Pandemi vinneren XXL!

Noen bransjer har hatt en eventyrlig vekst under pandemien. Norsk retail er en av disse og 2020 ble et svært godt år for XXL. Starten på 2021 har også vært fantastisk. Restriksjonene ser ut til å fortsette godt inn i 2021 - det er en gavepakke for XXL. Det har ført med seg at Nordmenn nå planlegger nok en sommer med hjemmeferie. For XXL er dette lottogevinst 2 år på rad og omsetningen vil bli svært solid i 2 og 3. kvartal i år også.

Nå i noen uker i 1. kvartal har XXL som all annen retail (unntatt dagligvare og apotek) måttet stenge mange av sine butikker i Norge. Konsekvensen av det er at veksten på XXL.no har skutt til himmels og XXL ser stor kundevekst med nye kunder. For en omnichannel aktør som XXL er det en gavepakke at nordmenn nå i pandemien virkelig får øynene opp for at XXL er nordens største og beste aktør for sportsartikler på nett. 2 milliarder i nettomsetning i 2020 er i rute til å bli +3 milliarder i 2021!

Det XXL også vil oppleve, (og dette forstår ikke analytiker konfirmanten i DNB som valgte å senke kursmålet fra 24 til 20 kroner i dag med bakgrunn i at norsk retail er stengt noen uker i 1. kvartal) er at kundene som nå skulle hatt ny sykkel til barna, nye joggesko til far, uteleker til minsten, telt til sommerens ferie, tredemølle til mor med mer, som ikke handler på nett og som opplever at XXL butikken sin er stengt, er at disse kundene FORTSATT, tro det eller ei ANALYTIKERSPIRE, skal ha disse varene når butikkene åpner opp igjen! Dette kommer som en KETSHUP effekt. Tro meg, XXL har jobbet denne effekten inn i sine prognoser for salget i april og fremover.

XXL har medvind fra alle kanter, de får et fantastisk 2021, de har 1 milliard i likvider og ingen gjeld. Det er og en stor mulighet for at de vil levere på utbytte for 2020 som de åpnet opp for at kunne skje under 4. kvartal 2020 presentasjonen.

Med en verdsettelse i dag på 4,7 milliarder kroner og aksjekurs på 19,06 er XXL penger på gata. Penger blir som kjent ikke liggende på gata lenge så her gjelder det å kjenne sin besøkelsestid... Hvis du heller stoler på innsidere så er det verdt å se til styrelederen i XXL som kjøpte 500.000 aksjer på 22,35 høsten 2020.

Lykke til!
Redigert 24.03.2021 kl 20:33 Du må logge inn for å svare

Har måttet akkumulere for å holde følge med nedturen.
Snur vel snart tenker jeg, det går jo mot vinter og Jul og da skal det nok handles sportsklær igjen....? :-)
NB. Årets laveste kurs idag!
Redigert 04.10.2021 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
Mado
04.10.2021 kl 18:03 1841

Hel enig med deg Mc Cartney, de fleste begynne å kjøpe igjen når den er på topp. Jeg fylte på i dag og har sterk tro at den går mye opp før Jul og utbytte.
Samme som Aker PB, den var rund 220,- for en stunde siden, så nå folk våknet å går inn.
Tror XXL er en av de aller billigste på Oslo børs.

Jep, sånn er det.
Vi må nok opp på 20 tallet før folket skal kaste seg på med volumer igjen.
Akkurat når samfunnet har åpnet opp igjen, så skal vi liksom ha årets laveste kurser....., nei det stemmer ikke.
Her er det vi som får rett Mado.
Mado
05.10.2021 kl 22:35 1441

DNB spår -5 til 3Q, men XXL falt over 17% på 1 måneder. DNB fortsatt anbefaler kjøp nedgradert fra 25 til 22,-
Jeg spår den stiger minst 10% fram til Jul.
Masada
13.10.2021 kl 19:33 839

XXL kommer nok til å overrakse i tredje kvartal. Østerrike er oppe og går igjen, ball idrettene er også oppe og går. Antar salget av friluftsutstyr har gått ned, men de store idrettene som fotball osv er tilbake for fult og de må ha nytt utstyr. Dette blir bra.XXL er vel også den eneste kjeden som har hatt sykler.
Mado
13.10.2021 kl 21:02 756

Opp 2,54% i dag, den på vei til rett pris.
XXL er fortsatt ganske billig. Passerer 17,- innen fredag.
Fylte på lit til på 16.-😀👍
NHH78
14.10.2021 kl 00:05 608

Jeg tør ikke å spå noen tall for Q3, men er utrolig spent! Q3 i fjor var jo veldig bra, men blir ikke fair å sammenligne de to kvartalene ettersom man da hadde massiv drahjelp fra staycation-sommer.. Men XXL er godt rigget nå på mange områder og man får ikke en større trygghet enn når styrelederen kliner til og kjøper 600.000 aksjer til 16,70 kun 10 dager før kvartalet var omme! Kanontalllene i Q2 2021(nest beste ebitda i historien) skuffet ledelsen.. så det sier litt om hvor de har lagt listen!

Om tallene blir så bra som styrelederen kanskje har et lite innblikk i og tallene oppfyller litt av ledelsen ambisjoner for Q3 og veien videre, så gleder jeg meg til å se hva som skjer med de ca 4,7 mill aksjene som er short!

Kan bli en god short skvis dette her!
Teft
14.10.2021 kl 19:52 413

Tror sommeren har vært bra for XXL, og håper på gode tall 28. oktober