SAN upscales er nå ferdig!

Eankee
AZT 26.03.2021 kl 15:25 7021

ArcticZymes Technologies Successfully Upscales SAN HQ Enzyme Production

Tromsø, Norway, 26th March 2021 – ArcticZymes Technologies ASA (OSE: AZT) announces it has successfully scaled-up the manufacturing of its SAN HQ enzyme

ArcticZymes Technologies´ Salt Active Nuclease High Quality (SAN HQ) enzyme offers gene therapy and vaccine customers a more cost effective and technically superior solution for the removal of contaminating DNA during the manufacturing process of therapeutic viruses.

The Company entered the therapeutic segment with its SAN portfolio in 2016. Since then, it has rapidly grown its customer base and subsequent sales. In 2020 the segment accounted for 41% of total sales revenues and demand continues to grow. As a consequence, there was a need to transition from small-scale fermentation production into significantly larger-scale fermenters so that customers can receive large quantities of enzyme from a single production batch. This successful upscaling achieved greater than a 100-fold increase in fermentation yield and enzyme manufactured from this upscaled process will be commercially available to our customers from early Q2.

The project was partial funded by a national grant received in May 2020 from Innovation Norway. We are grateful to Innovation Norway for supporting the project and recognizing its underlying value.

ArcticZymes Technologies ASA, CEO, Jethro Holter said:
“The upscaling of SAN HQ is core to ensure continuity of supply to our customers as we mutually grow business together.”
Redigert 26.03.2021 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
xjack
26.03.2021 kl 15:52 5008

Fyldig og finfin melding på en ellers kjedelig dag. Men akk, markedet syntes visst dette bare var litt morsomt.
En fordel for dem som måtte sitte med shortposisjoner. De slipper å springe skoa av seg for å dekke inn.
Elverhøi16
26.03.2021 kl 15:54 4992

Fint at de kom ut med informasjon. Mulig at det nytter å mase. Det betyr og at det har vært økt salg allerede i 1 q.
Redigert 26.03.2021 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
Grunnpilar
26.03.2021 kl 16:02 4964

Hva blir kostnaden med denne utvidelsen, noen som har regnet på det ?
Andreas
26.03.2021 kl 16:06 4945

Kostnaden? Jeg er nå mer interessert i potensialet for økt salg, inntjening og lønnsomhet. :-)


PS - og da snakker vi kanskje 100-gangern .... ;-)
Redigert 26.03.2021 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
JosefK
26.03.2021 kl 16:07 4960


Den kostnaden er tatt for lenge siden.
Slettet bruker
26.03.2021 kl 16:10 4937

Kan ikke se, hvorfor markedet skulle blive ekstatisk over viden, der stort set allerede er kendt, og som ikke er nogen garanti for øget salg - blot færre back-to-back batches.

Kursen løfter sig, når AZT beviser, at de kan vækste virksomheden yderligere - noget, som de før har vist os :)
xjack
26.03.2021 kl 16:21 4905

Takk, bokstavdanskeren, er stadig på utkikk etter supplerende infotilflyt, Nå har det seg vel slik at markedsaktørene her har hylt etter meldinger fra selskapet, parallelt med at kursen har beveget seg mot syd. Det hender at man må bli minnet om noe man allerede vet, er det ikke slik?
Slettet bruker
26.03.2021 kl 16:23 4902

Jeg synes helt sikkert, det er positivt at høre lidt fra selskabet. Jeg havde personligt håbet på meldinger om nye produkter fra pipeline, men det er da fint at få bekræftet, at upscaling er sket som planlagt. En dårlig nyhed er det i hvert fald ikke!
Redigert 26.03.2021 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
rufus01
26.03.2021 kl 17:00 4791

Omtale rundt nye produkter kommer i kvartalspresentasjonene, saa tror ikke du kan forvente meldinger rundt det. En fantastisk nyhet dette, selv om dansken som vanlig er litt avmaalt. Saa kan iallefall vi andre glede oss over at oppskaleringen har gaat fint :)
Redigert 26.03.2021 kl 18:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2021 kl 17:50 4724

Jeg glæder mig bestemt også over, at opskaleringen er gået fint. Jeg mener blot ikke, at det bør være specielt kursdrivende. Det eneste, det her reelt betyder er, at AZT skal producere mindre back-to-back. Det siger intet om øget efterspørgsel i sig selv. Om den øgede efterspørgsel kommer, det ved vi først om 2-3 kvartaler.
oppturen
26.03.2021 kl 17:56 4708

De åpner ihvertfall for at det er mulig :-)

Driver du pølsebod og har kun 1 pakke grillpølser på 17.Mai så får du ikke solgt flere.
AZT har kjøpt seg en kjølecontainer med pølser og barna står allerede i kø. 😀. Kapish ?
Slettet bruker
26.03.2021 kl 18:16 4653

Helt enig. Det her gør AZT i stand til at møde stigende efterspørgsel - hvis den kommer. Pølseboden skulle gerne tjene lidt mere end 6.8 MNOK i kvartalet, hvis børsværdien skal forsvares :)

Jeg tror, de har en god dag på kontorerne i Tromsø i dag.
Redigert 26.03.2021 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
rufus01
26.03.2021 kl 18:27 5024

Saa hva har de guidet da? Det boer vaere klart for de fleste at salget av SAN spesiellt kommer til og oeke betydelig fremover. Men det gaar tydeligvis ikke inn hos enkelte. Du er meg en merkelig skrue som sitter i denne aksjen, og mener at kursen er altfor hoey.....:). Beklager tastaturet men haaper det er lesbart.
Slettet bruker
26.03.2021 kl 18:36 4992

Intet problem med læsbarheden :)

Jeg mener, at kursen på AZT er alt for høj, hvis ikke de får gang i indtjeningsvæksten i løbet af 2021, det stemmer. Jeg har fortsat en tro på, at de kommer til at levere på dette. Min eneste pointe var blot, at x100 opskaleringen intet siger om, hvorvidt den nødvendige vækst kommer eller ej.

De mest negative estimater på Q4 herinde var omkring de 12-15 MNOK. Nogle tippede 30-50 MNOK. Resultatet blev 6.8 MNOK. Folk herinde har for høje forventninger. Hvis jeg skal spille den lidt irriterende rolle som ham, der grounder det hele lidt, så gør jeg gerne det. Det betyder ikke, at jeg ikke er BULL på AZT. Men det her forum må i min optik heller ikke blive et ekkokammer af confirmation bias - det har det en tendens til.

Jeg sidder fremdeles i båden sammen med jer andre, tungt lastet i aktier. Muligt, at jeg i ny og næ er ham, der beder folk om at sætte sig ned, når bølgerne går lidt for højt. Det har jeg det fint med :)

Den dag AZT gennemfører et rigtig godt M&A - der skal du se mig hype til månen! :D
Redigert 26.03.2021 kl 18:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2021 kl 18:49 4957

I forhold til, hvad AZT har guidet: De har guides vækst uden specifikke estimater:

“The Company’s outlook for 2021 will continue to be towards topline sales growth and increasing profitability.”

Vækst kan jo være alt fra 0,01% til 10.000%, sådan lidt provokerende sagt. Uden estimater i procent, kroner eller ører, har vi kun de historiske tal at ekstrapolere fra. Jeg har før sagt, hvad jeg mener om den vage guiding og det skuffende Q4-resultat, det vil jeg ikke køre mere rundt i.

AZT kan sagtens levere på deres guidance og skuffe helt ekstremt ud fra nuværende aktiekurs. Ser vi 10% vækst i EBITDA fra Q4 til Q1, bliver Q1 7.5 MNOK - et meget skuffende resultat - men stadig vækst. Voila, virksomheden har leveret på guidance... men kursen skal i kælderen, for i sidste ende handler det om værdisætning.

Ovenstående er et meget firkantet eksempel, og det skal ikke ses som mine bud på fremtiden. Blot den pointe, at der både eksisterer et BEAR-case og et BULL-case, hvori begge indeholder vækst af forskellige grafhældninger.

Den nuværende guidance er ikke særlig modig, og den fortæller os næsten intet om noget som helst - desværre. Når guidance er vag, må man se på ledelsens dygtighed og stole på, at de kan levere gode resultater, selvom de ikke tør guide om det. I AZT har vi heldigvis at gøre med en svært dygtig ledelse, som jeg har ret stor tillid til.*

*En dygtig ledelse er en sjældenhed i norsk small-cap, virker det til. Se f.eks. på den togulykke af en ledelse i Lifecare. Vi er rigtigt heldige med Holter og Sørvoll.
Redigert 26.03.2021 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
oppturen
26.03.2021 kl 19:02 4927

Nå er du litt dust bokstavdansker.
EBITDA på 6,8 for Q4 var kraftig «manipulert»

Overskudd fra BGG ikke medregnet og avskrivning Woulgan var medregnet.

Ref pølsebod
Jobber du gratis og har 1000,- for dag i overskudd, så vedder du med kona på hva overskudd blir dagen etter. Hun tipper 1000,- du tipper 500,-
Neste dag forteller du at du fikk 500,- i overskudd for du hadde bestemt deg for å ta ut 600,- i lønn og da ble det en utgift.
Går butikken bedre eller dårligere ???
Slettet bruker
26.03.2021 kl 19:06 4918

Butikken går bedre. Men butikken skal gå bedre af en vis størrelse og magnitude, hvis butikken skal være 4.000.000.000 NOK værd :)

Du har ret i, at de 6.8 MNOK ikke helt reflekterede sandheden i Q4. Men nu er BBG jo væk, så der kommer ikke til at være bidragende “skyggetal” i Q1. 10-11 MNOK for Q1 syntes jeg i øvrigt også var skuffende, og det er vel nærmere det rigtige tal?
Redigert 26.03.2021 kl 19:07 Du må logge inn for å svare
oppturen
26.03.2021 kl 19:25 4862

Og finner du noen med tilsvarende vekst som er billigere ??

Hva mener du ebitda må være for å forsvare mcap 4 mrd ?
Redigert 26.03.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
bj111
26.03.2021 kl 19:36 4843

Ser man lengre frem så ser det veldig bra ut med AZT. Ser man på kvartalene så er det stigende salg hele veien men Q2 i 2020 skilte seg veldig ut. Dersom man er veldig kvartals orientert og ønsker kort spekulasjon kan man med fordel selge før Q1 kommer å satse på at mønsteret etter kvartalene unntatt Q2 i for gjentar seg. Det er en god sannsynlig at Q1 ikke blir det store kvartalet som overrasker markedet, samtidig kan man ikke utelukke det. Men gjentar det samme seg som etter de andre kvartaler får vi en kursnedgang men så lenge mange ser at selskapet går rett vei mot større inntekter vil kursen hente seg inn igjen. Kursen i det området den ligger i dag er hva jeg vil kalle en vente kurs. Markedet avventer å ser om inntektene kommer eller om det kommer flere produkter som igjen vil gi inntekter.

Jeg er rimelig sikker på at vi ser et større salg enn i Q4 men jeg er usikker på om Ebidta vil løfte seg så mye for det kommer helt an på hvilke investeringer de har gjort. Der hvor selskapet nå befinner seg er et stigende salg og en guiding om at det går rette veien det viktigste. Guidingen i forhold til Reithera er egentlig ikke nødvendig ettersom alt i media taler for at det går på skinner. De innblikk vi har fått fra selskapet via noen videoer og artikler i Nordlys tyder på at stemningen er veldig god og det er den som regel ikke i selskaper som ikke får så bra.

Jeg vil se at de bygger opp selskapet og det må gjerne koste penger noe som gjør Ebidta mindre. PE beregning har jeg kastet ut døra for en stund siden da det ikke er veldig brukbart her. Ser større potensiale her enn i mange av selskapene der PE ikke kan beregnes.

Tror man Ebidta med en PE beregning på det er det avgjørende for kursen på aksjen bør man vurdere å selge før Q1. Men før man gjør det kan man kanskje ta en titt på PE og Ebidta til PHO. De er jo litt i samme båt fordi PE kan beregnes.
bj111
26.03.2021 kl 19:44 4814

Den må gjøre det sannsynlig at det blir liggende på 40 mill pr kvartal innen overskuelig fremtid. Men her må man passe på å ikke gjøre tabben med å kun se på Ebidta for dersom de har ekstraordinære kostnader for å ekspandere så ville jeg trukket de ut for å få et bedre bilde. Alternativt rett og slett sett på salget.
oppturen
26.03.2021 kl 19:53 4785

For meg blir Q1 bare en bekreftelse på retning, det blir H2 som kommer med de store tallene.
Er overrrasket over om noen tror noe annet.
bj111
26.03.2021 kl 19:55 4780

Samme her.
Slettet bruker
26.03.2021 kl 20:37 4717

100-150 MNOK, vil jeg mene.

Og ja, der findes meget med tilsvarende eller bedre vækstpotentiale, som er billigere. Men det har meget mere risiko end AZT, naturligvis.
Redigert 26.03.2021 kl 21:12 Du må logge inn for å svare
Grunnpilar
26.03.2021 kl 20:48 4690

Jeg blir positivt overrasket om ikke Q1 byr på nok en knekk nedover med kursen.

De må ligge med en Ebitda på ca 14mill pr.kvartal i år,om de skal klare 25% vekst i 2021 med utg.pkt i 2020. Tror Q1 vil kunne skuffe der, Q2 blir nok av det bedre. Men TTT ( ting tar tid ), så dette kan bli forskjøvet over til Q3 også.Skjer det vil nok kursen knekke ned mer enn vi har sett tidligere.
oppturen
26.03.2021 kl 21:41 4611

Så med EBITDA på 8 mill i Q1 tror du det blir vanskelig å klare EBITDA på 56 mill for året.

🙃
Grunnpilar
27.03.2021 kl 00:51 4388

Det kan se mørkt ut akkurat nå, men ikke umulig,selv om Q1 skulle komme med Ebitda på rundt 8mill. Kommer helt an på Q2. Ved Q2 kan jeg si med mer sikkerhet hvordan 2021 blir, såfremt ikke det kommer noe positivt uventet og stort. men hvis Q1 kommer på 8mill,så må Q2 minst komme på 16mill.Da er vi tilbake på rett spor.
JosefK
27.03.2021 kl 01:11 4369


Pussig hvordan en milepæl mot vekst i tresifret prosent klassen skal kuliminere i terping på P/E.

For å dra en sammenligning, var kursen på Apple nede i 5 dollar i 1996. Jeg hadde akkurat byttet jobb og tatt mine første oppdrag med en powermac som redskap. Det var uvant, men jeg oppdaget fort at jeg fikk mye mer gjort og mye mer effektivt enn på PC. Tanken på å kjøpe Apple aksjer meldte seg. Dessverre var inngangsterskelen den gang så høy at det ble med tanken. Apple unngikk konkurs og sluttet fred med Microsoft, Steve Jobs kom tilbake og resten av historien kjenner dere vel.

Jeg kunne ikke en dritt om hverken p/e eller aksjer på den tiden. Men jeg kjente daglig på kreftene i maskinene mine som fikk gjennomgå med alle mulige og umulige oppgaver. Og jeg angrer som faen på at jeg ikke forsøkte å bryte gjennom barrieren det var å skaffe seg en bit av Apple.

Det skulle gå nesten 25 år til jeg så en lignende case som Apple i 1996. Det var i fjor, omstillingsprosessen var vedtatt, jethro utnevnt til interim CEO og jeg var hell bent på å kjøpe mer BIOTEC. Så kom coronaen. Og jeg måtte dobbeltsjekke om PCR var i bruk til covid testene. Valget var da enkelt, kjøp så mye man klarer. For jeg visste dette ville gi overskudd. Hvor mye, hadde jeg kun vage anelser om. Det jeg ikke visste var at SAN kunne brukes i vaksiner. Jeg visste heller ikke at det er en komplett offering av ensymer til virus diagnostikk på trappene. Og sist, men ikke minst hvem som kjøper. I dag vet jeg mye bedre. Og det er ikke aktuelt å selge en eneste aksje før jeg ser hele tegningen av hvordan dette utvikler seg.

Man kan innvende at det er søkt å sammenligne med Apple. Til det vil jeg bare si at ensymer er operativsystemet i disse biologiske prosessene, enten det er sekvensiering, pcr, CRISPR, biologiske legemidler, you name it. Thermo Fisher som er størst på Life Science og kjent for maskinene de lager har faktisk rundt 50% av inntektene fra kjemien som hører med.

Videre har enkelte tjent grovt på pandemien. Og man vet alt for godt hva som skjer når balansene renner over av cash. Det er helt usannsynlig at det ikke blir oppkjøp og konsolidering. Ikke usannsynlig at dette også vil komme i den nisjen AZT tilhører.

Jeg river meg derfor i håret når jeg ser p/e blir dratt frem nok en gang. Det er uinteressant! Hva er p/e i Nel, Kahoot! Og pexip? Photocure? Det er uendelig!

Hold fokuset på heksegryten biologiske legemidler! Det koker! Det er Y2K, dotcom og Internett all over again! Hvis dere ikke skjønner det så hold dere til Orkla! P/e aksje nummer 1!

Hipp hurra for at produksjons flaskehalsen er overvunnet og vi går fra liter til hundrevis av liter! Liter ga 40 millioner i fjor, hva gir hundrevis av liter i år? Om ett år? Fem? Når runder AZT milliarden i omsetning med en EBTDA margin på 75% er spørsmålet som melder seg i min pannebrask.

«Vi har satt en benchmark på omsetning» sa Børge sørvold siste Q. Og jeg tror han. Risikoen er på oppsiden og jeg er 95% sikker. Like sikker som da jeg kjøpte Nel siste gang på 2,50. At det går litt opp og ned bryr meg ikke så lenge noen av de rikeste selskapene i verden gjør seg avhengig av Salt Active Nuclease til sin neste kreft medisin eller neste corona vaksine.

Maken til gjøker som kaster bort unødvendig båndbredde på p/e...





Slettet bruker
27.03.2021 kl 02:08 4328

Greit å ha i bakhodet at større batcher som følge av oppskaleringen mest sannsynligvis medfører til mindre arbeid For de ansatte (oppskalering).. Likevel skal de ansette en haug med nye folk???

Økt salg, flere nye kunder? Hvem vet..
Redigert 27.03.2021 kl 02:10 Du må logge inn for å svare
JosefK
27.03.2021 kl 02:15 4328


Mer tid til annen utvikling, nye produkter, etc.
oppturen
27.03.2021 kl 09:19 4171

« As a consequence, there was a need to transition from small-scale fermentation production into significantly larger-scale fermenters so that customers can receive large quantities of enzyme from a single production batch»

Det står vel i klartekst at kundene vil kjøpe større kvanta.

Fra før minnes jeg frasen at «kundene våre skalerer produksjonen til 1 batch» og at flere og flere kjøper for rundt 1 mill.
Jeg føler meg sikker på at 1 produksjonssyklus tar ca en uke inklusive klargjøring og vask/desinfisering.
Tidligere gav dette produkt med en verdi på ca 1 mill ( 1x4x3 = 12 mill pr Q)
Nå er en på over 100x i volum, blir kroneverdien rundt 100 mill pr batch ? Og tiden fortsatt ca 1 uke :-)

Om ReiThera har omtrent samme utgangspunkt så har deres oppskalering blitt 10x(ny linje klar ved årsskifte 20/21)og for å produsere 100 mill doser i året vil nok produksjonen gå slag i slag.
Kjøpte de da tidligere for 1 mill til største batch vil de nå måtte kjøpe for 10 mill. Med 12 batcher pr Q blir det 120mill til AZT pr Q når produksjonen er igang.
Gi dem 15% rabatt og butikken går fortsatt godt.

Blir happy days i H2 😀😀
Redigert 27.03.2021 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Elverhøi16
27.03.2021 kl 11:31 4049

Jeg tror ikke vi skal forvente at ReiTheravaksinen fører til voldsom oppgang. Den er så sent ute at jeg er redd for at når den kommer flyter markedet over av vaksiner. SAN salget vil nok øke hele tiden. Det nye utstyret har vært i bruk, antakelig ,hele mars. Jeg regner med at produksjonen nok har økt med 10-15 % i forhold til Q4. Uansett reultat for Q1 vil nok guidingen framover med stor kapasitetsøkning føre til at kursen øker.
oppturen
27.03.2021 kl 12:24 3973

Når det gjelder covid 19 er vi tydelig på ulike planeter, håper inderlig du får rett, men jeg er langt ifra overbevist.
Slettet bruker
27.03.2021 kl 12:28 3962

Covid har haft en netto-negativ effekt indtil videre - så meget ved vi med sikkerhed, for det har selskabet selv meldt ud. Jeg har svært ved at forestille mig, at den dynamik har ændret sig til Q1/Q2 2021, desværre.
bj111
27.03.2021 kl 13:42 3866

Samtidig har de og uttalt at mye av det de får med seg som er covid-19 relatert vil vedvare. Derfor sluttet de å rapportere med covid-19 som en egen post. Så en kan forvente en boost når covid-19 en gang kommer under kontroll og de andre prosjektene kunder har igjen får en større plass.
Slettet bruker
27.03.2021 kl 16:21 3721

Sandt det.
oppturen
27.03.2021 kl 17:38 3628

Kan det være bruken av Benzonanse som er problemet ??

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kRje1v/fhi-reagerer-paa-hemmelighold-rundt-tysk-vaksinefunn-uetisk

Hadde vært en booster for AZT om så skulle være tilfelle SAN - HQ er jo mye bedre 😀
Redigert 27.03.2021 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
rufus01
27.03.2021 kl 18:09 3571

Ja det vil vel vise seg naar Reithera kommer med sin vaksine som slik jeg forstaar det er basert paa samme teknologi. Rent bortsett fra at de bruker SAN-HL eller tar jeg feil her?. Dersom det ikke kommer tilfeller det stilles spoersmaal med rundt den vaksinen, saa ligger vel verden aapen for SAN-HL i mange fremtidige vaksiner maa det vaere lov og haape paa :)
oppturen
27.03.2021 kl 18:21 3545

Dette er nok langt ned i fagmaterien, men rensingen med SAN-HQ (eller Benzonanse) er jo for å fjerne forurensing som kan gi kraftig(dødelig) imunrespons.
Redigert 27.03.2021 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
JosefK
27.03.2021 kl 21:52 3376


Ehem.. SAN HQ

SAN HL brukes i litt andre applikasjoner.