Norse Atlantic Airways på børs

h3nphlo
NORSE 24.03.2021 kl 10:58 45659

Norse Atlantic Airways starter onsdag kapitalinnhentingen av nær 1,3 milliarder kroner. Meglerhusene har ut av startblokkene med seg seks cornerstone-investorer, som allerede har tegnet seg for 550 millioner kroner.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2021/03/24/7646990/andenaesgruppen-og-fem-fond-tegner-for-550-mill-i-norse-atlantic-airways
cinet
11.04.2021 kl 12:20 3664

Norse: «The Company has applied, and expects, subject to the conditions for completion of the Private Placement being fulfilled and necessary approvals from the Oslo Stock Exchange, to have its shares admitted to trading on Euronext Growth Oslo. The first day of trading on Euronext Growth Oslo is expected to be on or about 12 April 2021.«

betryggende at kåre flyekspert ikke skal være med, han/hun har tapt mye pæng på svenske adelen iSas og naive flyr.
Struts
11.04.2021 kl 10:51 3704

Vel, i morgen får vi om ikke fasiten, i det minste muligens ane konturene av hvordan markedet mottar nykommeren på børsen. For det er vel i morgen vi mottar aksjene?
cinet
11.04.2021 kl 09:49 3737

Jeg snakker om vedvarende nedstegning, og "gjennåpning" uten datoer. Vi snakker august. Flyr har delvis fått panikk, og skyver på alt fra billettbestilling til flyavganger. God tur til Tromsø :) Flyr havner i en ekstrem konkurransesituasjon i Norge, og har en aniv tanke om inntjening til norske feriebyer som Malaga, Alicante og Nice. Flyr har bommet fullstendig på timingen. Norse vil starte på et ekstremt gunstig tidspunkt. Konseptet kan ikke sammenlignes.
NeOpuntia
09.04.2021 kl 12:42 4017

Tror timingen til gutta i NORSE er helt ellevill bra. Sentimentet begynner å komme på plass. Nå skynder de seg sakte med å få riggen 100% på plass til Desember. Og det er veldig smart timet og tilrettelagt, tett opp i mot perfekt tror jeg.

Det er jo bare å se for seg hva som skjer med mennesker når vaksinene er på plass og ting er trygt. Det kommer til å reises, og det over en lav sko. Eufori. Aksjemarkedet agerer i forkant og jeg tror NORSE aksjen kommer til å bevege seg i forhold til det. Den beveger seg oppover denne her.

Omsetningen kommer til å være på Norwegian nivå kjapt. Likvid sak
Slettet bruker
09.04.2021 kl 10:03 4073

Er det varslet nedstengning? Trodde det var varslet gradvis åpning jeg, men du har nok rett du som spår alt annet en Norse ned.
Vedder en brigg på at Norse får akkurat samme utvikling som Flyr, rett opp første dag , så 4 uker med fall til under emi kurs.
cinet
09.04.2021 kl 09:59 4074

Gjør klar til take off . Mandag 12.4.21 er Norse aksjene på OB
Struts
08.04.2021 kl 15:05 4199

Vel, virker som du (i motsetning til meg) kan noe om bransjen, så satser på det. Jeg kunne ørlite om shipping noen år, og lærte en del (indirekte) via B.T. Larsen og ADS, og både han og Kjos kan vel ta av med både det ene og det andre.

Eh, noenlunde vel vitende om at det er landingen som teller. Satser på moder jord i så henseende.
Redigert 08.04.2021 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
NeOpuntia
08.04.2021 kl 14:06 4219

Ja nå gleder man seg - fasten your seatbelts, this is captain Kjos speaking :)
Struts
08.04.2021 kl 13:49 4226

Haha, fly me to the moon!
Zorin
08.04.2021 kl 13:14 4254

SAS, Norwegian, Flyr, Norse, Wizz Air...

Jaja. Jeg ønsker dem lykke til
cinet
08.04.2021 kl 13:08 4259

Husk, NORSE skal fly VEST-over, og OPPover :)
Struts
08.04.2021 kl 12:46 4245

Ja, fikk noe over 10,000 der. Håper det ikke går rett vest.
cinet
08.04.2021 kl 12:41 4243

Da er det bare å gjøre seg klar til shopping på mandan :)
Bokbyggingsprosessen var på 20kr.
Redigert 08.04.2021 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
Struts
08.04.2021 kl 11:54 4262

Da kommer aksjene inn på konto (ok VPS'en da) rundt 12. april:

https://newsweb.oslobors.no/message/529772

Redigert 08.04.2021 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
cinet
08.04.2021 kl 09:53 4302

Flyr og NAS har egne tråder.... Begge blir rammet hardt av Norges vedvarende nedstengning. Blir ikke gang på luftfart før august. SAS taper MYE penger, og vil i juni trenge en ny emisjon. Flyr ser hele sommersesongen forsvinne, og store deler av en naiv inntjening forsvinne. ( Lukter Color Air/Non stop/Henning Olsen lang vei). Norse får en enda større reiselyst ved oppstart desember 21. Lukter Norse-suksess lang vei.
cinet
07.04.2021 kl 21:42 4412

Benabel skrev hva med NAS???
Nas har egen tråd. Nye-NAS starter opp med ny drift tentativt 26.5.21. Da som et helt annet og konkurransedyktig selskap, MED bonusprogram . De vil utkonkurrere Flyr på lavpris i Norge/Europa . Dog til en helt annen aksjekurs enn dagens. Nye -NAS vil være en meget viktig samarbeidspartner for NORSE, og bør gå i et reward samarbeid.
Redigert 07.04.2021 kl 21:43 Du må logge inn for å svare
cinet
07.04.2021 kl 16:54 4526

Dagens gjenåpningsplan var tragisk ultra byråkratisk, og helt uten datoer. I realiteten et hardt slag for tunge store flyselskaper som Sas, men også flyr( som i sin naivitet skulle starte billettsalget i april, og første fly mai.) Her vil de brenne Av mye penger, med minimalt med inntekter . Sas må gjennomføre ny emisjon i juni. Utsettelsen er vinn vinn for NORSE sin oppstartskostnader. mange reiselystne i des-mars.
Redigert 07.04.2021 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
cinet
07.04.2021 kl 12:56 4570

Flyr er ikke bare tull, det er en naiv "utgått på dato ide" som ligger bak. De vil møte en ekstrem konkurranse blandt bonuspoengselskapene som SAS og Nye NAS. I tillegg vil de kjempe mot Wizzair. Flyr er i tillegg ,desverre, for tidlig ute. Europa åpner ikke opp igjen før august 21. Svært få land vil ta i mot, og svært få nordmenn vil ønske seg 10d karantenehotell ved hjemkomst.

Denne kom fra IAG/BA i slutten av mars; "The owner of British Airways is raising £1.3bn amid fears that airline revenues will be harder hit than previously expected."

SAS brenner store beløp, og vil trenge privat/svensk emisjon i juni 21. Den svenske adelen våkner snart. Businessclass er i tillegg historie. Flyr begynner å brenne penger i april ( håper for deres skyld at de ikke MÅ ta levering så tidlig, da løper utgiftene fra dem)

Norse kan treffe markedet perfekt, og da er bare snakk om gunstige samarbeidsavtaler med Nye-NAS, EasyJet ogh BlueJet. Norse har i tillegg opplyst at deres leasinavtaler ikke begynner å løpe før de selv ønsker å ta flyene. Hvor kan man kjøpe Norse aksjer før børsnotering?
X
07.04.2021 kl 11:09 4608

FLYR er jo bare tull - det er dømt til å mislykkes.

Braathen har selv uttalt at det er UMULIG å starte flyselskap uten statlig støtte.

Gikk eksepsjonelt bra med flyselskapet til broren òg (ironi)

Det kommer til å bli overkjørt at de andre aktørene.
cinet
07.04.2021 kl 10:35 4623

Norse kan bli den store vinneren i 2022. Litt avhengig av å fremforhandle gunstige samarbeidsavtaler med Nye-NAS/EasyJet og JetBlue. De starter opp til den gunstige cruise-sesongen i USA (des21-mars22), og når hele den vestlige verden er vaksinert. Dreamliner er nesten som businessclass :) Litt skeptisk til å gå på børs allerrede i april. De nåværende store tunge flyselskapene brenner MYE penger, og vil snart trenge private/statlige påfyll ( SAS, KLM,Lufthansa er i deep s.) SAS må ha penger i juni-21. Dette vil smitte på investorviljen til hele bransjen. Men... det er kansje da man skal gå inn?
NeOpuntia
07.04.2021 kl 07:48 4693

Det er vel ikke akkurat sånn at Norse har en agenda gående mot FLYR. Jeg sitter med en posisjon i FLYR også. Men vektingen min går i retning NORSE, og grunnen er hva de sier og hvem som står bak. Har veldig tro på hva de skal gjøre.

Anbefaler e24 sin pod episode om NORSE: Selv om Norwegian tapte stort og måtte legge ned satsingen, gir ikke gründerne bak Norse Atlantic Airways opp. Vi snakker med Bjørn Tore Larsen, som har fått med seg Bjørn Kjos, Bjørn Kise og Espen Høiby på den nye satsingen. Han forteller om strategien som de mener skal til for å lykkes. Produsent er Ahmed Fawad Ashraf og programleder er Marius Lorentzen.

—> https://podcasts.apple.com/no/podcast/eksklusivt-intervju-s%C3%A5nn-skal-norse-atlantic-airways/id993667736?i=1000513626769&l=nb
Slettet bruker
06.04.2021 kl 15:20 4772

Tror det er smartere å kjøpe Flyr, den er nok doblet innen dere kommer på børs
NeOpuntia
05.04.2021 kl 13:29 4913

Stod ikke noe om kjennskap i saken, men det vet man jo at dem har. Kjos er en kjent skikkelse i den verdenen. Norse avfeier jo ganske bastant at det er noe risiko i bildet, de tillatelsene faller garantert på plass. Amerikanerne må jo forholde seg til de gjeldende rammeverk.

—> https://www.tv2.no/nyheter/13911830/

Det blir en veldig spennende periode fra endt påske nå og over sommeren. Når sommeren er på hell tror jeg vi nærmer oss noe som kan kalles en normalisering. Ekstremt spennende med Norse spesielt, men fly turisme generelt. Kan bli eufori i en periode når ting ansees trygt. Tror ikke det blir noe problem å få en god yield for en aktør som Norse.

Vi ser fort på et scenario hvor de ikke får dekt etterspørsel, type luksus problem. Så må vi bare satse på at de gjør dette gradvis og ikke banker på med for mange fly, for fort
Struts
05.04.2021 kl 12:47 13335

Skal ikke så mye til (mht restene av Norwegian, investorer der må vel nærmest ha vært hjernevasket eller gale). Og disse "gutta" (Kjos & Larsen mfl) kan vel mer om bransjen enn de fleste. Lobbyistene i USA kjenner de også. Er ikke betalende abonnent i E24, men stod kanskje litt om det der?
NeOpuntia
05.04.2021 kl 11:26 13425

«Og skulle du fortsatt eie noen Norwegian-aksjer, er det bare å selge de. Du får mye mer flyselskap for pengene ved å kjøpe aksjer i Norse»

—> https://e24.no/boers-og-finans/i/JJvjpm/skal-du-foerst-kjoepe-aksjer-med-hjertet-maa-det-nesten-vaere-norse-atlantic
NeOpuntia
05.04.2021 kl 11:05 13455

The landscape of Norwegian aviation has changed significantly over the last year. One of the most significant transitions is that Norwegian Air announced that it is ditching its long-haul side of operations. As Norse’s CEO puts it, the airline now has a once-in-a-lifetime opportunity to build a brand-new airline from scratch. He concludes that as travel reopens, the public requires an innovative, low-cost intercontinental carrier with modern, more environmentally friendly, and more fuel-efficient planes.

—> https://www.google.no/amp/s/simpleflying.com/norse-atlantic-airways-disruptor/amp/
NeOpuntia
03.04.2021 kl 10:53 13717

Det er sant, lobbyistene kan drenere prosessen, men jeg tror aldri i verden at de kan nekte. Det kommer til å sette en presedens som på mange måter er farlig, og vanskelig å re-versere. Så det ender nok opp med tillatelse.

Denne er litt interessang:

Vår vurdering er at tilstrømmingen av utenlandsturister til Norge vil ta seg kraftig opp, og vi tror at reiselivseksporten passerer 2019-nivået i 2022.
—> Erik W. Jakobsen i Menon Economics

https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2021/04/02/7646514/ekspertene-forteller-dette-er-prognosene-og-trendene-for-reiselivet
t553136
02.04.2021 kl 16:20 13903

Ikke undervurder politisk makt de "tunge selskapene" American Airlines, Delta United og nå JetBlue, har av lobbyister i Dc. Plutselig er det stopp for noen tillatelse til Norse. Blir spennende å se denne sagaen.
NeOpuntia
02.04.2021 kl 13:44 14010

Takk for den, informativt! Selfølgelig er amerikanerne redde.. :) Norwegian var nærme å manifistere long haul med lavpris, det var nærme lønnsomhet. Når det nå dukker opp et nytt case - med det utgangspunktet de får, vet amerikanerne nok innerst inne at de vil lykkes. Og da har Norse stått for «innovasjon» i den bransjen. Innen Kjos tar kvelden kommer han til å gå inn historien som den som fikk til lavpris med langdistanse.

Mye topp «tunge selskap» (amerikanske sådan) som naturlig nok er redde for hva det kan bety for dem. Ikke enkelt å få det til.

Som sagt, perfekt storm med Norse. Blir bra dette
Redigert 02.04.2021 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
Sukiyaki
02.04.2021 kl 13:02 14044


Kaller flyselskapet til Kjos & Co «Frankenstein-monster»

Amerikanske flyselskaper frykter økt konkurranse fra det nye norske lavprisselskapet Norse Atlantic Airways, og fortsetter sitt hardkjør mot Bjørn Kjos. Han er en av investorene bak det nye lavprisselskapet.

https://flysmart24.no/2021/04/02/kaller-planen-til-kjos-co-et-frankenstein-monster/
NeOpuntia
02.04.2021 kl 12:28 14083

Synes du er litt tullete negativ til NORSE. Grunnlaget blir tynt. Jeg er villig til å vedde ei god flaske vin på at Norse får de tillatelsene de trenger. Det skal mye (!) til for at de blir nektet.

Eller bedre, jeg er villig til å ta et veddemål på at aksjekursen står i 50 innen 1. Desember 2021. Hva tenker du «Kåre Grønn»? Jeg ender opp tungt investert i Norse, så ei flaske vin til eller fra utgjør ikke store forskjellen :)

Eller en tredje variant, Norse har garantert hatt jomfruturen sin innen 1. Januar 2022

Opp til deg KÃ¥re! :)
Kåre Grønn
02.04.2021 kl 09:48 14151

Hahaha ja helt sikkert. At man kom i gang for seint med flyvninger kommer til å være unnskyldningen denne gang når selskapet går under... kunnskap har ikke Kjos. Noen lærer aldri.
Redigert 02.04.2021 kl 10:02 Du må logge inn for å svare
NeOpuntia
02.04.2021 kl 09:46 14141

Kritiske innvendinger må være lov, så lenge det er substans. Det er det ikke om man sier at Kjos er svartelistet, og mener at det er punktum finale.

Tvert imot. Han tar kunnskap og ballast inn i et case som kommer perfekt timet i markedet. Flåten deres består av fly til halv pris, de stiller seg selv inn mot det som kommer til å bli er euforisk reisemarked når vaksinene er på plass. De banker ikke på med unødvendig mange fly. Det går for et tilbud/etterspørsel type strategi og går forsiktig ut.

Synes betegnelsen til Larsen var et veldig godt bilde på det hele: «Black Friday, denne muligheten kommer ikke igjen»

—> https://www.dn.no/magasinet/portrettet/norse-atlantic-airways/turisme/grunder/norse-atlantic-grunder-bjorn-tore-larsen-dette-er-black-friday-sann-som-jeg-ser-det-once-in-a-lifetime/2-1-984858
Kåre Grønn
02.04.2021 kl 09:41 14148

https://www.dn.no/luftfart/luftfart/norse-atlantic-airways/norwegian/kongressmedlem-i-brev-til-transportminister-pete-buttigieg-om-norse-atlantic-ikke-rom-for-urettferdig-konkurranse/2-1-990545

Som jeg sa. KJOS er ikke glemt i USA med alt presset han la på der nede.. ingen ser på ham med norske øyne i flybransjen. Han er svartelistet alene.. så nå begynner de nok snart å presse på NAS sitt marked i Europa og Norge:))) bra gjeng
Redigert 02.04.2021 kl 09:48 Du må logge inn for å svare