-- Bilistene har CO2-avgift på mer enn 20 ganger «CO2-avgiften»

Slettet bruker
BMW 24.03.2021 kl 22:45 280

Valgår.....

Bilistenes reelle CO2-avgift er minst 13.000 kroner per tonn utslipp, ikke bare «CO2-avgiften» på cirka 600 kroner. Og 13.000 kroner er et forsiktig anslag.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) etterspør i sitt innlegg i DN 24. mars det faglige grunnlaget for Bård Bjerkholts kommentar i Dagens Næringsliv 23. mars. Bjerkholt viser der til mine beregninger, som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Sustainability, og på nettstedet samferdsel.toi.no.

Politikerne bruker mye tid på å diskutere den såkalte «CO2-avgiften» på cirka 600 kroner per tonn.

I veitransporten utgjør «CO2-avgiften» bare en liten del av den samlede avgiftsbelastningen på CO2-utslipp: Fire-fem prosent for personbiler, cirka ti prosent for varebiler, og cirka 20 prosent for tunge lastebiler, om vi legger til grunn at nullutslipps lastebiler blir helt fritatt for bompenger.

Det er nemlig ikke bare «CO2-avgiften» som rammer CO2-utslipp. Den såkalte veibruksavgiften på drivstoff rammer på akkurat samme måte, og med et adskillig større beløp. Det er knekkende likegyldig for bilistene, for klimaet og for samfunnsøkonomien hva myndighetene har valgt å kalle de ulike avgiftsartene.

Det er nemlig ikke bare «CO2-avgiften» som rammer CO2-utslipp
I tillegg til drivstoffavgift betaler bilistene:

engangsavgift
omregistreringsavgift
«trafikkforsikringsavgift»
bompenger
fergetakster
parkeringsavgifter
inntektsskatt på firmabiler
merverdiavgift på selve bilen.
Samtlige av disse avgiftene er CO2-gradert, i mange tilfeller slik at avgiften er null for elbiler.


https://www.dn.no/innlegg/bil/bilavgifter/co2-avgift/innlegg-bilistene-har-co2-avgift-pa-mer-enn-20-ganger-co2-avgiften-allerede/2-1-986389
Redigert 24.03.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare