Pandemi vinneren XXL!


Noen bransjer har hatt en eventyrlig vekst under pandemien. Norsk retail er en av disse og 2020 ble et svært godt år for XXL. Starten på 2021 har også vært fantastisk. Restriksjonene ser ut til å fortsette godt inn i 2021 - det er en gavepakke for XXL. Det har ført med seg at Nordmenn nå planlegger nok en sommer med hjemmeferie. For XXL er dette lottogevinst 2 år på rad og omsetningen vil bli svært solid i 2 og 3. kvartal i år også.

Nå i noen uker i 1. kvartal har XXL som all annen retail (unntatt dagligvare og apotek) måttet stenge mange av sine butikker i Norge. Konsekvensen av det er at veksten på XXL.no har skutt til himmels og XXL ser stor kundevekst med nye kunder. For en omnichannel aktør som XXL er det en gavepakke at nordmenn nå i pandemien virkelig får øynene opp for at XXL er nordens største og beste aktør for sportsartikler på nett. 2 milliarder i nettomsetning i 2020 er i rute til å bli +3 milliarder i 2021!

Det XXL også vil oppleve, (og dette forstår ikke analytiker konfirmanten i DNB som valgte å senke kursmålet fra 24 til 20 kroner i dag med bakgrunn i at norsk retail er stengt noen uker i 1. kvartal) er at kundene som nå skulle hatt ny sykkel til barna, nye joggesko til far, uteleker til minsten, telt til sommerens ferie, tredemølle til mor med mer, som ikke handler på nett og som opplever at XXL butikken sin er stengt, er at disse kundene FORTSATT, tro det eller ei ANALYTIKERSPIRE, skal ha disse varene når butikkene åpner opp igjen! Dette kommer som en KETSHUP effekt. Tro meg, XXL har jobbet denne effekten inn i sine prognoser for salget i april og fremover.

XXL har medvind fra alle kanter, de får et fantastisk 2021, de har 1 milliard i likvider og ingen gjeld. Det er og en stor mulighet for at de vil levere på utbytte for 2020 som de åpnet opp for at kunne skje under 4. kvartal 2020 presentasjonen.

Med en verdsettelse i dag på 4,7 milliarder kroner og aksjekurs på 19,06 er XXL penger på gata. Penger blir som kjent ikke liggende på gata lenge så her gjelder det å kjenne sin besøkelsestid... Hvis du heller stoler på innsidere så er det verdt å se til styrelederen i XXL som kjøpte 500.000 aksjer på 22,35 høsten 2020.

Lykke til!
Redigert 24.03.2021 kl 20:33 Du må logge inn for å svare

Jeg forventet noen nye analyser snart men når denne fra Dnb kom fikk jeg hakeslepp. Hvor kortsiktig kan man være, nesten helt frem til nesetuppen? Denne stengingen har gitt Xxl det pusterommet de trenger nå for å gjøre forandringene i butikkene dem har planlagt samt dem sier at det har eksplodert med nettsalg. Butikkarbeidere pakker som gale på lagrene for å ta unna! Se på tallene, se hvor Wibe er på vei med dette selskapet. Det er en helomvending og det virkelig i rette retningen. Syns Xxl fortjener mer enn dette.. Drister meg til å si denne er billig nå, spesielt etter dagens overreaksjon!
Brunello
25.03.2021 kl 08:55 3654

Jeg har 75.000 grunner til å være positiv til XXL, men jeg forstår og godtar også DNBs analyse. Verdien de antyder stemmer nok bra med dagens situasjon, inkludert den usikkerheten som dreier seg om situasjonen på kort sikt. Men for min del har begrepet «kort sikt» mistet mye av betydningen, aksjemarkedet generelt har blitt såpass sprøtt at tiden var inne for å finne papirer å stå long i. Da falt valget bl a på XXL.

Vurderingen bak det er ganske enkel; det vil konsumeres mer innenlands etter corona, enn før. XXL har hatt en voldsom vekst fra de startet opp, og har vært igjennom den krisen de fleste hurtigvoksende bedrifter må igjennom. Og de har bestått. Cowboyen og løvejegeren med alt for mye å si, er parkert til fordel for landets kanskje fremste retail-spesialister. Coronakrisen har gitt en kjempestart på klubbkonseptet og ehandel. Nedstengning nå brukes antagrlig fornuftig, til ominnredning av butikker med fokus på mer tjenester og mindre lager. Og dette bekostes delvis av fellesskapet, i form av permitteringer. XXL selger jo fremdeles i bøttet og spann via nett, mens konkurrenter med mindre profesjonelle e-handelsløsninger sakker akterut.

Så er det naturligvis spørsmål om ikke XXL nå begynner å bli veldig attraktive for langsiktige plasseringer for større fond. Eller kanskje oppkjøp fra en større utenlandsk aktør.
abbos
25.03.2021 kl 13:49 3447

Idag en taper 👎🏿
Null
25.03.2021 kl 13:59 3425

Når starter stigningen inn mot Q1 2021 pres, det har gått oppover mot resultat de siste kvartalene når starter det denne gangen?

Q1 presenteres 3 uker etter påske 23 april

Null
Redigert 25.03.2021 kl 14:11 Du må logge inn for å svare

Det er egentlig ganske utrolig! Firma tjener bra med penger, mer enn 1 milliard i år. Omsetter for 10 - 12 milliarder i året, tilnærmet gjeldfritt, masse penger på bok og bare et tidsspørsmål før det betales utbytte.

Verdsatt i dag til 4,7 milliarder! Om dette ikke er årets case på OB så vet ikke jeg :-)

https://finansavisen.no/nyheter/sport/2021/03/25/7647580/har-solgt-hjemmegym-for-en-halv-milliard

Ingen tvil om at XXL har fått en del av kaken her! Ser på diverse forum for oppussing osv så er hjemmegym populært for tiden, der mange bygger og utruster på permanent basis.
abbos
26.03.2021 kl 11:37 2942

Mange stengte butikker - fallende omsetning 😩
ezUnix
26.03.2021 kl 12:09 2899

Tvert imot. Omsetningen er økende ut fra de tallene selskapet viser.

Prøver å sette meg inn i short. Jeg har ikke tenkt å begynne med short, men vil bare lære hva disse tallene betyr-
Ut i fra disse tallene, vil det si at et firma har satt shorten til kr 19.70, mens det andre firmaet har satt shorten til kr 10.10?

# Player Short Position value Latest win/loss Startprice position Total value change
1. Bayberry Capital Partners Lp 1.19 % 55.95 M +0.09 M 19.70 NOK 3.15 M
2. Pentwater Capital Management Europe Llp 0.79 % 25.64 M +0.04 M 10.10 NOK -11.76 M
Sum: 1.98 % 81.59 M +0.13 M -8.61 M

https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=XXL&land=norway
omac
29.03.2021 kl 08:43 2547

Du må ikke se på tallene til shortnordic, de er misvisende. Hver gang noen endrer shorten resettes "telleren" hos de. Se heller på de offisielle dataene
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010716863

Nøyaktig hva de shortet på vet du ikke da kursen beregnes på sluttkurs hos shortnordic

Takk :) Vurderer å kjøpe meg inn her i dag...
Brunello
29.03.2021 kl 13:52 2291

"Fallende omsetning" tilsier jo at folk kanaliserer handelen til andre butikker. Men de er også stengt. Så da handler man på nett, noe som er en fordel for XXL ettersom de etter min oppfatning har enn meget god handelsløsning, og ikke minst en god infrastruktur når det gjelder plukk og spedisjon.
Water
07.04.2021 kl 15:56 1725

FA i dag: Peter Hermanruds shortkandidater:
Kongsberg Automotive
Equinor
SAS
XXL
Fjordkraft
Sbanken

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/04/07/7652621/her-er-peter-hermanruds-favorittaksjer-for-april


Jeg ville tenkt motsatt, ikke kjøp denne nå da den er kunstig høy grunnet pandemien og alt tyder på at vi åpner opp i mai
ezUnix
07.04.2021 kl 17:03 1610

Kunstig høy grunnet pandemien ? Dette gir absolutt ingen mening. Mente du "kunstig lav" da alt tyder på at vi åpner opp i mai?
Ilusion
07.04.2021 kl 21:22 1448

Hehe.Xxl er på bunn kursmessig .Når alt åpner opp skal xxl videre opp.3 uker til q1 slipp.Da er kursen 22kr.På historikken vet man det!
På sikt når alle butikker åpnet og utlandet går like bra som Norge er vi i 40+
H2TK
08.04.2021 kl 20:28 1122

Det ryktes at nettsalget går all time high. Syk økning. Sier seg jo selv når butikkene er stengt, Blir spennende å få dette bekrefte og vite hvilket nivå det nå er på. Ser absolutt lyst på Xxl framover.

Har vært litt nysgjerrig på konkurransesituasjonen på nett. Mange brukere her har skrevet at XXL har hatt et godt nettsalg, og det kommer jo med all tydelighet fram i Q1. Derfor ville jeg sjekke hvordan XXL ligger an i forhold til sine konkurrenter. Jeg har derfor brukt verktøyet SEMrush for å gjøre en analyse av selskapets netttrafikk. Det var gledelig lesning.

XXL.no hadde i mars 2021 5,3 millioner treff, og 2,1 millioner unike brukere. 60 prosent av disse treffene er direkte besøk, altså at noen taster inn xxl.no inn i browseren sin. Gjennomsnittsbrukeren besøker 4,4 sider hos xxl.no, og de bruker nesten 8 minutter på siden. Det er, mildt sagt, himmel-langt foran konkurrentene. Om vi skal ta antall besøkende til nettsiden, hvor XXL.no altså hadde 5,3 MILLIONER treff i mars, ser tallene for konkurrentene slik ut:

Sammenligning:
Intersport.no
582.6K

Sport1.no
792.7K

Oslosportslager.no
457.2K

For å si det på en annen måte: XXL spiller i en helt annen divisjon. At de i tillegg viser at de klarer å konvertere besøk til salg burde underbygge det poenget som synes å gå mange hus forbi: XXL er i ferd med å posisjonere seg som DET STEDET du går for å handle sports- og friluftsutstyr på nett.