HAV Fearnley tar opp dekning, Analyse Target 25 (Bull 50), KJØP!

Slettet bruker
HAV 27.03.2021 kl 19:48 54500

Da kom Fearnleys analyse og de spår nesten dobling av HAV innen kort tid. HAV i dag koster 14.1 kroner pr aksje, men vil nok innen relativt kort tid nå Target 25. Så snakkes det i tillegg om Bull target på 50. Lager derfor denne tråden så vi kan samle alle diskusjonene i en tråd etter denne viktige analysen kom.

Her er hvordan analysen starter. Tenk et grønt selskap som vokser mens det tjener penger ;)

"HAV Group – The Maritime Cleantech Play You Must Own
What’s new: Initiation of coverage with a NOK 25/sh TP. Buy
Our take: Through the pure-play Maritime Cleantech setup, we see HAV positioned for
positive FCF generation, margin expansion and market recognition of its positive ESG impact
We initiate Equity Coverage of HAV Group (ticker: HAV) with a Buy recommendation
and NOPK 25/sh Target Price. On the back of spinning off the HAV Group companies
into a pure-play Maritime Cleantech machine, we see the stage set for positive FCF
generation right off the bat (FSest FCF yield 2021/’22/’23 3/7/10%) on conservative
estimates, higher margins (FSest EBIT margins 2.5-12.5%), all supported by a maritime
industry that is screaming out for a greener future. Combine this with favorable
trading vs. peers (EV/EBITDA’22 of 6x vs. 19x) and a healthy backlog of c. NOK 850m
(FSest 70% execution in 2021), we see HAV bound to attract investor interest. Buy
This is HAV Group – the Cleantech machine...
HAV Group comprises of four companies - Norwegian Electric Systems (NES), HAV
Design, Norwegian Greentech (77.3% ownership) and HAV Hydrogen. HAV’s broad
range of offerings exposes the company to multiple Renewables segments with prompt
growth outlooks, highlighting SOV designs (FSest fleet growth >4x through 2030E),
ballast water treatment systems (potential market of 60k vessels), and emission-free
propulsion technologies.
…focused on a maritime industry that is screaming for a greener future
The maritime industry is likely to see ever-tightening regulations. Shipping already
accounts for 2.5-3.0% of total global emissions, with seaborne trade set to triple from
2015-2050. Organizations have implemented ambitious targets and restrictions. More
are expected to come. One example is the BTWS requirement for sailing vessels by
2024. Another is zero carbon tenders within the Offshore Wind installation space. Both
examples add to demand prospects for HAV.
Valuation – Buy, TP NOK 25/sh
We model HAV on a cash flow basis (10% WACC), with EBIT margins of 10-12.5% for
HAV Design (NOK 18/sh), 2.5-10% for NES (NOK 5/sh) and 5-10% for NGT (NOK 2/sh).
Given we do not assign any value to HAV Hydrogen and our TP still being c. 85% above
previous close, HAV Group should be an attractive proposition for investors. BUY "
Redigert 02.04.2021 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2021 kl 15:18 4556

Skikkelig fart i napatech aksjen din å, hele 300000kr omsetning der idag..
Slettet bruker
09.04.2021 kl 18:29 4522

Godt skuespill!! La meg lage 2 brukere å late som jeg anbefaler en helt annen aksje....
Slettet bruker
10.04.2021 kl 01:04 4410

Folkens.

Høflighet nå. HAV har annual report om 12 dager. Rally starter neste uke. Akutt mangel på aksjer.

Nok penger for alle.
Redigert 10.04.2021 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2021 kl 13:22 4298

Jeg har en relativt stor portefølje i Napatech med over 320k aksjer, og har sittet eksponert i selslapet i12 måneder.
Du kan jo se hvor mye aksjen har gått det siste året, og selv om det er en gammel frase i aksjemarkedet, så er dette bare begynnelsen på den langvarige oppgangen jeg forventer i denne aksjen.
Sett en strek i diagrammet, så vil du se at aksjen er i en langvarig opptrend.
Omsetningen i går var svært lav, og kursen ble sannsynligvis manipulert ned med noen få aksjer den siste halve timen.
Redigert 10.04.2021 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2021 kl 16:45 4263

Det jeg tror prøver bli sagt er at en aksje har ikke en kø på døra alle dager hele året for å være en bra aksje.

HAV starter hardt oppover igjen på mandag.
Redigert 10.04.2021 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2021 kl 19:12 4205

Var det som var poenget ja, sikkert mange som har tenkt og sitte i Hav i mange år fremover og da er dagens kurs meget billig, tross lav omsetning.
Gatekeeper
10.04.2021 kl 22:50 4176

Nå må man ikke se seg blind på dette med Hydrogen i HAV, og iallefall ikke at dette med typegodkjenning er noe spesielt. Må huske på at IPR ligg hos de ulike komponentprodusentene, og systemkravene er nå gitt i regelverk fra DNV. Alle kan sette sammen et system og levere dette om man går gjennom og får godkjent dei hazids som må gjøres - normalen er at en større leverandør får en kontrakt, bygger et system iht myndighet og klassekrav og bygger fartøyet (på lik linje med det HAV har gjort for en mulig fremtidig installasjon på Havila Kystruten sine 2 fartøy, som eies av samme familie som er hovedeier HAV). Dette kan i prinsippet alle som konstruerer og bygger system gjøre på lik linje med HAV. Men få vil nok gå ut i det offentlige rom å snakke om dette, både pga risiko for omdømme - samt for å beskytte sine IPR og forskningsprosjekt. Det var vel i media denne uken at første bulkfartøy med hydogenfremdrift er klar for levering i Nederland - som da åpenbart må ha sine godkjenninger på plass allerede. Man bør ta med i risikobildet at Wartsila, Kongsberg, Vard, Corvus og mange flere store leverandører i norsk maritim bransje har hydrogensystemer med mer i sine utviklingsprogram etter alle de presentasjoner og analyserer man i miljøet har sett fra de bedriftene rundt hydrogen, ammoniakk, biogass og andre grønne energibærere. HAV (les Havyard) har hatt kniven på strupen og har måttet hente penger i markedet ved å på et vis blåse opp deler av selskapet. Er derfor redd at dette med Hydrogen i HAV ikke er så unikt som man kan få inntrykk av. Men det tok også Fearnley med på et vis i sin analyse, så absolutt potensiale uten å hensynta hydrogen - men med betydelig risiko også på nedsiden om man skulle gå på utfordringer (tekniske og eller økonomiske). Hydrogen er som kjent ekstremt eksplosivt, noe som nok har gjort at få bedrifter faktisk ønsker å være først ute med system - eller være frontrunner i media - en eksplosjon på et skip kan ha uante konsekvenser på omdømme til en bedrift.
Redigert 10.04.2021 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2021 kl 23:35 4138

Helt feil. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang.. Hva med at DNV ikke har krav på plass, men at de jobber disse frem sammen med bla. HAV nå. HAVs system blir det første DNV godkjente H2 systemet i verden.

Visste du Tesla kjøper batteriene av Panasonic? KOA lager turboen til Porshe, og HAV kjøper fuelcells av PCELL. Det er ikke noe annerledes for H2 propulsion som for andre system. Man må sette sammen mange deler. Samspillet av propulsion systemet krever så absolutt kunnskap, engineering, programering, elektronikk og erfaring. HAVILA Kystruten er på HAV sitt system.. Første i den størrelsen og disse er i drift fra mai/juli av.
Redigert 11.04.2021 kl 00:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2021 kl 00:35 4099

Og der har han laget seg nok en konto. Maken t 🤡
Gatekeeper
11.04.2021 kl 12:24 3967

Fuelcell og Hydrogen-notasjonene FC(Power) og FC(Safety) man kunne fått hos DNV i mange år.
Denne er fra 2015 (for å gi litt historie) – Hvor både krav til Fuelceller og hydrogeninstallasjon er gitt og egne klassenotasjoner FC(Power) og FC(SAFETY):

https://rules.dnvgl.com/docs/pdf/DNVGL/RU-SHIP/2015-10/DNVGL-RU-SHIP-Pt6Ch2.pdf

Dette styres igjen av IGF-koden og Alternative Design Process.
Klassekrav i slike tilfeller være funksjonsbasert, dvs man må teoretisk og i tester bevise et tilsvarende sikkerhetsnivå som andre installasjoner og være i henhold til kravene i IGF koden – som blant annet HAV trolig har gjort / gjør for Havila Kystruten.

At dette har vært kjent og jobbet med i bransjen generelt i årevis tid kan enkle google-søk vise:

https://static1.squarespace.com/static/5d1c6c223c9d400001e2f407/t/5d9f238194ebda1793bbb962/1570710405331/DNV+GL+Memo+Hydrogen+Regelverk+2019-01.pdf


Klasseregelverk oppdateres 1-2 ganger i året, så endringer skjer – men å si at kravene i DNV ikke eksisterer viser bare at du ikke helt vet hva du snakker om – det er ikke at kravene ikke eksisterer som er problemet.

Utfordringen er å bevise nødvendig sikkerhetsnivå da Hydrogen er som kjent et svært fluktilt og faren for lekkasjer er langt høyere en med noen annen gass, også fordi hydrogen må lagres med langt høyere trykk en andre gasser - og hvor en ørliten lekkasje som kjent kan føre til eksplosjon/brann bare ved litt statisk elektrisistet/gnist. Med det er kontinuerlig ventilasjon ekstremt viktig om høytrykk hydrogen plasseres inne i en boks (som et skip er). Ventilasjon kan kan feile, selv hvor mye redundans man bygger inn, og derfor har DnV til dags dato ikke tillatt hydrogen i høytrykk gassform annet en på åpent dekk – fartøy som har det under dekk er underlagt kun krav fra flaggstat.

En hendelse med brann ombord i et skip med hydrogen i komprimert form sier seg selv innehar større risiko en eksempelvis diesel, men også langt større risiko en med LNG.
Derfor må det bygges svært sikre rør og ventilsystem kjent fra LNG, men hvor tetninger, materialbruk og eliminering av fare for statisk elektrisitet vil være enda strengere en i LNG-systemer da hydrogenmolekylet klarer å presse seg gjennom det meste av materialer.

Du kan se på landanlegg hvor hydrogentankene står beskyttet bak vegger men uten tak. Når man plasserer en hydrogentank inne i en lukket boks så innehar det risiko når slike hendelser oppstår. Hvor stort anlegget er har bare noe å si på konsekvens ved feil, alt annet er skalerbart og man skal til slutt bare ha strøm ut fra en brenselcelle som benyttes.

Det er denne risikoen som gjør at både klasse selskaper og rederier er relativt lite villige å være først ute – man får godkjent systemene, men man forbereder bare – ikke installerer før andre gjør det og man ser det fungerer.

Når man ser på store installasjoner er det ikke systemet i seg selv som vil være begrensende, men plassforhold om bord i fartøyet.
Hydrogen i komprimert (høytrykk) tar enormt med plass, og en så lenge krever som sagt DNV dette installert på åpent dekk – med de utfordringer det medfører mht nyttelast, stabilitet, og for så vidt skipet sitt utseender. Så om ikke i flytende eller bundet form så er det nesten utenkelig at større fartøy vil benytte ren hydrogen før teknologi som tillater flytende hydrogen, eller hydrogen i bundet form til andre vesker. Dette da noe tilsvarende ammoniakk hvor hydrogenet er bundet og ikke medfører eksplosjonsfare (men med andre utfordringer mht giftighet)

Det betyr ikke at Hydrogen ikke vil bli en suksess, det vil det bli også i skipsfarten hvor seilings distanser kan bli langt lenger en det batteri kan tillate og hvor statstøtte er involvert – som i Norge – , samt at Hydrogenet blir utelukkende laget av fornybar energi (som vind/vannkraft)

Samtidig innen få år vil ny teknologi / E-fuels som bundet hydrogen (LOHC) trolig ta mye av markedet for mellomstore fartøy da sikkerhetsnivået øker dramatisk da det ikke er brennbart eller giftig, og kan lagres i vanlige/tradisjonelle skrogtanker, og med det kan bli brukt på eksisterende fartøy. (men med høy kost)

For store fartøy er det bortimot stor sannsynlighet for at grønn ammoniakk, vil ta største delen av markedet i det neste tiåret innen cargo, det både tar både mindre plass, er lettere og er allerede tilgjengelig i hele verden – Men det vil krever nye fartøy for å tilfredsstille krav til transport da ammoniakk er svært giftig.

Men uansett, det som jeg ville få frem er at det i markedet jo skrives mye mellom linjene, hvor et stort antall kontraherte fartøy i det siste jo er forberedt for Hydrogen, på samme måte som Kystruten sine fartøy (som jo bare er forberedt for). Å tro at det ikke er laget systemer og gjort tilsvarende studier i et stor antall nasjonale og utenlandske selskap tilknyttet de kontraktene blir noe naivt å tro. Samme gjelder for de store leverandører av tanksystemer til gassfrakt / LNG-fremdrift.
Usikker på hva tanksytem HAV har i sitt opplegg, om det er en ekstern leverandør involvert – men her også er det mange leverandører i verden som jo vil selge sine tanker.

Det finnes utallige leverandører av fuelceller som hvem som helst kan koble i enden på sine rør/tanksystem. Vi har jo også TECO2030 i Norge som skal produsere celler her i landet, samme med CORVUS – som begge antas tenkt levert til maritim industri – som i seg selv jo krever andre systemeverandører en HAV som er knyttet (låst?) til en spesifikk leverandør på fuelcelle.

I tillegg kommer jo hydrogenmotorer som er i direkte konkurranse med fuelceller.

Det som skjer etter fuelcellen er ikke noe annerledes en andre fartøy, det er elektrisitet som i ethvert annet system. Om det er diesel elektrisk, LNG elektrisk , Hydrogen elektrisk, Ammoniakk elektrisk har ikke noe å si.

Misforstå meg ikke – Jeg har tro på HAV – på kort sikt, men man må ikke se seg blind – Her er så mange usikre faktorer man må hensynta hvis man ønsker å gå long i dette markedet.




Redigert 11.04.2021 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
Mariobros
11.04.2021 kl 15:34 3884

Jeg skjønner ikke hvorfor dere er så utrolig opphengt i hydrogendelen, den er jo bare en potensiell mulig bonus i fremtiden (en stor en sådan).
HAV tjener penger i dag, mye penger. Dette er ikke på langt nær priset inn nå. Potensialet for utviklingen i de 3 andre underselskapene som ikke omhandler hydrogen er kjempestort, det er heller ikke priset inn. Siste kontrakter er heller ikke priset inn... See where im going..? Der er en stor oppside, trygt selskap, lite aksjer på markedet og med alle klimarapporter, politisk vilje og fokus på miljø som er i dag så hadde en økning fra dagens kurs kunne vært forsvart bare med salg av ballastrensesystemene. Når ceo sier at de også vil rette seg inn mot rensing i oppdrettsnæringen er potensialet veldig stort. Og så kommer designselskapet som er godt plassert i markedet nå, og ikke minst nes som får kontrakter jevnlig og nylig har fått Raven godkjent av us coastguard slik at det amerikanske markedet nå er tilgjengelig
Redigert 11.04.2021 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
Patron72
11.04.2021 kl 16:15 3852

Veldig enig Mariobros

Noen tanker på hvordan årsrapporten blir fremlagt?
Blir det å ta ut 2020 tall på det som har med Hav group å gjøre eller kjører de en samlet for Havyard
Mariobros
11.04.2021 kl 16:21 3841

De skiller nok ut tall så godt som det lar seg gjøre, men tror de neste kvartalsrapportene er det som gir den beste pekepinn på hvordan ståa egentlig er. Jeg tror de 3 underselskapene (holder hydrogen utenom) får en veldig stor oppsving når coronaen roer seg, så hvis de drifter så bra som ting tyder på selv nå i et marked påvirket av covid kommer det nok nye kursmål i løpet av noen mnd. Bull kursmål er jo 50 nå basert kun på de 3, enda en grunn til at jeg ikke ofrer hydrogendelen så veldig mange tanker enda 😊
Redigert 11.04.2021 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
Patron72
11.04.2021 kl 16:27 3832

Ja det er bare å glede seg til fremtiden.
Klimaplanen til norge og store deler av resten av verden gir stor optimisme for min del.
I helga har det vært mye fokus på havet.
Det kommer til å dryppe mye på Hav group 👍
Mariobros
11.04.2021 kl 18:10 3755

Det som er betryggende er at HAV ikke er helgrønn. Skipsdesign og NES dekker også helt andre markedssegmenter, så her er det mange ben å stå på 👌
Slettet bruker
11.04.2021 kl 21:46 3647

TECO 2030 er komikveld. At du orker nevne et utsalgssted for AVL som om det skulle være av betydning. HAV Hydrogen har allerede designet og satt ut i liv det største hydrogen systemet ved Havila Kystrutens hydrogenklare skip.

At du snakker om ammoniakk til innenriks fart eller i inter europa Cargo transport viser at du skjønner ingenting. Å produsere ammoniakk grønt er ikke lett. Det koster 4 ganger mer enn Hydrogen og vil også gi større carbon footprint. Ammoniakk er noe du kunn bruker i inter continental skipsfart.

HAV Hydrogen er ikke priset inn i Fearnleys analyse av HAV og target på 25 (bulltarget 50), men denne nedsnakkingen av HAV hydrogen vitner om desperasjon og FOMO. I morgen starter vi over 17 og markedet fester nok øynene på den 22 April allerede. Annual report for HAV. Alle rapporter med tall i er veldig kursdrivende for HAV da de drifter svært positivt og de signerer kontrakt etter kontrakt.
Redigert 11.04.2021 kl 21:52 Du må logge inn for å svare
Gatekeeper
12.04.2021 kl 09:20 3485

1) Din mening om TECO 2030 vet jeg ikke hvor kommer fra. De har jo blant annet ansatt en fra HYON som fekk første prinsippgodkjennelse hos DNV for bruk av brenselcellen som HAV nå benytter - de har vel allerede inngått avtale for å ta over et bygg i Narvik for å starte produksjon av brenselceller - av det poenget at noen vel er påtenkt som kunder. Jeg kjenner ikke noe til TECO annet en det jeg har lest i media - så var kun tatt med som et eksempel.
2) HAV har satt sammen et system for Havila Kystruten ja, men det er ikke bygget - og skal meg bekjent ikke bestemt at dette skal etterinstalleres (?)
3) Ammoniakk har langt høyere energitetthet en hydrogen - skal man transportere gods vil man helst slippe å bruke hele volumet til trykktanker. Nå nevnte jeg ikke noe om innenriks eller inter europa, men las jo senest i forige uke om rederier som tenker akkurat dette - samt at flere fartøy nå bygges med ammoniakk som fuel i asia:
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/29/7649425/nytt-torrlastrederi-velger-ammoniakk-som-drivstoff

Andre kilder:
https://klimastiftelsen.no/publikasjoner/ammoniakk-kan-kutte-store-utslipp-i-skipsfart/#skipsfartens-klimaproblem-b89d2135-a342-4fe0-aaa8-8998adf9cf5a

https://klimastiftelsen.no/publikasjoner/ammoniakk-kan-kutte-store-utslipp-i-skipsfart/

Kan med det virke som det er mange ulike retninger markedet ser på, og føler ikke det er helt klart hvor retningen i verden vil gå..

Som sagt er jeg positiv til resterende i HAV (bare litt usikker mht Hydrogensatsingen og kostnadsdekning, om det ikke skulle føre til store kontrakter) - og Fearnley analysen er sånn sett korrekt.
Slettet bruker
12.04.2021 kl 10:03 3428

Feil feil og feil.

HAV bruker PCELL eller Ballard. Å ansette noen fra HYON er ikke noe som bør prise TECO 2030 til millirader. Jeg har hørt at TECO drømmer om at de kan selge AVL sitt utstyr til HAV men jeg tror det må bli svært usannsynlig da AVL henger langt etter PCELL. Fakta er at TECO har ingen fueld cell patenter og heller ingen Hydrogen system satt ut i produskjon eller på vei til godkjenning med DNV som HAV har. Havila Kystruten er eneste seriøse skip satt ut i produksjon som er hydrogenklart. Disse kommer fra HAV og det er et fakta som er relativt interessant at du synes å se vekk fra.

Ammoniakk med høyere energi tetthet er hyggelig det, likevel er det et fundamentalt problem at der man kan bruke elektrolyse for å produsere grønt hydrogen så må man videre også produsere grønn Nitrogen og videre kombinere dette grønt til NH3 med Ammoniakk. den prosessen synes det som du har ingen kunnskap om da dette krever mye mer energi enn å lage H2. Ammoniakk kommer derfor aldri til å erstatte Hydrogen der Hydrogen kan brukes. Det hat større Co2 avtrykk og videre kommer alltid til å koste minst 3 ganger mer enn Hydrogen. Sikkerhets aspektet med Ammoniakk er også der da gassen ikke er ufarlig. Hydrogen har og sine problem men den ene er ikke å foretrekke fremfor den andre.

Gatekeeper, Jeg mener at enkelte av de tingene du sier her blir litt sånn tabloide-aktig. Om du skal diskutere teknologien så bør du sette deg inn i dette. Foreslåtr at det første du sjekker er hvordan du lager Ammoniakk. Les Haber Bosch process. Grønn Ammonia.

Redigert 12.04.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2021 kl 12:13 3360

4. mars begynner å bli en stund siden nå, og kursen har enda ikke greid å klatre opp på den lave (etter manges mening) emi-kursen.

Hvor havner kontraktene ?
Har det kommet flere verdier i form av kontrakter hittil i år enn til samme tid i 2020?
Redigert 12.04.2021 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2021 kl 12:40 3373

Generelt en rød dag i dag. Stresser ikke med det
Slettet bruker
12.04.2021 kl 13:14 3338

Siste kontrakt til NES og HDS i HAV kom sist uke. verdi på den var 90 mill. Ordreboken var 850 mill før denne. Ja det kommer nye kontrakter inn hver uke. Og marginene er også høye om man ser på regnskapet. Satser på at HAV klarer opp mot 90 mill NOK i bunnlinje i år.

Forward PE er under 10 for HAV nå. Men annual report er på vei inn den 22 April, tenker at PE øker og blir lignende som for selskap ellers i verden ;)

Grønn tech selskap ligger med en PE i range 25 to 75, så dette blir gøy ;).
Redigert 12.04.2021 kl 13:21 Du må logge inn for å svare
Gatekeeper
12.04.2021 kl 13:56 3320

Dette er trolling av deg 100bagger - Ja jeg er fullt klar over at det brukes mer energi å lage ammoniakk - og hvor skrev jeg noe om hvordan ammoniakk blir laget? Du kunne jo vært forsvarer for batteri og lynsjet hydrogen i så fall . Hydrogen er jo også ekstrem lite energieffektiv sammenlignet med med batteri. Hydrogen tar allikevel mindre plass og er lettere en batteri, og med det kan man øke seilingsdistanse og øke fraktvolum og liggetid for lading - men kostnad er større. Videre det samme med Methanol, ammoniakk, det er p.d. enda noe dyrere , men man tjener det inn på økt fraktvolum og teknoligien er utprøvd og infrastrukturen eksisterer. Hva du tror om min kompetanse får være opp til deg - men du ville nok blitt overrasket om du viste hva kompetanse jeg faktisk besitter. Jeg har vel vært klar på at det trolig er plass for både hydrogen, ammoniakk og andre e-fuels , men at jeg er noe skeptisk til komprimert hydrogen når man kommer til store installasjoner.. Siste innlegg i HAV-posten for min del.. Lykke til med investeringen! ;)
Slettet bruker
12.04.2021 kl 15:13 3105

Slå opp meningen av trolling. Å peke på at poster som er rik på tabloid kunnskap men lite av faktisk teknisk innhold er ikke trolling.Du bør jo ikke opptre krenket av den grunn at jeg ber deg forklare hva mener med at ammoniakk fuelcells skulle på noen måte være negativ for HAV? Du kan simpelthen svare meg ordentlig vedr. Haber Bosch process. Ammoniakk er for en god grunn ikke en foretrukket løsning i inter-europa cargo handling verken nå eller fremtiden. Grunnen til jeg sier dette er at EU funder H2 ikke NH3. Du tenke kanskje at det er fordi NH3 og Haber Bosch er nytt. Men det er det jo ikke, dette er gammel fysikk/kjemi patentert i 1910... EU foreslår ikke NH3 bare rett og slett fordi det er ikke den beste og mest bærekraftige løsningen. Det er en meget god grunn til at ingen foreslår NH3 som drivsstoff til fuelcell innen inter Europa cargo transport. Det er rett og slett fordi Ammoniakk koster 3 ganger så mye, fordi man bruker minst tre ganger så mye energi for å lage NH3. NH3 har videre har langt høyere CO2 avtrykk.

Om du vil danse videre med meg her så får du svare ordentlig.

Når gjelder energitetthet så er H2 litt lavere enn NH3, men når du sier dette så tar du ikke poenget mitt. Jeg har ikke nektet for at NH3 har litt høyere energitetthet (nesten 50%). Å lage NH3 krever imidlertid at du tar H2 som vi kunne brukt rett inn i en H2 PEM Fuelcell for så å lage NH3. Hadde du orket kikket over Haber Bosch så hadde du visst at også å hente nitrogen krever energi og også kombinere Nitrogen med H2 videre trenger enda mer energi. Javel du får litt høyere energitetthet i NH3.. Men er det verdt det? For shorthaul, definitivt ikke. For lang haul kan det bli en nødvendighet med mindre støre skip kan produsere H2 selv på havet. Men dette drivstoffet vil for alltid være mye mye mye dyrere enn Hydrogen og også ha større CO2 avtrykk. For selv den reneste energi kommer fra en eller annen maskin med stål og aluminium i.. Og det koster CO2 å lage disse.

EDIT: Jeg er på ingen måte imot Ammoniakk. HAV jobber også med ammoniakk om du leser Fearnley sin rapport. Men det er viktig å skille på bensin og diesel. På samme måte må du klare skille H2 og NH3. NH3 blir for Atlanterhavskrysning eller lignende.. Med mindre HAV klarer å lage en H2 generator ombord. Skipene seiler jo på vann som er eneste bestandelen man trenger utover kraft.. Så er jo mulig at vi får se H2 produksjon ombord. Personlig tror jeg NH3 har en plass for langtransport og det dukker også opp muligheter for det. Men i den grad man må gi et mye større CO2 avrykk og også betale 3 ganger så mye så velger ikke folk det drivstoffet med mindre de absolutt må. Videre så forskes det mye på Fuelcells for Ammoniakk. Det er lengre fremme og man er ukjent med effektiviteten. Ved forbrenning vet man hvertfall at NOx utslipp er et stor stor problem.. Ikke mye vanndamp som eneste avgass her.
Redigert 12.04.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
Mariobros
12.04.2021 kl 18:16 3005

Gull å se at på en ellers rød børsdag holdt HAV seg til et ørlite 0,3% i minus. Tyder vel på at de fleste selgerne er ferdig og oppgangen etter nedsalget kan fortsette
Gatekeeper
12.04.2021 kl 23:26 2865

Nå skulle jeg ikke skrive flere innlegg - men jeg er ikke krenket, og intensjonen min var ikke å stare en diskusjon :) Det var ikke ment å prioritere den ene energikilden foran den andre. Jeg delte noen lenker som bevis for at mye av det du skriv ikke helt stemmer. F.eks at DnV regelverk ikke eksisterer o.l. - men du lot være å svare på dette..
Litt usikker på hva du mener med Inter Europa og ammoniakk (om det er landtransport så er det jo ikke veldig populært å kjøre rundt med ammoniakk i tilfelle kollisjoner o.l. - så det er vel ganske lite trolig blir noe stort marked), men på sjø er det jo flere selv i Norge som jo helt åpenbart går i den retning og argumenterer for det - Antar dette ikke er båter for atlanterhavskryssing som du beskriver:

https://maritime-executive.com/corporate/viridis-bulk-carriers-aims-to-lead-green-shift-in-shipping

Og som du skriv i din edit - HAV har i det siste også begynt å snakke om NH3 - trolig fordi de har snakket med rederier og forskningsmiljøer og ser at solid oxide fuelceller trolig også blir et betydelig marked.
Så dette ser jo jeg positivt på mht nedside risiko.

Gjerne del lenke til et sted hvor det står at (påstander i forumet) :

DNV kun jobber med HAV for typegodkjenning av hydrogensystem, eller at HAV vil bli først ute med godkjenning.
At det skal installeres hydogensystem på Kystruten (ikke bare forberedt for)
At det er bestemt at det skal intalleres og testes et fullskala hydrogensystem på noe skip fra HAV?

Dette kan godt være stemmer, men jeg har bare lest om det her i forumet
Redigert 12.04.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2021 kl 06:57 2780

Du kan lese regjeringens plan for hydrogen. Du finner mange HAV referanser der. HAV har ikke nettopp startet Hydrogen utviklingen. Prototype E utvikling startet med 130 mill kapital i 2018. Videre har HAV i dag 85 mill av denne teknologien i balansen. DNV har selv presentert HAV sin hydrogen teknologi nå senest i April.

Ammoniakk for Cargo transport på vann. Tullete å snakke om bruk av denne på transport fra Havner i europa til havner i Norge. NOx utslipp ved forbrenning, men mulig å bruke på fuelcell som Hydrogen lager... men dyrt og plaget av det jeg nevner over. Det er grenser for hvor langt man kan gå for 50% høyere energitetthet. Den viktigste egenskapen til NH3 er at den er lettere å lagre. Det er noe som kan gjøre det billigere igjen men når du ser over alle pros and cons er det en grunn for at Europa går for Hydrogen og holdningen NH3 bare om du virkelig trenger det.

Men uansett så jobber HAV også med NH3 så jeg ser ikke at dette skal være negativt av noe slag. Jeg bare liker ikke at du nevner NH3 i en bisetning og fremstiller det som noe som kommer til å ta over for Hydrogen. Det er svært usannsynlig. Like usannsynlig som diesel kommer til å ta over for bensin :). Og det at man kanskje må bruke ammoniakk i krysning over atlanterhavet og lignende er ikke noe negativt for HAV.. Det er bare noe alle må forholde seg til.
Redigert 13.04.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2021 kl 07:48 2746

Annual report neste uke. Guiding og mer teknologi skal presenteres.
Gatekeeper
13.04.2021 kl 09:32 2656

Du svarer fortsatt ikke konkret på noen av spørsmålene, men snakker deg bort fra alle spørsmål og påstander du ikke kan svare på ;)
Hva med Vard? Fiskerstrand Verft (Hydrogenferge), Ulstein (Hydrogen offshore fartøy), Kongsberg (Ammoniakk og Hydrogenfartøy), LMG (Hydrogenfartøy) - Hav er ikke nevnt der..
Fant denne presentasjonen fra Kongsberg når jeg søkte etter alternaive fuels, som faktisk svarer på alt dette.., og de prosjektene som også presenteres her med Hydrogen bør man merke seg - da flere andre firma også har slike prosjekter. Jeg tror de aller fleste vil ha hydrogenløsninger innen kort tid, og da er spørsmålet hvor stort markedet blir når det skal fordeles på mange aktører(?)

https://www.electrichybridmarinetechnology.com/features/pulling-the-trigger-on-alternative-fuels-oskar-levander-svp-concepts-and-innovation-kongsberg-maritime.html
Slettet bruker
13.04.2021 kl 09:41 2644

Du er vel den som ikke har svart på noe? Regjeringens Hydrogenplan er svaret. Du finner den full av HAV bilder og teknologi. HAV har vært i samarbeid med myndighetene over mange år. Det er lett å finne sitat av samferdelsesminister online relatert til HAV Group sine design av Havila Kystruten.

Du kommer med en historie om ammoniakk som om det er negativt for HAV. Har man ikke forstått at det er ikke enten NH3 eller H2 så er man på tabloid kunnskaps nivå. Også HAV holder på med NH3. Dette fordi det kan komme til å bli nødvendig for å krysse verdenshav. Men det er jo helt åpenbart hvorfor H2 er foretrukne løsning og også nå forsåvidt massivt subsidiert og satset på av EU her i europeisk skipsfart.

Når det gjelder andre verft så holder dem på med catch up og det er jo bra. De startet ikke med denne forskningen i 2018 og satte heller ikke til sides så stort budsjett til det som HAV. De kommer til å bli arbeidsledige i fremtiden om de ikke setter seg inn i dette. man ser ymse iniativ her og der. At du sammenligner en prototyp ferge til 2 biler med Havila Kystruten som tar 500 mennesker og skal erstatte Hurtigruten Bergen-Kirkenes får bli på din regning. Har du glemt at HAV Groups design til Havila kystruten er sjøsatt i mai/juni? HAV er ubestridt leder på zero emission på vann i norge. Ingen andre har designet og faktisk fått bygd og godkjent slike skip til offentlig bruk i Norge. Ulstein trenger da ikke bruke HAV for å bygge en prototype.. Ulstein trenger da ikke bruke HAV for å gjøre feasabilitetsstudier på Hydrogen. Dette må de gjøre selv for å lære. men jeg tror at du kan være ganske sikker på at dersom det legges inn anbud på et skip og det skal være zero emission, så vil du fort se at HAV Hydrogen kan bli brukt om det å vinne anbudet avhenger av det.
Redigert 13.04.2021 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
Gatekeeper
13.04.2021 kl 10:42 2584

Første spørsmål - så du presentasjonen før du svarte?

1) Hvis du bare ser det norske markedet, så OK – Norge er spesielt mht spesielt eksisterende vannkraft. Det vil ta lang tid før resten av verden har nok grønn energi til å gjøre det samme som Norge.
2) Jeg har ikke sagt ammoniakk er negativt for HAV, men usikkerheten om andre former for fuel kan ta markedandeler – og om andre leverandører har tilsvarende utviklinger på gang.. Du gjekk i frontalangrep på ammoniakk i et tidligere innlegg, for så å moderere deg med en edit når du tilsynelatende oppdaget at HAV også jobber med ammoniakk. Jeg har vært investor i NEL siden 2018, og er åpenbart ikke negativ til Hydrogen - det er jo derfor jeg også leser denne tråden og har kjøpt aksjer i HAV - men bekymret for om man klarer å lage et system som er konkurransedyktig i den størrelse fartøy de ser for seg.
3) Kongberg har hatt fuelcelle fra Ballard kjørende i årevis, så vil jo tro de har forsket på dette en stund mht system: https://www.hyseas3.eu/news-media/fuel-cell-commissioning/
4) Om du mener Ro-Ro skipet Hyship er et lite fartøy så vet ikke jeg..dette er et faktisk prosjekt (stort fartøy) som faktisk skal bygges som det første store hydrogenfartøy. Igjen så er det ikke noe som tyder på at Havila Kystruten har tenkt å få hydrogensystemet installert - så jeg skulle gjerne sett noe konkret -at det faktisk skal bygges et skip med hydrogensystem fra HAV (tilsvarende Hyship) https://hyship.eu/
Redigert 13.04.2021 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2021 kl 11:14 2549

Man kan snu og vende på dette så mye man vil, men det er markedet som styrer kursen, og med det knøttlille volumet kan man gå ut fra at HAV aksjen bare er for spesielt interesserte så langt.
Aksjen har vært veldig svak siden den kom i ordinær handel den 04.03. 2021.
Her er markedet ikke enig med menigheten, og det er ikle første gangen i aksjemarkedet.
Jeg tror markedet vil se tallene som kommer på bordet med egne øyne, og pantsetting av HAV aksjer virker heller ikke solid.
For min egen del er jeg ikke sikker på hverken godkjenning av H2 fremdrift på 3,2 MW eller at innfrielse av byggelån fra Havyard kommer i Q3.
Slettet bruker
13.04.2021 kl 11:23 2527

Så du? Regjeringens melding er ikke en presentasjon :). Det er et langt dokument.

3) Hvem som helst kan kjøpe fuelcells. det er hyllevare. Jeg kan kjøpe fra Ballard og leke med i garasjen min om jeg vil og kalle det R&D. Det er derfor du ikke kan peke på alle med en fuelcell og si konkuranse eller kompetanse.. Det du roter med her er at Sintef/HAV prosjektet som har nå gått over flere år har både forskerstaben, samarbeidspartnerene og fundingen (130 mill) til å levere noe av substans.
4) Hyship (korrigert til Hydra) er en dverg i forhold til Havila Kystruten. Den designer HAV Hydrogenklar i 2018.
Redigert 13.04.2021 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
Gatekeeper
13.04.2021 kl 11:44 2496

Jeg kjenner Veeeldig godt både regjeringens melding, Sintef og HAV - sier ikke mer en det..
Var denne presentasjonen jeg spurte om du hadde sett før du svarte:

https://www.electrichybridmarinetechnology.com/features/pulling-the-trigger-on-alternative-fuels-oskar-levander-svp-concepts-and-innovation-kongsberg-maritime.html

Havila Kystruten hadde alvorlige designfeil fra HAV design da vekten ble for høy, og måtte tegnes om og bytte verft for det siste farøyet lenge etter kontrakt. Nå skal de fartøyene i operasjon langs kysten uten hydrogen, og da skal det mye til for at rederiet velger å ta farøyene ut av drift for å bygge om.. De eier heller ikke noen erstatningsfartøy.
Er derfor redd hydrogen ikke er aktuelt noen gang på de fartøyene siden fartøyene slet med vekt uten hydrogensystem ombord.
Så Havila Kystruten er faktisk dvergen, det er heller ikke annet en et hjelpesystem med hydrogen som er tenkt installert der. HYSHIP skal kun driftes med hydrogen og batterier.

Men forstår det ikke er mulig å diskutere fakta med deg, du er bare opptatt av å snakke opp kursen på kort sikt - mens jeg ønsker å være langsiktig med mine investeringer.

Det mest positive i HAV er de andre 3 divisjonene - heldigvis forsvarer de en kurs på 25 kroner. Men usikker deretter..
Slettet bruker
13.04.2021 kl 12:31 2442

"Jeg er veeeeeldig smart" sier du :).. man kan jo nesten le av måten du skal diskutere på her. Du har jo ikke lest regjeringens hydrogenplan når du ikke vet at HAVs teknologi er på flere av rapportens sider. Du ser jo og ut til å skulle sette opp ammoniakk opp mot Hydrgen, som i beste fall er dumt. Tror du må klare å tenke på begge samtidig og om du leser Fearnley sin analyse så ser du at HAV også er med i utvikling av mulige Ammoniakk løsninger. Men du skal ha for at du klarte forvirre meg. Jeg trodde du nevnte Hydra som er den der ferga med plass til 2 biler som kommer i år. Det er ikke annet Hydrogenskip som per nå står på trappene for levering.. Annet enn Havila kystruten. HYship er en ide som forhåpenligvis finner leverandører til å levere i 2024. 2024!!!! Og Havila Kystruten er ute om 2 mnd. HYship skal du ikke sammenligne med teknologi som leveres i dag og som er nært å kunne leveres ut i produksjon. Men HYship var flott tegning.. Men ennå er den dessverre ikke så mye mer. Har de fått simulert på skipet vet du det?

Havila Kystruten var kjempevanskelig ja, men jeg tar ikke ditt ord for at der var designfeil for å si det slik. Der er 2 Havila Kystruter ferdig ut av slip i Tyrkia (disse skal i drift snart) og de to i Spania var samme type skip, så det du sier her er nok fremstilt litt enkelt. Denne saken var kompleks. Men uansett, vanskelig som det har vært, det er denne erfaringen HAV Group sitter med som du nå mener er verdt ingenting. HAV Hydrogen har signert kontrakt for Europeisk Cargo aktør for design av hydrogen skip og simulering av hvordan disse blir liggende i sjøen med forskjellig cargo og propulsion løsninger og lagring. Du tror ikke det har vært litt vanskelig hvis de ikke hadde teknologien? Og som CEO selv sier, ordrene er det mange av, Det gjelder bare å velge de some er strategisk best for HAV.

Mine motiv for HAV tror jeg du kan spare deg å spekulere rundt. Å sitte ett år er kanskje ikke langt perspektiv for deg og andre riddere, men det er definitivt langt perspektiv i andres øyne? HAV kommer til å mangedoble seg i 2021. Det sier seg selv at når du ikke klarer nevne annet enn HYship med leveranse i 2024 som konkurrent , så gir du meg jo rett da. Wilhelmsen og sitt consortium som skal bygge HYship er omtrent der HAV var i 2019. At de tre andre selskapene i HAV er satt til target 25 og bull target 50 er kjent og svært konservativt og lover allerede kjempestor oppside. men det er jent. Grunnen til at vi diskuterer Hydrogen her er at etter nok idiotkommentarer vedr. HAV Hydrogen så blir man nødt til å realitets orientere folk.. Også deg selv. Altså Havila Kystruten leveres i om 2 mnd.. Du holder frem en leveranse til kanskje 2024 som noe slags sammenligning. Det er forøvrig mange som starter R&D på Hydrogen nå. Det er kjempeflott fordi det er en lovende energibærer. Poenget er at HAV startet med dette i 2018. For alt du vet kan det være HAV leverer Hydrogen simuleringene til HYship.
Redigert 13.04.2021 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Gatekeeper
13.04.2021 kl 13:37 2366

Je jeg er veldig smart! :D Tror du må lese dine egne innlegg her sett i andre sine øyne før du kommer med sånne uttalelser.

Forøvrig leveres Havila Kystruten uten noe som heter hydrogen! Skjønner du ikke at dette er LNG fartøy som skal rett inn i kystrutetrafikk?
Jeg håper det engang kanskje kommer hydrogeninsatllasjon ombord, men det vet du også ikke skjer på mange år enda.

Designfeil: https://www.nordlys.no/skipsverft/

Vekt (som ble løst med massiv bruk av aluminium), det var blant grunnene til at man måtte stoppe arbeidet i Spania - og hvor Norsk Hydro fekk kontrakt for bare et år siden: https://finansavisen.no/nyheter/industri/2020/02/26/7501287/norsk-hydro-leverer-til-havila-kystruten

Slettet bruker
13.04.2021 kl 13:48 2369

Jeg tenker du kanskje er en god sosialantropolog? men teknologi tror jeg ikke er din sterkeste side. Og det sier jeg ikke for å være slem. Jeg sier det fordi måten du har ført denne samtalen på. Du er ikke klar over historien med HAV og myndighetene og at HAV er tilsted i Norges egen Hydrogen strategi (senest nevnt i DNV sin slide pakke nå i April, men også nevnt av statsministeren i klimamelding og taler 2020). Likevel så har du mange meninger om både HAV og DNV. Videre synes det til at der er et bias i R&D du forsøker grave frem om Maritim bruk av Hydrogen (tabloid, tabloid fordi det du legger ved er overskrifter ikke faktisk data og artikkel). Du glemmer fullstendig Pilot E prosjektet til HAV som startet i 2018. det hadde budsjettramme på 130 mill. Altså HAV startet år før noen andre.

Når det gjelder skipene i Spania, så er jeg selvfølgelig klar over at disse trengte modifikasjoner som var store nok til at avtalen kunne brytes og videre utløse en engangskost for HAV. Det kostet HAV og dumt som det er så er det også grunnen til at du kan legge til 2 til 3 titalls millioner til bunnlinjen for 2020 om du vil regne på HAVs normale performance i årene som kommer. Verftet i Tyrkia og HAV løste modifikasjonen helt utmerket. Noen tar pengene og løper, andre kommer i mål og lærer. Derfor bygges også de siste 2 skipene i Tyrkia.

HYship==> 2024. Det er irrelevant det du kommer med her. Gidder ikke snakke om drømmer i 2024.

Havila kystruten er Hydrogen klar. Ja det betyr selvfølgelig at den ikke kommer med compressed Hydrogen tanker ombord. LNG og hybrid. men Hydrogen kommer.
Redigert 13.04.2021 kl 15:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2021 kl 13:49 2377

Siste innlegget sier han og poster 5 innlegg til.
Slettet bruker
13.04.2021 kl 13:56 2378

Oppgang. Jeg tror baisen feiler. jeg tror du har svært kort tid på å komme deg inn i HAV :)
Gatekeeper
13.04.2021 kl 14:53 2354

Haha, her hopper jeg av.. Står for alt jeg har skrevet - så får dere hausse på som dere ønsker.. Jeg blir jo med videre, men anbefaler alle å se litt lenger en egen nesetipp ;)
Amore
13.04.2021 kl 15:05 2342

Er Gatekeeper også oppgang kommer??