Blokkering av Suezkanalen

boler
24.03.2021 kl 07:19 5716

Hva tenker folk om dette? Vil der kunne føre til økte rater innen flere shipping segmenter?

https://www.nrk.no/urix/grunnstott-skip-star-pa-tvers-av-suezkanalen-1.15430730

Ratene ville skutt til himmels i de fleste segmenter om Suez Canal ble stengt over tid. Det går gjennomsnittlig 1,556 skip nord/syd hver måned (ca 51 pr dag).

1) General Cargo - 126
2) ) Panamax Bulk - 115
3) Handy tankers - 104
4) Car carriers - 59

VLCC ligger rundt 15 i måneden (syd).

Vanligvis rydder kanalen kjapt opp i skip på grunn, så liten eller ingen effekt her.
Redigert 24.03.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare

Kan umulig ta lange tiden å rydde opp i
boler
24.03.2021 kl 08:34 5399

Ja Egypt bruker nok alle ressurser de har for å rydde opp. Skjer vel en del uhell og ulykker der i løp av året.
ks1977
24.03.2021 kl 09:22 5262

På bildene på Twitter så ser det ut som at dette skipet har hatt god fart og satt seg skikkelig fast (med baugen flere meter over vannlinja), men så viktig som Suez er så gjøres nok det som kan for å få ryddet opp asap. Estimert 2 dager iflg Hannisdahl (twitter.com/JHannisdahl/status/1374630536841474056)

Slik jeg har forstått det så er skipet så fullastet at det ikke har noe ballast å slippe ut, men må vente på andre skip for omlossing av lasten.

Kanalmyndighetene har sendt dredgers samt kraftigere taubåter til stedet. Dette vil gå kjapt. Flg siste utvikling på Twitter til verdens beste Suez Agent: @AgenciesLeth.

Siste: Skipet re-floated og ligger nå langs kanalen. Trafikken snart normal.
Redigert 24.03.2021 kl 12:22 Du må logge inn for å svare

UPDATE: Suez Canal Blockage to Ease by Tomorrow on Movement of Ship-Bloomberg
Kenevil
25.03.2021 kl 00:29 4803

Noen som har oversikt om det ligger noen VLGC'er og venter i Suez kanalen nå, og noen tanker på hva som kan skje med ratene her om dette ikke løser seg i morgen?
Gjetter på at kanalen ikke er holdt like dyp helt ut i kantene, og at dette skipet nå ligger godt plantet på bunnen i kantene, og må losse endel containere før de kan få det løs. Er vel ikke tilfeldig at det er et fullt lastet containerskip av den største typen som sitter fast....
Og om jeg ikke tar helt feil så var det en time unna max tidevann når den gikk på grunn... noe som jeg antar gjør situasjonen mye vanskeligere å løse.
ks1977
25.03.2021 kl 10:18 4474

Her er en liste over hva som var blokkert i går ettermiddag;

• 41 bulk carriers (2.9m dwt) including six capes and 20 panamax and supramaxes. Two bulk ore carriers
• 24 crude tankers, including three VLCCs and nine suezmaxes
• 33 containerships, including four of 197,000 dwt-plus (including Ever Given) which puts them in the 20,000 teu category.
• 16 LPG or LNG carriers
• 15 product tankers including three long range two ships. These will likely be carrying 90,000-tonne cargoes of jet fuel or diesel to Europe or the Mediterranean.
• Eight vehicle carriers
https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1136229/Suez-Canal-remains-blocked-despite-efforts-to-refloat-grounded-Ever-Given

Husk dette er en kanal i løs sand og vi skriver om et av verdens største skip. Det vil si at det ikke er stor avstand mellom bunnen til skipet og kanalbunnen. Når det seiler, oppstår det trykk og sugesoner langs skroget som kan gi det styreproblemer, særlig hvis skipet er utrustet med to propeller, hvilket det muligens er. Men det verste, når de skal kjøre akterover eller benytte slepebåter, for å få det løs, vil alle propellene sørge for å pakke sanden rundt skroget. Dette kan ta tid!
Vorge
27.03.2021 kl 22:45 4045

Ser roret er løst nå, så kan vel hende de nærmer seg noe..

Flere enn meg som tror at dette ikke er ikke et uhell men del av en politisk agenda?
pengex
27.03.2021 kl 23:14 3926

Russerne har i flere år promotert norøstpassasjen. Men pga is har dette ikke blitt noe av. Nå har de en ypperlig anledning til å vise at frakt over isødet er mulig. Kanskje litt for ypperlig.
Kbkristi
28.03.2021 kl 03:58 3688

Skipet må lettes for last. Dessuten sitter det fast med snuta godt innpå sandgrunn. Tidevannet gjør den fastere. Mpc kan ta unna containere for $ 250.000 pr dag.
Dette blir moro :)
Redigert 28.03.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Vil dette ha noe å si for oljeprisene event tankrederne ol ?

Bybonden...

Gøy å se disse 35 fot store taubåtene prøve seg. Er vel større motorkraft i redningsskøyta i indre oslofjord som tauer rundt på småbåter..Hjelpe meg for et sirkus
pfsp
28.03.2021 kl 10:14 3233


Dette kan ta tid,,, veldig lang tid før trafikken går som normalt igjen .

«Ever Given Hard Aground In The Suez Canal. This Is How They Can Fix This.» på YouTube

https://youtu.be/OqLcplXYHdA
pfsp
28.03.2021 kl 11:01 3097

Dn.no


FT: Suezkanalen kan bli stengt i flere uker og redningsteam jobber med «plan C»
Det har ikke lykkes å få containerskipet «Ever Given» løs fra sandmassene i Suezkanalen ved hjelp av taubåter og et varslet høyvann lørdag. Et nederlandsk redningsteam sier det vil gjøre et nytt forsøk tidlig kommende uke.

Samtidig varsler direktøren for myndighetene i Suezkanalen ifølge Financial Times at det jobbes mer iherdig med en «plan C» – som handler om å få på plass heisekraner ved kanalen og løfte av mange av de tusenvis av containerne på skipet. En slik prosess er svært krevende og vil ta «flere uker» å gjennomføre, ifølge direktøren Osama Rabie.

Det er ventet at en slik krevende plan vil ramme leverandørkjeder på en rekke nødvendige varer og råvarer i verdenshandelen hardt.

Containerskipet har blokkert Suezkanalen siden tirsdag.
ks1977
28.03.2021 kl 12:18 2867

Stigende høyvann frem til fredag, så de har fortsatt anledning til å prøve på plan A og B, men dersom skipet sitter for godt fast så hjelper det lite.

Ser at flere redningseksperter synes å tro at plan C er eneste utvei.

Noen som vet hvor mye Ever Given kan tåle av slik "feillast" før den får (store) strukturelle skader? Baug og kanskje også akter på grunn, mens midtskips er løst og følger tidevannet? (og så skal de fjerne 3% av kontainerne, men da kun fra akter - vil ikke dette bare gi enda mer skjevbelastning midtskips?)
pfsp
28.03.2021 kl 14:49 2541

NewsWorldMiddle East
Suez Canal crisis — live: Egypt president orders cargo to be lifted from ship as more tug boats join rescue

Latest updates on blockage of major shipping route in Egypt



https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/suez-canal-latest-blockage-tide-ever-given-b1823493.html

-------------------

Ever Given: Egyptian president orders operation to lift containers from stricken Suez Canal ship

The Ever Given weighs roughly 200,000 metric tons and is capable of carrying 20,000 shipping containers

Egypt’s president, Abdel Fattah al-Sisi, has ordered preparations for lightening the cargo of the giant container ship grounded in the Suez Canal, the head of the canal’s authority told local media on Sunday.

The Ever Given container ship has been blocking the waterway since Tuesday and salvage teams have been hoping to free it with dredgers and tugs without unloading any of its cargo.

The Ever Given weighs roughly 200,000 metric tons and is capable of carrying 20,000 shipping containers.

Peter Berdowski, the chief executive of Boskalis - one of the salvage firms working on this infamous rescue operation, - spoke on the Dutch current affairs programme Nieuwsuur and explained that the weight of that the vessel is what is stopping it from simply being pulled free.

https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/ever-given-suez-canal-sisi-lightening-b1823542.html
Redigert 28.03.2021 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
ks1977
28.03.2021 kl 18:20 2113

Ikke uvanlig å dumpe ballasten før de seiler gjennom Panamakanalen, men Suez er jo mye dypere så kanskje ikke samme behovet der nei.

I følge vesselfinder så har Ever Given p.t en draft på 15,7m (mot kanalens dybde på 24m). Vet ikke hva hun normalt har (les; om hun dumpet noe ballast før hun gikk inn i kanalen eller ikke)
halvpris
28.03.2021 kl 18:56 2006

Spyl sanden vekk med vannkanoner

Skipet ser fullastet ut og da har man vanligvis ikke ballast inne bortsett fra bittelitt fra for å holde skipet even keel eller fri fra krengning dersom vekten av lasten er fordelt skjevt, eller om bunkersen er skjevt fordelt i tankene.

Når man leser at det har blitt et hull i baugen, vil jeg anse det som å ha oppstått under bergingsoperasjonen, siden vi ikke har hørt om det tidligere. Jeg tipper det har oppstått når de vred henne tretti grader. Se på bildet ovenfra, det kan ikke være så stor area som er i kontakt med sanden. Men når nå 11 slepebåter river og sliter i henne, kan de rive henne i filler. Det lille arealet virker nemlig som en gigantisk sugekopp. Jeg tipper at de først har prøvd å trimme henne akterover, det ville være det naturlige å forsøke, men, uten reaksjon.
monitor1
29.03.2021 kl 03:11 1281

Første forsøk blir gjort kl.04 med det første skipet fra Boskalissom har ankommet, med en trekkkraft på 400 ton. Skipene som prøvde seh hittil hadde en trekkktafy på 60-80 tonn. Skip nr.2 er underveis, men har dårlig vær i rødehavet.

De anser sjansene ialt for 50% på de to forsøkene som skal organiseres.
monitor1
29.03.2021 kl 08:03 1030

https://www.vesselfinder.com/nl/?imo=9811000
Skipet ligger nå nesten rett men baugen sitter bomfast. Det er den vanskeligste delen.
11 båter var involvert i jobben...
Redigert 29.03.2021 kl 08:05 Du må logge inn for å svare
Kenevil
29.03.2021 kl 12:58 583

Det ser ut som den er like fast som tidligere...
Fant denne på youtube som skal være live fra forsøket på å taue løs Ever Given.
https://www.youtube.com/watch?v=JMyErD7Vf74
Det ser bare ut til at de har klart å snu vinkel på skipet frem og tilbake, uten at dette har ført til at skipet faktisk har løsnet. Her må de nok mudre mer...