RECSI (Buy, NOK 28.0 (19.0)): Higher chance of commercial.......

Sa2ri
RECSI 24.03.2021 kl 07:46 23255

ARC er ute med en oppdatering på RECSI hvor de hever kursmålet sitt til 28,- (19,-). De skriver blant annet følgende:

"REC Silicon (Buy, NOK 28.0 (19.0)): Higher chance of commercial silicon anodes

REC Silicon ASA
Recommendation: Buy · Target Price: NOK 28.0 (19.0) · Current Share Price: NOK 18.55

Higher chance of commercial silicon anodes
The battery industry is striving for cheaper batteries on a per kWh-basis, and silicon anodes not only represent the most promising route to lower costs, but also compatibility with current Li-ion batteries and their value chains. Based on the effort and capital put into R&D, we believe the chance of commercialization is increasing. Our TP of NOK 28 (19) is based on a 70% chance of a Moses Lake reopening, solely serving the battery industry in 50% of the outcomes.

If commercialized, REC would eventually get full utilization
Silicon anodes as a replacement for graphite anodes have the potential to improve the energy density of current Li-ion batteries by 50%, thereby reducing material needed and manufacturing time, and hence cost. Minimizing USD/kWh represents the shortest path to improving the competitiveness of EV’s and is also key to unlocking the vast market potential associated with grid stabilization, which theoretically represents an equally big market opportunity. More than 30 companies are working on mitigating/solving the swelling issue, including e.g. Group 14. These companies’ indicated progress and access to capital (e.g. exemplified by Sila Nano’s recent equity raise of USD 590m at a USD 3.3bn valuation) make us more optimistic as to the likelihood of commercialization. To overcome the swelling issue, our understanding is that the required standard with regards to silicon purity/consistency only can be achieved through silane gas, of which REC is the dominant producer (Butte with ~70% current market share and Moses Lake with 25,000 tons of idle capacity). In a commercialization-scenario, it is not challenging to envision that REC’s entire silane capacity will be directed towards the battery industry - in fact, its silane know-how could be relevant for next-generation capacity expansions.

An increasing likelihood of commercialization warrants higher TP
Our TP of NOK 28 (19) is based on a 70% chance of a Moses Lake reopening, solely serving the battery industry in 50% of the outcomes (up from 25%). Moses Lake could also serve the solar industry, but such scenario will in our view offer more downside protection than meaningful upside vs. the current share price.

Daniel Stenslet
Ivar Ryttervold"
Sa2ri
24.03.2021 kl 12:03 9750

Pvinsights er uforandret denne uken. Her er en oppdatering fra energytrend:

Polysilicon (Per KG)
2021/03/24 update
item High Low Avg Chg
Multi-Grade Polysilicon (RMB) 70 64 69 ( 1.47 % )
Mono-Grade Polysilicon (RMB) 125 110 115 ( 2.68 % )
Polysilicon Outside China (USD) 16.28 14.245 14.923 ( 12.97 % )
Global Polysilicon (USD) 16.959 8.683 14.808 ( 4.7 % )
Slettet bruker
24.03.2021 kl 13:39 9483

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101031&product=211

Gratis analyse av REC i dag for de som ønsker.

Fra i går vel og merke.
Sa2ri
24.03.2021 kl 16:29 8940

Da ble det en bra dag med god omsetning og en sluttkurs over det psykologiske 20,00-nivået. Med tanke på hvor dette nå kan gå videre blir det en spennende avslutning på uken, også med tanke på at det etter fredagens handel er påske for mange investorer.
Redigert 24.03.2021 kl 16:29 Du må logge inn for å svare
t3sm
24.03.2021 kl 16:32 8880

Fint kursen er på vei oppover igjen og sterk!
Satser på at Røkke kommer med en melding eller tre snart også!
Slettet bruker
24.03.2021 kl 16:32 8846

kun 13 dager de siste 5 åren har REC slutet over dagens kurs, helt otrolig.
Kjellefant
24.03.2021 kl 16:33 8829

Likevel, ekstrem risiko står det, men likevel ligger den inne med kjøp :)
Men dette er bare TA og tar vel ikke hensyn til det fundementale.
Tanjiro
24.03.2021 kl 16:34 8792

Fint at husa også har catcha opp hvor stort silisiumanoder kommer til å bli de kommende årene. Må si det føles godt å endelig få nye oppdaterte analyser, og flere vil komme når kontrakter og avtaler lander på plass;) flott dag for oss REC’ere
Sa2ri
24.03.2021 kl 16:40 8645

Det stemmer nok ikke. Du må ta høyde for spleisen også (10:1), og da er nok dagens sluttkurs ganske langt fra sluttkurs (faktum) de siste fem år.
Slettet bruker
24.03.2021 kl 16:52 8444

den graf jeg ser på reknar nog in det, Det står 20 kr i Maj 2016, då minns jeg kursen var 2 kr. Kpte sen på 1,39 i 2018, min graf der sier 13 kr.
Ta invest
24.03.2021 kl 19:16 7707

Xyz har nok rett , stemmer med mine tall også, har vært med siden 2015
Slettet bruker
24.03.2021 kl 19:17 7689

Er det årsrapport i morgen eller på fredag? ser litt ulike datoer her og der. Leser for det meste at det er i morgen, men på REC sin hjemmeside, så står det 26.03
Sa2ri
24.03.2021 kl 19:27 7568

Da er det sikkert riktig. Har vært med litt lengre enn det og det er rart hvor fort man glemmer hvilke kurser som har vært. Fem år er ikke lang tid når man ser seg tilbake - sjekket derfor kursene i 2015 og deler av året var over, 2014 godt over, osv. Men, regnet de siste fem årene (mars 2016) så er det nok riktig.
MorganKane
24.03.2021 kl 19:33 7474

Dette er fantastisk Nemis, takk skal du ha.

Metoden dems koster 500- 10000 usd/kg og de håper å få det ned i 15-150 usd. Dette sier litt hvor mye lenger fremme REC er en konkurrentene.

Men ennå morsommere. Dette er jo biproduktet i FBR prosessen. Polysilstøv. Dvs at REC kan produsere dette til den nette kostnad av null (zero) usd/kg. Da snakker vi bra ebitda marginer (hvis batteriprodusenter også vil ha dette og konkurrentene produserer det til 500 usd/kg).

Lykke til med svadapraten din. Jeg blir litt nysgjerrig på hvem du jobber for. Men det kan umulig være kult å spy ut svada og vissvass dag ut og dag inn...
Redigert 24.03.2021 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
MorganKane
24.03.2021 kl 19:52 7249

Takk safari,

Dette sier en god del om Finansavisen. De har skrevet en god del artikler om grønne selskaper når ulike hus har publisert nye analyser. I farten husker jeg i hvertfall AOW, ACC, NEL. Alltid, ALLTID, mener jeg å huske at artikkelen har startet med blue sky scenarioet. Hvor langt kursen kan gå hvis alt går veien. Den fremheves for alt den er verdt. For REC nevnes ikke den med ett ord. Hvis disse folka i FA hadde hatt en snev av kredibilitet så hadde de selvfølgelig, SELVFØLGELIG, også nevnt dette for REC. For såvidt greit at de ikke nevner det i headingen (selv om det blir gjort nettopp dette for de andre selskapene). Men det er, i beste fall, ekstremt merkelig med en slik 180 graders ny journalistisk metodikk, når det ikke nevnes i det hele tatt.

Om "journalistene" eller hva nå enn folka i Finansavisen kaller seg er korrupte får være opp til hver enkelt å vurdere. Men jeg vet hva jeg mener for å si det sånn. Jeg antar at ingen venner eller kjente hadde aksjer i REC. Er litt nysgjerrig på om det samme var tilfelle for AOW, ACC eller NEL når artiklene for disse selskapene ble sluppet...
Redigert 24.03.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
nemi's
24.03.2021 kl 20:11 7096

Du må være den mest kunnskapsløse som skriver her inne.

Kasserte sol-paneler får du gratis. Advano sier de produserer:

"silicon nanoparticles, then incorporates the particles into a micron-scale carbon matrix"

Anodematerielat er ikke gratis, skjønner du! Og forresten, REC produserer ikke slikt anode-materiale. REC produserer heller ikke biprodukt i FBR-prosessen. For REC produserer ikke FBR, siden absolutt ingen etterspør FBR fra REC. REC er ikke "lenger fremme" med whatever du tror. For ML er stengt.

Kasserte solpaneler får du gratis, MK. De koster ikke 500 usd/kg slik du jatter om. Sjekk polysil prisen per kilo på PVInsights. KO KO!

Før Q4 delte jeg Enevate artikkelen på denne tråden med deg. Da sa du jeg ikke ikke skjønte selv hvor verdifullt dette var for REC. For nå kom TT dagen etter på Q4 til å presentere Enevate som ny REC-silan kunde, i følge deg. Men TT sa på spm. allerede på Q4 for ett år siden at han aldri hadde hørt om Enevate....

He he.

Du er inkompetent. Helt borte vekke. Rett og slett.

MorganKane
24.03.2021 kl 20:23 6920

Hehe,

Jeg ler så jeg griner Nemis. Du bør lære deg engelsk. Ikke bare Google "battery" og "polysilicon".

I artikkelen du lenker opp står følgende: "Currently, the company annually produces a ton of silicon nanoparticles using a top-down approach, and will soon start production at a new facility to make ten times as much, with the ultimate goal of driving prices down from $500-10,000 per kg to $15-150 per kg."

Det er jo riktig at brukte solpaneler helt sikkert ikke koster all verden, men hvis du leser artikkelen så er det jo ikke bare å" skru løs" polysilisiumet fra disse så har nanopartiklene du trenger.

Hehe, du må slutte... Jeg dør nesten av latter😂😂😂
Redigert 24.03.2021 kl 20:25 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
24.03.2021 kl 20:34 6770

Les denne artikkelen:

https://spectrum.ieee.org/energywise/green-tech/fuel-cells/startup-advano-silicon-lithium-ion-batteries

De produserer 1 tonn i året, de må bruke kjemikalier for å behandle silikon partiklene som er knust (kulemølle?), det er snakk om en konsentrasjon på kun 15% silisium dersom batteriet skal tåle 1000 ladesykluser...

Mulla3
24.03.2021 kl 20:35 6752

Å her har to dompaper skalla sammen. Slikt vas er det altfor mye av på forumet. Dette burde Hegnars blanke isse satt en stopper for.
Slettet bruker
24.03.2021 kl 20:35 6748

https://www.dn.no/utenriks/intel/tsmc/samsung-electronics/-verden-onsker-ikke-lenger-a-vare-avhengig-av-ildringen-like-ved-kina/2-1-986059

Snart våkner verden opp. Litt og litt for hver uke føler jeg. Dette kommer til å bli en kald krig om å være første mann til mølla med selvforsynt verdikjede for fornybart. De som mestrer dette vil være vinnerne i fremtiden. Tror ikke USA gir fra seg hegemoni til Kina så lett. Her kommer det nok massevis av subsidier.
nemi's
24.03.2021 kl 20:37 6728

Jeg ler så jeg griner, MK!

Hvorfor starter ikke REC opp ML og produserer FBR-støv til $15-150 per kg?!

Eller hvorfor selger ikke i det minste Yulin FBR-støv til $15-150 per kg?! REC sier jo det ikke er noen utsikter til fremtidig lønnsom produksjon av FBR i Yulin. Markedet for støv er jo der!!

Og heller ikke konkurrentene kan ha ha skjønt at de kan selge Si-støv til $15-150 per kg. Du skriver jo at REC ligger jo så langt foran konkurrentene!

Tenk hva REC går glipp av. Selge støv til $15-150 per kg.

Jeg dør nesten av latter! 😂😂😂
Redigert 24.03.2021 kl 20:38 Du må logge inn for å svare
nemi's
24.03.2021 kl 20:47 6623

Når veldig mye av veldig lite skal settes sammen til et EV-batteri må alt fungere uten feil. Uten kostbar feilproduksjon. Og med sikre forsyningslinjer.

Som Sila Nano sier: if it doesn't scale, we can't use it.

Sila har finansiert bygging av fabrikk for å produsere batteri-materieler til EV-batterier.

Det har ikke G14.


Cadizio
24.03.2021 kl 20:51 6569

Får jag fråga dig Nemi varför du så gärna vill att det inte ska gå bra för REC? Varför lägger du så enorm energi på något du hatar? Ingen flickvän? Pojkvän? Hobby? Barn? Känns som du lägger ner all din fria tid på något som är helt irrelevant för dig? Tänk om du la all den tiden istället på något som gjorde dig själv att må bättre? Träning? Vad vet jag.
Slettet bruker
24.03.2021 kl 21:01 6449

Haha det var morsomt rec seljer stöv , ja man hoppas att kursen går opp, men når en tenker at Nemi kan ha rett at forhoppningen er baserad på stöv.., haha
Intravenøsiu
24.03.2021 kl 21:20 6228




“kostbar feilproduksjon”

Litt meningsløst å diskutere når det er utgangspunktet lol.

Ha en fin kveld
MorganKane
24.03.2021 kl 21:40 5962

Nemis,

Som fatter alltid sa; en idiot kan spørre mer enn ti vise kan svare. Grei og tålmodig som jeg er skal jeg imidlertid prøve en siste gang. Etter dette er du on your own.

Dette har med volum å gjøre. Det er feil det du sier, markedet finnes ikke ennå. Det dreier seg om R&D. Også REC leverer polysil til ulike R&D folk, ikke bare silan gass.

Som du ser av artikkelen, akkurat det jeg klippet ut faktisk, så produserer denne startupen 1 tonn i året. ML har en kapasitet på 25 000 tonn. Markedet er altså ikke der ennå. Men det er det som nå kommer med stormskritt. Som det ble nevnt i en annen link her, og som group14 linket opp selv på Twitter, så er det å skalere opp som er vanskelig, men som nå alt tyder på at group 14 har løst gåten (en ting er å si at ting kan skaleres opp, en annen ting er faktisk å gjøre det). Sila har også løst dette. Begge er kunder hos REC. Group14 har til og med en avtale om 12000 tonn i året (minimum antar jeg) når den tid kommer. 2021 blir vinn eller forsvinn for silisium anode gutta. Group14 kommer definitivt til å vinne. Det gjør også Sila. Og dermed gjør også REC det. Garantert!
Redigert 24.03.2021 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
ikar0s
24.03.2021 kl 21:43 5906

Nemis. Husker du komiske Ali? Skjønner ikke at du orker. Over og ut.
Redigert 24.03.2021 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
Frontman
24.03.2021 kl 21:46 5842

22 imorra karer?
Sa2ri
24.03.2021 kl 22:08 5579

Her er jeg enig med deg. Det er merkelig at FA ikke nevner de litt mer svulstige kursmålene ARC kom med i dag i det hele tatt. Kanskje man skal spørre journalisten hva som er grunnen til dette?
MorganKane
25.03.2021 kl 08:24 4600

Ja, enig. Håper folk ringer eller sender en epost og spør hvorfor REC blir presentert helt forskjellig sammenlignet med andre grønne selskaper. Og det verste er at "blue sky" scenarioet i REC sitt tilfelle kun inkluderer at ML åpner og får solgt silan gassen, noe som flere og flere ser på som mer og mer sikkert. Det er ikke helt ville mål, 10-15-30 år frem i tid, om så og så stor vekst basert på luft, venteboller og subsidier slik som i AOW, ACC eller NEL.

I REC sitt tilfelle er jo gjenåpning av ML det mest sannsynlige. Da er det eeeeeeeksttemt rart (i beste fall) at man ikke også nevner hva ARC mener kursen kan bli. 90 kroner er kun begynnelsen. Spør du meg så legger ikke ARC frem noe Blue sky scenario i det hele tatt. Det ville vært mye høyere, basert på både full produksjon hos ML, Butte og Yulin pluss videre vekst (se nederst).

Som sagt, jeg håper folk sier ifra. Etter mitt skjønn så er det åpenbart at FA har en slagside til REC.


På den lyse siden. Ser sunsir går videre opp i dag. Legg på en karbonpremie på 3-5 dollar per kg så begynner vi virkelig å snakke. Da er ikke solar kun en nedsidebeskyttelse slik som ARC skriver. Da snakker vi om videre vekst og bygging av nye fabrikker. Det er det som er Blue sky scenarioet...

http://www.sunsirs.com/uk/prodetail-463.html

Redigert 25.03.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2021 kl 09:06 4126

Vi vet jo at FA har en årelang anti-Rec journalistikk. Med T. Hegnar i spissen har det til tider grenset mot hån og latterliggjøring. Hvorfor kan en saktens spørre seg. Burde ikke alle gode krefter være positive til et norsk grønt selskap med verdensledene framtidsrettet teknologi, istedet for å lovprise luftslott og symbolpolitikk? Mitt inntrykk er at analytikere, finanspresse, myndigheter (urettmessige skattekrav som nå om sider er strøket) alle har motarbeidet selskapet, og helst ønsket det nord og ned. De kunne heller fokusert på at storpolitikk nesten har knekt ryggen på et flott norsk grønt industrieventyr - som det nå ser ut til å bli likevel, på tross av hetsen.
Slettet bruker
25.03.2021 kl 09:25 3758

Oioioi heldig er dem som har ledig kapital i dag:))))
Slettet bruker
25.03.2021 kl 09:27 3709

Hvorfor skal alt som er bygd opp,rives ned igjen dagen etter,skjer stort sett hver gang.
Slettet bruker
25.03.2021 kl 09:27 3690

Er veldig merkelig hvorfor journalister alltid skal være de første til å snakke ned om selskapet, men aldri forteller om potensialet som ligger her, spesielt sammenlignet med andre selskaper, som er egentlig basert på kun en idé som ligger flere år frem i tid.

Her har vi REC Silicon som leverer som bare det i Butte fabrikken og det kun er snakk om tid før ML gjenåpnes. Produktet er det stor etterspørsel for og denne etterspørselen vil bare øke for hver måned, ettersom flere aktører nå skal inn i segmentet.

Dette er en gull mulighet for oss som vil akkumulere for fremtiden, ettersom aksjen er (i mitt syn) ekstremt underpriset, ikke bare basert på fremtidig potensial, men også basert på her og nå. Know how, teknologi, patenter og viktigheten av dette i dagens samfunn blir rett og slett ikke inkludert. Inventar og fabrikker blir ikke inkludert. Markedet priser fremdeles REC som om selskapet er på vei til konkurs eller at fremtiden er usikker, men dette er en av de få grønne selskapene som tjener penger per i dag, har historikk å vise til og som kommer til å tjene helt enormt så fort ML gjenåpnes.

Mange av dere skrev i går at dere ønsket at dere lastet opp mer på 14-15-16kr kurs. Jeg var en av de som gjorde det og jeg lastet stort. I fremtiden vil vi drømme om å kunne kjøpe til disse kursene. Bare vent og se.
solfylt
25.03.2021 kl 09:27 3684

Spanderte på meg noen til. Det er ingenting normalt med kursen på REC 🐣
Ærligtalt
25.03.2021 kl 09:29 3653

Så ut som en mini-test av stop-loss/ nervøse aksjonærer - men tror ikke de fikk særlig avkastning på den...

Hvilket tyder godt, da noen mistet mange aksjer som de må handle inn dyrere igjen før neste "angrep"

Her er det ikke mer tørt krutt igjen, så lastet ikke på denne dippen


Lykke til alle sammen
Sa2ri
25.03.2021 kl 10:47 3232

Sendte en forespørsel til journalisten om dette, og fikk følgende svar :

"Hei, takk for innspill, men du ser spøkelser på høylys dag.

Mvh Steinar Grini"

Og her er det jeg sendte han:

"Hei,

Du la ut en artikkel på FA om REC Silicon i går etter at Arctic kom med en oppdatering/analyse. Det som er forunderlig er at du ikke med ett eneste ord nevner potensialet ARC henviser til i analysen, nemlig at aksjen godt kan være verdt 60-90:

"When it comes to applying a suitable EV/EBITDA-􀁐􀁘􀁏􀁗􀁌􀁓􀁏􀁈, 􀁚􀁈 a􀁕􀁊􀁘􀁈 REC􀂷􀁖
􀁏􀁈a􀁇􀁌􀁑􀁊 􀁖􀁌􀁏a􀁑􀁈 􀂴􀁎􀁑􀁒􀁚-􀁋􀁒􀁚􀂵 should be valued properly, as this competence could
be highly relevant also for next generation capacity expansions. As REC also will
develop a highly dependent customer base (remember that co-location next to
Moses Lake will be necessary), and in addition will have strong pricing power/
margins and offer a product that strongly contributes to global decarbonisation,
applying a ~15x EV/EBITDA- multiple does not appear unreasonable in our view.
By also assuming a silane price of USD 22/kg (see detailed discussion in the next
􀁓a􀁕a􀁊􀁕a􀁓􀁋), 􀁚􀁈 a􀁕􀁊􀁘􀁈 REC􀂷􀁖 fair equity value in a scenario like this should be
~60 NOK/sh discounted back to today (and approach ~90 NOK/sh towards 2025
as the discounting-effect diminishes.)"

Hva er grunnen til dette?

Når dere omtaler andre grønne selskaper er blue sky scenariene analytikerne kommer med godt representert i artiklene deres. Hva skyldes denne forskjellsbehandlingen av selskapene? Har FA et "horn i siden" til RECSI og evner derfor ikke å skrive likt som for andre vekst-/grønne selskaper?"
Ærligtalt
25.03.2021 kl 10:53 3143

Jaja... Selv synes jeg det var flott med en toppartikkel i Hegnar, og tross alt...Dersom man gidder å sette seg inn i caset (som man jo bør etter å ha lest artikkelen)... så finner man jo raskt ut at potensialet er langt høyere enn det som sies i artikkelen

Så... Tror ikke de mener vondt med en positiv artikkel egentlig (?)
Slettet bruker
25.03.2021 kl 10:58 3075

Bra, spørsmålet du stiller er svært relevant, han svarte heller ikke på spørsmålet på hvorfor dette er utelatt kun at man ser spøkelser.
Slettet bruker
25.03.2021 kl 11:03 2998

Viser tydelig hva dette Trygves tivoli har av apekatter med tastaturet... spettet kjøpe seg inn på pris 90 pr aksje så blir det hurra stemning og FA får lov å belyse hva RECSI er .. selvom det vil sitte laaaangt inne..