BAPE rapport og årsrapport på 24 timer.

ak78
QEC 25.03.2021 kl 16:36 1450

I løpet av siste 24 timer kom både Årsrapport fra QEC og BAPE rapport vedr. GNL pipeline med naturgass fra Alberta til Quebec.
Ser man disse i sammenheng, samt det faktum at de Liberale (samme parti som Binnion) har skiftet fra å være for til mot rørledningen begynner dette å tegne et spennende bilde.

Ved første øyekast kan dette se ut som negativt nytt for QEC sitt vedkommende, MEN når jeg graver litt mer i dette og prøver se hele bildet kan dette se ut som svært viktige brikker for å få på plass pilot og en satsning på blå hydrogen, ja til og med grå, i Quebec.

Quebec ønsker ikke bidra til økte utslipp som en rørledning og gassterminal fra Alberta beliggende i Quebec vil utgjøre. BAPE rapporten sier at det vil være en "ikke betydningsfull bedring av utslipp" i Quebec ved en slik rørledning. Altså baner dette vei for at Quebec heller ønsker benytte lokale ressurser for å minimere utslipp. Og ved sin sterke satsning på elektrisitet og hydrogen skal vi ikke se bort i fra at blå hydrogen er enda nærmere et "grønt lys" i Quebec enn tidligere.
Uttalelsene i årsmeldingen sier jo også noe om at QEC er bedt om å holde en lav profil av myndighetene, samt at endel hendelser den siste tiden har økt etterspørselen og behovet for en tryggere og mer lokal gass leveranse.

Ikke lett å vite hvor høna hopper vedr. Quebec, alle holder kortene svært tett til brystet, så alt vi har å gå på er å legge brikkene av det vi finner inn i puslespillet.

Min bekymring er at dette trekker ut i tid....og tid er penger...penger man kan investere andre steder i mellomtiden. MEN så har jeg også opplevd den eksplosive avgangen QEC raketten har når den tar fyr, å være tålmodig er kanskje det som lønner seg mest i denne aksjen. Er man ikke med i raketten fra start kommer man vanskelig inn når den tar av er min erfaring i QEC.

Hva tenker dere ang. veien videre for QEC i Quebec nå?

Ang. Alberta/Kakwa, samt Jordan øker Questerre sin innsats fremover uttaler de. La oss håpe også på spennende nyheter derifra i et litt raskere tempo enn i Quebec! Positivt å lese også at 38% eierandel i utvinningsteknologiselskapet Red Leaf fremstår å være en god investering.


https://energynow.ca/2021/03/risks-from-lng-quebec-project-far-outweigh-benefits-environmental-review-board/

https://www.bape.gouv.qc.ca/fr/dossiers/projet-construction-complexe-liquefaction-gaz-naturel-saguenay/


Redigert 25.03.2021 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
søkeren
25.03.2021 kl 17:22 1359

Takk for dette, det er kanskje ennå håp?
For tiden er det lite innsikt om QEC blant det som kverulerer og laster ned linker i "hytt og pine".
Jeg ser den siste rettshøringen hadde samme fil nr. som den fra 2020. Dette passer dårlig med de opplysninger som er gitt.
6710
25.03.2021 kl 19:02 1227

Tak for input AK78, super int.
Syntes vi fik int info, fx "Farmers and industrial gas users are now interested in our Clean Gas as a more reliable and cost-effective solution"

"provincial Government...This optimism is based on their keen interest in projects to restart the economy and their awareness that few, if any other projects, have the potential to create significant jobs and economic activity, with demonstrated economics"

Vi har ofte skrevet om hvorfor QEC inv i RL, måske derfor QEC inv for at RL kan køre pilot i grønne områder som biogas og biobrændstof, veldig int.
"Red Leaf: We are most excited about the application of their technology for the new and growing biofuels and biogas markets as well as the potential for hydrogen production"

Det er jo hele kernen, at man når dertil, hvor de fleste vil afprøve naturgaspilot, se om teorier er fakta, se om det er værd at satse på sammen med fx grøn teknologier som vand, vind og sol.
Redigert 25.03.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
MC Axel
25.03.2021 kl 19:14 1185

Thank you 👍
Slettet bruker
25.03.2021 kl 22:16 904

ak78, tak for et god indlæg 👍