kontrakter for årets skip allerede er tegnet, og enten finnes i backlog eller er gått til andre.
Kun en antagelse fra min side.
Listen for årene fremover, var det jeg hadde mest i tankene.
YNWA250505
24.03.2021 kl 13:44 4182

nei det sier jeg ikke. De kan sikkert regne så det holder og har troen på selskapet de akkurat har betalt millioner av kroner for. Det de umulig kan vite er om selskapet vil lykkes og hvor aksjekursen vil gå fremover. Hadde det kun vært regnemaskinen som bestemte kursen hadde vi alle vært milliardærer. Jeg sier heller ikke at kursen ikke kan gå enormt fremover. Jeg liker bare ikke selv å hive penger etter et firma som har over 250% øking på et år. Da leter jeg heller etter andre som fortsatt ikke har fått den enorme økningen. -10% ned i dag og det kan se ut som om at det ikke stopper der. Leverer de varene skal kursen til himmels da selskapet er et solid selskap, men samtidig skal det ekstremt lite til for at kursen raser nedover. Nettopp med tanke på at her er det mange med svært god avkastning siste året. De får litt kalde føtter og tar gevinst. Selv ledelsen har jo gjort det så hvorfor ikke småkylligene som deg og meg også?
Kalle 1
24.03.2021 kl 13:51 4144

Jeg ser det slik at ledelsen var nødt til å gjøre det. De trenger penger til å bygge selskapet videre. Og til å betale skatt. Om det hadde vert andre grunner hadde jeg vært mer skeptisk. Vi småkyllingene får bare være med videre og håpe på at ledelsen gjør en like god jobb fremover som de har gjort hittil. For oss.
Ynwa.
Framtia
24.03.2021 kl 14:16 4046

Denne forklaringen var ofte brukt ved innsidesalg i Nel og nå også i Vow. Eneste forskjellen var at de 'danske innsiderne i Nel måtte selge, da skattereglene i Danmark var forskjellige fra de norske...Innsidesalg blir ansett som den "8.-dødssynd" og resultatet er rimelig selvforklarende...
Slettet bruker
24.03.2021 kl 14:27 3988

Det blir spennende å se hvem som har kjøpt 8 000 000 aksjer på 46 kr... Rart at det ikke har kommet melding om hvem som er kjøperen..
Slettet bruker
24.03.2021 kl 14:45 3917

Hei, oivindl

Du har sikkert lest H2 rapporten like godt som meg.
Inntekter 459m i 2020 mot 380m i 2019 (tar seg opp igjen? skal de ned først?)

EBITDA margin 46.6% mot 45.8% i 2019
Backlog 952m i slutten av 2020, 890 i slutten av 2019.

Net result 28m i 2020, mot -7.3m i 2019

Så jeg er ikke sikkert hva du sikter til skal ta seg opp.

Eneste de kommenterte var at aftersales var redusert mye i 2020 pga at skipene ikke var i drift. Men oppgraderinger og systemer på nybygg fortsatte som planlagt.

Inntekter på land vil komme, spesielt med alle samarbeidene de nå har så må noen av dem kaste av seg etterhvert. Jeg velger å tro på VOW sin rapporterte backlog over en nettside som kanksje ikke har full oversikt engang.
Record
24.03.2021 kl 14:57 3851

Vil nok tro det er på en eller flere klientkontoer , VoW har hver sterkt tradet så lenge jeg har hvert inne .
Kjøres tøft teknisk men det gir gode muligheter for oss alle ,6-8 % ned er jo ikke helt uvanlig så 10 % på en emisjon må jo være innenfor ?
CapitaL
24.03.2021 kl 15:07 3792

Over 250% på et år?
I februar i fjor kostet aksjen 34 kroner.. dagens prising på 45 kr tilsier en oppgang på drøyt 30% på et år.. ganske fjernt fra dine 250% der du tar utgangspunkt i kursen etter Coronakrakket.. men det har vel noe med å forsøke å fremstille dette gode selskapet i så dårlig lys som mulig tenker jeg;)
Slettet bruker
24.03.2021 kl 15:09 3786

Ikke noe tegn til noe håndfast fremover?
Dette ble bare en millionæraksjon?
Slettet bruker
24.03.2021 kl 15:12 3765

Her må det lirkes ut aksjer før meldingen om børsnotering... Så det kommer nok til å svinge en del fram til da vil jeg tro.. Badin bør smelle med en melding på mandag.. da er emisjonen glemt: :-) hvis kursen holdes under 46 i noen dager blir vel alle fornøyd.. og ingen rep.
Redigert 24.03.2021 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
24.03.2021 kl 16:21 3545

nei jeg skriver bare det jeg ser på min oversikt. Akkurat nå er det opp 256% opp sist året. Siste 3 mnd 32% og det er etter at dagens kursras er tatt med. Du kan jo seff ta bort Corona krakket for å fremstille Vow enda bedre. Lukk øynene med andre ord.
Hammers
24.03.2021 kl 16:39 3484

VOW var kjørt kunstig lavt i feb/mars i fjor pga ubegrunnet Copronafrykt (for VOW sin del).
Da fakta kom på bordet var effekten av pandemien liten - kursen steg kraftig - og tilbake til utgangspunktet.

Ved inngangen til 2020 lå kursen rundt 30.
1 år og 3 mnd senere har den steget med 15 kr - eller 50%.
I samme periode har vi fått den nye landlige delen på plass - og i går var også finansieringen av VOW GM i boks.

Hilsen Hammers.......som tror dette blir bra!
Redigert 24.03.2021 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.03.2021 kl 16:51 3429

Jeg finner ikke like gode tall for EBITDA som du refererer.
Jeg tviler heller ikke på backlog en, men det er jo en kjent størrelse og den strekker seg over mange år. Økningen i backlog var vel heller ikke imponerende fra 2019 til 2020.
Basert på tallene over nybygg ser jeg ikke at den biten kan føre til den helt store veksten.
Da må vi stole på landbasert. Der vet vi fortsatt lite, men mulighetene er store. Sørsmålet er hvor godt de lykkes fremover.
CapitaL
24.03.2021 kl 19:26 3145

Ja, nettopp slik var det. Jeg ble veldig skeptisk selv den gangen pga koblingen til cruise.. Pandemien viste seg å ha null betydning for det meste av Vows virksomhet.. Den eneste delen som ble rammet, og fortsatt er rammet er ettersalg. Det blir ikke solgt kjemikalier, servicedeler og slikt til anlegg som ikke er i drift.. men når cruiseskipene begynner å seile igjen kommer de inntektene tilbake.

Ja, det er priset inn mye vekst i dagens kursnivå, det ligger selvsagt en risiko der, men nevn en risikofri aksje på børsen?

Som jeg skrev på den låste tråden så ligger det nå i kortene at Follum som skal være flaggskipet til Green Metals, blir realisert..
Alle samarbeidsavtaler er på plass.. produktene fra anlegget på Follum har kjøpere. Moderselskapet Vow vil få salgsinntekter på minst 200 mill fra leveransene til fabrikken.
Endelig investeringsbeslutning kan vi forvente snarlig, og skal man tro uttalelsene til Badin så er beslutningen planlagt tatt før påske. Dersom det ikke blir noen forsinkelse på den beslutningen, så er børsnotering av Green Metals nært forestående også. (før sommeren).

Spennende tider fremover for aksjonærene;)
Slettet bruker
24.03.2021 kl 21:09 2956

Hei,

Tallene står i Second Half Year Report under 2020 Q4 på denne linken
https://www.vowasa.com/investor?subpage=report-news
Slettet bruker
24.03.2021 kl 21:13 2942

Ser jeg har blandet tall er EBITDA before non-recurring items jeg har brukt.
Og marginene er lavere enn jeg skrev, skrev margin% og skrev adjusted ebita verdiene.

Så rabler så mye at du må bare ignorere meg i dag.
Slettet bruker
24.03.2021 kl 21:37 2860

Der kom artikkelen fra E24 om at det ikke blir rep EMI..

«Pyttsan», sier egentlig Vow-styret om dagens kursfall
Vow-styrets begrunnelse for ikke å gjennomføre en reparasjonsemisjon er ganske drøy.

https://e24.no/boers-og-finans/i/2djPWy/pyttsan-sier-egentlig-vow-styret-om-dagens-kursfall

Da skal kursen ligger rundt 45 i noen dager..
Slettet bruker
24.03.2021 kl 21:49 2788

Ja hva sier styret i litt bredere trekk? Pyttsan.. det...
Hammers
24.03.2021 kl 21:53 2769

Jeg gidder ikke å betale for å lese slikt, men hvorfor i alle dager skulle VOW ha en rep-emi?
Dette er da en ganske så liten rettet emi for å sikre rask oppbygging og driften av VOW GM. Ingen kriseemisjon a la NAS.......eller tilsvarende.

Hilsen Hammers
Karbon
24.03.2021 kl 21:54 2758

Min mening er at gnålet om rep.emisjon er noe stort tull. Alle som måtte ønske å øke sitt innehav av Vow-aksjer har jo hatt mulighet til dette i dag til under emisjonskursen på 46 som kjøperne av 8 000 000 aksjer måtte gi.

Ellers så er det bemerkelsesverdig at e24 endelig fant å ville vie Vow spalteplass. E24 har glatt ignorert alle andre nyheter fra vow i år, det være seg samarbeidet med Arcelor Mittal og Elkem, spinoff, bare for å nevne noen.
musthebos
24.03.2021 kl 22:07 2716

Bare å ignorere alt støyet. Penger i kassa til Vow og billig inngang for alle som ønsker seg litt ekstra feriepenger. Vinn-vinn :)
oivindl
24.03.2021 kl 22:33 2617

Dette ser ut til å være en mer komplett liste over nybygg.
Ser bedre ut de første årene i alle fall.
https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/cruise-ship-orderbook.html
Slettet bruker
24.03.2021 kl 23:40 2503

 
Fra dagens børskommentar i E24:

«Pyttsan», sier egentlig Vow-styret om dagens kursfall
Vow-styrets begrunnelse for ikke å gjennomføre en reparasjonsemisjon er ganske drøy.
https://e24.no/boers-og-finans/i/2djPWy/pyttsan-sier-egentlig-vow-styret-om-dagens-kursfall
(KREVER ABONNEMENT)
«Ligningstallene fra 2019 for de tre Vow-direktørenes formuesskatt utgjorde mindre enn en tredjedel av deres totale skattebyrde. Alle tre satt igjen med millioninntekter målt ved differansen mellom netto skattbar inntekt etter alle fradrag, fratrukket total skatt. Man må altså anta at de, sammenlignet med de fleste av oss, hadde en relativt romslig privatøkonomi.»

Så argumentet i VOW-børsmeldingen og fra VOWere, at VOW ledelsen selger pga formuesskatt-belastningen, blir da enda mer virkelighetsfjernt enn surret som skrives på lukkede VOW tråder. Og det Badin sier i Kapital om formuesskatt belastningen blir direkte dumt.
https://kapital.no/karriere/jobb/2021/03/23/7646516/gruenderpraten-med-henrik-badin
(GRATIS)

Redigert 24.03.2021 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2021 kl 06:06 2233

Helt enig.
Holdningen til ledelsen vedrørende formueskatt-belastningen er kun ynkelig.
Hvorfor er det så viktig for ledelsen at indeksfondene får en billig inngang.

Dette er trist og lite troverdig.
Karbon
25.03.2021 kl 07:16 2086

Takk for utdraget fra e24s artikkel Reserven.

"«Ligningstallene fra 2019 for de tre Vow-direktørenes formuesskatt utgjorde mindre enn en tredjedel av deres totale skattebyrde."

Det e24 "glemmer" er at formuesskatten må betales HVERT år av den samme formuen. Så jeg vil tro det er greit å selge seg ned litt mer enn å ha akkurat nok til kun årets skatt. Eller synes e24 at eiere i norske selskaper skal selge aksjer hvert eneste år for å betale formuesskatten?

Pilteri
25.03.2021 kl 07:36 2030

Ligningstallene for aksjer i 2019 reflekterer aksjekurs 31.12.2018 i vow (scanship) som vel da var veldig mye lavere enn 31.12.20?
CapitaL
25.03.2021 kl 07:46 1989

Ser rett og slett ikke problemet med hovedeiernes lille nedsalg. Lite sett i forhold til antall aksjer de eier. Høres ut som enkelte her inne er av den formening at eierne av selskap som går bra, skal sitte og ruge på samtlige aksjer hele veien til livets slutt. Er det janteloven som slår inn, eller er det misunnelse? Her i Norge er som kjent misunnelsen sterkere enn kjønnsdriften. Det er derfor forståelig at Vows hovedeiere kommer med diverse forklaringer til nedsalget. De trofaste baisserne av selskapet tolker selvsagt dette dithen at aksjen er overpriset. Dem om det...

Kalg, du burde f.eks nå være fornøyd med fallet ned til støtten du har snakket så mye om, på 45 kr, fremfor å være trist og lei på de stakkars aksjonærenes vegner?
Eller skal du nå fortsette med nye innlegg typ "ned å teste neste støtte" fremover nå? ;)

Måten nedsalget ble gjort på er atskillig mer aksjonærvennlig enn å dumpe 3 mill aksjer over børs. For meg er det vesentlige at penger til spin off av Green Metals er på plass. Dere baissere får vel bare shorte aksjen. "Put your money where your mouth is" er et ordtak.. Jeg har gjort akkurat det, og drøyt halvparten av porteføljen min er i Vow..
oivindl
25.03.2021 kl 08:08 1915

Er du sikker på det?
Det er vel verdien ved utløp av ligningsåret som brukes, altså utløp av 2019.
bålfreak
25.03.2021 kl 08:11 1897

Bra innlegg Capital.
Gud hjelpe meg som folk holder på med negativt tullball. Et bittelite nedsalg er forståelig for de som sitter på de største eierpostene. Ingen lever evig.
Nå har Vow penger på konto som de kan bruke til oppstarten av anlegget på Hønefoss og det er svært positivt.
Alt våset om Rep.emi er jo bare tullball. Kjøp aksjen nå davel på kurser under 46. Herrejemeni er folk dumme.......
Forøvrig er frykten for emisjoner generelt helt ute av alle proposjoner på Oslo Børs. Det virker som alle har lært seg at emisjoner er noe vederstyggelige greier..
En emisjon hvor midlene som hentes investeres i selskapet for å skape merverdier for aksjonærene er da for f....... ikke negativt.
Skjerp dere!
Personlig har jeg økt mine posisjoner i Vow nå. Jeg takket nei til å være med på den rettede emisjonen fordi jeg allerede har svært mange aksjer i Vow.
Men når kursen falt under 46.- klarte jeg ikke å motså fristelsen.
Vow som selskap og deres teknologi er helt unik. Kursmålene på 60,62 og 80 kroner er bare en forsiktig start på verdiøkningen som vil materialisere seg de kommende år.
oivindl
25.03.2021 kl 08:12 1899

"Eller synes e24 at eiere i norske selskaper skal selge aksjer hvert eneste år for å betale formuesskatten?"
-Karbon

Poenget var vel at de hadde romslig nok økonomi til å betale formueskatten uten å selge aksjer.
Redigert 25.03.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare