Alle tankskip som er mindre enn VLCC, må kjøre en rute avrunder
Alle tankskip som er mindre enn VLCC, må kjøre en rute
rundt Cape of Good Horn, kan det vare, uansett vil det være en overbelastning av
denne viktige Vannveien ..Bra for FRO og tankskip, spesielt VLCC...
‘Mega Ship’ sperrer Suez-kanalen i begge retninger
Til syvende og sist avhenger av hvor hard grunn skipet ligger og hvor gunstig tidevannet er eller ikke er (tidevann i sørenden kan være rekkevidde opp til 1,9 meter). Uansett hvilken vei det går, bør vi vite ganske snart med tanke på vannveiens enorme betydning for global handel.
Hele artikkelen
https://gcaptain.com/grounded-mega-ship-blocking-suez-canal-in-both-directions/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-eee63aee3e-170161717&mc_cid=eee63aee3e&mc_eid=1d917b53fa
rundt Cape of Good Horn, kan det vare, uansett vil det være en overbelastning av
denne viktige Vannveien ..Bra for FRO og tankskip, spesielt VLCC...
‘Mega Ship’ sperrer Suez-kanalen i begge retninger
Til syvende og sist avhenger av hvor hard grunn skipet ligger og hvor gunstig tidevannet er eller ikke er (tidevann i sørenden kan være rekkevidde opp til 1,9 meter). Uansett hvilken vei det går, bør vi vite ganske snart med tanke på vannveiens enorme betydning for global handel.
Hele artikkelen
https://gcaptain.com/grounded-mega-ship-blocking-suez-canal-in-both-directions/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-eee63aee3e-170161717&mc_cid=eee63aee3e&mc_eid=1d917b53fa
-
«
- 1
- 2 »
ks1977
24.03.2021 kl 13:38
10557
Ser ut som at dette er løst eller nær løst allerede, men var snakk om 1-1,5 millioner fat pr dag ut fra det jeg kunne se fra div artikler
Er vel ute av bildet allerede i morgen denne forsinkelsen
ks1977
25.03.2021 kl 10:15
10015
Ser ut som at skipet har satt seg virkelig fast, men regner med at det ikke blir veldig langvarig før de klarer å få trafikken forbi. Vi får bare krysse fingrene :p
Er litt olje som blokkeres der nå da;
24 råoljetankere (inkl 3VLCC og 9 Suez) - Saudi kan jo gå og legge seg med kuttene sine sammenlignet med denne ekstra "etterspørselen" :p
15 produkttankere (inkl 3 LR2)
https://t.co/CEGzBODkQA?amp=1
Er litt olje som blokkeres der nå da;
24 råoljetankere (inkl 3VLCC og 9 Suez) - Saudi kan jo gå og legge seg med kuttene sine sammenlignet med denne ekstra "etterspørselen" :p
15 produkttankere (inkl 3 LR2)
https://t.co/CEGzBODkQA?amp=1
Flipper
25.03.2021 kl 11:38
9949
Mr. U skrev Røyker du dong, flipper??????
Mr. U
Snippet Tradewinds i dag
Enn videre interesant
Shipyard berths vanish for 2023 newbuilding deliveries.
I tillegg til Containerskip og tørrlastskip
Tender for nybygg et tender for utvalgte redere befraktning av nybygg LNG skip
til Qatar Petroleum** Tallet som har vært nevnt; ca. 100 nybygg. ''
Kan jeg få noe av det du røyker Mr. U ?
Pensjonert skipsmegler
Snippet Tradewinds i dag
Enn videre interesant
Shipyard berths vanish for 2023 newbuilding deliveries.
I tillegg til Containerskip og tørrlastskip
Tender for nybygg et tender for utvalgte redere befraktning av nybygg LNG skip
til Qatar Petroleum** Tallet som har vært nevnt; ca. 100 nybygg. ''
Kan jeg få noe av det du røyker Mr. U ?
Pensjonert skipsmegler
Sonatrach
25.03.2021 kl 12:52
9840
Qatar har reservert 151 slots for nybygg......😬
Redigert 25.03.2021 kl 12:53
Du må logge inn for å svare
Aiolos
25.03.2021 kl 14:30
9708
Har det sammenheng med dette? https://www.maritime-executive.com/article/qatar-petroleum-signs-world-s-largest-lng-shipbuilding-order
Sonatrach
25.03.2021 kl 14:37
9673
ks1977 skrev Hovedsakelig container (og litt bulk)?
Kun LNG tankere
Flipper
25.03.2021 kl 22:07
9423
Sonatrach skrev Kun LNG tankere
Nybyggene, LNG 150 legger BESLAG beslag på verftenes KAPASITET, som også gjør nybygg
av ALLE typer skip anda dyrere å bygge, være seg tank, tørrlast, ikke minst Container skip,
hvorav sistnevnte er i et bonanza marked..
Ergo mindre kapasitet til å bygge ytterlige tank, tørrlast, container skip osv. Vi vet allerede at
halvparten av VLCC verdensflåten er en meget stor andel ( halvparten ) gamle holker.
Min teori hvorfor vi ser kjøp av eldre tankskip solgt til ukjente selskaper i østen til uhørte 2nd hand
priser, som er hinsides høyere enn nåværende frakt market skulle tilsi. Tror Kina ønsker å frakte
mer olje på egen kjøl, ikke minst for å kjøpe olje fra Iran, Venezuela og andre land sanksjonert av
U.S.
Kina, India etc. behøver ikke bry seg om U.S. sansjoner hvor de kjøper olje, ei heller avhenge av
'' mellom menn '' , som har sin pris.
Nåværende situasjon, dersom det viser seg at man ta av lasten, helt eller delvis; '' 18.270 '' konteinere
med ingen infrastruktur og ørken rundt seg. Hvordan og hvor lang tid vil det ta. Ukesvis, samt evt. å
få inn spesialskip for denne jobben, må man jo tømme kanalen for at at slikt spesialskip skal komme
til.
Det er ikke bare å sette skipene i '' revers '' som en bil, '' å rygge ut.'' Oppsamling / opphopning av
skip vil kreve lang tid å løse opp og redere som allerede har skip på reden på inngangen til
kanalen, samt ikke har entret middelhavet må nå raskt bestemme seg om de vil ta veien rundt Afrika
eller gjøre vendereis, ikke entre middelhavet. Det vil ta veldig lang tid å klarere opphopningene og etter-
dønningene og fler og fler skip kommer vær dag til opphopning.
Dersom det tar tid å flytte skipte kontainer skipet, blir tilstandene som i Suez krisen, dog ikke så lang tid,
men kanskje litt om den historien dag jeg formoder de fleste på forumet er yngre enn meg, eller ikke fulgte
med helt i historie timene !
Vi så i i 1969 / 1973.
Arabisk-israelske kriger i 1967 og 1973 Egyptiske kjøretøy som krysset Suez-kanalen 7. oktober 1973 under Yom Kippur-krigen Israelsk tank som krysser Suez-kanalen, 1973 I mai 1967 beordret Nasser FNs fredsbevarende styrker ut av Sinai, inkludert Suez-kanalområdet. Israel protesterte mot stengingen av Tiranstredet for israelsk skipsfart. Kanalen hadde vært stengt for israelsk skipsfart siden 1949, bortsett fra en kort periode i 1951–1952. Etter 1967 seksdagerskrigen , israelske styrker okkuperte Sinai-halvøya, inkludert hele østbredden av Suezkanalen. Uvillige til å la israelerne bruke kanalen, innførte Egypt øyeblikkelig en blokkade som lukket kanalen for all skipsfart.
*** Femten lasteskip, kjent som "Den gule flåten ", ble fanget i kanalen ***, og ville forbli der til 1975. I 1973, under Yom Kippur-krigen , var kanalen åstedet for en større kryss av den egyptiske hæren til israelsk okkupert Sinai og en motkryssing av den israelske hæren til Egypt. Mye vrak fra denne konflikten forblir synlig langs kanalkantene. Suez-kanalen -
https://no.qaz.wiki/wiki/Suez_Canal#Suez_Crisis
av ALLE typer skip anda dyrere å bygge, være seg tank, tørrlast, ikke minst Container skip,
hvorav sistnevnte er i et bonanza marked..
Ergo mindre kapasitet til å bygge ytterlige tank, tørrlast, container skip osv. Vi vet allerede at
halvparten av VLCC verdensflåten er en meget stor andel ( halvparten ) gamle holker.
Min teori hvorfor vi ser kjøp av eldre tankskip solgt til ukjente selskaper i østen til uhørte 2nd hand
priser, som er hinsides høyere enn nåværende frakt market skulle tilsi. Tror Kina ønsker å frakte
mer olje på egen kjøl, ikke minst for å kjøpe olje fra Iran, Venezuela og andre land sanksjonert av
U.S.
Kina, India etc. behøver ikke bry seg om U.S. sansjoner hvor de kjøper olje, ei heller avhenge av
'' mellom menn '' , som har sin pris.
Nåværende situasjon, dersom det viser seg at man ta av lasten, helt eller delvis; '' 18.270 '' konteinere
med ingen infrastruktur og ørken rundt seg. Hvordan og hvor lang tid vil det ta. Ukesvis, samt evt. å
få inn spesialskip for denne jobben, må man jo tømme kanalen for at at slikt spesialskip skal komme
til.
Det er ikke bare å sette skipene i '' revers '' som en bil, '' å rygge ut.'' Oppsamling / opphopning av
skip vil kreve lang tid å løse opp og redere som allerede har skip på reden på inngangen til
kanalen, samt ikke har entret middelhavet må nå raskt bestemme seg om de vil ta veien rundt Afrika
eller gjøre vendereis, ikke entre middelhavet. Det vil ta veldig lang tid å klarere opphopningene og etter-
dønningene og fler og fler skip kommer vær dag til opphopning.
Dersom det tar tid å flytte skipte kontainer skipet, blir tilstandene som i Suez krisen, dog ikke så lang tid,
men kanskje litt om den historien dag jeg formoder de fleste på forumet er yngre enn meg, eller ikke fulgte
med helt i historie timene !
Vi så i i 1969 / 1973.
Arabisk-israelske kriger i 1967 og 1973 Egyptiske kjøretøy som krysset Suez-kanalen 7. oktober 1973 under Yom Kippur-krigen Israelsk tank som krysser Suez-kanalen, 1973 I mai 1967 beordret Nasser FNs fredsbevarende styrker ut av Sinai, inkludert Suez-kanalområdet. Israel protesterte mot stengingen av Tiranstredet for israelsk skipsfart. Kanalen hadde vært stengt for israelsk skipsfart siden 1949, bortsett fra en kort periode i 1951–1952. Etter 1967 seksdagerskrigen , israelske styrker okkuperte Sinai-halvøya, inkludert hele østbredden av Suezkanalen. Uvillige til å la israelerne bruke kanalen, innførte Egypt øyeblikkelig en blokkade som lukket kanalen for all skipsfart.
*** Femten lasteskip, kjent som "Den gule flåten ", ble fanget i kanalen ***, og ville forbli der til 1975. I 1973, under Yom Kippur-krigen , var kanalen åstedet for en større kryss av den egyptiske hæren til israelsk okkupert Sinai og en motkryssing av den israelske hæren til Egypt. Mye vrak fra denne konflikten forblir synlig langs kanalkantene. Suez-kanalen -
https://no.qaz.wiki/wiki/Suez_Canal#Suez_Crisis
Redigert 26.03.2021 kl 10:42
Du må logge inn for å svare
Kalle Kurtasje
26.03.2021 kl 11:25
9018
Økt beholdningen av FRO idag.
Noen kommentarer vedr. utvikling tank hvis langvarig nedstengning av Suez?
Noen kommentarer vedr. utvikling tank hvis langvarig nedstengning av Suez?
Kaisovski
26.03.2021 kl 11:46
8923
Langvarig nedstengning er jo superbull, men om det kan knekke andre deler av finansmarkedet med uante konsekvenser vet man jo ikkr?
Sjøtun
26.03.2021 kl 17:57
8411
Mr. U skrev Røyker du dong, flipper??????
Følger til punkt og prikke!
Flipper
26.03.2021 kl 20:48
8209
Suez logjam continues to grow as efforts to refloat grounded ship persist
God artikkel på link
https://www.hellenicshippingnews.com/suez-logjam-continues-to-grow-as-efforts-to-refloat-grounded-ship-persist/
God artikkel på link
https://www.hellenicshippingnews.com/suez-logjam-continues-to-grow-as-efforts-to-refloat-grounded-ship-persist/
ks1977
27.03.2021 kl 09:23
7746
"Egyptian media outlets indicate the skillful and dedicated efforts from Suez Canal Authority's salvage team succeeded to release EVER GIVEN's propeller and rudder. They also indicate that vessel has partly moved. 10 tugs are currently assigned to the area.
Confirmation pending"
(https://twitter.com/AgenciesLeth/status/1375573937862639623)
Denne tweeten er fra rundt midnatt norsk tid, men de har fortsatt ikke fått bekreftelse fra kanalmyndighetene for tre timer siden.
Confirmation pending"
(https://twitter.com/AgenciesLeth/status/1375573937862639623)
Denne tweeten er fra rundt midnatt norsk tid, men de har fortsatt ikke fått bekreftelse fra kanalmyndighetene for tre timer siden.
Flipper
27.03.2021 kl 20:06
6979
reuter- slettet, ser dublett artikkel
Redigert 27.03.2021 kl 20:09
Du må logge inn for å svare
De som trader Fro på blokeringen er jo helt bak mål, hva trodde egentlig folk? at dette skipet skulle blokere i ukesvis?
Langt mer spennede blir det å se Opec i månedskiftet.
Kjøper litt på 65 blank, trenden er opp
Langt mer spennede blir det å se Opec i månedskiftet.
Kjøper litt på 65 blank, trenden er opp
Redigert 29.03.2021 kl 11:57
Du må logge inn for å svare
bravi
29.03.2021 kl 12:09
6026
Etterpåklokskap er en eksakt videnskap, folk kunne fort gjort en kule på det blokkerte skipet, ikke helt bak mål å posisjonere seg for det. Ikke lenge siden det var spekulasjoner om at skipet kunne brekke i 2.
Skrika1
29.03.2021 kl 12:13
5997
Fro er ned 7,32 % i dag. Jeg hadde ventet det motsatte, men det betyr vel at skipet i kanalen kommer seg løs seg snart selv om skipet sitter fast enda.
Noen vet alltid mer enn meg så jeg tolker bare kursen i dag.
Noen vet alltid mer enn meg så jeg tolker bare kursen i dag.
Redigert 29.03.2021 kl 12:15
Du må logge inn for å svare
kjøre vene, om dette skipet blokerer i 2 dager eller 14 dager har da ingen verdens ting å si, trodde dere ratene skulle gå fra 0 til 50k på dette?
Longstinbulk er jo sjølveste Captain Hindsight i egen person. Bare ubrukelig svada.
I stedet for å slenge ut noe møkk, du som har litt fartstid med dine 3 inlegg på forumet, forklar oss som ikke kan dette her, hva er svada?
Redigert 29.03.2021 kl 12:34
Du må logge inn for å svare
bravi
29.03.2021 kl 12:52
5871
Ja hadde vi ikke fått nyheter om at de greier å få løs skipet i går ettermiddag/ morges hadde iallefall jeg kjøpt mere tank aksjer i dag. Hvis skipet hadde brukket i 2 deler som Herbjørn H håpte på så ville det betydd blokkering i lange tider. Det var ikke et helt usannsynlig scenario.
Herbjørn kan ikke høre på han
Sånn, da er Fro tilbake på kurser den var på før Suez, nytter ikke kjøpe aksjer på slike hendelser.
Men jeg kjøper nå
Sånn, da er Fro tilbake på kurser den var på før Suez, nytter ikke kjøpe aksjer på slike hendelser.
Men jeg kjøper nå
Arky
29.03.2021 kl 15:52
5663
Det er et bra fall i FRO idag og på et høyt volum.
Avventer ny inngang ved 61, der er det bra støtte i det korte bildet. Fro ser ut til å danne en bunn i det lengre bildet...
Avventer ny inngang ved 61, der er det bra støtte i det korte bildet. Fro ser ut til å danne en bunn i det lengre bildet...
Arky
29.03.2021 kl 15:52
5663
Det er et bra fall i FRO idag og på et høyt volum.
Avventer ny inngang ved 61, der er det bra støtte i det korte bildet. Fro ser ut til å danne en bunn i det lengre bildet...
Avventer ny inngang ved 61, der er det bra støtte i det korte bildet. Fro ser ut til å danne en bunn i det lengre bildet...
Gjør hva du vil for min del, aksjen er nå der den var før Suez, så får en selv vurdere om den skal falle videre forde Suez åpnes, sannheten er jo at det er rederiene som taper på stengt kanal, så jo fortere åpning jo bedre for Fro.
Denne Suez historien er storm i et vannglass, har overhode ingen betydning annet en micro kortsiktig, like udramatisk som fallet i dag i aksjen, nå er den tilbake i nedre trendlinje i den svakt stigende trenden.
Hadde derimot Container skipet gått i oppløsning, noe Herbjørn kanskje trodde på, da hadde historien selvsagt vært en annen, bare Nat haussere tror på slikt.
Finfin kjøps anledning.
Denne Suez historien er storm i et vannglass, har overhode ingen betydning annet en micro kortsiktig, like udramatisk som fallet i dag i aksjen, nå er den tilbake i nedre trendlinje i den svakt stigende trenden.
Hadde derimot Container skipet gått i oppløsning, noe Herbjørn kanskje trodde på, da hadde historien selvsagt vært en annen, bare Nat haussere tror på slikt.
Finfin kjøps anledning.
Redigert 29.03.2021 kl 16:11
Du må logge inn for å svare
Kumbel
29.03.2021 kl 16:11
5577
En underlig påstand.
Stengt kanal ville uvegerlig ført til høyere rater.
Stengt kanal ville uvegerlig ført til høyere rater.
Selvfølgelig, men ikke etter 4 dager, hadde kanalen vært stengt i ukesvis hadde historien vært en helt annen, men hvem i alle dager trodde på det?
Hvem tror du nå må betale for skipene som ligger å venter? Jo fortere denne kanalen åpnes jo bedre for Fro
Hvem tror du nå må betale for skipene som ligger å venter? Jo fortere denne kanalen åpnes jo bedre for Fro
bravi
29.03.2021 kl 16:35
5501
Det der er feil, alle rederiene ville tjent på at kanalen hadde blitt stengt i lang tid. Det er en nobrainer.
Redigert 29.03.2021 kl 16:37
Du må logge inn for å svare
Stengt i lang tid ja, men hvem i himmelens navn trodde på det da?
Dette er media styrt og dramatisert ut av vildens sky.
Det var like dumt å se på fredagens oppgang som det var å se dagens nedgang, å kjøpe aksjer på slikt kortsiktig støy feiler i 9/10 tilfeller
Men litt spennede blir det uansett å se ettervirkningene etter dette, med kork, havnekøer osv
Dette er media styrt og dramatisert ut av vildens sky.
Det var like dumt å se på fredagens oppgang som det var å se dagens nedgang, å kjøpe aksjer på slikt kortsiktig støy feiler i 9/10 tilfeller
Men litt spennede blir det uansett å se ettervirkningene etter dette, med kork, havnekøer osv
Redigert 29.03.2021 kl 16:47
Du må logge inn for å svare
bravi
29.03.2021 kl 19:05
5183
Det var mange som holdt muligheten åpen for havari og en langtids bergingsoperasjon. Tror det var mye nærmere å bli stengt i lang tid enn mange er klar over. Herbjørn Hansson snakket om det, han var helt klart inne på noe der, det var ikke bare haussing ut i løse lufta. Mange som fryktet/ håpet at dette skulle bli en langvarig bergingsoperasjon og fulgte utviklingen nøye på lørdag og søndag.
Denne saken viser hvor sårbar trafikken gjennom denne kanalen er, regner med at det nå er noen terrorist spirer rundt omkring som har fått noe å tygge på.
Denne saken viser hvor sårbar trafikken gjennom denne kanalen er, regner med at det nå er noen terrorist spirer rundt omkring som har fått noe å tygge på.
Redigert 29.03.2021 kl 19:17
Du må logge inn for å svare
Ok ferdig snakka om det, det er over, og de som handlet shipping aksjer på dette gjorde en feil, det blir de straffet for i dag,
men nå er allerede Tank aksjene falt ned til der de var før kanal trøbbelet.
Akkurat et intevju med Odfjell nå, de sier at trafikken i kanalen er tilbake til normalen om 5-6 dager.
Da han blir spurt om rederiet har tapt mye penger svarer ha, nei vi er vant med forsinkelser, men skulle vi snudd skipene og seilt rundt hadde vi tapt store penger.
Så igjen, at kanalen åpnes er godt nytt for alle rederier som benytter kanalen.
Hadde derimot kanalen blit stengt i månedsvis, da hadde ratene beveget seg på lengre distanser, men ikke nødvendigvis i tank der etterspørselen er for lav.
men nå er allerede Tank aksjene falt ned til der de var før kanal trøbbelet.
Akkurat et intevju med Odfjell nå, de sier at trafikken i kanalen er tilbake til normalen om 5-6 dager.
Da han blir spurt om rederiet har tapt mye penger svarer ha, nei vi er vant med forsinkelser, men skulle vi snudd skipene og seilt rundt hadde vi tapt store penger.
Så igjen, at kanalen åpnes er godt nytt for alle rederier som benytter kanalen.
Hadde derimot kanalen blit stengt i månedsvis, da hadde ratene beveget seg på lengre distanser, men ikke nødvendigvis i tank der etterspørselen er for lav.
Redigert 29.03.2021 kl 19:17
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »