TA AV VOW: TESTER STØTTEN PÅ 22 KRONER

Max Payne
VOW 25.03.2021 kl 21:05 74920

Vow har krakket siden den 11. februar.

Teknisk analyse kort sikt: Brudd ned gjennom gulvet på 43 kroner.

Dette betyr enda sterkere falltakt og videre nedgang er signalisert.

Det kan komme rekyler, men statistisk sett er det indikasjon for videre nedgang. Kanskje ned til 35-36 kroner på kort sikt.

Redigert 18.12.2021 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
pingvinen
29.03.2021 kl 14:58 3565

Jeg ser ikke dagens utvikling slik. Jeg ser at noen jobber for å kunne akumulere. Dersom du ser på dagens utvikling, så startet den med ganske friske salg/kjøp. Så ble det stillere, og kursen falt litt nedover. Så kom det en volumtopp kl 9.52 som dro opp kursen. Volumene roet seg, og prisen falt litt nedover igjen. Ny volumtopp kl 10.50 - det samme skjer igjen og også kl 12.40. I disse tre volumtoppene alene har det blitt omsatt ca 100.000 aksjer - eller 25% av dagens omsetning. Mellom disse toppene, så er det enten noen som er svært dårlige til å lese handelsbildet, eller så er det noen som bevisst forsøker å få prisen ned - du kan jo selv velge hva du tror......
pingvinen
29.03.2021 kl 15:02 3530

Akkurat når jeg postet denne - så fikk vi dagens største volumtopp med 43.000 aksjer på low of day........var dette stopp-loss som ble utløst?
Max Payne
29.03.2021 kl 15:08 3500

Spørsmålet jeg stiller meg er: Hvorfor selger noen aksjer på 41-tallet?
pingvinen
29.03.2021 kl 15:20 3446

Det er mange som lar seg påvirke av negative overskrifter slik at de blir nervøse og selger - se bare på din egen overskrift i denne tråden.........

Dette er like dumt som at DN ble overrasket over at Elkjøp mistet masse omsetning under finanskrisen.....først skriver de side opp og side ned, uke ut og uke inn om hvor aldeles til helvete alt skulle gå, og at NÅ var tiden inne for å spare på pengene sine, for nå kom syvårs-vinteren...... Når faktum viste seg å være at folk flest beholdt jobben og fikk lavere renter - altså MER penger mellom hendene, men valgte å ikke handle - DA ble de overrasket.....ærlig talt.

Jeg har selv latt meg "lure" mange ganger til å selge basert på massivt negativt trykk rundt en aksje. Noen ganger har det vist seg å være riktig, mens andre ganger er det feil - konklusjonen min er at jeg skal gjøre meg mine egne vurderinger basert på hva JEG mener om fremtiden til et selskap. I det lange løpet vil fundamentale verdier vinne frem - spørsmålet er bare hvor lang tid det tar.

Hvis vi tar VOW, så er første trinn utskillelsen av VGM - dette tror jeg blir en kraftig trigger. Videre fremover er det jo klart at dersom vi ikke ser et mønster av at disse tingene Badin snakker om materialiserer seg, så er jo dagens prising hjelpesløs høy - men jeg tror de får til dette.

For gøy skyld googlet jeg litt på cruise også - det selges cruise nå for sent 21/tidlig 22 som bare fy. Enkelte cruise er allerede merket som utsolgt. Folk kommer til å ha et enormt behov av å reise, og løsningen for cruiseindustrien er digitale vaksinepass. Det har allerede seilt ut cruisebåter fra Israel hvor de garanterer at hele mannskapet er vaksinerte og hvor passasjerer ikke slipper ombort uten vaksinepass.

Når aftersale kommer igang igjen, og landbasert kommer mer og mer opp og går, så kommer tallene vi ser nå til å se mer og mer edruelige ut :-)
Max Payne
29.03.2021 kl 15:25 3385

Det er jo mange som har kjøpt på 42-tallet i dag. Hvorfor skulle de gjøre det hvis de er redde?

Max Payne
29.03.2021 kl 15:26 3387

Nei, dette skjønner jeg ingen ting av. Får la det gå noen dager og så ta en teknisk oppdatering da.
oivindl
29.03.2021 kl 15:31 3362

Viser vel bare at slike volumtopper ikke nødvendigvis er en del av et mønster, kan komme på høy kurs eller lav kurs.
pingvinen
29.03.2021 kl 15:39 3349

ALLE er ikke redde og ALLE er ikke modige samtidig. Hele prinsippet med handel på børs er at vi er uenige. I samme sekund som en mener det er best å selge på 41.80, så må en annen mene at det er best å kjøpe på 41.80 - hvis ikke hadde det ikke blitt noen handel.

Jeg kan bare ta meg selv - jeg hadde handlet nå dersom jeg hadde hatt penger. Jeg hadde i utgangspunktet lastet full i sluttauksjonen på mandag til 50.2 Når emisjonen kom, så heiv jeg ut noen andre akjser jeg hadde og kjøpte mer - etter litt trading på tirsdag, så endte jeg opp med snitt på de aksjene jeg kjøpte på tirsdag på 44.43.

I og med at jeg ikke har sett noe fundamentalt som har fått meg til å tro mindre på caset enn da jeg handlet for 50.2, så er det HELT uaktuelt å handle nå, men jeg har ikke mer tilgjengellige penger (resten står i fond - nettopp for at jeg ikke skal gjøre impulshandler :-))

Jeg er helt sikker på at det sitter mange og følger med og venter på ny inngang - de har da tydeligvis vært dyktigere enn meg - mens det er andre som sitter og har aksjer og biter negler - det har jo vært mye snakk om 41.3 som sterkt støttenivå, og at under der er det bare svarte natta - selv tror jeg ikke allverden på slikt, bortsett fra den selvforsterkende effekten disse falla får og da også disse "magiske" tallene. I og med at det har blitt omsatt betydelige mengder med aksjer de siste handelsdagene, så tror jeg rett og slett det ikke er nok nerver igjen til at aksjen skal noe vesentlig mer ned. Min spådom er at man i verste fall får en test av 40.00 og at det godt kan være at det er en del som sitter med dette som stopploss - men på det fundamentale forstår jeg ikke hvorfor man selger seg nedover nå som finansering av VGM er på plass, innsidersalgene er forklart osv osv - jeg er sterk nok i troen til at jeg blir sittende, selv om jeg har brutt flere av mine egne regler nå med antall aksjer jeg holder.
pingvinen
29.03.2021 kl 15:45 3336

Jeg er ikke helt enig med deg der, oivindl - hvis man ser bort fra den første volumtoppen kl 9.50, så kommer de andre volumtoppene etter en nedgang i kursen, for å utløse en oppgang. Hvis man ser på mønsteret, så er det lengre mellom toppene, og bunnen den har blitt utløst fra er fallende - volumet er også stigende.

Jeg er slett ikke sikker på at vi har sett den endelige bunnen her, men det må jo naturligvis være slik at det blir vanskeligere og vanskeligere å vaske ut nye selgere, i og med at man ikke klarer å få noen vesentlige kursendringer - det er jo tross alt 3. dagen man ligger i området rundt 42, og det har blitt omsatt store volumer her. Dersom jeg ikke solgte på fredag - hvorfor skal jeg selge i dag? Selvfølgelig, noen blir lei og selger allikevel, men før eller siden går man tom for slike "løse" aksjer. Enten må man få kursen til å gå vesentlig ned for å skremme frem nye selgere, eller så gir det rett og slett ingen mening i å holde på på denne måten.
Max Payne
29.03.2021 kl 15:48 3321

Riktig prising av aksjer avhenger av at mest mulig informasjon om et selskap blir tilgjengelig for flest mulige mennesker i markedet - både argumenter for og mot kursøkning. Vi kan ikke ekskludere analyser med selg eller hold anbefalinger, selv om noen aksjeeiere blir redde for å lese dette.


Slettet bruker
29.03.2021 kl 15:59 3282

Hvor mange ører har du trillet idag?
pingvinen
29.03.2021 kl 16:01 3279

Det er ikke det jeg sier - men du fremstår jo ganske naiv når du først står på en fjelltopp og skriker at NÅ MÅ DERE SELGE - så blir du overrasket etterpå over at noen selger.....
oivindl
29.03.2021 kl 16:05 3266

Legg merke til at jeg skrev "ikke nødvendigvis".
Er du uenig i det skulle det bety at du mener de alltid er del av et mønster.
For det mener du vel ikke?
:-)
pingvinen
29.03.2021 kl 16:05 3263

En annen ting - som jeg har diskutert med oivindl om tidligere også - så er nyanserte betraktninger absolutt av det gode, men da må det være noe hold i det. Det er også helt greit å endre mening, MEN da burde det være en årsak for hvorfor man endrer mening. Det fremstår svært lite sympatisk dersom man skriver negativt når man ønsker seg billigere inngang for så å snu så fort man har kjøpt. Da hander det ikke lenger om å spre informasjon, men å drive psykisk manipulasjon.

Understreker igjen - dersom noe fundamentalt endrer seg slik at du defakto har endret oppfatning, så er det 100% ærlig, men da burde du kunne grunngi den endrede oppfatningen.
Sundancer
29.03.2021 kl 16:08 3223

Det viser seg veldig ofte at det er lurt å kjøpe aksjer som er "out of favor", kanskje pga. et innsidesalg, en aksjekurs som ikke beveger seg eller manglende nyheter og dalende interesse fra investorer. Ser ikke bort ifra at VOW er et slikt tilfelle ;) Men jeg har penger på lager i tilfelle den faller mer. Her gjelder det å være disiplinert. Det er nok mange haier i vannet som skal inn igjen når bunnen er nådd. De risikerer å gå på en smell dersom det kommer en børsmelding med dato for utskillensen av GM.
Lynvingen
29.03.2021 kl 16:10 3217

Ingen som vil dumpe 80-90 k aksjer ??? Må jo være noen som trenger penger til påske marsipan :-)
upsidedown
29.03.2021 kl 16:11 3225

Det er klassisk robothandel for å melke ut aksjer. De holder på til robotene kjører ned og kommer opp med null. Da flyttes kursen opp etter å ha kjørt et stopplossraid for å riste ut alle som har kjøpt de siste dagene med tight stopploss. Det er slik husene akkumulerer når de går inn eller øker i en aksje.
oivindl
29.03.2021 kl 16:13 3215

"hvorfor man selger seg nedover nå som finansering av VGM er på plass"

Det er vel ennå noen uklarheter angående den finansieringen.
Kanskje pluss minus 60 mill, et tall som har vært nevnt som mulig beløp fra ENOVA.
Om det er et realistisk nivå, aner jeg ikke, men det bidrar vel kanskje til usikkerhet.

Ellers er det en del andre teorier som det er vanskelig å få øye på resultatet av.
Feks at innløsning av terminkontrakten førte til salgspress som nå altså burde være borte.
Eller indeksfondenes inntreden som skulle gi kjøpspress.
Vanskelig å få øye på de effektene.
oivindl
29.03.2021 kl 16:17 3216

"En annen ting - som jeg har diskutert med oivindl om tidligere også"
Håper du ikke har like negativt syn på mine innlegg fortsatt, da det for meg ser ut til at vi har sammenfallende oppfatning på en del ting.
Ikke minst det du tar opp i dette innlegget.
pingvinen
29.03.2021 kl 16:29 3180

Nei, oivindl - som jeg skrev i en annen tråd også, så har du mye vettugt å komme med når det gjelder aksjer - uavhengig om jeg er uenig eller enig med deg, så er det verdifullt.

Det var aldri din kunnskap om aksjer jeg angrep - det var din tendens til å henge deg opp i enkeltpersoner :-) Nå som du har lagt dette til side synes jeg du er en verdifull bidragsyter her inne.
Slettet bruker
29.03.2021 kl 16:50 3118

En ting kan vi vel slå fast: Vow'en fra Baskerville er i ferd med å bli en Chihuahua
oivindl
29.03.2021 kl 16:53 3106

"Nå som du har lagt dette til side"
Skal ikke påstå at jeg har lagt det til side, men det har vært litt mer stille fra den fronten.
Men påstandene var så batstante og teoriene så inkonsistente, at jeg mente det var påkrevd med en korrigering. Også med tanke på hvordan motforestillinger ble latterliggjort og andre stemmer ble forsøkt kneblet.
Og jeg vil presisere at det var uttalelsene jeg var opptatt av ikke person, uten at jeg skal påstå at jeg ikke hadde mine sleivspark jeg også.
Men nok om det for denne gang.
Redigert 29.03.2021 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
upsidedown
29.03.2021 kl 17:11 3046

Nå er selvfølgelig dette en særdeles dårlig nyhet for Hammers, men jeg tror dette er bra for alle selskaper som jobber for å redusere karbonavtrykket - deriblant VOW!

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/EpBrEj/eus-taksonomi-vil-sette-et-baerekraftstempel-paa-langskip-investeringen
pingvinen
29.03.2021 kl 21:34 2750

Jeg forstår heller ikke hvorfor en innløsning av terminkontrakt skal medføre salgspress. Når det gjelder kjøpspresset på inntreden, så kan det se ut som om mye av dette ble tatt ut på fredag. Spesielt sluttauksjonen der var relativt livlig.
Slettet bruker
29.03.2021 kl 22:07 2674

Altså. Ble dette bare vås? Skal selskapet gjøre noe annet enn å flytte penger seg i mellom? Opprette nytt selskap ok, men det er bare en forflytning det også. Er det noe progresjon på land?
Max Payne
29.03.2021 kl 23:05 2530

Vi som bruker teknisk analyse er ikke overdrevet opptatt av hvorfor aksjonærene gjør det de gjør. Jeg kjøpte mine første aksjer i SSHP våren 2019 og har vært ut og inn av aksjen noen ganger.

Nå er det lenge siden jeg har sett på selskapet, men situasjonen som har oppstått med voldsom kursøkning opp til nesten 60 kroner og deretter et sterkt kursfall, er selvfølgelig spennende utfra et aksjefaglig ståsted. Og særlig for meg som tidligere har eid aksjer i Scanship.

Istedenfor å bli sint på oss som også skriver om tekniske salgssignaler, så bør folk forsøke å lære av dette og også bruke anledningen til å stille seg spørsmålet om hvorfor de kjøpte aksjer i Vow og til den prisen de betalte?

Sitter man i minus på en aksje, så har man ingen andre enn seg selv å takke. Det var vel du som trykket på kjøpsknappen? Så istedenfor å surmule, så må man ta skjeen i en annen hånd og bestemme seg for å bli dyktigere til å treffe innganger og utganger og tåle medgang og motgang uten å gi andre skylda.

Foreløpig er det ingen store endringer i det tekniske bildet til Vow. Støtten på 41 kroner testes fortsatt.



Slettet bruker
29.03.2021 kl 23:33 2488

Ingen er sint på deg her.. men du svarte ikke på spørsmålet om Hvor mange ører du trillet idag... Bare for å finne ut om det er mer lønnsomt å trille ører istedenfor å være long.....
pingvinen
30.03.2021 kl 09:48 2150

Jeg vet ikke helt hvem du snakker til, men hvis det er meg, så har du bommet grovt. Jeg blir ikke "sint" fordi du skriver om tekniske salgsignaler - jeg svarte på spørsmålet "hvorfor selger noen på 41?". En annen ting jeg angrep - som jeg synes er en VIRKELIG uting - det er når man endrer argumentasjonen sin alt etter som om man er inne eller ute selv.

Kom gjerne med tekniske salgssignaler til du mister pusten.

Jeg er selv en av de som forsøker å trade litt. Noen ganger treffer jeg ganske greit på inngang/utgang, men jeg har ingen illusjoner at jeg skal kunne treffe bunn og topp hver gang - hadde jeg klart det, så hadde jeg tjent millioner i året på det, selv bare på VOW. Nøkkelen min er bare å trade i aksjer som jeg tror på fundamentalt, for da kan jeg kompansere et feilgrep ved å bli sittende en stund -slik som nå. Jeg ligger 2-3 kroner i minus i forhold til siste inngang, men det er jeg rimelig sikker på at bare er et tidsspørsmål før det er korrigert. Litt surt selvfølgelig at jeg solgte DNO for å laste opp mer VOW når jeg ser at DNO har gått opp mens VOW har gått ned, men slik er livet :-)
upsidedown
30.03.2021 kl 10:15 2068

Hvorfor sier du folk er sint når de er uenig med deg? Jeg påpekte at den solide støtten i VOW var i området 41,30 da du med store bokstaver åpnet en tråd og erklærte KRAKK på 43. Hvis du brukte teknisk på den måten jeg gjør, burde du ha visst det da du startet tråden og da gjenstår en annen forklaring. Du ville skremme andre aksjonærer til å selge.

Det kalles også på fint for forsøk på markedsmanipulasjon da du ikke kan legge frem informasjon som støtter bruk av ordet KRAKK. Aksjen har vært ned ca 3,5 prosent i etterkant og det er godt innenfor normalen. Et annet moment - VOW er i bunnen av trendkanalen noe som i min tekniske verden signaliserer kjøp når det kommer stor omsetning i en aksje. Sist VOW hadde stor omsetning skjedde det mot øvre linje i trendkanalen.
Redigert 30.03.2021 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2021 kl 10:25 2051

Aksjen burde vel ligge rundt 21 og ikke 41. Selv da har den MC over 2 milliarder. Jeg tror at de fleste på børsen er blitt noe tallblinde etter hvert
Aksjen har egentlig problem med å forsvare en kurs på 10
Redigert 30.03.2021 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
upsidedown
30.03.2021 kl 10:45 1997

Det er ditt syn og har ingen teknisk støtte foreløpig.

Ser fra historikken din at du nær 100 prosent kommenterer aksjer du ikke vil kjøpe. Interessant tilnærming om du ikke bruker HO til å trade på billige innganger.
Redigert 30.03.2021 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2021 kl 11:05 1945

Jeg forstår at kursen har beveget seg som den har gjort hvis dere baserer dere på TA. Det som teller i virkeligheten er et selskaps produksjon og inntjening
PS
Ja, VOW er ikke eneste aksjen som er svært overpriset dessverre
Det er en utakknemlig jobb for de som sier i fra om galskapen
Redigert 30.03.2021 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2021 kl 11:19 1898

Ja, hvis cruisenæringen får problem vil VOW virkelig slite. Det er bare der de tjener penger
Slettet bruker
30.03.2021 kl 11:19 1897

Merida - å snakke om VOW i kr 10,- er direkte useriøst og sier det meste om deg.

VOW tjener i motsetning til mange andre grønne selskaper penger, er nå finansiert for videre vekst a kr 46 og vi som eier VOW får også eierskap i selskapets nye «baby» som lanseres i løpet av båren.

Minner om at Hermansrud hadde anbefaling og kursmål VOW kr 60,- og det var før finansiering og videre vekst planer på kr 46,-.

Lykke til med å vente på kr 10 Merida, tipper du laster på disse lave nivåene as we speak😉

Ps gidder ikke skrive mer her, anbefaler alle seriøse aksjonærer som ikke bare er ute etter svartmaling for å skremme ut aksjonærer for egen vinning/kjøp om heller å lese og skrive på Hammers sine tråder.
Redigert 30.03.2021 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
upsidedown
30.03.2021 kl 11:23 1894

Det er ikke HO som styrer kursutviklingen i VOW så tillykke med tradingen. Personlig har jeg som prinsipp at jeg aldri kommenterer på aksjer jeg trader i fordi det ligger i gråsonen til reglementet.
Slettet bruker
30.03.2021 kl 11:23 1898

Ser at BlackRock hat gjort sin inntreden i VOW. Da mener Meridiana at det største fondet i verden klarer ikke å bruke kalkulator en.... må bare neste le av det.. ellers noterer vi store økninger i topp 20 lista. State Street Bank and trust 1090k ny, BNP Paribas 1021k ny, Jp Morgan +461k...++++

Alle disse er ifølge Meridiana inkompetente investorer... Ja ja ja vi ler videre litt til..

Pareto har solgt det de skulle, idag er nok sb1 som tømmer resten.. og da er tilbudet på 41 over...

Oivindl: sb1 solgt 384 K , rest198k tipper de ble solgt igår. Lista er 2 dager gammel.
Redigert 30.03.2021 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2021 kl 11:24 1894

Jeg har fått mitt fra VOW på langt lavere kurser, og du hausser selvsagt ikke for egen vinning ;)