Alle tankskip som er mindre enn VLCC, må kjøre en rute avrunder

Flipper
FRO 24.03.2021 kl 12:57 13756

Alle tankskip som er mindre enn VLCC, må kjøre en rute
rundt Cape of Good Horn, kan det vare, uansett vil det være en overbelastning av
denne viktige Vannveien ..Bra for FRO og tankskip, spesielt VLCC...

‘Mega Ship’ sperrer Suez-kanalen i begge retninger

Til syvende og sist avhenger av hvor hard grunn skipet ligger og hvor gunstig tidevannet er eller ikke er (tidevann i sørenden kan være rekkevidde opp til 1,9 meter). Uansett hvilken vei det går, bør vi vite ganske snart med tanke på vannveiens enorme betydning for global handel.

Hele artikkelen

https://gcaptain.com/grounded-mega-ship-blocking-suez-canal-in-both-directions/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-eee63aee3e-170161717&mc_cid=eee63aee3e&mc_eid=1d917b53fa
ks1977
30.03.2021 kl 09:35 4652

Ratene bevegde seg jo allerede oppover også for tank som følge av problemene i Suezkanalen... Det sier seg selv at alt som har innvirkning på tonnmil vil ha en betydning på ratene - skjønt hvor stor påvirkning vil jo avhenge av hvor presset markedet er (les; mye større betydning for container enn tank). Dette ville nok hatt større betydning for produkt enn råolje siden produkt ser ut til å ha bedret seg en del allerede (produkt skal vel nyte fordelen av vaksinering før råolje).

Ellers så er det nok litt for enkelt å si at rederne ville tapt på dette; ikke alle redere hadde båter på vei mot kanalen (skjønt jeg vil anta at alle store, herunder FRO hadde det), og for de som hadde det (og med risiko liggende på seg) så ville en langvarig blokkering av Suezkanalen fort havne under force majeure (skjønt utfallet av det ville neppe blitt masse gryn i lomma, men kunne kanskje kompensert merkostnaden i bunkers - samtidig som at rederne ville nytt av en rateøkning på andre skip)

Når det gjelder at det var feil å handle shippingaksjer på dette så er jeg ikke nødvendigvis enig i at det var en feil, selv om jeg ikke gjorde det selv; bergningsselskapet selv uttalte at de trodde de måtte gå for plan C med tilhørende blokkasje i flere uker. Nissen i NAT har jeg ikke så stor tillit til selv, men han var ikke den eneste som nevnte scenarioet med at Ever Given kunne knekke (blir spennende å se om vi får noe info om skadene den har fått - siden Egypt sin president blandet seg inn, hvilket kanskje er årsaken til at det ikke ble løsning C likevel, så er det neppe hensyn til skipet som stod i høysetet (hvilket det heller ikke burde vært med unntak av faren for brekkasje)). I tillegg så var egyptiske myndigheter mistenkelig lite transparent&villedende (les; det virket som at de ønsket å dysse ned saken og være overoptimistiske). Meldingene som kom fra Evergreen i starten var åpenbart overoptimistiske, samtidig som at et søsterskip til Ever Given ble omdirigert rett før/i helga... Summa summarum; mange grunner til å tro at dette kunne blitt mer langvarig enn de 6 dagene det ble (og det ble også mye mer langvarig enn hva som er normalt)
Arky
30.03.2021 kl 16:11 4462

FRO fortsetter fallet ned mot støtten på 61. Den bør helst holde....
ks1977
30.03.2021 kl 17:51 4363

Er det virkelig Oslo Børs som bestemmer hvordan FRO-aksjen går, og ikke NYSE? (har prøvd å spørre noen andre TA-folk her inne når de har advart om større og brudd, men får ikke noe svar - ut over markedet da, som synes å gi en lang marsj i hva kursen i NOK er)
Slettet bruker
31.03.2021 kl 08:59 4120

Dey er USA som styrer kursen på FRO

Flipper
31.03.2021 kl 13:27 3957

force majeure er det ikke. Problem for kontrakter på reise basis, fordyrende for rederne siden ikke lagt
inn i Wordscale for å frakte last fra A tull B.

Kostbart for befraktere som har skip på T/C.

fattigstakkar
31.03.2021 kl 17:16 3817

Herbjørn Hansson på CNBC i fri dressur. Han spår kraftig rateøkning de neste ukene. Han snakker om rater på 40k til 60k for NATs skip, som vel er Suezmax. Vet ikke hva det vil tilsi for VLCC om han får rett.
Slettet bruker
31.03.2021 kl 19:59 3709

Huff , det er helt flaut å høre på, det kommer så mye sprøyt ut av den munnen.
Opec i morgen, trolig uendrede kraner, vi husker jo Fro etter siste møte, rett i bøtta, og vlcc ratene i kveld nær 0 igjen, hvor i alle dager får eller ser Hansson 40-60k i fra?
https://www.cnbc.com/video/2021/03/31/suez-canal-has-no-big-impact-on-the-global-tanker-industry-nordic-american-tankers-chairman.html
Redigert 31.03.2021 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
tuja
31.03.2021 kl 21:08 3635

https://e24.no/boers-og-finans/i/0K7mJA/raskt-tankstup-etter-suez-aapning

– Tøft nok som det er

Leieprisene for de største tankskipene, VLCC’er, er så vidt i pluss på rundt 1.000 dollar, etter å ha vært negative tidligere i år.

For rundt ett år siden lå disse ratene på 300.000 dollar per dag.

Nå venter tankaktører i spenning på det kommende møtet for Opec og dets samarbeidsland (Opec+) torsdag.

Her skal oljelandene diskutere veien videre for produksjonskuttene som ble inngått i kjølvannet av coronakrisen. Situasjonen har bidratt til mindre laster å frakte for tankrederiene og dermed langt lavere fraktinntjening.

– Opec-møtet vil kunne gi en pekepinn på hvor ting går videre. Hvis de løsner opp litt vil det kunne ha en positiv effekt på markedet. Så dette er det neste triggerpunktet, sier Karlsen i Danske Bank.

Flere eksperter venter at det nåværende kuttnivået forlenges, mens noen også øyner muligheter for ytterligere kutt.

– Det er tøft nok som det er nå, så hvis du får ytterligere kutt så vil det være negativt. Det kan kanskje trigge noe skraping av skip, men det er ikke sånn at man skraper seg til et godt marked over natten, forklarer Karlsen.
ks1977
01.04.2021 kl 09:15 3418

Kanskje mer naturlig å saksøke enn å gå for force majeure.

Som sagt litt for enkelt å si at det er fordyrende for rederne; Ratene for Suezmax gikk fra 11k til 20k (og nå tilbake til 12k).
1) Redere som fikk skip fanget og som ikke hadde skip tilgjengelig for nye slutninger vil jo tape på det
2) Redere som ikke fikk skip fanget og som hadde skip tilgjengelig for nye slutninger vil tjene på det
3) Redere som både fikk skip fanget og som hadde skip tilgjengelig for slutning vil fort også ha tjent på det ;
a) Sett bort fra evt muligheter for force majeure, søksmål og liten skrift så vil de tape isolert sett på skipet som ble fanget
b) Sett bort fra evt liten skrift i ny slutning så vil de få betalt for ekstra dager (og i dette tilfellet kanskje til og med flere dager enn det de tapte på skipet som ble fanget, siden det ble løst så fort)
c) Mer viktig; Skipet som gikk på ny slutning vil ha en høyere rate enn hva som ellers ville vært tilfellet (inntil 9k for Suezbenchmarken jeg tok)
ks1977
01.04.2021 kl 09:31 3380

Ikke helt korrekt; Du kan ikke kjøpe FRO på NYSE og så selge den på Oslo Børs (da må du først konvertere den, hvilket vil koste litt penger og ta noen dager).

Ellers så er det - etter det lille jeg har fulgt med - NYSE som er styrende for kursen. I det legger jeg at Oslo Børs ofte finner på å handle lavere eller høyere enn sluttkursen på NYSE, men straks NYSE åpner (eller i pre-trade) så dilter Oslo Børs etter NYSE.

Skjønt, det jeg skulle frem til, er at markedet gir blaffen i hva kursen i NOK er. USDNOK har gått fra over 10 til nåværende ca 8,5 så selv om det i NOK ser ut som at vi er i ferd med å falle gjennom en støtte, så er støtten i USD langt lavere (dette har skjedd flere ganger de siste månedene). Så da spør jeg igjen; Er det virkelig Oslo Børs (les; NOK) som bestemmer hvordan FRO-aksjen går, og ikke NYSE (les, USD)?
fattigstakkar
01.04.2021 kl 13:54 3215

Det er riktig at du må konvertere, men det tar ikke noen dager. Det går på dagen der jeg handler.
Slettet bruker
01.04.2021 kl 19:46 2956

https://www.dn.no/olje/opec-landene-enige-om-gradvis-okning-i-oljeproduksjonen/2-1-990660
Selvfølgelig må olje etterspørselen opp, og den kommer til å gå opp, nå i sommer.
Bull
Redigert 01.04.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
Arky
01.04.2021 kl 21:04 2858

Positivt for Fro dette. Teknisk støtte på 61..
ks1977
02.04.2021 kl 17:00 2557

Bare skriv, ikke lese? Hvorfor skal de store hedgefondene bry seg om støtter for FRO i NOK når vi er langt unna støtten for FRO i USD?
USDNOK har variert mye i år...
Slettet bruker
05.04.2021 kl 19:56 1965

40-60k kommende de uker sa en reder forleden dag.

Ratestup i suezmax-markedet
Det ble bare en uke med «festrater» i suezmaxmarkedet. Inntjeningen falt med nærmere 50 prosent i løpet av to dager etter at Suezkanalen ble åpnet igjen.
Redigert 05.04.2021 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2021 kl 20:18 1914

Ja, han er omtrent like dårlig til å tippe som deg. Skulle ikke produksjonen forbli uendret? Får holde deg til det du er best til; etterpåklokskap
Slettet bruker
09.04.2021 kl 22:24 1423

I følge Herbjørn, skulle vel ratene nå bikket 40 og nærmet seg 50? Men det ser ut som de skal til 0, $5k/d nå