Biden's American Jobs Plan

Slettet bruker
RECSI 25.03.2021 kl 19:44 47752

I talen nå ikveld:
President Joe Biden vil fremlegge detaljert plan for infrastruktur og teknologi som er det neste på agendaen.


https://www.usnews.com/news/politics/articles/2021-03-24/joe-biden-to-introduce-infrastructure-plan-in-pittsburgh


Pressekonferansen i dag:
Must see: (legg merke til hvordan han ordlegger seg -26.00 minutter ut i pressekonferansen, rett før han sier hva neste plan på agendaen er)

Timing is what makes good presidents.

Forøvrig en fantastisk god pressekonferanse.

https://youtu.be/w_0VtDpzKdc

Tydelig at infrastruktur, både fysisk og teknologisk kommer til å bli ett av fokusområdene.
Redigert 07.05.2021 kl 23:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2021 kl 15:45 11142

Litt seint å bli bekymret for en analyse som kom 02.Okt 2019.. Den har jo vist seg å treffe! (Ironi)
Spør dere selv, har ting endret seg siden okt 2019 for selskapet?
Mener bestemt at alt som kunne skjedd siden 2019 har gått i vår favør.
Eller kanskje vi må dra fram analyser fra 07/08 når krakket kom i gamle REC.. Anbefaler å kjøpe fond om en blir nærvøs av gamle analyser som ikke tar høyde for dagens situasjon.
God Påske!
polion
01.04.2021 kl 16:14 11045

Flyers, som jeg skriver så er jeg allerede REC-aksjonær. Til din orientering, så skal min beholdning ikke økes med en eneste ekstra aksje (dvs. ren spekulasjon fra din side). På OSE så finnes det definitivt andre (og kanskje mer) interessante aksjer enn REC. For andre, er det derimot utelukkende REC som muligens gjelder?
Slettet bruker
01.04.2021 kl 16:36 10942

Vet ikke om du husker det du selv har skrevet, for kort tid siden, polion. Men du skriver: ‘Etter selv å ha lest Sparebanken Markets sine synspunkter, må innrømmes at jeg nå føler meg adskillig mindre komfortabel som REC-aksjonær.’ Jeg gir blaffen i hvilke aksjer du har. Tror du jeg gidder å spekulere i det? Jeg synes heller du burde fortelle hva sb1 sier og når de har skrevet det.
polion
01.04.2021 kl 17:26 10693

Flyers, du må lese hva du selv skriver: eks. "Tror du jeg gidder spekulere i det?"

Ser da vitterlig ut til at du driver og spekulerer. I innlegget forut kom du bla. med spekulasjoner om at jeg hadde til hensikt å lure billige aksjer utav noen. Jeg gjentar nok en gang for den som ikke er den aller kvikkeste i oppfattelsen; jeg er allerede posisjonert i REC og skal ikke kjøpe en eneste aksje mer. Eller som du formulerer det; "lure en eneste aksje utav noen".
BIF78
01.04.2021 kl 17:44 10613

Bare lige et spørgsmål, Polion. Gider du nævne de aktier, som du synes er mere spændende end REC? Og gerne lige kort argumenter for, hvorfor de er mere interessante, så det bliver lidt seriøst. Jeg har selv GIG, som en spændende aktie. Også et par andre, men hvis/når ML åbner 100 pct., så har jeg svær ved at se, hvem der mere spændende end REC
Ærligtalt
01.04.2021 kl 18:11 10480

Godt med dype røtter i lokalsamfunnet- og godt for alle når de snart åpner igjen og vil kunne tilby enda flere jobber

DjTao
01.04.2021 kl 18:16 10468

Intervjue med Abigail Ross Hopper, president & CEO of the Solar Energy Industries Association i USA.

“President Biden’s infrastructure proposal is a significant step in meeting our collective clean energy goals.

pv magazine USA: The pledge against forced labor in the supply chain that was signed by 175 SEIA member companies is an important milestone. How much flexibility do companies have to adjust their supply chain, especially considering contractual obligations, new vendor vetting procedures, and overall cost considerations?

Ross Hopper: As you saw in the pledge that was signed today (February 4) by 175 companies, with more to follow I am sure, we oppose any sort of forced labor in our supply chain. We became aware of this issue late last year and have been communicating with our companies that they need to move their supply chains out of that region.

Contracts may need to be renegotiated; I don’t think it’s going to have a huge impact on cost. But the reality is that companies will start to lose business if they do not make these changes.

pv magazine USA: Is the supply chain set up to accommodate that kind of shift? Where are companies going to source materials that are currently coming from some of these conflicted areas?

Ross Hopper: I think that companies will set up new factories and repurpose factories in other parts of China that are not conflicted, or some of their facilities in other nations.

pv magazine USA: That suggests this is not going to be an easy fix. It will take some time to shift supply chains and establish new business relationships.

Ross Hopper: We think that the shift will happen by the end of June. There is an urgency to this that companies understand. By the end of June, they will have had seven-plus months to make these changes. Obviously, if their customers and the U.S. government are demanding it, they will need to move quickly.

pv magazine USA: What opportunities are there, then, to repatriate some manufacturing? Do we have capacity in the U.S. to accommodate some of the shift in the supply chain? Or would you be looking for government assistance and tax breaks to help make the economics work?

Ross Hopper: All of the above. We do have some domestic supply chain available, certainly with regard to polysilicon 🚀🚀😎☀️☀️☀️

There are actors in the U.S. who could help service some of that supply. We also convened a big part of the solar supply chain a year ago in November 2019 in Chicago and talked about what was needed in terms of policy to bring more solar manufacturing to the United States. We issued a white paper in the fall and have shared it with the new administration around policies that the federal government could adopt to help incent domestic manufacturing.

Things like an investment tax credit for manufacturing facilities in the United States; perhaps a production tax credit for goods that are being produced by manufacturers here in the United States; strengthening some of the Buy American requirements, so when President Biden issued that executive order last week (January 27), we were supportive of that step.

——

Etter dette intervjuet har solindustrien fått akkurat hva de ønsker fra Bidens plan:

«Solar made it into the American Jobs Plan in the form of a proposed 10-year extension and phase down of an expanded direct-pay investment tax credit and production tax credit for clean energy generation and storage»

☀️😎
Slettet bruker
01.04.2021 kl 18:30 10391

Positivt for Butte?
https://e24.no/teknologi/i/lE2kgA/tsmc-vil-investere-855-milliarder-kroner

– Vi går inn i en periode med høyere vekst, ettersom flerårige megatrender av 5G og høyytelsesprodukter forventes å gi sterk etterspørsel etter halvleder-teknologi de neste årene, sier TSMC til Reuters.
Slettet bruker
01.04.2021 kl 18:38 10366

Det er så bra!!!
Er nok ikke lenge til vi får nyheter fra VP at bygging av fabrikken starter.
Sol og silicon anoder i batteri, REC har nøkkelen til begge om det skal lages i Amerika, av amerikanske arbeidsfolk som vår venn i det hvite hus så ofte nevner.
Påsken blir bare bedre å bedre🌞🔋
Spurs8
01.04.2021 kl 18:49 10292

Ikke hvis du spør Grove 😂😂😂
Slettet bruker
01.04.2021 kl 18:58 10258

Hvorfor i h... skal dette navnet dukke opp hele tiden. Barnsligheter.
ZimZalbim
01.04.2021 kl 19:26 10244

Noen som veit hvor onkel røkke feirer påske nå? USA med onkel bidden eller onkel Clinton?
MorganKane
01.04.2021 kl 19:55 10248

Ja,

Dette er definitivt positivt for REC. REC har økt investeringene i Butte. Dette vil man garantert høste av fremover nå.

Men Biden vil virkelig få fart på batteriutviklingen. ML vil startes opp igjen, og avgjørelsen vil tas raskt. I artikkelen vedlagt er Sila nevnt, men dette gjelder også Group14 også. Så til de grader.

Silane kommer garantert til å bli en viktig vei i batteriutviklingen fremover. Mulig det kommer mange ulike måter, men silane kommer garantert til å være en av dem.

Merk dere mine ord; REC åpner på 42,5 den 11 mai.

https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2021/03/31/bidens-infrastructure-plan-would-provide-big-boost-for-tesla-gm-and-ev-startups/?sh=181a87bf63b2
Redigert 01.04.2021 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
Rubin
01.04.2021 kl 21:16 9913

Dette er fantastiske nyheter for RECSI👍
« Ross Hopper: All of the above. We do have some domestic supply chain available, certainly with regard to polysilicon »
Ærligtalt
01.04.2021 kl 21:21 9927

💥💥💥💥
MorganKane
01.04.2021 kl 21:52 9874

Det er enighet på tvers av de politiske partiene her. Også republikanerne kommer til å gå all inn for made in America.

Her er det både forslått i bannlyse polysil fra Xinjiang. Og for den nye oljen, som jo solar er, promotere american made på bøtter og spann av måter. Man skal ikke bli avhengig av Kina her.

Jeg er noe usikker på republikanernes motivasjon, men samna det. Svært gunstig for REC på både kort, mellomlang og lang sikt.

https://prosperousamerica.org/senator-rick-scott-wants-to-keep-china-out-of-u-s-solar-energy/

42,5 i åpning 11 mai!
Redigert 01.04.2021 kl 21:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2021 kl 00:03 9431

"Despite massive investment, China is highly unlikely to achieve independent semiconductor manufacturing capabilities in the next five to 10 years. Chinese companies are unable to compete against top-tier firms because of limited access to semiconductor manufacturing equipment (SME) and software, and their overall lack of industry knowledge hinders the development of a self-sufficient supply chain."

Snakker de om REC og lignende selskaper?

https://foreignpolicy.com/2021/02/16/semiconductors-us-china-taiwan-technology-innovation-competition/

Grantchester
02.04.2021 kl 01:06 9292

De refererer til selskaper som nederlandske ASML (en ex-Philips divisjon);
https://www.asml.com/en
Slettet bruker
08.04.2021 kl 08:43 8182

Blir bred politisk enighet om denne pakken.
https://edition.cnn.com/2021/04/07/politics/infrastructure-corporate-tax-hikes-biden/index.html

Redigert 08.04.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2021 kl 19:25 7887

Pakken skal forsøkes vedtatt i sommer. Kan være KIR og TT avventer pakken? Dette må jo få noen subsidier, enten sol, semi eller batteri

https://twitter.com/DeItaone/status/1390712809084837889?s=19
Slettet bruker
19.05.2021 kl 14:54 7140

Forhandlinger om gjennomføringen av planen er igang. Det skal bli spennende å se hva det blir tilslutt:

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/we114n/yellen-frir-til-selskapsledere-lover-bedre-loennsomhet-med-bidens-gigantplan
Slettet bruker
19.05.2021 kl 15:14 7040

Blir nok forhandlinger fra begge sider av det politiske aspektet, men ettersom dette er så stort og pårører både republikanere og demokratene vil det nok bli kompromiss hvor det store bildet forblir, men det kan være rom for endring på detaljenivå.

Uavhengig er dette et steg i riktig retning. Ting går fremover og vi er avhengige av en god fornynar plan for at REC virkelig kan blomstre under de rette forutsetningene.

Sommeren. Til da har vi mer informasjon på både makro og mikro nivå. Jeg gleder meg!
Slettet bruker
21.05.2021 kl 23:48 6981

The Biden administration sent Senate Republicans an offer for a bipartisan infrastructure agreement on Friday that sliced more than $500 billion off the president’s initial proposal, a move that administration officials hoped would jump-start the talks but that Republicans greeted with disappointment.

It cuts out a major provision of Mr. Biden’s American Jobs Plan: hundreds of billions of dollars for advanced manufacturing and research and development efforts meant to position the country to compete with China for dominance in emerging industries like advanced batteries. Lawmakers have included some, but not all, of the administration’s proposals in those areas in a bipartisan bill working its way through the Senate.

https://www.nytimes.com/live/2021/05/21/us/joe-biden-news-today#biden-sends-republicans-a-1-7-trillion-counteroffer-on-infrastructure-but-gulf-remains
Slettet bruker
21.05.2021 kl 23:59 6908

Dette kan da ikke være veldig positivt??
Slettet bruker
22.05.2021 kl 00:05 6884

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Dette kan jeg ikke nok om, men valgte å dele nyheten når jeg leste den. Men tror ikke det grønne skiftet og at vesten vil gjøre seg mindre avhengig av Kina er avlyst. Og neste generasjon batterier kommer
Redigert 22.05.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2021 kl 00:08 6874

Demokratene gikk beinhardt ut. Det var aldri realistisk å få til alt. Spørsmålet er hvor mye man må kompromisse for å få banket planen gjennom. Og hvor REC står oppi det hele.
Slettet bruker
22.05.2021 kl 00:19 6808

Ja, nettopp. Tror ikke alt står og faller på dette. Men det hadde nok vært en stor kickstart.
Kanskje ting begynner å materialisere seg etterhvert nå, da en vet nå mer hva en kan forvente utifra denne planen.
COHO
22.05.2021 kl 01:06 6667

Jeg tror kanskje at Biden ser nytten av å la dette falle mer innunder et sikkerhetsaspekt. Det har blitt poengtert mange ganger at å ikke besitte fulle verdikjeder for fremtidens viktigste teknologier for energi og IT representerer en enorm sikkerhetsrisiko. Det er både USA og Europa enige om. Er det noe replubikanerene er opptatt av, er det amerikansk sikkerhet og det vil derfor heller aksepteres i denne sammenhengen?
Slettet bruker
22.05.2021 kl 01:07 6660

Er ikke noe krise det. Fortsatt mye penger og dette er bare en uventet bonus egentlig.
Slettet bruker
22.05.2021 kl 09:52 6291

Nå er jo kuttene basert på tenkte investeringer i bredbånd på bygda og veier- og broprosjekt rundt omkring i landet.

https://e24.no/boers-og-finans/i/rgoMVR/bitcoin-fall-dro-med-seg-kryptoaksjer-paa-wall-street

Redigert 22.05.2021 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2021 kl 10:05 6230

Selvfølgelig blir verdikjedene prioritert alle er enige om dette i USA og Europa.
Redigert 22.05.2021 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2021 kl 10:48 6080

Deler av Biden's American job's plan kan bli flyttet til The endless frontier act og The chip act.

The Endless Frontier Act is a major legislative package that aims to better position the United States for a decades-long economic and technological competition with China that some thought leaders have appropriately dubbed the "superpower marathon". At the heart of the bill, which is co-authored by Senate Majority Leader Chuck Schumer (Democrat, New York) and Senator Todd Young (Republican, Indiana), is an effort to significantly boost federal funding for US research and development. Going forward, the Endless Frontier Act will also serve as the legislative vehicle for the Senate's upcoming consideration of an array of bipartisan legislation to counter China in a variety of areas.
Slettet bruker
25.05.2021 kl 12:34 5531

For Biden er infrastrukturplanen en meget viktig sak. At det er uenighet med GOP er som forventet, men jeg finner det rimelig sikkert at planen blir vedtatt i en eller annen form. Biden vil helst at planen vedtas i Kongressen med stemmer fra begge partier. Men, jeg antar at dersom republikanerne ikke gir sin tilslutning har Biden og demokratene flertall i begge kammerne og kan derved "trumpe" igjennom viljen sin. Jeg tror at de finner et kompromiss til slutt, og det er helt normalt at det fektes med sverd i forhandlingene, en helt annen tone enn den vi er vant med i Norge.

Jeg tror videre at for arbeidet i ultra-low-solar-alliance, er det nok dette de venter på. Så snart Biden's pakke er vedtatt kommer det meldinger tror jeg. Planene er antagelig ganske klare allerede. Det er interessant å se på RECs siste kvartalpresentasjon der Torvund viste hvor stor den kinesiske dominansen er i de ulike delene av verdikjeden. Det ser ut som at det er ingot/wafer-delen og celle-delen i verdikjeden som er manglende i USA og der man kanskje kan forvente at de første initiativene fra alliansen vil komme. Det blir i tillegg interessant om f.eks. Norsun blir en del av dette - de er jo i ferd med en større oppskalering av sin wafer/ingot-kapasitet. Dette rr meget spenende, at noe vil skje er hevet over enhver tvil, og jeg tipper senest innen utgangen av sommeren vet vi mye mer. Det er ikke lenge til. For REC's vedkommende kommer batteridelen i tillegg pluss stor etterspørsel fra semiconductormarkedet. Hva som er mest lønnsomt over tid er vanskelig å si idag sett utenifra. Kanskje en diversifisering er riktig strategi. Endelig, med den antatte ettespørselen framover etter REC's produkter kan det meget godt hende at de overveier kapasitetsoppskaleringer. Konklusjonen blir vel som mange har trukket for lenge siden, REC er i en fantastisk spennende posision, positivt sett.
Redigert 25.05.2021 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
Bob Macahan
25.05.2021 kl 15:12 5185

Här kommer en konkret signal på att det sker saker i USA.
Hemlock har nyligen befordrat sin Business development manager till Solar commercial manager. (Phil Rausch)
De har också precis annonserat en tjänst för Solar business development leader och solar market analyst.

Allt finns på LinkedIn

Om Hemlock investerar i sin solar division måste det vara en signal att REC kommer att hitta kunder inom solindustrin och bygga den portfölj av kunder som krävs för att starta ML.
Slettet bruker
30.05.2021 kl 11:25 4769

A sweeping Senate bill aimed at making the United States more competitive with China and shoring up domestic computer chip manufacturing with $50 billion in emergency funds was abruptly shelved Friday after a handful of Republican senators orchestrated a last-minute attempt to halt it.

Votes on the American Innovation and Competition Act were postponed until June 8, when senators are scheduled to return from a weeklong Memorial Day recess.

https://columbiabasinherald.com/news/2021/may/30/senate-rd-bill-to-counter-china-shelved-by-2/
Fholm
30.05.2021 kl 19:30 4163

Det var da synd :0(