Norse Atlantic Airways på børs


Norse Atlantic Airways starter onsdag kapitalinnhentingen av nær 1,3 milliarder kroner. Meglerhusene har ut av startblokkene med seg seks cornerstone-investorer, som allerede har tegnet seg for 550 millioner kroner.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2021/03/24/7646990/andenaesgruppen-og-fem-fond-tegner-for-550-mill-i-norse-atlantic-airways

Føre var skrev Er gapet lukket?
Gapet?
som sagt.
Nå blir det 3-4 lange uker hvor "hjørnesten" investor skal selge ned, løk skal ta i mot.
Denne er under emi kurs fredag
Redigert 14.04.2021 kl 13:23 Du må logge inn for å svare

Jeg bruker investor presentasjonen jeg fikk når jeg var med i emisjonen sist. Hvilke tall bruker du?
cinet
14.04.2021 kl 13:26 2523

Registerer at panikken har tatt flyr-aksjonærene.... Går mot en krasjlanding i Tromsø
cinet
14.04.2021 kl 13:28 2556

Flyr fabulerer om 350 ansatte ved årets utløp. Tragisk konsept. De er utkonkurrert før de har take off Tromsø
cinet
14.04.2021 kl 13:29 2599

Oppfordring til paniske flyr-aksjonærer. Skriv om taperselskapet flyr på deres egen menighetside. Denne er for oss DREAM-linere i NORSE
Redigert 14.04.2021 kl 13:29 Du må logge inn for å svare

Ja selvklart men nå var det nu slik at du selv skrev om FLYR og derfor svarte jeg :)
Jeg har investert i NORSE også og da til emisjonskurs.

Ulik deg prater jeg ikke dritt om andre selskaper
Strategi
14.04.2021 kl 15:51 2596

Jeg ønsker Norse aksjonærene det beste, men det er viktig å få med seg at i emisjoner er det støttekjøps ordninger i forbindelse med emisjoner.

Når disse støttekjøpene er unnagjort er da vanskelighetene inntreffer.
Jeg synes Norse falt fort ned mot emikursen og det er kanskje et signal.
At venner og bekjente av gründerne står frem og skryter av milliongevinster i media på venne innganger i norse på 10 kr. er heller ikke bra.
Nok en gang ser vi dette og taperne blir oss som her investert på kort sikt.
Når det gjelder Norse som har første fly i lufta i desember er veien lang.
Dette blir nok bra på litt sikt.

Mente jeg leste at det ikke er noe støttekjøp men kun salg av aksjer som kan gjøres??
Strategi
14.04.2021 kl 15:57 2606

Ok.
Isåfall blir det vanskeligere å holde kursen over emisjonskurs.
Struts
14.04.2021 kl 16:05 2601

Utvikling helt som forventet ja. Småaksjonærene (der er vel de fleste av oss på forumet) selger raskt for et prosentpoengs gevinst, og det er fair enough. Men jeg innbiller meg at de tunge investorene som har gått inn her ikke er helt bak mål heller. At media får noen til å stå frem å "skryte" var kanskje å ta litt i. Det kan vel hende at media blåste noe opp som selverklært sannhet, iom at grunderne (ufortjent?) faktisk tjente en slant eller litt mer. Nei, det er trøstesløst det hele. Som Wildenvey skrev: Egen suksess er best, men andres fiasko er heller ikke å forakte.

Veien er lang, det gjelder bare å ikke å ramle utfor stupet. Med samme ønske som Dem, eiernes beste!
Alexander2021
14.04.2021 kl 16:34 2599

@ Struts - kan du legge inn en oppdatert aksjonærliste? Sitter med en følelse av at Kjos og Larsen har solgt seg kraftig ned...
cinet
14.04.2021 kl 17:04 2595

Gammel melding fra E24; Pareto hadde litt ekstra aksjer som de vil fore oss med, hvis behov. Ingen støttekjøp.

"Flyselskapet Norse Atlantic skal noteres på Euronext Growth mandag, og tilrettelegger Pareto Securities er tildelt en overtildelingsopsjon (greenshoe option) på 6,25 millioner aksjer. Det fremgår av en børsmelding mandag morgen.
En slik opsjon er vanlig i forbindelse med børsnoteringer, og gir tilretteleggeren muligheten til å selge flere aksjer til investorer enn opprinnelig planlagt hvis interessen viser seg å være høy. Samtidig skal denne handelsaktiviteten bidra til å holde aksjen stabil og likvid i perioden etter børsnoteringen.
Opsjonsaksjene er lånt ut av Norse-gründer Bjørn Tore Larsen og Norwegian-grunnlegger Bjørn Kjos, og duoen vil få disse tilbakelevert av Pareto hvis interessen for aksjen viser seg å være laber. Basert på kursen i emisjonen gjort før børsnoteringen, har de 6,25 millioner aksjene en verdi på 125 millioner kroner, og utgjør ti prosent av antall aksjer som ble solgt i emisjonen."

Starten er som en DREAM-liner
Benabel
14.04.2021 kl 17:22 2582

er du fornøyd idag også med - 4,82 %? lav 20,055
Redigert 14.04.2021 kl 17:27 Du må logge inn for å svare
cinet
14.04.2021 kl 17:50 2551

Mange ser ikke forskjell på gode og dårlige nyheter som påvirker hele bransjen. Mange ser heller ikke forskjellen på en ekstrem kurransesituasjon , både i Norge og i Europa. Uten alliansepartner har flyr ingen mulighet. For NORSE er det (desverre) en fordel med forlenget nedstengning, og et stort minus for flyr ( og Sas) Norse skal ikke ha take off før desember. For flyr og Sas er en vaksineutsettelse også svært uheldig. Norse blir ikke negativt rammet av dette. Norse har truffet maksimalt med oppstart tidspunkt ( dog litt flaks) Flyr har bommet fullstendig på starten , og på at nas ikke gikk konkurs. Flyr hsr ingen mulighet til å vinne konkurransen i Norge. Norse MÅ få i gang en reward allianse med nye nas, deretter er det bare å starte DREAM-liner . Frem til desember vil fremtidstro/utsikter Styre kursene. Her må NORSE menigheten ha en stor grad av tålmodighet .
Redigert 14.04.2021 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
cinet
14.04.2021 kl 18:04 2538

Husk også en svært viktig faktor for flyselskapene. De må ha tilstrekkelig kapital. Norse har sikret seg rikelig , sågar med brukbar overtegning. Sas trenger nytt påfyll i juni. Nye nas vil støvsuge markedet for emisjonskapital i mai. Hvis flyr trenger påfyll i slutten av året, vil de havne i en kapital skvis. NORSE vil bli den store vinner.
Strategi
14.04.2021 kl 18:13 2529

Hvem vil låne aksjer til 20 spenn.????
cinet
14.04.2021 kl 18:24 2523

Hele poenget med en greenshoe option er å forhindre en usunn ureflektert rakett Stigning av kursen . paretos (greenshoe option) var på 6,25 millioner aksjer. Vet ikke om de har matet oss , venter nok på allianse avtalen med nye nas
Redigert 14.04.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare

Megler som jeg prata med når jeg deltok i emisjonen sa NORSE har valgt en helt annen måte å hente inn penger på.
I stedet for å hente inn fra bjellesauer har de henta inn fra mer langsiktige investorer.
De ønsker en mer stabil økning i kursen slik at små aksjonærer ikke kjøper på 30kr og uken etter er kursen 20kr.
Når nedsalg er ferdig vil vi må en kjempefin økning i aksjekursen gjennom sommeren. Så får man velge om man venter til sommeren å eller kjøper nå
cinet
14.04.2021 kl 19:43 2477

Norse hentet 1,6 milliarder før oppstart. + 120millioner potensielt greenshoe . De har følgende tentative oppstart budsjett:
depositum for leasing av «inntil 12 fly», der det gjenstår rundt fire millioner dollar i betaling.
rundt 24 millioner dollar på oppstartskostnader og drift før flyene leveres
80 millioner dollar for å etablere en arbeidskapital,
9 millioner dollar i transaksjonsgebyrer
33 millioner dollar for andre utgifter som lisenser, markedsføring og annet. Dette synes som et reflektert kostnadsoverslag . NORSE blir årets flyaksje.

Så kan man undre seg over hvor langt flyr sine skarve 500 MNOK rekker før ny kostbar emisjon. Hvor mange turer til Tromsø blir det ?
cinet
14.04.2021 kl 23:39 2411

Stor interesse for nye nas emisjonen ( omtalt om populær emisjon...) dette er svært gunstig for NORSE, som trolig få en gunstig reward/samarbeidsavtale med nye norwegian, og derigjennom en komplett tilbyder. Fly vinner 2021
Redigert 14.04.2021 kl 23:59 Du må logge inn for å svare

10 mill aksjer omsatt på 4 dager og aksjen ligger på emi kurs, og her sitter det folk å mener at ´ hjørnesten´ investorer ikke selger;-))
Knegg knegg
Redigert 15.04.2021 kl 18:43 Du må logge inn for å svare
cinet
15.04.2021 kl 21:25 2217

Husk Omsatt... det betyr kjøper og selger, og daytradere +++ i tillegg til at pareto har aksjer i ermet , hvis den stiger for mye...så forer de oss med xtra aksjer. NORSE vil holde seg rundt emisjonskurs 20, ( 20-24) frem til reaward/allianseavtale blir offentliggjort. Deretter åpning av hele verden , og bonanza. Hvis jeg hadde hatt aksjer i flyr ville jeg meldt om pan-pan. ( Trygve bommet litt på ordvalget) flyr har ingen mulighet til å utkonkurrere sas, nye nas, wideoe og wizzair i Norge. Så er det Europa hvor de skal de kjempe mot Ryanair, klm, ++ ) håpeløst. De kan melde PAN-PAN før alle pæng er brent vekk.
cinet
15.04.2021 kl 22:50 2151

NORSE vil bli en DREAM- liner. Fasten seatsbelt i desember. Deretter en spankulering rundt på DREAM .. liner , helt frem til Uniten. LØP og KJØP
Flyr.. siste slukker lyset , . PAN-PAN

Ikke på, men under emikurs mener du vel?
Vent å se, det blir 3 -4 uker med nedsalg nå, bare løk som løp etter på mandag, og som jeg tidligere skrev, de vil få trynet pøst med aksjer
Redigert 16.04.2021 kl 01:08 Du må logge inn for å svare
cinet
16.04.2021 kl 10:01 1988

NORSE vil bli den store vinneren i 2022. De vil eie lavpris til uniten, og passasjerene vil nyte en DREAM-liner.
Struts
16.04.2021 kl 10:36 1967

Beklager, så den ikke før nå. Flg fra VPS i dag, men reflekterer antagelig handler gjort onsdag (mao da du spurte):

1. VERDIPAPIRFONDET DELPHI NORDIC 4 920 000 6,67%
2. VERDIPAPIRFONDET DNB SMB -130 785 -2,74% 4 644 215 6,2972%
3. B T LARSEN & CO LIMITED 4 275 000 5,8%
4. KVANTIA AS 3 825 000 5,19%
5. SKAGEN VEKST VERDIPAPIRFOND 3 500 000 4,75%
6. J.P. MORGAN BANK LUXEMBOURG S.A. 3 375 000 4,58%
7. UBS AG 2 868 678 3,89%
8. J.P. MORGAN BANK LUXEMBOURG S.A. 2 074 700 2,81%
9. STATE STREET BANK AND TRUST COMP 1 600 000 2,17%
10. VERDIPAPIRFONDET FIRST GENERATOR 1 500 000 2,03%
11. VERDIPAPIRFONDET KLP AKSJENORGE 1 400 000 1,9%
12. J.P. MORGAN SECURITIES PLC 1 381 322 1,87%
13. SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 1 350 000 1,83%
14. GOLDMAN SACHS INTERNATIONAL +15 000 +1,14% 1 329 500 1,8%
15. VERDIPAPIRFONDET NORDEA NORGE VERD 1 250 000 1,69%
16. SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 1 175 000 1,59%
17. VERDIPAPIRFONDET DELPHI KOMBINASJO 1 080 000 1,46%
18. GJENSIDIGE FORSIKRING ASA -100 000 -8,7% 1 050 000 1,4237%
19. VERDIPAPIRFONDET VERDIPAPIRFONDET PARETO INVESTMENT -40 000 -3,8% 1 013 000 1,3736%
20. VERDIPAPIRFONDET DELPHI NORGE 1 000 000 1,36%
13/04/2021
1 000 000 aksjer. +1 000 000 from previous day
21. BRUMM AS 1 000 000 1,36%
22. MP PENSJON PK 889 000 1,21%
23. J.P. MORGAN BANK LUXEMBOURG S.A. 875 000 1,19%
24. MEGLERKONTO SPAREBANK 1 MARKETS AS -8 288 -1,09% 750 000 1,02%
25. STAVANGER FORVALTNING AS 750 000 1,02%
26. J.P. MORGAN BANK LUXEMBOURG S.A. 750 000 1,02%
27. VICAMA CAPITAL AS 650 000 0,88%
28. LOMAR AS 600 000 0,81%
29. VERDIPAPIRFONDET PARETO NORDIC 597 000 0,81%
30. VERDIPAPIRFONDET NORDEA AVKASTNING 550 000 0,75%
31. MH CAPITAL AS +33 519 +6,74% 530 500 0,72%
32. PESCARA INVEST AS 500 000 0,68%
33. CENTRA CAPITAL AS 500 000 0,68%
34. SURFSIDE HOLDING AS 500 000 0,68%
35. KJOS BJØRN (f. 1946) 500 000 0,68%
36. HIGHTOWN HOLDING LIMITED 500 000 0,68%
37. PURE AS 500 000 0,68%
38. NYE KM AVIATRIX INVEST AS 500 000 0,68%
39. ARENDALS FOSSEKOMPANI ASA 450 000 0,61%
40. JAHATT AS 450 000 0,61%
41. AB INVEST A/S 440 000 0,6%
42. VERDIPAPIRFONDET NORDEA KAPITAL 437 000 0,59%
43. CAABY AS 425 000 0,58%
44. BECK ASSET MANAGEMENT AS 400 000 0,54%
45. ALDEN AS 375 000 0,51%
46. SPAR KAPITAL INVESTOR AS 360 685 0,49%
47. VERDIPAPIRFONDET NORDEA NORGE PLUS 338 000 0,46%
48. UBS SWITZERLAND AG INN +27,11% 332 747 0,4512%
49. J.P. MORGAN BANK LUXEMBOURG S.A. 305 097 0,41%
50. PETROSERVICE AS INN 300 000 0,41%
Topp 50 total -387 120 -0,63% 60 666 444 82,2957%
Benabel
16.04.2021 kl 16:33 1936

FLYR +3,10 % NORSE +0,02%
Omsetning FLYR kr 46 449 218 NORSE kr 9 063 079 😀 god jul
Redigert 16.04.2021 kl 16:53 Du må logge inn for å svare

Var nok siste gang Norse var over emi kurs på noen måneder
cinet
16.04.2021 kl 17:22 1907

Norse skal i luften i desember, så god jul blir det, med dream-liner. Det store spørsmålet er om naive flyr klarer seg frem til julen 21. Uten alliansepartner ,og med sterk konkurranse, ser jeg konturene av at flyr må melde PAN-Pan
Redigert 16.04.2021 kl 17:23 Du må logge inn for å svare

Jeg har selv troen, men stiller meg fortsatt kritisk.

hva kan Norse gjøre bedre en Norwegian? Riktignok har de billigere fly, men i long-haul har drivstoffpriser og fyllingsnivå på flyene mer å si en hvor mye et fly koster i leasing. Er det andre grunner til at Norse bør gjøre det bedre? De har nok ikke stor direkte konkuranse her til lands, men ryanair kan stjele noe av markedet dems hvis man tenker langsiktig. Et selskap som har historisk sett hatt god profitt. Sas også skal de passe seg for. med mindre de blir medlem av star alliance og ordner en avtale.

kan man virkelig forvente en høyere aksjekurs? Realistisk sett vil det ta tid før de gjør penger ut av dette, og til og med da vil ikke en aksjepris på godt over 20-30 være å se? eller er det noe jeg ikke får med meg?

Som sagt, ikke negativ til selskapet, bare sunn skepsis, som kanskje noen her ikke kan belyse?

Svært lavt volum på aksjen i dag.
Benabel
19.04.2021 kl 16:32 1626

FLYR +6,39 % NORSE +1,96%
Omsetning FLYR kr 23 290 112 NORSE kr 7 682 941😀 god jul

Kjos sier de har lært mye av langdistanseproblemene som NAS hadde, samtidig som han har trua på at flya (som er de samme som nas brukte) er bedre og vil ha mindre problemer fremover. Han har kontakter og samarbeidspartnere der ute, og vil nok ganske raskt vokse.
Kursen gjenspeiler hva vi tror skjer i morgen og fremtiden. Tenker det er fint å kjøpe nå, da det har roet seg etter notering.

Kjos hadde aldri gått inn i dette hvis han ikke hadde trodd på dette.

jeg kjøper både Flyr og Norse idag ihvertfall.
Redigert 20.04.2021 kl 10:35 Du må logge inn for å svare

NORSE vil tjene penger på halvfulle fly på lik linje med FLYR. Det kan ikke NAS eller SAS matche.
NAS var en pengemaskin på ett tidspunkt og verdsatt til nesten 30 milliarder om jeg ikke husker feil.
At flyselskaper kan tjene store summer penger er det liten tvil om men de er jo avhengig av at folk faktisk får reise.
Nå er det vel rimelig stor sikkerhet at folk vil ut å reise både innland og til utlandet. Det er dette NORSE og FLYR får ta en del av med store marginaler og lave kostnader.
Det vil igjen si at man får bygget opp selskapet raskt og vil tjene penger raskt. I stedet for å bruke 4-5 år til man når break even snakker vi nå kun 1 år.
NORSE kan mangedoble seg men at man er skeptisk er helt ok. Det du må spørre deg om som investor er om du tror det vil komme mye positive nyheter rundt reiselivsbransjen de nærmeste mnd og om NORSE vil dra nytte av dette. Vi vil også få kursmål høyere en dagens nivåer fra meglerhus innen kort tid.
Jeg personlig tror vi kan gå opp mot 30 kr i løpet av sommeren

Norse skal være glad i disse tider at man ikke starter før neste år.. Lukter krakk nå. Omsetning er borte i alle aksjer, Oslo Børs er nede og Corona er helt spinnvilt i hele verden.. Kanskje Norse bør flytte første reise godt inn i 2022 også??

https://e24.no/boers-og-finans/i/wezVOP/markant-nedgang-paa-oslo-boers
Redigert 20.04.2021 kl 15:49 Du må logge inn for å svare

en av få som ikke er i rødt territorie i dag.
Fikk muttern til å legge inn en pott på Norse idag :)

Dårlige vaksinenyheter vil gi tilbakeslag, men før eller siden må verden opp å gå igjen!

Dette blir spennende! Smurte inn en pott jeg også. Kom også i prat med en på jobben som "samarbeider" med en megler. Han mente dette kom til å gå meget pent og pyntelig opp, samt at det var noen gode nyheter her som kanskje ikke alle vet om enda! Meget gode nyheter om samarbeid og konkurranse.

Den som lever får se!

Snakka med en på jobben jeg å, han ´ samarbeider´ også med en megler, han sa at en ikke måtte ta i Norse før den detter et godt stykke umder emi kurs.
Han sa - bare løk beriker de som allerede er rike, her i denne aksjen vil det ikke skje noe som helst det neste 1/2 året, bortsett fra at aksjen vil sige nedover.

Den som lever får se.
Redigert 22.04.2021 kl 00:17 Du må logge inn for å svare

Da regner jeg med du shorter. Og det er jo lov.

Mange land nærmer seg nå at de fleste over 50, og 50 % av befolkningen er vaksinert.

Da er mye gjort, og meldinger vil dundre inn i reiselivet, som er desperate etter å komme på jobb.
cinet
25.04.2021 kl 20:17 811

Fa: «Qatar Airways-sjef Akbar Al Baker tror det vil ta ganske lang tid før flybransjen er oppe og står igjen etter coronapandemien»

NORSE vil treffe perfekte med oppstart i desember. Sas og flyr vil blø penger i en knalltøff konkurranse ut året.

Kan nok bli et godt tidspunkt å gå inn i ja. det som skal bli spennende å se er hvor lang tid det vil ta før de klarer å fylle flyene sine såppas at de gjør penger ut av det. hvor mange kvartal/år skal det ta? Veldig avhengig av hvordan folk sin holdning til flyvning blir i 2022, samt restriksjoner. Det er litt naivt å tro at ting blir som før over sommeren. MEN, den dagen Norse lever en kvartalsrapport som viser at de tjener penger (får håpe drivstoffprisene er lave) det er dagen vi alle som sitter i Norse nå har doblet pengene våres, og vel så det. Blir spennende å følge.

Noen som har regnet på fyllingsgraden de trenger i flyene for å gå i pluss med dagens drivstoffpriser? 55-65%