Spørgsmål fra Q4 Hvorfor skalere SAN produktionen op 100 gange

Zleep
AZT 23.03.2021 kl 19:32 3555

Er der nogen der har en fortolkning på Jethro Holters svar til spørgerens fine spørgsmål, hvis man ser med de negative og positive øjne ?

Can I start by asking about your SAN enzyme ramp-up? You've mentioned several times that you're running medium-sized batches, which is about 10x the small batches that you've run historically. And you're about to run a large batch, which is 100x bigger than what you've produced historically. How do you explain rounding such volumes? Well, how do you explain -- what's the motivation for that? I mean, this year, you've grown your SAN sales from NOK 11 million to NOK 38 million. Are you planning to sell 10x or 100x that? Or how does that reconcile with price pressure? Jethro Holter, ArcticZymes Yes. Good question, [David]. Let me explain. There's 2 parts there. One is about serving existing business and it's also about serving the growing demand as well. So basically, what we've been doing, and you -- 2020, we have been doing small-scale manufacturing. And actually, that's being back-to-back. So production has been really busy, and then more or less, one production line has been just tied up making small-scale SAN back-to-back. And of course, we've been working on that scale-up. And the point of the scale-up is to reduce the number of manufacturing cycles we do. And of course, we -- it will also help -- also improve the margin there as well. But the point is -- here is that rather than make -- doing back-to-back small batches, we can do 1 or 2 large batches per year. And that's to serve our existing customers as well prepare us for the future for capacity from the new customers and the growth we see in our existing customers as well. So I hope that sort of gives you an idea of what we're doing there. And so -- and what we want to do, we want to make sure we're in front of the wave, commercial demand when it comes to scale up.
Redigert 23.03.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
bj111
26.03.2021 kl 16:19 1675

Jeg vet og det meste er betalt med et tilskudd.
oppturen
26.03.2021 kl 16:00 1746

Størstedelen av kostnaden kom på Q4.
Slettet bruker
26.03.2021 kl 15:54 1771

Det her er en god nyhed, men den var ventet, og det betyder dybest set bare, at AZT skal køre færre batches back-to-back. Sjovt, at markedet ikke har indbagt dette i kursen allerede, når det stort set var kendt på forhånd. Men dejligt med lidt stigning :)

Er ikke sikkert, den ender i grøn i dag på grund af det her. De folk, der køber, er tydeligvis dem, der ikke helt har fået med sig, at dette er kendt information.

Kan ikke se, hvorfor vi skal gå til 100 kr. på information, som vi har kendt i mange måneder...
Redigert 26.03.2021 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2021 kl 15:30 1868

kaliber skrev Fin melding nå!
SUPERMELDING FRA AZT NÅ,SKALERING i ULTRAKLASSEN!!! klar for å passere 100kr?
Grunnpilar
26.03.2021 kl 15:20 1903

Bedre føre var enn rumpa bar, som de sier. Så er nok for at de skal slippe å lage mange små, samt være klar for videre vekst. Men kostnaden med å utvide ifra x10 til x100, kommer den på Q1 mon tro ? Noen som har en formening om hvor mye dette koster?
Redigert 26.03.2021 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2021 kl 13:37 1994

Selvfølgelig, det er helt fair, det har jeg aldrig sagt noget om. Jeg advarer blot mod at blive alt for spekulativ :)
Zleep
26.03.2021 kl 12:38 2057

Din antagelse kan være ligeså god som min, ja men det skader vel ikke at bruge forrummet i håbet om mere viden og muligvis konstruktiv feedback. Jeg er ikke enig at det bare at vente på Q-præsentationerne, og du tog jo selv noget af din position før Q4. Det kan jo kun have været på baggrund af antagelser eller mavefornemmelse, hvilket er helt fair.
Slettet bruker
26.03.2021 kl 11:41 2154

En anden antagelse kunne være, at SAN for NOK 630.000 dækker alle ReiThera-vacciner i både fase 1, 2 og 3. Det siger jeg ikke nødvendigvis er tilfældet, men det kan være næsten alt mellem himmel og jord.

Det er næsten umuligt at interpolere noget i AZT, så der er ikke så meget andet for end at vente til Q-præsentationerne og enten blive positivt eller negativt overrasket.

Jan Raa må da have et godt bud på, hvor meget SAN, der ca. går til forskellige typer produkter?
Redigert 26.03.2021 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
Zleep
26.03.2021 kl 11:28 2185

Facts
AZT arbejder på minimum 2 COVID-19 vacciner som er lige langt i processen
14 % af salget af SAN var relateret COVID-19 i Q4
SAN solgte for NOK 9 millioner i Q 4
Fase 2/3 forsøget påbegyndte 18 marts 2021
ReiThera havde 90 testpersoner i Fase 1
ReiThera skal bruge 900 personer til Fase 2
ReiThera skal bruge 30.000 personer til Fase 3
Vacciner priser i EU
AstraZeneca Euro 1,78
Johnson & Johnson $ 8,5
Sanofi GSK Euro 7,56
Pfizer Euro 12
Moderna $ 18


Antagelser
ReiThera stod for 7 % af SAN salget, da der er 2 vacciner dvs. NOK 630.000 baseret på 90 forsøgspersoner
Lineært vil fase 2 svarer til at ReiThera skulle købe ind for NOK 6.300.000 til deres fase 2, forsøg som måske afsluttes til Juni, derefter påbegyndes fase 3 som er annonceret afsluttet til sommer.
Fase 2 svarer til en pris på NOK 7.000 . pr. mand.
En færdig vaccine til NOK 7.000 vil være ret urealistisk, men måske ikke urealistisk i forhold til normale udviklingsomkostninger og forholdet mellem Fase 1 og SAN Q4 salg.
De store batch fra AZT skulle være klar til Fase 3, hvor man må forvente at Prisen pr. forsøgs person formindskes markant således den svarer til konkurrenternes ovenfor

oppturen
24.03.2021 kl 15:16 2458

Kun 4 uker til Q1 blir lagt frem :-)
Zleep
24.03.2021 kl 10:39 2642

Jethro Holter blev spurgt under Q3 om SAN salget var ramt af COVID-19. Svar “No its going full speed”.

Jethro Holter blev spurgt under Q4 om SAN salget var negativt påvirket af COVID-19 SVAR “Actually, sales of SAN would have been more if it wasn't for the COVID-19 pandemic”

Selv om det måske ikke hænger direkte sammen, tror jeg en del af forklaringen på den mere afdæmpet retorik i relation til udbygningen af kapaciteten skyldes COVID-19.

Hvor meget det giver på top linen når Covid-19 faktoren er væk er svært at sige jeg kan kun vurdere det udefra ovenstående skiftende udmeldinger .
For mit eget vedkommende er risikoen i aktien, det der betyder mest i min investering og jeg vurdere risikoen til at være forholdsvis lille, de næste par kvartaler, da der er et efterslæb af omsætning fra COVID -19 og NEJ jeg taler ikke om raket omsætning.
Om vi vil det eller ej så er Jethro Holter fremlæggelser kursdannende, og jeg tror ikke der skal så meget til, før der kommer et positivt stemningsskifte.

PS Off topic
ChemoMetec dansk selskab som La Bull også har investeret i, og som producere måle udstyr til Gene therapy sektoren. Market Cap DK 9.8 milliarder
Fra seneste udmeldning
"Der forventes nu en omsætning på DKK 263-268 mio. mod senest udmeldt DKK 250-260 mio., og EBITDA forventes at ligge i intervallet DKK 120-125 mio. mod senest udmeldt DKK 110-115 mio.

Situationen vedrørende COVID-19 betyder, at der er større usikkerhed forbundet med forventningerne end normalt. Blandt andet påvirker de nuværende restriktioner ChemoMetecs muligheder for at besøge kunder."

Interessant selskab i forhold til prissætningen af ArcticZymes og selvsamme udfordringer med COVID - 19 og de samme kunder som AZT har

Redigert 24.03.2021 kl 11:42 Du må logge inn for å svare
Midd30
24.03.2021 kl 00:46 2924

Trenger enda flere ansatte:
Sales Analyst (application deadline April 9th 2021)
Slettet bruker
24.03.2021 kl 00:12 2962

Nå er det visstnok ikke vanskelig å "tweake" vaksinen til å virke bedre mot de ulike mutasjonene..
Eksisterende vaksiner på markedet har nok ikke blitt rettet direkte mot disse mutasjonene..
Nye partier fra de ulike produsentene vil nok etterhvert tweake vaksinene til å virke bedre også mot mutasjonene..
Reithera som fremdeles Er i tidlig stadie har mulighet til å tweake vaksinen allerede nå, og få dokumentert virkningsgrad..
oppturen
23.03.2021 kl 23:51 2985

Min analyse er også at sjansen er svært stor for å lykkes.
Men en bør ha i bakspeilet at det nå er mange mutasjoner i omløp og at flere godkjente vaksiner har vist varierende effekt på enkelte mutasjoner.
Tror forøvrig det er nettopp derfor en kjører studie med kombinasjon av to ulike vaksiner.

Hoved Poenget mitt er at Holter kan ikke stå å legge ut om millioner på millioner i salg så lenge kjøpene ikke er 100% i boks. Estimater på hvor mye SAN ReiThera skal ha til covid vaksiner får vi nok først ved fremleggelsen av Q3 :-)
Slettet bruker
23.03.2021 kl 23:36 3014

Sjansen for at Reithera skulle feile i de siste fasene av vaksinen er vel minimal. Teknologien bak vaksinen er vel ganske lik som AZ vaksinen.
Foreløpige resultater av grad-cov2 gir en beskyttelse på over 92%.

Det som er spennende er om AZT-enzymene som benyttes i fremstillingen utelukker blodpropp og blødninger som en del av bivirkningene... Dette vil isåfall åpne interessen for fremtidige vaksiner blant alle andre og bruken av AZT-ensymer..
oppturen
23.03.2021 kl 23:23 3048

Samler man det som har blitt fortalt om SAN så mener jeg det ligger klart som dagen.
Han sier at DAGENS salg kan man lett få produsert med et par batcher. Oppskalering skal også dekke fremtidig behov.
AZT har 100 + kunder og flere kjøper for over 5 mill i året, og disse er det man forventer en sterk (men ikke eksplosiv) vekst ifra.
Ser man derimot til ReiThera og deres plan om å produsere 100 mill doser vaksine i året og mulig enda fler i utlisensiering. Ja så er det en annen liga. Men hva kan Holter si ? Volumet er tausehetsbelagt og som vi har erfart tar ting ofte litt lenger tid enn først tenkt, finansiering og avtaler er ikke på plass før de er på plass og det er alltid en mulighet for å feile.
Holter sier de har kjørt prognoser over hvor mye de må levere om ReiThera lykkes.
Oppskalering 10x ble ferdig før nyttår, i en hektisk omstillings periode med nye lokaler, stor etterspørsel etter nye enzymer og 2x, 3x oppskalering av andre enzymer finner en det nødvendig å prioritere 100x oppskaleringen av SAN.

Rissikoen for at ReiThera sin covid vaksine ikke lykkes er tilstede, men at de lykkes er på ingen måte priset inn i kursen. Jeg er helt enig i at skal ebit over 100 for 2021 så må det leveres SAN til ReiThera.
Men skulle ReiThera mislykkes totalt slik at Fase 2 må stoppes så vil fortsatt dagens kurs i AZT stå seg godt på øvrig salg.
JosefK
23.03.2021 kl 23:02 3102


Her ser dere ett eksempel på at jethro ikke ønsker å gå inn på størrelser. Det var fler spørsmål han rett og slett hoppet over.

Og grunnen er nok at det vil bli sett på som useriøst å si det flatt ut at dette kommer til å gå til himmels. Han vet hva som er projisert fra ReiTheras side. På direkte spørsmål nektet han å gå inn på det.

For vel 18 måneder siden fikk jethro med seg styret på en reorganisering. Han visste allerede da at SAN var i huge demand. Styret var enig og støttet reorganisering. Etterspørselen har siden ikke blitt mindre. Snarere tvert imot.

Jeg tror det eneste jethro sliter med for tiden er når det virkelige kjøret starter. Indirekte sier han noe om det iom at de landet på en 50 liters batch før 100 liter.

For å forstå bedre, les Q rapportene fra lanseringen av SAN fram til i dag. Se gjerne webcasten da jethro ville snakke om noe nytt de kom med. Det var den gang jeg skrev en tråd om SAN som company maker.

Det meste står svart på hvitt: det er huge demand når kundene kommer i posisjon til å produsere kvanta. Så langt er det kun til kliniske forsøk SAN har blitt brukt til.

Som mye annet i AZT er mye bestemt av kundene. Jeg tror jethro er foran skjema og det er et forsøk på å ikke virke useriøs som ligger bak tilbakeholdenheten. Svarene vil komme men virkelige størrelser blir det nok først i 2. halvår.

Slettet bruker
23.03.2021 kl 22:38 3156

Jeg tror også helt sikkert, at en del af det handler om at kunne møde stigende efterspørgsel, ingen tvivl om det. Vi ved, at AZT producerede back to back til maksimal kapacitet i Q2 2020, og derfor er det kun naturligt, at der udvides for at møde den ventede vækst. Hele spørgsmålet er, hvor eksponentiel eller lineær denne vækst bliver. Her tror jeg, at der er en del, der er lidt for optimistiske, og sammenligner x10/100 ramp up med massiv forventet fremtidig efterspørgsel. Det tror jeg ikke, at AZT forventer. Jeg tror, at de forventer vækst, og vi ved ca., at vi i hvert fald kan forholde os til 25%. De fleste - inklusiv mig selv - tipper på, at væksten over de kommende måneder og år bliver mere end det. Men jeg er nok mere konservativ i mine gæt end mange andre. Jeg tror ikke, at AZT kommer til at lave 100 MNOK i EBITDA i 2021, ligesom mange andre tror, men jeg mener sagtens, at både dagens kurs og også lidt højere kurs kan forsvares i selv konservative vækstestimater. Derfor er jeg fortsat tungt vægtet i AZT, selvom virksomheden selvsagt har en del at bevise. MCAP på ca. 4000 MNOK er meget for et selskab, der præsterede et ellers ganske nydeligt EBITDA på 6,8 MNOK i Q4. Der må leveres, og det tror jeg også, at Holter, Sørvoll og de andre gode folk i AZT kommer til. Men vi trænger nyheder!

Jeg tror, at en god del af volatiliteten i AZTs aktiekurs skyldes, at markedet pt. "skændes om", hvorvidt AZT er i vækstfasen eller indtjeningsfasen. Siden selskabet blev lønsomt, er det måske for nogen kommet ind i en gråzone. Regner man fortsat AZT som et vækst-case, ja så er 4000 MNOK MCAP billigt. Regner man AZT som et selskab i indtjeningsfasen, og forventer man kun moderat vækst, ja så er 4000 MNOK MCAP ualmindeligt dyrt for et selskab, der laver 6,8 MNOK i pølsevogns-EBITDA i kvartalet. Jeg tror, at dem, der regner AZT for meget i indtjeningsfasen, begår en fejl, og jeg tror, at det forklarer en del af de kraftige ryk, som vi ser nedad. Hvis man skal betale 75 NOK for en aktie i AZT, så skal man tro på, at det er et vækstcase - ellers bliver man skuffet. Glem alt om konservative P/E-værdier. Jeg håber fortsat, at folk køber AZT på grund af vækstpotentialet - som endda eksisterer i et selskab, der tjener penge, ikke lever af emissioner, har penge på kistebunden, ingen gæld, stærk pipeline, stærk ledelse, og store muligheder for at lave store penge på megatrends.

AZT kan (også i fremtiden) blive the perfect storm, og det undrer mig hver dag, at jeg på norske finansmedier skal læse om "Spetalen-dominerte blablablabla", eller at Kjell Inge Røkke har slået en prut eller at et eller andet hydrogenselskab er steget, fordi et eller andet ligegyldigt mæglerhus har spået kursdobling, mens der aldrig nævnes et kvæk om en af Norges mest spændende og innovative virksomheder i det arktiske.
Redigert 23.03.2021 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Zleep
23.03.2021 kl 21:59 3228

Hvad så med denne pressemeddelelse, fra Innovation Norway som ligger til grund for produktionsudvidelsen

Citat Holter " This project will ensure that ArcticZymes accelerates its efforts to scale SAN-HQ manufacturing to satisfy growing commercial demand"

Klar tale omkring Demand. Her bliver ikke sagt noget om at det er for at reducere produktions cyclus

https://arcticzymes.com/arcticzymes-granted-nok-1-65-million-funding-from-innovation-norway-for-a-san-hq-upscaling-project/
Slettet bruker
23.03.2021 kl 20:47 3351

Så istedet for å kjøre 100 batcher i løpet av året så kjører de en eller to batcher i året som kanskje produserer dobbelt så mye som tidligere. Kanskje ikke helt det svaret noen visse ønsket seg ;)
Dohn79
23.03.2021 kl 20:21 3416

Jeg giver jeg ret i hvad i skriver men, AZT er nu engang andet end kun SAN
Ben1234
23.03.2021 kl 20:13 3441

Dette svaret fra Jethro gjorde at jeg har nesten har halvert eksponeringen i AZT. Veksten kommer men ikke som jeg hadde (kanskje for optimistisk) håpet. I mine øyne er det en aksje som skal eies, og jeg tror på stigende kurs. Veksten kommer og SAN er vel den viktigste bidragsyteren, men tror mange tenkte at 100x ramp up betydde en kjapp dobling eller to av salget.... men det betyr vel at man kjører større og færre batcher, selvfølgelig smart, men litt kjedelig når man kanskje har blitt for godt vant med doblinger av aksjekurs:)
Slettet bruker
23.03.2021 kl 19:46 3504

Markedet tyder det tydeligvis slik: Vi vet ikke selv hvorfor vi øker produksjons kapasiteten med 100 gangern. Men, det høres ja uten tvil fancy ut, gjør det ikke det? Derfor gjør vi det, mest for moro skyld........
Markedet, jeg snakker ikke om kundene, men om børs deltakerne. Hvem er nå det? 90 prosent er idioter som raser etter flokk. 10 prosent maksimal gjør seg opp en egen mening. De som har en egen mening vet hvor AZT står i kurs om et, eller to år fra nå av.......
Slettet bruker
23.03.2021 kl 19:42 3522

Jeg mærkede mig også meget ved dette spørgsmål og svar. Jeg synes klart, at Holter prøvede at lægge vægt på, at opskaleringen mest af alt handler om at køre færre og større batches, og ikke nødvendigvis, at man forventede en stærkt stigende efterspørgsel. Jeg tror dog også, at Holter forventer stigende efterspørgsel, helt sikkert - men ikke i 10x eller 100x størrelserne. Det hele handler om at optimere produktionen og skabe rum for fremtidig efterspørgsel. Men jeg synes, at hans svar og retorik var lidt for forsigtig til at konkludere noget om, at der forventes eksplosiv efterspørgsel i 2021.
Redigert 23.03.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare