IDEX - TrustedBio - READY FOR THE MASSES - 26 mars

herrgrå
IDEX 26.03.2021 kl 08:05 11145

https://newsweb.oslobors.no/message/528981

Tid 26.03.2021, 07:56:00

IDEX Biometrics Shipping TrustedBioT Fingerprint Sensors from its Mass Production Supply Chain
Oslo, Norway - 26 March 2021 - IDEX Biometrics ASA, a leading provider of
advanced fingerprint identification and authentication solutions, is now
shipping its next generation, TrustedBio(TM), fingerprint sensors and biometric
solutions produced by its mass production supply chain.

The advanced 40 nanometer TrustedBio ASIC is being produced by TSMC, the world's
largest silicon foundry. Final assembly and test of the TrustedBio system module
are performed by one of the world's top providers of outsourced semiconductor
packaging and test services (OSAT), which has a proven track record in mass
production manufacturing.

The shipments are fulfilling both a new order from a tier 1 European card
manufacturer and previously announced orders from multiple customers, including
IDEX's solution partner, Zwipe.

Biometric payment cards incorporating the TrustedBio sensor are anticipated to
begin shipping in volume from card manufacturers to banks and issuers later in
2021.
"With volume orders being received, including a new order from a leading tier 1
card manufacturer, we knew it was important to ensure our supply chain was 'fit
for purpose'," said Vince Graziani, CEO of IDEX Biometrics. "It is satisfying to
see that all of the team's hard work, in establishing an appropriate mass
production ready supply chain, is paying off. TrustedBio is ready for the
masses."
Redigert 26.03.2021 kl 08:05 Du må logge inn for å svare
weed
26.03.2021 kl 16:21 5029

Skal sikkert dyttes ned noen øre i sluttaksjonen.
Sente
26.03.2021 kl 16:32 5015

Men du sa jo det er silisium mangel, så en skulle tro det er nødvendig å melde at masse produksjonen derfra fungerer?
Zwipe bestillingen er på 300k sensorer, at de har begynt å shippe denne er gode nyheter, uansett hva du mener om dopapir.
Redigert 26.03.2021 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2021 kl 17:57 4933

Ingen svar fra Boe, nei. Ja, jeg vurderer en mail til Vince
Alby
26.03.2021 kl 18:39 4878


Ja gjør det, god helg 😂😂
Slettet bruker
26.03.2021 kl 18:47 4879

God helg!
Slettet bruker
26.03.2021 kl 22:29 4769

Har aldri sagt at det er mangel på silisium, men at det er mangel på halvleder-brikker. Vet du ikke forskjellen?

TO nye artikler i dag om temaet:
https://www.aftenposten.no/kultur/i/pAKG1X/en-perfekt-storm-har-truffet-den-lille-dingsen-joe-biden-holder-her
(KREVER ABONNEMENT)
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/AlVqlz/sommeren-ser-ogsaa-bekmoerk-ut-for-pc-spillere
(GRATIS)

Redigert 26.03.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2021 kl 22:49 4757

I dagens børsmelding  https://newsweb.oslobors.no/message/528981  sier IDEX ingen ting om at de har levert VOLUM av TrustedBio(TM) sensorer, bare at at de nå leverer sensorer (flertall) produsert av sin masse-produksjons-leverandør-kjede:
«IDEX Biometrics ASA is now shipping its next generation, TrustedBio(TM), fingerprint sensors and biometric solutions produced by its mass production supply chain.»

At de som produserer sensorer for IDEX, kan levere volum, er riktig, men veldig mange vil ha en bit av det volumet av halvleder-brikker av veldig mange forskjellige typer til bruk i bl.a. biler og alt mulig elektronisk utstyr.
Slettet bruker
27.03.2021 kl 01:12 4800

Den viktigste - og omtrent eneste - oppgaven til Investor-Relations frøken Bøe, er å følge med på hva som skrives om IDEX, på HO, TekInvestor, Twitter, FB og andre fora, og rapportere det oppsummert videre. Særlig hva skeptikere som meg, skriver.

MANGE leser det som skrives, om IDEX på HO og andre fora, uten selv hverken å delta eller engang ha en bruker. Senere tids mange avisartikler om mangelen på halvleder-brikker, har sikkert ført til at frøken Bøe har fått flere henvendelser (fra nervøse aksjonærer) om hvordan dette påvirker IDEX. Derfor dagens børsmelding.

Personlig, venter jeg - nå på 11. året - på at IDEX skal innfri 2010 løftet sitt til aksjonærene om årlige leveranser av millioner av sensorer til BPC. Mitt tipp er at det første firmaet som leverer millioner av sensorer til BPC, blir Samsung.

Dagens CHIP+PIN kort består av plast + magnetstripe + CHIP (+ NFC[kontaktløs funksjon]).

CHIPen - en halvleder-brikke - er det som tidligere het "Vault Chip" (VC)[safe/hvelv chip], men som i kort med sensor er omdøpt til
"Secure Element" (SE). VC/SE fordi chipen kan lagre informasjon - bl.a. PIN - som det er "umulig" å lese ut fra VC/SE. Ihvertfall så dyrt at du må kunne loppe en bankkonto for et par millioner for at det skal lønne seg å gjøre det med f.eks. et elektronmikroskop.

SE er mer avansert, har mer flash-minne (for å lagre fingeravtrykk) og regnekraft enn en VC, men prisdifferansen er minimal da den hovedsaklig avhenger av størrelsen på brikken, dvs. mengden silisium-wafer som medgår for å produsere en VC/SE, som bl.a. er avhengig av nm-størrelsen SE/VC produseres i.

Så det som hovedsaklig gjør et BPC dyrere enn et ordinært CHIP+PIN kort, er sensoren + dyrere produksjon pga integrasjon av sensor i kortet + "ledning" fra sensoren til SE/VC.

ASIC er en forkortelse for Application-Specific Integrated Circuit (applikasjon spesifikk halvleder brikke).

FPC sin BPC sensor en en såkalt on-chip sensor, da sensoroverflate og ASIC[chip] produseres av en og samme bit silisium-wafer.

IDEX sin BPC sensor er en såkalt off-chip sensor, da sensoroverflate og ASIC[chip] produseres som to separate enheter av to forskjellige materialer, som settes sammen til en fungerende sensor. IDEX sin sensor ASIC er også en halvleder-brikke produsert av en bit silisium-wafer.

Ifølge IDEX koster et BPC med IDEX TrustedBio™ sensor ca USD 5:
https://3q028g27wo48279n9zqwcn13-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2021/01/IDEX-InvestorPresentation_-_January_2021_Arctic.pdf

Et ordinært CHIP+PIN kort UTEN sensor - MED NFC - koster angivelig ca USD 2, uten NFC ca USD 1:
https://www.digitaltransactions.net/u-s-card-producers-prepare-to-crank-out-emv-cards-in-big-numbers/

Det jeg har klart å få tak i av informasjon fra Sør-Korea - som jeg ikke går god for er korrekt - er at Samsung sin sensor for BPC er en on-chip sensor, 100% produsert med Thin Film Transistorer (TFT) på en fleksibel film. Sensoren fungerer bare sammen med en spesialisert Samsung SE som har integrert mye av den funksjonaliteten, som FPC og IDEX har i sin ASIC.

Produksjonskostnaden for Samsung sin sensor skal angivelig være ca USD 0,50 - som gjør at et BPC med Samsung sensor skal koste ca USD 1 mer enn et ordinært CHIP+PIN kort UTEN sensor. Dvs ca bare 1/3 av merkostnaden for et BPC med IDEX sensor.

Om det stemmer, får vi se hvis Samsung i slutten av 2021 kommer med BPC i Sør-Korea. Viser det seg å være riktig at Samsung er MYE billigere enn FPC og IDEX, kan det bli tøft for FPC og IDEX.

Redigert 27.03.2021 kl 01:28 Du må logge inn for å svare
Sente
27.03.2021 kl 10:31 4619

"Samsung i slutten av 2021 kommer med BPC i Sør-Korea"
Dette vil være bra for bransjen 👍
Alby
27.03.2021 kl 11:07 4583


Hva Kan det få å si for IDEX ?
Slettet bruker
27.03.2021 kl 11:46 4532

Da har Boe ihvertfall lest min mail med bekymringer og kritikk fra småaksjonærer som diskuterer i slike forum som dette, for det nevnte jeg spesifikt.....om så jeg ikke fikk svar.

Jeg har lurt på halvleder brikker. Da vil dette også påvirke NEXT?
Vel, Reserven. Ærlig talt, så lærte jeg mye av ditt innlegg og takk skal du ha for det.
Jeg tenker alltid at konkurranse er bra og om noen lykkes, så vil det løfte bransjen og skaffe det oppmerksomhet i det minste.
Vi får følge med prisingen til Samsung sitt produkt hvis/når det rulles ut, så må Idex løse det problemet. Personlig har jeg råd til å sitte på vent med aksjen litt till, I tilfelle en liten stigning...men jeg har vektet ned og tatt gevinster fra bunnen (les: børskrakk) mars 2020. Har ihvertfall fått noe ut av det.
Redigert 27.03.2021 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Alby
27.03.2021 kl 12:33 4479


Jeg undrer, bør man redusere litt i IDEX , sitter med alt i en kurv ?
Slettet bruker
27.03.2021 kl 12:57 4460

Sjeldent bra å sitte med alt i en kurv, Alby. Diversify, diversify. Mange gode aksjer der ute du kan tjene penger på og fordele beholdningen din mellom.
Alby
27.03.2021 kl 14:25 4379


Har du noen tips ?
Slettet bruker
27.03.2021 kl 14:39 4358

Absolutt! Shipping, Alby!
MPCC container shipping. Kanon het! tjent gode penger der de siste par måneder og den har nettopp begynt. Der selger jeg ingenting. Prøv å komme inn under kr 10. Den avsluttet uken litt over men du får gjerne dupp på mandag. Du kommer ikke til å angre den aksjen.

PGS er spennende for tiden men man få tåle å se en del volatilitet, men den vil komme seg.
REC er spennende.
Liker også Reach Subsea men den kursen beveger seg ikke mye men har fremtidstro

Og 2 av mine favoritter er Kitron og Strongpoint.
Alby
29.03.2021 kl 09:46 3963


Skal vi snart ta en Next ?
Alby
29.03.2021 kl 10:56 3872


Topp 10 sitter stille I båten, det bør vi også.
kaunis
29.03.2021 kl 12:01 3779

En ting vi kan avklare med den prisingen ding fra Samsung er: Det er helt 100% sikkert at enten er denne prisen fra noe helt annet enn en brikke lik TrustedBio fra IDEX, eller så kan det være prisen en av komponentene til Samsung. Det er litt for tydelig at Reserven skulle skryte av IDEXs sin sensor, her har han funnet en pris han ikke kan gå god for og så tror han at vi er så stokk dumme her på forumet at vi tror noen kan produsere en konkurende brikke for (som Reserven så er heldig å kunne opplyse oss om) en 10ende del av IDEX. Det du glemte (for du vet jo det) å nevne, er at IDEX brikke ventes å komme ned på ca 2dollar pr stk ved stor volumproduksjon. Det blir en mer relevant og ærlig sammenligning. Vi vet heller ikke hva Samsungs brikke vil koste, Reserven fant en sum og grep den begjærlig , for den var ikke til fordel for IDEX. Det skrives også, at den har MYE av funksjonaliteten til IDEX, hvor mye sies det ikke noe om, men prisen vil IDEX måtte slite med. Møyfrid og Reserven har fremstått som erkefiender av IDEX og det sier alt om seriøsiteten til det innlegget
Skrika1
29.03.2021 kl 12:05 3763

Ja Zweip er ned 4,73 % Men det var vel ikke det du håpet på.
Sente
29.03.2021 kl 16:00 3499

Antagelsene dine baserer seg på at Samsung er on-chip.
I følge Guido Bertocci er TFT sensorer off-chip, hvor sensor flaten er laget av TFT, mens du trenger en ASIC eller ROIC for å lese hente ut signaler og overføre dette.
Ref: https://twitter.com/BertocciGuido/status/1376508372913168385
Det er kanskje mulig å legge ASIC'en inn i SE, men da må SE plasseres nær sensoren og muligens langt borte fra EMV kontakt platen. Usikker om dette er lurt.

Litt interessant informasjon her: https://core.ac.uk/download/pdf/150685601.pdf Sjekk side 9 for chip design, for 1x1cm med 500 DPI trengs det 400 ledninger mellom ASIC og sensor overflate.(Går utifra det er ikke noen praktiske forskjeller mellom en sensor for kort og sensor for display)
Slettet bruker
31.03.2021 kl 19:26 3127

Det Guido Bertocci skriver i Tweeten  https://twitter.com/BertocciGuido/status/1376508372913168385  er riktig «i dag», men ikke nødvendigvis riktig «i morgen». Mye som var riktig «i går», er ikke riktig «i dag».

• For 15 år siden var en smarttelefon et utenkelig og ikke-eksisterende produkt.
• Da jeg begynte å studere IT, før både Apple og Microsoft ble startet, var annet enn mainframes, som fylte en stue, utenkelig.
• Jeg var i tenårene da den aller første Internet koblingen ble gjort den 29 oktober 1969:  https://en.wikipedia.org/wiki/Internet

Du trenger ikke veldig mye logikk laget med TFT før du kan overføre fingeravtrykket på sensoroverflaten de ca 5 centimeterne fra det hjørnet av sensoroverflaten som er nærmest SE.

Redigert 31.03.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2021 kl 19:37 3111

Noe av det dummeste en kan gjøre som aksjonær, er ikke å se utover status quo.
såpe i øynene
31.03.2021 kl 19:47 3096

Ja, det er nok bare et tidsspørsmål før denne tar skikkelig av. Alle de årene med forskning, og nå skal det høstes. Leder innen segmentet med beste og billigste løsning, med hele verden som marked. Dette blir stort. Kan fort komme en 10 dobling. Selv laster jeg gjevnlig på disse attraktive nivåer. Har solgt meg helt ut av luftslott som Qfuel for å gå all in etter påske.
Slettet bruker
31.03.2021 kl 20:44 3020

Du har satset ALT på et lag som aldri har vunnet noe annet enn mesterskap i selvskryt  :)
Og etter å ha fulgt laget i snart 3 år, begynner tvilen å melde seg?
kruna
31.03.2021 kl 23:52 2899

Reserven er veldig syk,
Reitgjerdet er desverre nedlagt
Alby
01.04.2021 kl 08:56 2739


Det samme gjelder Veum. 🤨🤨
kaunis
01.04.2021 kl 10:39 2636

Men det aller dummeste en kan gjøre, er å ta noe av det Reserven skriver om div brikker og slikt, på alvor. Notorisk anti IDEX mani, som mer og mer ligner på en lidelse.
Winter is Here
01.04.2021 kl 10:53 2611

NY IDEX-ordre, endelig tar det av, det tok sin tid, trodde ikke det var mulig, to the moon🎢🎢🎉✨:

https://www.digi.no/artikler/volumordre-til-idex/287516
kaunis
01.04.2021 kl 11:21 2558

Du glemte å lese datoen.
Alby
01.04.2021 kl 12:26 2491

Gammelt nytt fra januar , 1 arpril 😂😂

kaunis . Nå ble du lurt 😂😂
Redigert 01.04.2021 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
kaunis
01.04.2021 kl 12:58 2446

Nei ser du ikke mitt tilsvar????
Alby
01.04.2021 kl 18:00 2303


Jeg misforstod kanskje litt 🐤🐤
Slettet bruker
02.04.2021 kl 14:16 2034

Kort med sensor samarbeidet mellom Samsung og Mastercard, med start i Sør-Korea, men med intensjonen om utvidelse til resten av verden - kommer det på initiativ fra Samsung - eller kanskje på initiativ fra Mastercard - fordi Mastercard mener at løsningene til FPC og IDEX er for dyre, og at løsning til Samsung blir vesentlig billigere?
Sente
02.04.2021 kl 14:31 2015

Mastercard støtter naturligvis alle som ønsker å lage biometrisk kort, uavhengig av pris på sensor eller kort totalt sett.
Jo flere, jo bedre i deres øyne. Gjennom konkurranse vil prisene gå ned, med monopol vil ingen tjene på dette.
Kan du dokumentere at Samsung er billigere enn Idex og/eller FPC? Har ikke sett noen priser på deres kort, utenom ditt "estimat" som ikke har rot i dagens virkelighet.
janneja
02.04.2021 kl 21:58 1815

Mastercard and Idemia partner up to launch F.CODE Easy in Asia.

F.CODE payment cards launched previously have been made with FPC1300-series fingerprint sensors from Fingerprint Cards. Since then Idemia and IDEX Biometrics have reached a DEAL to supply fingerprint sensors for F.CODE cards.

https://www.biometricupdate.com/202010/biometric-payment-cards-from-mastercard-and-idemia-to-be-trialed-in-q4
Sente
02.04.2021 kl 23:08 1757

Indeed.
Og nå som vi vet hvordan TrustedBio sensor ser ut, vet vi bildet i artikkelen stemmer også.
Her er "mer" offisiell link, direkte fra Mastercard: https://www.mastercard.com/news/ap/en/newsroom/press-releases/en/2020/october/mastercard-idemia-and-matchmove-pilot-fingerprint-biometric-card-in-asia-to-enhance-security-and-safety-of-contactless-payments/
Slettet bruker
02.04.2021 kl 23:36 1722

Startet denne piloten - i 2020-Q4 med utelukkende ansatte i Mastercard, IDEMIA og MatchMove slik dert står i Mastercard pressemeldingen - har den nå pågått i minst 3-4 måneder - uten at vi har hørt noe mer om piloten.

Finner null om piloten på hjemmesiden til MatchMove, bortsett ifra pressemeldingen:
https://www.matchmove.com/media
Og ingen nyheter etter 12. november 2020, snart 5 måneder siden.

Hjemmesiden reklamerer utelukkende for betalingsløsninger med smarttelefon:
https://www.matchmove.com

MatchMove skryter av at de i hele firmaets historie har utført drøyt 50 millioner kundetransaksjoner:
https://www.matchmove.com/aboutus
Ikke akkurat imponerende. Er vel det DNB gjør iløpet av en vanlig måned?

Redigert 02.04.2021 kl 23:52 Du må logge inn for å svare