Skatt

vicpg89
24.03.2021 kl 06:26 1285

heisann (usikker på om jeg poster riktig sted - fant ikke noe annet sted uansett)
jeg har noe spørsmål angående nordnet og konto bruk, kanskje noen kan hjelpe meg litt her?
jeg har lest og lest men blir ikke smart av disse skatte reglene... har jeg forstått dette riktig:
jeg bruker pdd AF konto der, skattelegges det ved hvert eneste salg der? uansett om du tar
ut pengene eller ikke? altså, hvis jeg setter inn litt penger i mnd, handler aksjer, tjener/taper,
beholder alle pengene på kontoen, så går alt til skatteberegning uansett?
hvis dette stemmer, så er det sånn at IKZ konto kun skatter for det man tar ut som er over innskudd
ikke sant? så man kan i teorien tjene mange mange millioner uten å betale skatt før man tar pengene ut?
eller har jeg helt misforstått, hjelp :D
Hunte
29.03.2021 kl 16:07 834

Får igjen masse på skatten pga aksjetap, hvordan forklare dette til kona uten å innrømme tapet? :p
egget
26.03.2021 kl 19:15 979

AF KONTO, hvert eneste salg skattes. Du kan handle aksjer og alt annet på alle børser.

IKZ KONTO, her går det etter total fortjeneste på KONTOEN, det er kun hvis du tar penger UT av KONTOEN at du blir skattelagt, hvis du har 0% fortjeneste på KONTOEN betaler du ikke skatt. Hvis du ha 50% fortjeneste på KONTOEN (100K i innskudd og 50K i fortjeneste) betaler du skatt når du tar UT penger fra kontoen. Hvis du da tar UT 10K fra kontoen er en tredjedel fortjeneste og to tredjedeler innskudd, du betaler da skatt av den tredjedelen med fortjeneste du tar UT.
Du betaler ikke skatt når pengene blir stående på kontoen i mange år.

ASK KONTO, her kan du ta ut hele innskuddet uten å betale skatt. Det er først når du tar ut fortjenesten at du betaler skatt. Innskuddet bli automatisk tatt ut først. Hvis du har 100K som du har satt inn, og du har tjent 100K i fortjeneste, da kan du ta ut de 100K som du har satt inn uten å betale skatt. Det er ikke alle aksjer man kan handle med en ASK KONTO, man er hovedsaklig låst til OSLO BØRS, osebx.
Du betaler ikke skatt når pengene blir stående på kontoen i mange år.
Redigert 26.03.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
vicpg89
24.03.2021 kl 07:11 1194

har lest der, spør om jeg har forstått det riktig :)