Alle tankskip som er mindre enn VLCC, må kjøre en rute avrunder

Flipper
FRO 24.03.2021 kl 12:57 14213

Alle tankskip som er mindre enn VLCC, må kjøre en rute
rundt Cape of Good Horn, kan det vare, uansett vil det være en overbelastning av
denne viktige Vannveien ..Bra for FRO og tankskip, spesielt VLCC...

‘Mega Ship’ sperrer Suez-kanalen i begge retninger

Til syvende og sist avhenger av hvor hard grunn skipet ligger og hvor gunstig tidevannet er eller ikke er (tidevann i sørenden kan være rekkevidde opp til 1,9 meter). Uansett hvilken vei det går, bør vi vite ganske snart med tanke på vannveiens enorme betydning for global handel.

Hele artikkelen

https://gcaptain.com/grounded-mega-ship-blocking-suez-canal-in-both-directions/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-eee63aee3e-170161717&mc_cid=eee63aee3e&mc_eid=1d917b53fa
ks1977
24.03.2021 kl 13:38 10640

Ser ut som at dette er løst eller nær løst allerede, men var snakk om 1-1,5 millioner fat pr dag ut fra det jeg kunne se fra div artikler
Mr. U
24.03.2021 kl 23:25 10416

Røyker du dong, flipper??????
Slettet bruker
24.03.2021 kl 23:39 10384

Er vel ute av bildet allerede i morgen denne forsinkelsen
ks1977
25.03.2021 kl 10:15 10098

Ser ut som at skipet har satt seg virkelig fast, men regner med at det ikke blir veldig langvarig før de klarer å få trafikken forbi. Vi får bare krysse fingrene :p

Er litt olje som blokkeres der nå da;
24 råoljetankere (inkl 3VLCC og 9 Suez) - Saudi kan jo gå og legge seg med kuttene sine sammenlignet med denne ekstra "etterspørselen" :p
15 produkttankere (inkl 3 LR2)
https://t.co/CEGzBODkQA?amp=1
Flipper
25.03.2021 kl 11:38 10032

Mr. U

Snippet Tradewinds i dag

Enn videre interesant

Shipyard berths vanish for 2023 newbuilding deliveries.

I tillegg til Containerskip og tørrlastskip

Tender for nybygg et tender for utvalgte redere befraktning av nybygg LNG skip
til Qatar Petroleum** Tallet som har vært nevnt; ca. 100 nybygg. ''

Kan jeg få noe av det du røyker Mr. U ?

Pensjonert skipsmegler
Sonatrach
25.03.2021 kl 12:52 9923

Qatar har reservert 151 slots for nybygg......😬
Redigert 25.03.2021 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
ks1977
25.03.2021 kl 14:05 9844

Hovedsakelig container (og litt bulk)?
Flipper
25.03.2021 kl 22:07 9519

Sonatrach skrev Kun LNG tankere
Nybyggene, LNG 150 legger BESLAG beslag på verftenes KAPASITET, som også gjør nybygg
av ALLE typer skip anda dyrere å bygge, være seg tank, tørrlast, ikke minst Container skip,
hvorav sistnevnte er i et bonanza marked..

Ergo mindre kapasitet til å bygge ytterlige tank, tørrlast, container skip osv. Vi vet allerede at
halvparten av VLCC verdensflåten er en meget stor andel ( halvparten ) gamle holker.

Min teori hvorfor vi ser kjøp av eldre tankskip solgt til ukjente selskaper i østen til uhørte 2nd hand
priser, som er hinsides høyere enn nåværende frakt market skulle tilsi. Tror Kina ønsker å frakte
mer olje på egen kjøl, ikke minst for å kjøpe olje fra Iran, Venezuela og andre land sanksjonert av
U.S.

Kina, India etc. behøver ikke bry seg om U.S. sansjoner hvor de kjøper olje, ei heller avhenge av
'' mellom menn '' , som har sin pris.

Nåværende situasjon, dersom det viser seg at man ta av lasten, helt eller delvis; '' 18.270 '' konteinere
med ingen infrastruktur og ørken rundt seg. Hvordan og hvor lang tid vil det ta. Ukesvis, samt evt. å
få inn spesialskip for denne jobben, må man jo tømme kanalen for at at slikt spesialskip skal komme
til.

Det er ikke bare å sette skipene i '' revers '' som en bil, '' å rygge ut.'' Oppsamling / opphopning av
skip vil kreve lang tid å løse opp og redere som allerede har skip på reden på inngangen til
kanalen, samt ikke har entret middelhavet må nå raskt bestemme seg om de vil ta veien rundt Afrika
eller gjøre vendereis, ikke entre middelhavet. Det vil ta veldig lang tid å klarere opphopningene og etter-
dønningene og fler og fler skip kommer vær dag til opphopning.

Dersom det tar tid å flytte skipte kontainer skipet, blir tilstandene som i Suez krisen, dog ikke så lang tid,
men kanskje litt om den historien dag jeg formoder de fleste på forumet er yngre enn meg, eller ikke fulgte
med helt i historie timene !

Vi så i i 1969 / 1973.

Arabisk-israelske kriger i 1967 og 1973 Egyptiske kjøretøy som krysset Suez-kanalen 7. oktober 1973 under Yom Kippur-krigen Israelsk tank som krysser Suez-kanalen, 1973 I mai 1967 beordret Nasser FNs fredsbevarende styrker ut av Sinai, inkludert Suez-kanalområdet. Israel protesterte mot stengingen av Tiranstredet for israelsk skipsfart. Kanalen hadde vært stengt for israelsk skipsfart siden 1949, bortsett fra en kort periode i 1951–1952. Etter 1967 seksdagerskrigen , israelske styrker okkuperte Sinai-halvøya, inkludert hele østbredden av Suezkanalen. Uvillige til å la israelerne bruke kanalen, innførte Egypt øyeblikkelig en blokkade som lukket kanalen for all skipsfart.

*** Femten lasteskip, kjent som "Den gule flåten ", ble fanget i kanalen ***, og ville forbli der til 1975. I 1973, under Yom Kippur-krigen , var kanalen åstedet for en større kryss av den egyptiske hæren til israelsk okkupert Sinai og en motkryssing av den israelske hæren til Egypt. Mye vrak fra denne konflikten forblir synlig langs kanalkantene. Suez-kanalen -

https://no.qaz.wiki/wiki/Suez_Canal#Suez_Crisis
Redigert 26.03.2021 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
Kalle Kurtasje
26.03.2021 kl 11:25 9114

Økt beholdningen av FRO idag.
Noen kommentarer vedr. utvikling tank hvis langvarig nedstengning av Suez?
Kaisovski
26.03.2021 kl 11:46 9019

Langvarig nedstengning er jo superbull, men om det kan knekke andre deler av finansmarkedet med uante konsekvenser vet man jo ikkr?
shipanalyse
26.03.2021 kl 12:54 8836

FRONTLINE-Toget går -ta plass-passerer snart 70 tallet
Sjøtun
26.03.2021 kl 17:57 8507

Følger til punkt og prikke!
Flipper
26.03.2021 kl 20:48 8305

Suez logjam continues to grow as efforts to refloat grounded ship persist

God artikkel på link

https://www.hellenicshippingnews.com/suez-logjam-continues-to-grow-as-efforts-to-refloat-grounded-ship-persist/
ks1977
27.03.2021 kl 09:23 7842

"Egyptian media outlets indicate the skillful and dedicated efforts from Suez Canal Authority's salvage team succeeded to release EVER GIVEN's propeller and rudder. They also indicate that vessel has partly moved. 10 tugs are currently assigned to the area.

Confirmation pending"
(https://twitter.com/AgenciesLeth/status/1375573937862639623)

Denne tweeten er fra rundt midnatt norsk tid, men de har fortsatt ikke fått bekreftelse fra kanalmyndighetene for tre timer siden.
Flipper
27.03.2021 kl 20:06 7075

reuter- slettet, ser dublett artikkel



Redigert 27.03.2021 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2021 kl 11:48 6182

De som trader Fro på blokeringen er jo helt bak mål, hva trodde egentlig folk? at dette skipet skulle blokere i ukesvis?
Langt mer spennede blir det å se Opec i månedskiftet.
Kjøper litt på 65 blank, trenden er opp
Redigert 29.03.2021 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
bravi
29.03.2021 kl 12:09 6128

Etterpåklokskap er en eksakt videnskap, folk kunne fort gjort en kule på det blokkerte skipet, ikke helt bak mål å posisjonere seg for det. Ikke lenge siden det var spekulasjoner om at skipet kunne brekke i 2.
Skrika1
29.03.2021 kl 12:13 6099

Fro er ned 7,32 % i dag. Jeg hadde ventet det motsatte, men det betyr vel at skipet i kanalen kommer seg løs seg snart selv om skipet sitter fast enda.
Noen vet alltid mer enn meg så jeg tolker bare kursen i dag.
Redigert 29.03.2021 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2021 kl 12:16 6084

kjøre vene, om dette skipet blokerer i 2 dager eller 14 dager har da ingen verdens ting å si, trodde dere ratene skulle gå fra 0 til 50k på dette?
Slettet bruker
29.03.2021 kl 12:25 6052

Longstinbulk er jo sjølveste Captain Hindsight i egen person. Bare ubrukelig svada.
Slettet bruker
29.03.2021 kl 12:33 6018

I stedet for å slenge ut noe møkk, du som har litt fartstid med dine 3 inlegg på forumet, forklar oss som ikke kan dette her, hva er svada?
Redigert 29.03.2021 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
bravi
29.03.2021 kl 12:52 5973

Ja hadde vi ikke fått nyheter om at de greier å få løs skipet i går ettermiddag/ morges hadde iallefall jeg kjøpt mere tank aksjer i dag. Hvis skipet hadde brukket i 2 deler som Herbjørn H håpte på så ville det betydd blokkering i lange tider. Det var ikke et helt usannsynlig scenario.
Slettet bruker
29.03.2021 kl 15:36 5819

Herbjørn kan ikke høre på han

Sånn, da er Fro tilbake på kurser den var på før Suez, nytter ikke kjøpe aksjer på slike hendelser.
Men jeg kjøper nå
Arky
29.03.2021 kl 15:52 5765

Det er et bra fall i FRO idag og på et høyt volum.

Avventer ny inngang ved 61, der er det bra støtte i det korte bildet. Fro ser ut til å danne en bunn i det lengre bildet...

Arky
29.03.2021 kl 15:52 5765

Det er et bra fall i FRO idag og på et høyt volum.

Avventer ny inngang ved 61, der er det bra støtte i det korte bildet. Fro ser ut til å danne en bunn i det lengre bildet...

Slettet bruker
29.03.2021 kl 16:03 5729

Gjør hva du vil for min del, aksjen er nå der den var før Suez, så får en selv vurdere om den skal falle videre forde Suez åpnes, sannheten er jo at det er rederiene som taper på stengt kanal, så jo fortere åpning jo bedre for Fro.
Denne Suez historien er storm i et vannglass, har overhode ingen betydning annet en micro kortsiktig, like udramatisk som fallet i dag i aksjen, nå er den tilbake i nedre trendlinje i den svakt stigende trenden.
Hadde derimot Container skipet gått i oppløsning, noe Herbjørn kanskje trodde på, da hadde historien selvsagt vært en annen, bare Nat haussere tror på slikt.

Finfin kjøps anledning.
Redigert 29.03.2021 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
Kumbel
29.03.2021 kl 16:11 5679

En underlig påstand.
Stengt kanal ville uvegerlig ført til høyere rater.
Slettet bruker
29.03.2021 kl 16:14 5669

Selvfølgelig, men ikke etter 4 dager, hadde kanalen vært stengt i ukesvis hadde historien vært en helt annen, men hvem i alle dager trodde på det?
Hvem tror du nå må betale for skipene som ligger å venter? Jo fortere denne kanalen åpnes jo bedre for Fro
bravi
29.03.2021 kl 16:35 5603

Det der er feil, alle rederiene ville tjent på at kanalen hadde blitt stengt i lang tid. Det er en nobrainer.
Redigert 29.03.2021 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2021 kl 16:40 5572

Stengt i lang tid ja, men hvem i himmelens navn trodde på det da?
Dette er media styrt og dramatisert ut av vildens sky.
Det var like dumt å se på fredagens oppgang som det var å se dagens nedgang, å kjøpe aksjer på slikt kortsiktig støy feiler i 9/10 tilfeller

Men litt spennede blir det uansett å se ettervirkningene etter dette, med kork, havnekøer osv
Redigert 29.03.2021 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Ulogisk
29.03.2021 kl 17:00 5507

Heit enig-Press på kapasitet og økte rater i det korte bilde.
Slettet bruker
29.03.2021 kl 17:20 5443

Blir nok bra, ned bare 10% i statene nå
Redigert 29.03.2021 kl 17:22 Du må logge inn for å svare
bravi
29.03.2021 kl 19:05 5285

Det var mange som holdt muligheten åpen for havari og en langtids bergingsoperasjon. Tror det var mye nærmere å bli stengt i lang tid enn mange er klar over. Herbjørn Hansson snakket om det, han var helt klart inne på noe der, det var ikke bare haussing ut i løse lufta. Mange som fryktet/ håpet at dette skulle bli en langvarig bergingsoperasjon og fulgte utviklingen nøye på lørdag og søndag.

Denne saken viser hvor sårbar trafikken gjennom denne kanalen er, regner med at det nå er noen terrorist spirer rundt omkring som har fått noe å tygge på.
Redigert 29.03.2021 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2021 kl 19:15 5249

Ok ferdig snakka om det, det er over, og de som handlet shipping aksjer på dette gjorde en feil, det blir de straffet for i dag,
men nå er allerede Tank aksjene falt ned til der de var før kanal trøbbelet.

Akkurat et intevju med Odfjell nå, de sier at trafikken i kanalen er tilbake til normalen om 5-6 dager.
Da han blir spurt om rederiet har tapt mye penger svarer ha, nei vi er vant med forsinkelser, men skulle vi snudd skipene og seilt rundt hadde vi tapt store penger.

Så igjen, at kanalen åpnes er godt nytt for alle rederier som benytter kanalen.
Hadde derimot kanalen blit stengt i månedsvis, da hadde ratene beveget seg på lengre distanser, men ikke nødvendigvis i tank der etterspørselen er for lav.
Redigert 29.03.2021 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
ks1977
30.03.2021 kl 09:35 4870

Ratene bevegde seg jo allerede oppover også for tank som følge av problemene i Suezkanalen... Det sier seg selv at alt som har innvirkning på tonnmil vil ha en betydning på ratene - skjønt hvor stor påvirkning vil jo avhenge av hvor presset markedet er (les; mye større betydning for container enn tank). Dette ville nok hatt større betydning for produkt enn råolje siden produkt ser ut til å ha bedret seg en del allerede (produkt skal vel nyte fordelen av vaksinering før råolje).

Ellers så er det nok litt for enkelt å si at rederne ville tapt på dette; ikke alle redere hadde båter på vei mot kanalen (skjønt jeg vil anta at alle store, herunder FRO hadde det), og for de som hadde det (og med risiko liggende på seg) så ville en langvarig blokkering av Suezkanalen fort havne under force majeure (skjønt utfallet av det ville neppe blitt masse gryn i lomma, men kunne kanskje kompensert merkostnaden i bunkers - samtidig som at rederne ville nytt av en rateøkning på andre skip)

Når det gjelder at det var feil å handle shippingaksjer på dette så er jeg ikke nødvendigvis enig i at det var en feil, selv om jeg ikke gjorde det selv; bergningsselskapet selv uttalte at de trodde de måtte gå for plan C med tilhørende blokkasje i flere uker. Nissen i NAT har jeg ikke så stor tillit til selv, men han var ikke den eneste som nevnte scenarioet med at Ever Given kunne knekke (blir spennende å se om vi får noe info om skadene den har fått - siden Egypt sin president blandet seg inn, hvilket kanskje er årsaken til at det ikke ble løsning C likevel, så er det neppe hensyn til skipet som stod i høysetet (hvilket det heller ikke burde vært med unntak av faren for brekkasje)). I tillegg så var egyptiske myndigheter mistenkelig lite transparent&villedende (les; det virket som at de ønsket å dysse ned saken og være overoptimistiske). Meldingene som kom fra Evergreen i starten var åpenbart overoptimistiske, samtidig som at et søsterskip til Ever Given ble omdirigert rett før/i helga... Summa summarum; mange grunner til å tro at dette kunne blitt mer langvarig enn de 6 dagene det ble (og det ble også mye mer langvarig enn hva som er normalt)
Arky
30.03.2021 kl 16:11 4680

FRO fortsetter fallet ned mot støtten på 61. Den bør helst holde....
ks1977
30.03.2021 kl 17:51 4581

Er det virkelig Oslo Børs som bestemmer hvordan FRO-aksjen går, og ikke NYSE? (har prøvd å spørre noen andre TA-folk her inne når de har advart om større og brudd, men får ikke noe svar - ut over markedet da, som synes å gi en lang marsj i hva kursen i NOK er)
Slettet bruker
31.03.2021 kl 08:59 4338

Dey er USA som styrer kursen på FRO

Flipper
31.03.2021 kl 13:27 4175

force majeure er det ikke. Problem for kontrakter på reise basis, fordyrende for rederne siden ikke lagt
inn i Wordscale for å frakte last fra A tull B.

Kostbart for befraktere som har skip på T/C.

fattigstakkar
31.03.2021 kl 17:16 4035

Herbjørn Hansson på CNBC i fri dressur. Han spår kraftig rateøkning de neste ukene. Han snakker om rater på 40k til 60k for NATs skip, som vel er Suezmax. Vet ikke hva det vil tilsi for VLCC om han får rett.
Slettet bruker
31.03.2021 kl 19:59 3927

Huff , det er helt flaut å høre på, det kommer så mye sprøyt ut av den munnen.
Opec i morgen, trolig uendrede kraner, vi husker jo Fro etter siste møte, rett i bøtta, og vlcc ratene i kveld nær 0 igjen, hvor i alle dager får eller ser Hansson 40-60k i fra?
https://www.cnbc.com/video/2021/03/31/suez-canal-has-no-big-impact-on-the-global-tanker-industry-nordic-american-tankers-chairman.html
Redigert 31.03.2021 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
tuja
31.03.2021 kl 21:08 3853

https://e24.no/boers-og-finans/i/0K7mJA/raskt-tankstup-etter-suez-aapning

– Tøft nok som det er

Leieprisene for de største tankskipene, VLCC’er, er så vidt i pluss på rundt 1.000 dollar, etter å ha vært negative tidligere i år.

For rundt ett år siden lå disse ratene på 300.000 dollar per dag.

Nå venter tankaktører i spenning på det kommende møtet for Opec og dets samarbeidsland (Opec+) torsdag.

Her skal oljelandene diskutere veien videre for produksjonskuttene som ble inngått i kjølvannet av coronakrisen. Situasjonen har bidratt til mindre laster å frakte for tankrederiene og dermed langt lavere fraktinntjening.

– Opec-møtet vil kunne gi en pekepinn på hvor ting går videre. Hvis de løsner opp litt vil det kunne ha en positiv effekt på markedet. Så dette er det neste triggerpunktet, sier Karlsen i Danske Bank.

Flere eksperter venter at det nåværende kuttnivået forlenges, mens noen også øyner muligheter for ytterligere kutt.

– Det er tøft nok som det er nå, så hvis du får ytterligere kutt så vil det være negativt. Det kan kanskje trigge noe skraping av skip, men det er ikke sånn at man skraper seg til et godt marked over natten, forklarer Karlsen.
ks1977
01.04.2021 kl 09:15 3636

Kanskje mer naturlig å saksøke enn å gå for force majeure.

Som sagt litt for enkelt å si at det er fordyrende for rederne; Ratene for Suezmax gikk fra 11k til 20k (og nå tilbake til 12k).
1) Redere som fikk skip fanget og som ikke hadde skip tilgjengelig for nye slutninger vil jo tape på det
2) Redere som ikke fikk skip fanget og som hadde skip tilgjengelig for nye slutninger vil tjene på det
3) Redere som både fikk skip fanget og som hadde skip tilgjengelig for slutning vil fort også ha tjent på det ;
a) Sett bort fra evt muligheter for force majeure, søksmål og liten skrift så vil de tape isolert sett på skipet som ble fanget
b) Sett bort fra evt liten skrift i ny slutning så vil de få betalt for ekstra dager (og i dette tilfellet kanskje til og med flere dager enn det de tapte på skipet som ble fanget, siden det ble løst så fort)
c) Mer viktig; Skipet som gikk på ny slutning vil ha en høyere rate enn hva som ellers ville vært tilfellet (inntil 9k for Suezbenchmarken jeg tok)