Pandemi vinneren XXL!

Placeyourbet
XXL 24.03.2021 kl 19:02 69729

Noen bransjer har hatt en eventyrlig vekst under pandemien. Norsk retail er en av disse og 2020 ble et svært godt år for XXL. Starten på 2021 har også vært fantastisk. Restriksjonene ser ut til å fortsette godt inn i 2021 - det er en gavepakke for XXL. Det har ført med seg at Nordmenn nå planlegger nok en sommer med hjemmeferie. For XXL er dette lottogevinst 2 år på rad og omsetningen vil bli svært solid i 2 og 3. kvartal i år også.

Nå i noen uker i 1. kvartal har XXL som all annen retail (unntatt dagligvare og apotek) måttet stenge mange av sine butikker i Norge. Konsekvensen av det er at veksten på XXL.no har skutt til himmels og XXL ser stor kundevekst med nye kunder. For en omnichannel aktør som XXL er det en gavepakke at nordmenn nå i pandemien virkelig får øynene opp for at XXL er nordens største og beste aktør for sportsartikler på nett. 2 milliarder i nettomsetning i 2020 er i rute til å bli +3 milliarder i 2021!

Det XXL også vil oppleve, (og dette forstår ikke analytiker konfirmanten i DNB som valgte å senke kursmålet fra 24 til 20 kroner i dag med bakgrunn i at norsk retail er stengt noen uker i 1. kvartal) er at kundene som nå skulle hatt ny sykkel til barna, nye joggesko til far, uteleker til minsten, telt til sommerens ferie, tredemølle til mor med mer, som ikke handler på nett og som opplever at XXL butikken sin er stengt, er at disse kundene FORTSATT, tro det eller ei ANALYTIKERSPIRE, skal ha disse varene når butikkene åpner opp igjen! Dette kommer som en KETSHUP effekt. Tro meg, XXL har jobbet denne effekten inn i sine prognoser for salget i april og fremover.

XXL har medvind fra alle kanter, de får et fantastisk 2021, de har 1 milliard i likvider og ingen gjeld. Det er og en stor mulighet for at de vil levere på utbytte for 2020 som de åpnet opp for at kunne skje under 4. kvartal 2020 presentasjonen.

Med en verdsettelse i dag på 4,7 milliarder kroner og aksjekurs på 19,06 er XXL penger på gata. Penger blir som kjent ikke liggende på gata lenge så her gjelder det å kjenne sin besøkelsestid... Hvis du heller stoler på innsidere så er det verdt å se til styrelederen i XXL som kjøpte 500.000 aksjer på 22,35 høsten 2020.

Lykke til!
Redigert 24.03.2021 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
NHH78
23.06.2021 kl 17:50 8734

Takk for link, den hadde jeg ikke fått med meg!

Ellers.. er det noen som vet hvor ofte short-registeret oppdateres? Er det 5-6 mill aksjer Baybarry Capital ligger short i XXL? Kan fort bli en trigger det også når de frykter at nedsiden er tatt ut.. da blir det i hvert fall trangt i døren!

Kan bli en «mini Byggma» dette.. Litt glemt aksje som gikk som en kule når markedet forstod at de hadde kapasitet til å betale store utbytter basert på løpende inntjening.
Water
24.06.2021 kl 09:59 8509

Investtech 24.juni:
XXL (XXL) var ned 3.20% til en sluttnotering på 17.27 kroner. Aksjen har ikke sluttet på en lavere kurs siden juni 2020. Aksjen har med dette falt 17 av de siste 24 dagene og den siste måneden har aksjen falt hele 20.41%. Teknisk ser det heller ikke så bra ut. Aksjen er trendmessig negativ på mellomlang sikt, har brutt ned gjennom støtten ved cirka 19.00 kroner og en videre nedgang indikeres.
Moray
24.06.2021 kl 11:10 8523

Tre uker til fremlegging av halvårsrapport. Historisk sett har XXL økt og økt mot fremlegging av tall, tipper økningen begynner snart. Alt det fundamentale er på plass.
JanOrge
24.06.2021 kl 11:24 8507

Mye bra med xxl. Men de tjener dessverre ikke penger. Q1 endte med minus 40mnok. Vareflyten er strupet. De har dessverre ikke mottatt nok sykler. Dersom q2 også ender i minus så tror jeg vi skal ned mot 12 kr, dessverre. Hjelper ikke med høy omsetning når bunnlinje lyser rødt.
Tigerberget
24.06.2021 kl 14:08 8475

Dette kunne du mye om Janorgie 😂
JanOrge
24.06.2021 kl 14:40 8441

Du kan mest. Du klarer til og med å lese ut av Q1 at det går bra. 👍 Her er hva du skrev for 2 mnd siden :

"Tror vi har forlatt 20 blank for denne gang.
Gode kursmål av flere meglerhus , åpne butikker igjen, en tilsynelatende vellykket omstrukturering, solide innsidehandler, short som muligens skal dekkes inn.. det virker lysere enn på lenge synes jeg.
Forstår ikke helt hvem som skal selge denne ned igjen til 20 nå.
Ikke så mange måneder siden vi snuste på 28 tallet."

Du bør ikke le av meg hvertfall.....
NHH78
24.06.2021 kl 15:11 8391

Ser man blindt på den ene linjen i resultatoppstillingen så finner du minus 39 mill, der har du 100% rett "JanOrge". : )

Men vil anbefale deg og evt andre som er interessert i helheten, også hva som ligger bak tallene også enkeltposter - som bunnlinjen til XXL i Q1 til å ta en titt på webpresentasjonen til XXL i linken under. Evt gå direkte til xxlasa.com Så finner du ut at tallene er langt lystigere og at bunnlinjen skyldes i hovedsak "clearance campaign" i fjor.. EBITDA i XXL viser en meget pen utvikling og gir nok et mer riktig bilde ift å vurdere lønnsomheten i XXL.

https://events.webcast.no/xxl-asa/quarterly-reports/FWV4DG4TvZoLH3CAUwt4
Brixer
24.06.2021 kl 15:36 8399

Han sier rett ut at Q1 var det kvartalet med mest negativ innvirkning fra Covid, med over halvparten av butikkene stengt i lengre perioder.
Å bruke det kvartalet som ett argument for at XXL ikke tjener penger er i beste fall uvitenhet om hva som skjedde under pandemien.

JanOrge
24.06.2021 kl 16:10 8374

Det siste året er det vært den beste perioden for retailsalg av sportsutstyr på mange mange år. I det ene året så har ikke xxl tjent penger. Folk har hamstret utstyr de luxe. Nå åpner verden igjen. Folk reiser heller til utlandet enn å kjøpe telt og elsykler. Blir ikke bedre det neste året en det forrige. Men for all del. Det er lov å mene noe annet. Bare litt komisk å bli ledd av av en som mente 22,5 var billig. Ebidta redder ikke sjappa hvis bunnlinja fortsetter i rødt.
NHH78
24.06.2021 kl 23:09 8259

Seriøst?

Du må utdype at ikke XXL har tjent penger i 2020!
Og igjen vil jeg oppfordre folk og å se webcast for Q1 2021 som ligger inne på xxlasa.com

Etter min mening så syntes jeg man begynner å se at XXL begynner å se ut som sitt gamle jeg igjen, bare kraftig effektivisert og med en bunnsolid balanse. Den økende netthandelen har de fått sin del av kaken av og de er sugen på å vokse videre. Ambisjoner om å ta markedsandel og skal åpne flere butikker. Kostnadseffektivisering og god cash flow!

Med dagens prising kommer denne aksjen til å bli handlet av institusjonelle aktører og fond fremover, spesielt når utbytte biten blir konkretisert sannsynligvis på kommende kvartalspresentasjon 15.juli. Man skal ikke glemme at det allerede sitter noen ganske oppegående eiere blant de største aksjonærene. De og vi andre småsparere kommer til å få betalt for å være med her fremover - det er jeg overbevist om!
luftskip
25.06.2021 kl 08:52 8119

Det lokkes med massivt utbytte som ville tilsvart over 30% yield på denne prisen, men jeg skjønner altså ikke når dette skal kunngjøres. Var med fra 18 til 22 men solgte da innkallingen til årsmøte kom ut, helt uten noen henvisninger til utbytte, ingen fullmakt eller noenting.

Nå venter vi snart en helt alminnelig Q-presentasjon. Jeg har sett at de har bekreftet utbyttemålet og refinansieringen, men vi er vel langt unna utbytte enda, og jeg tror ikke de vil arrangere et ekstraordinært årsmøte kun med hensikt om å vedta utbytte?
JanOrge
25.06.2021 kl 08:53 8257

Det var en overdrivelse at de ikke tjente penger. Men drøyt hundre mill i overskudd på en omsetning på over 10 mrd i et rekordår er ikke et styrketegn.
Gunnar88
25.06.2021 kl 09:08 8286

Men har du sett hvilken enorm snuoperasjon XXL gjennomgikk? Gjelden gikk ned med ca, 1 mrd kroner og selskapet ble "snudd på hodet". De har videre investert i et nytt sentrallager i Østerrike, som vil spare de for en del penger på sikt med mer.

XXL hadde et kjempeår. Det vil de trolig ha i år også.
JanOrge
25.06.2021 kl 09:20 8274

De fikk solgt alt rasket som tidligere ledelse hadde valgt å sette på lager. Elendig styring tidligere. Og det var bra, helt enig i det! Men det var ikke annet enn nødvendig. Jeg vil ikke kalle det et kjemper, men respekterer selvsagt andre meninger. Dersom de skal ha et nytt kjempeår, så kan de ikke begynne dette året med å tape penger. Tallene for q2 ble vel vise solid pluss for at 2021 skal bli et kjempeår.
Redigert 25.06.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Merkur
25.06.2021 kl 10:06 8376

Foresvever meg at vi har hatt nesten akkurat denne diskusjonen før, JanOrge, og den gang som nå synes jeg du gjør det litt enkelt for deg selv. Deler av 2020 var vært svært godt, noe omsetningen også reflekterer. Men om vi spoler ett år tilbake i tid, var altså XXL på randen av konkurs. De satt med enorme lagre, et elendig omdømme, og butikken gikk dårlig. Selv om deler av 2020 har vært rekordartet, er det nokså misvisende å tenke om året som helhet som et lykketreff. Det har vært kostnadskrevende omlegginger av distribusjon og salgsledd, i og med at en del butikker faktisk var steng pga pandemien.

Jeg synes også at du fremdeles du hopper bukk over summen av investeringene (og aksjekjøpene) som - lik det eller ei - har snudd et undergangsdømt foretak til å bli en bedrift som ligger ekstremt godt posisjonert i et voksende marked. Investeringene i f.eks lager og automatisering (Autostore) hadde vel en ren investeringskost på ~ 160 mill. I tillegg har de altså redusert lån med over en milliard kroner. Legger du på gjenkjøp av aksjer på rundt ~100 mill), er det jo tydelig at XXL har brukt et år med høy omsetning til å rigge selskapet, både logistisk og for sine ansatte, for solid drift og vekst framover.

De tjente ikke penger i Q1, hvor altså flere av flaggskipene var nedstengt pga pandemien. I det kvartalet økte de imidlertid omsetningen, og etablerte seg som et absolutt foretrukket sted for netthandel. Det koster med gratis frakt og å ta markedsandeler når landet må låsa døra. Som jeg tidligere har vist her, har XXL fått en nær sagt ruvende tilstedeværelse på nett i denne perioden. Når man som aksjonær skal forsøke å spå framtidig kontantstrøm, er det naturligvis dette de ser til. Naturligvis er det greit å ha en annen tilnærming, men jeg tror vel de som kjøper eller beholder aksjer i XXL nå, altså har troen på at de endringene som kom i 2020, og som har fortsatt i år, vil komme aksjonærene til gode.
Merkur
25.06.2021 kl 10:10 8420

Og jeg kan jo legge til, at selv om vi ikke skal stole blindt på dem, har jo også analytikerne tenkt i disse baner i det siste. Nå ligger median kursmål på 25. Og det var altså etter Q1-presentasjonen. Det er ikke lenge siden Rasch-Olsen kalte XXL for børsens mest undervurderte selskap, og sa: "RASCH OLSEN: Jeg har ringt alle meglerhusene. Svaret er entydige. Ingen norske meglerhus liker XXL. Men så ser jeg på analytikernes estimater. De tror at Kid skal få en nettomargin på 6 til 8 prosent, mens XXL bare skal få en nettomargin under 2,5 prosent. Nordens største sportsretailer med 2,5 prosent nettomargin? Det rimer ikke. Analytikerne hater XXL og digger Kid, det er noen forventninger der ute som er helt på trynet."
Redigert 25.06.2021 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
JanOrge
25.06.2021 kl 10:30 8505

Mulig jeg er for enkel i tankegangen, ja. Husker ikke om vi har diskutert før. Hva var kursen på da vi hadde denne diskusjonen tidligere?

Det kan hende at de momentene du nevner gjør sitt. Nettomargin på 7-8 % hadde vært bra det. Foreløpig er det et stykke dit, og ingen tydelige tegn på at det vil skje.
JanOrge
25.06.2021 kl 10:38 8596

Men nok om mitt grums. Hvor skal xxl kursmessig? Til europrisland, dvs 3,5x bok? I så fall 55+?
Merkur
25.06.2021 kl 11:49 8515

Kursmål holder jeg som regel for meg selv. Blir fort bare et tall folk slenger rundt seg på disse forumene. Men jeg kan vel si såpass at det etter mine vurderinger er et godt stykke igjen til det findamentale potensialet er tatt ut.
Merkur
28.06.2021 kl 09:45 7944

Ikke noen overraskelser her, kanskje, men verdt å notere at detaljhandelen stiger markant i mai, langt mer enn konsensus:

«Omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene steg 5,8 prosent fra april til mai, viser sesongjusterte tall fra SSB.
På forhånd var det ifølge TDN Direkt ventet en oppgang på 0,9 prosent.

Over året er detaljhandelen opp 5,6 prosent.

Det var særlig klesbutikkene som bidro til veksten.
«Møbelbutikker, butikkhandel med bredt vareutvalg ellers, samt butikkhandel med sportsutstyr og fritidsbåter opplevde også vekst denne måneden. En faktor bak den betydelige veksten i mai er gjenåpning av butikker og kjøpesentre», heter det.»

https://finansavisen.no/nyheter/makro/2021/06/28/7696264/detaljhandelen-steg-i-mai
NHH78
28.06.2021 kl 09:48 7936

Fin åpning på XXL i dag på bra volum!

Bayberry som ikke tør å sitte short lenger..? Ellers har jo aksjen hatt for vane å gå ca 2 uker før tall, så her begynner vel folk å posisjonere seg.
Jeg er fortsatt overbevist om at selskapet kommer til å melde et ekstraordinært utbytte ifm kvartalstall 15.juli, dette vil få aksjen frem i rampelyset igjen!
Placeyourbet
28.06.2021 kl 17:30 7728

Selskapet melder om det ekstraordinære utbyttet når det er klart for det. Refinansieringen (gjeldsopptak) av selskapet må først på plass. Det skulle det jobbes med i våres så det er jo grunn til å tro at det kommer info ila kort tid. Det som videre er sikkert er at balansen til XXL fortsetter å styrke seg i 2. og 3 kvartal og at størrelsen på det ekstraordinære utbyttet minimum blir 6 kroner pr aksje.
Merkur
05.07.2021 kl 07:15 7240

Er kanskje noe på siden, men det har vært en del snakk om permanente endringer i atferdsmønster som følge av pandemien. I den sammenheng synes jeg denne saken fra NRK er interessant. Handler om mennesker som har "vært tvunget" til å ta i bruk naturen og friluftslivet, og hvordan de ser for seg at livet etter pandemien blir. En slags oppsummering kommer fra en av dem som er intervjuet: "– Jeg liker turlivet bedre enn utelivet. Det å kunne våkne frisk og rask. Jeg tror jeg kommer til å fortsette med det, sier Heidi Lereng."

"Forskere ved Norsk institutt for naturforskning (NINA) fant en økning i friluftsaktiviteter på nærmere 300 prosent blant osloborgere i starten av pandemien, sammenliknet med samme periode i årene før pandemien.

Folk spaserte, løp og syklet tre ganger mer enn tidligere år. Mobildata lå til grunn for tallene. Turgåing er den største aktiviteten og den som gir mest helsegevinst.

Nordmenn ønsker å bo nær naturen. 49 prosent av nordmenn mener det er viktig å bo nær natur og grøntområder.

58 prosent mener «nærhet til natur» er viktigere enn nærhet til «byens tilbud», ifølge rapporten Nordisk boligbarometer 2021 fra boligutvikler JM."

https://www.nrk.no/klima/xl/fortsetter-vi-a-leve-gront-etter-korona_-1.15555635
Teft
08.07.2021 kl 11:31 6840

Veldig stille rundt XXL nå, noen tanker om resultatet? Ser kursen kjøres ned..
Merkur
09.07.2021 kl 07:37 6655

Fra Dine Penger 8. Juli 2021:

Ane Rongved (31) i Odin Forvaltning har jobbet i Odin siden 2014. Hun har vært analytiker siden 2017, med hovedfokus på norske og nordiske aksjer. Hun er også bærekraftansvarlig i Odin.

Har tro på XXL:
Sportsgiganten XXL har hatt en svært god utvikling det siste året, etter noen tøffe år før dette. Selv om det er liten tvil om at reiserestriksjoner og norgesferie har gitt XXL (og andre) en boost, er det også gjort store grep internt med ny ledelse på plass.

Med nedstengte butikker i vår brukte XXL tiden på å freshe opp flere butikker. Fokus på kundeopplevelsen med gode netthandels- og logistikkløsninger, dyktige ansatte og kostnadskontroll er viktig i denne bransjen. Vi tror XXL har gode muligheter her.

Kilde: https://www.dinepenger.no/penger/fire-eksperter-14-aksjer-vi-har-stor-tro-paa/24902346?referer=https://e24.no
Merkur
12.07.2021 kl 06:35 6356

Stor etterspørsel

XXL Sport og Villmark har merket tur- og overnattingstrenden godt. Sportskjeden har hatt en kraftig oppgang i salget av telt, hengekøyer, soveposer og liggeunderlag.

I fjor økte teltsalget med 48 prosent sammenlignet med året før, og XXL solgte 80.000 hengekøyer bare i Norge.
Kristian Hvaara, kategoridirektør for jakt og friluftsliv i XXL, sier folk bruker naturen mer enn normalt.

ENORM INTERESSE: Kristian Hvaara i XXL merker interessen for friluftsliv. Foto: XXL

– Vi merker at utendørstrenden fortsetter i år, og at det er mange som skal ut på tur også i sommer, sier Hvaara.
Turmat og turutstyr som for eksempel brennere, kokeutstyr og bestikk er andre ting som de ser sterk etterspørsel etter nå om dagen.

– Dette forteller oss at det er mange som har planer om både dagsturer og overnatting ute i naturen, sier han.

Hvaara forteller videre at kundene verdsetter komfort i større grad. Det gir utslag blant annet i mer romslige soveposer, tykkere liggeunderlag og telt som skiller seg ut med god komfort og takhøyde.

Ref: https://www.tv2.no/a/14105896/
Teft
12.07.2021 kl 09:48 6227

I tillegg til salgsøkning har XXL godt retail-fokus nå. De har etablert kundeklubb og får mye bedre kundedata, de kan måle bruttofortjeneste på hver kunde og målrette markedsføringen 1:1. De har innført selvbetjente kasser som sparer personalkost. Flyttet varerisikoen over på leverandørene. Nettbutikken ser også bedre ut, mye bra på gang i XXL.
Teft
12.07.2021 kl 10:04 6195

Halvårsrapporten kommer 15.07, om 3 dager. Tipper aksjekursen er over kr 22 på torsdag.
Teft
12.07.2021 kl 12:13 6103

Opp 3 % hittil i dag :)
Slettet bruker
12.07.2021 kl 12:25 6094

Og hva mener du vil skje, frem til torsdag, som skulle medføre en oppgang på 10-12% fra dagens nivå? Forventer du at de vil komme med noe som får markedet til å endre oppfatning av selskapet? Det er noen hundre mill i øket verdi du fantaserer om…
Teft
12.07.2021 kl 16:58 5975

Jeg tror Q2 blir veldig bra. I Q1 var mange av butikkene stengt i Norge og Østerrike. Pluss at de har fått kontroll på driften.
Teft
14.07.2021 kl 22:55 5462

Halvårsrapporten og Q2 kommer i morgen.
Vesuvio
15.07.2021 kl 08:13 5457

Da er endelig XXL tilbake i utbytteposisjon:

Styret i XXL vil foreslå et ekstraordinært utbytte for andre halvår på 1,98 kroner per aksje på selskapets ekstraordinære generalforsamling som holdes i september, heter det i en melding fra selskapet.

Resultat etter skatt endte på 159 millioner kroner, mot analytikernes forventning på 78,6 millioner kroner.
Selskapet hadde samme periode i fjor en gjeld på 295 millioner, men har nå betalt den ned til 83 millioner.

Da er det bare å glede seg til fortsettelsen... :)
Brixer
15.07.2021 kl 08:53 5262

Ingenting gleder meg mer enn shortere som må betale utbytte.
Det blir en ekstrakost på toppen av rentene.

Hvor mange av selskapene på børsen har marginer til å betale over 10% av aksjekurs i utbytte ?
Teft
15.07.2021 kl 11:30 4966

XXL skal bli en utbyttemaskin igjen.
XXL betaler ut en stor sjekk til aksjonærene etter mange års utbyttestopp. – På lang sikt ønsker vi å utbetale mellom 40 og 50 prosent av overskuddet, sier Pål Wibe.
thomasb
15.07.2021 kl 11:48 4936

Tross store utfordringer(som var lett å forutse) er det veldig solide resultater i H1 og Q2. EBITDA er opp 230 MNOK mot fjorår så langt i år - bør ende i området 1.350 MNOK i år. EBITDA margin er 13% opp fra 7,3% på halvåret. EBIT er 218 MNOK mot 7 i fjor - bør ende på 600 MNOK i år. EBITmargin opp fra 0,1 til 4,8% hittil i år. Net Income 121 mot -53 i fjor - bør ende mot 350-400 MNOk i år. Sistnevnte vil gi et utbytte på driften på 0,6-08 = 3-4% på dagens kurs. I tillegg kommer altså 2 kr(10%) i ekstraordinært utbytte ila andre halvår. Folk som tidligere har ment at selskapet ikke tjener penger, bør begynne å følge med. Den bør gå til 25 umiddelbart..
MaxMekker
15.07.2021 kl 20:58 4617

https://e24.no/boers-og-finans/i/Kp858E/griseflaksen-vil-neppe-vare-evig-for-xxl-aksjonaerene

Griseflaksen vil neppe vare evig for XXL-aksjonærene.

Noen som har lest denne ??
Anders1978
15.07.2021 kl 22:29 4541

Ja, og sier absolutt ingenting. annet enn at vi ikke opplever 4 dobling igjen. Dessuten, verdi nå er ikke høy ser man på historiske verdier mot tidligere inntjening. Jeg har lest mange av forfatterens innlegg - KUN løs svada svært ofte. Sier egentlig ingenting
He1234
15.07.2021 kl 23:43 4518

Han har et relativt einsidig negativt fokus på nesten alle artiklene han har skrevet om Xxl. Se overskriftene under:

Børskommentar: XXLs utfordringer blir ikke løst bare ved å sette inn en ny sjef

Hva var det nå med dette vinterværet, XXL?

Griseflaksen vil neppe vare evig for XXL-aksjonærene

Børskommentar: Det er ikke gitt at XXL vil tjene på Gresvigs død

Børskommentar: XXL forklarer hvorfor Gresvig gikk konkurs nå. Og verre blir det.

Børskommentar: XXL-toppene får ny gullkantet lønnsordning, men tar de så mye risiko som de sier?

Børskommentar: For de med tegningsrettigheter må det være fristende å selge XXL-aksjen nå

Sportsbransjen blir en kamp om å overleve. Det vil svi for småaksjonærene i XXL. Kanskje det lureste man gjør er å selger aksjen og kjøpe ski på billigsalg.