HAV Fearnley tar opp dekning, Analyse Target 25 (Bull 50), KJØP!

Slettet bruker
HAV 27.03.2021 kl 19:48 54652

Da kom Fearnleys analyse og de spår nesten dobling av HAV innen kort tid. HAV i dag koster 14.1 kroner pr aksje, men vil nok innen relativt kort tid nå Target 25. Så snakkes det i tillegg om Bull target på 50. Lager derfor denne tråden så vi kan samle alle diskusjonene i en tråd etter denne viktige analysen kom.

Her er hvordan analysen starter. Tenk et grønt selskap som vokser mens det tjener penger ;)

"HAV Group – The Maritime Cleantech Play You Must Own
What’s new: Initiation of coverage with a NOK 25/sh TP. Buy
Our take: Through the pure-play Maritime Cleantech setup, we see HAV positioned for
positive FCF generation, margin expansion and market recognition of its positive ESG impact
We initiate Equity Coverage of HAV Group (ticker: HAV) with a Buy recommendation
and NOPK 25/sh Target Price. On the back of spinning off the HAV Group companies
into a pure-play Maritime Cleantech machine, we see the stage set for positive FCF
generation right off the bat (FSest FCF yield 2021/’22/’23 3/7/10%) on conservative
estimates, higher margins (FSest EBIT margins 2.5-12.5%), all supported by a maritime
industry that is screaming out for a greener future. Combine this with favorable
trading vs. peers (EV/EBITDA’22 of 6x vs. 19x) and a healthy backlog of c. NOK 850m
(FSest 70% execution in 2021), we see HAV bound to attract investor interest. Buy
This is HAV Group – the Cleantech machine...
HAV Group comprises of four companies - Norwegian Electric Systems (NES), HAV
Design, Norwegian Greentech (77.3% ownership) and HAV Hydrogen. HAV’s broad
range of offerings exposes the company to multiple Renewables segments with prompt
growth outlooks, highlighting SOV designs (FSest fleet growth >4x through 2030E),
ballast water treatment systems (potential market of 60k vessels), and emission-free
propulsion technologies.
…focused on a maritime industry that is screaming for a greener future
The maritime industry is likely to see ever-tightening regulations. Shipping already
accounts for 2.5-3.0% of total global emissions, with seaborne trade set to triple from
2015-2050. Organizations have implemented ambitious targets and restrictions. More
are expected to come. One example is the BTWS requirement for sailing vessels by
2024. Another is zero carbon tenders within the Offshore Wind installation space. Both
examples add to demand prospects for HAV.
Valuation – Buy, TP NOK 25/sh
We model HAV on a cash flow basis (10% WACC), with EBIT margins of 10-12.5% for
HAV Design (NOK 18/sh), 2.5-10% for NES (NOK 5/sh) and 5-10% for NGT (NOK 2/sh).
Given we do not assign any value to HAV Hydrogen and our TP still being c. 85% above
previous close, HAV Group should be an attractive proposition for investors. BUY "
Redigert 02.04.2021 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
tervi
15.04.2021 kl 05:47 3946

Nå må dere tåle å høre på andre meninger uten å angripe dem. Ellers blir jo denne tråden useriøs.
Oppgang og Amore har jo noen poeng. Hadde hydrogen biten vært krystall klar på alle punkt ville aksjen vært langt over emi pris allerede. Nå går det litt tregere og noen velger kanskje se på andre alternativ. Er veldig liten risiko i HAV nå og blir nok ok resultat. Investorer kan være kravstore når de i tillegg har fått bekreftet hydrogen løsning. Litt informasjon svikt eller manglende detalj får dem til å reagere. Som oppgang og Amore eks.på. trenger ikke hakke ned på dem for det men prøve lære av hverandre.
Slettet bruker
15.04.2021 kl 06:54 3915

Husk at selskapets ordrebok pr. i dag er på 850 millioner kroner, av dette anslås det at om lag 70 prosent ska realiseres i løpet av året :)
Slettet bruker
15.04.2021 kl 07:49 3885

Folk gjennomskuer dette. men når en så verdifull del av selskapet ikke er tatt opp i analysen så skjønner jo at det er videre oppside forbi 25 og. Veldig sannsynlig oppside. HAV Hydrogen har nå balnseført hvertfall 85 mill i verdier som er teknologi. Deler av det er vel også litt annet, men at HAV også skal opp mange kroner bare på HAV Hydrogen er åpenbart.
Amore
15.04.2021 kl 07:57 3883

Bløffe? Avtalen med Wilson var vel kun en såkalt muntlig intensjonsavtale . Historien har mange eksempler på hva disse er verdt. Dessuten ble denne meldingen hausset opp av mange som en bindene avtale verdt astronomiske summer . Vi har jo sett i ettertid hva andre leverer denne tjenesten for. Må ikke tru at ballast rensing vil foregå uten konkuranse fra andre. Mange som leverer dette . Det er også en grunn til at denne ble utelatt i presentasjonen av HAV. Men den er mulig medregnet i i Fearnleys analyse ,sjøl om det ikke er nevnt noen separate summer. At du mener at aksjen gikk 80% på denne avtalen må du bare få lov til å tru. Jeg har ikke noe å komme med der .
Redigert 15.04.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
tervi
15.04.2021 kl 08:32 3850

Intensjonsavtale? Det er krav om rensing og skulle forundre meg om de ikke har dette skriftlig for begge parter.
Amore
15.04.2021 kl 08:39 3850

Det ble sagt på presentasjonen dette at de tar ikke denne med da den ikke er skriftlig-Mulig den er skriftlig nå
Kallanavn
15.04.2021 kl 08:58 3838

Amore, du fortsetter og fortsetter.. Avtalen med Wilson er signert og har aldri vært «kun en muntlig avtale», du kan lese dette både i børsmelding og Q3-rapporten hvis du skulle være i tvil om det, anbefaler deg å lese disse.
Når det gjelder dette med at den ikke var medregnet i hverken Fearnley sin rapport eller HAV sine egne tall(som ordre backlog) er det pga at leveransetidspunktet foreløpig ikke var fastsatt og de kunne da følgelig ikke bokføre det enda hverken som backlog eller omsetning. Den avtalen kommer da på toppen av eksisterende backlog.
Slettet bruker
15.04.2021 kl 09:12 3823

Utrolig så mye svada som kan komme fra det nicket. Hva med Green Reefer avtalen (med andre) som også kom inn nå for et par uker siden?
Slettet bruker
15.04.2021 kl 10:09 3786

Minner om at Greentech har US Coastguard godkjenning for BWMS på vei inn.

(ble det for haussete å minne om det? Beklager, men sånn er det. HAV er på vei til å få utvidet markedet for Greentech betraktelig)
Redigert 15.04.2021 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2021 kl 12:07 3737

Kjør på ! Her blir det vanskelig å få aksjer under 20 kr etterhvert :)
Slettet bruker
15.04.2021 kl 12:09 3729

Det jeg og tenker. Og jeg skal innrømme at det trigger meg nå litt ekstra at Amore og Gamechanger må kjøpe da fremfor å få aksjer på et enda større billigsalg enn nå.
Slettet bruker
15.04.2021 kl 12:36 3689

Kontrakter for rensesystemer for ballastvann kan fort tikke inn . Friskt i minne har vi jo Wilson, vi husker vel hva som skjedde da :) ??!
Amore
15.04.2021 kl 12:52 3691

Det forteller mye om deg Bagger som er en av de største aksjonærene i Hav. Oppfordrer alle på face book til å manipulere opp kursen med noen aksjer hver . Lavmål spør du meg når du ikke kan drøfte et case på skikkelig måte. Du tåler ikke at noen er uenig med deg rett og slett.
Slettet bruker
15.04.2021 kl 13:03 3693

Dakar. Har du noen aksjer å selge sa du? Vel legg det ut for salg, du trenger ikke sitte å gnu med å selge 10 aksjer i slengen på Bid. :)

Å stille spørsmålstegn ved motivet bak å selge 1 aksje i slengen eller 35 aksjer i slengen på Bid tror jeg enhver fornuftig person gjør... I hvertfal om de har litt mer enn 1 mnds erfaring i markedet. Sånt tull bunner ikke i et reelt ønske om salg. Det er tullebukker, som kanskje deg selv, som holder på med sånt i håp om å skulle klare å manipulere ned kursen. HAVs aksjonærer er mange, de er kanskje ikke så garvet som gamle tradere som deg selv med dine syntetiske samtalepartnere, men de har kjøpskraft nok til å ta over aksjer fra folk med overveldende behov for å selge 1 eller 35 aksjer i slengen.

Så du sitter altså å ser på denne aksjen time for time du som synes den er så dårlig?.. Det er jo bare komisk Amore. Alle vet jo at du verker etter å få komme inn i aksjen igjen. Du må forte deg. Om de 3000 aksjene på 15.99 forsvinner så er 16.20 neste. Ikke mange over der heller naturlig nok da HAV ligger flere multipler unna en normal aksjekurs. Rally kommer. Ikke glem Fearnley target på 25 til 50. Selv ultrakonservativ som den er så lover jo den massiv oppgang.
Redigert 15.04.2021 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Amore
15.04.2021 kl 22:53 3515

Stille her nå- Nervøse for videre fall skjønner. Ser ikke bra ut nå
Slettet bruker
15.04.2021 kl 23:01 3522

Klovnefest. :D

Du skjønner ingenting. Vi bare kjøper og kjøper. Vanvottig oppgang er uungåelig. Hele verden trenger det HAV leverer nå umiddelbart.
Redigert 15.04.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Kallanavn
15.04.2021 kl 23:48 3475

Jeg ventet egentlig bare på svar på mine spørsmål til deg, men de kom jo aldri..?
Amore
16.04.2021 kl 00:15 3455

Jeg tok feil der om intensjonsavtalen ,men det er mennesklig å misforstå. Men har tro på at aksjen skal opp på sikt, men først skal den ned litt på grunn av at folk er sinte og føler seg lurt ved emisjonen
Kallanavn
16.04.2021 kl 00:29 3439

Selvsagt ok og ta feil, og honnør til deg for å faktisk innrømme det!:) Ref de øvrige spørsmålene mine angående Hav Hydrogen-diskusjonen så virker det som om du/folk er sinte ja, men hvorfor? Sitt langsiktig så er du safe med denne investeringen.
Legger til at det dere diskuterer fullstendig tåkelegger diskusjonen rundt HAV Group, og det faktumet at de tjener godt med penger, vokser og er i en bransje/segment rigget for fremtidig vekst(basert på de faktiske/vedtatte regulatoriske krav) blir borte i den tåka som dere lager. Men igjen, det er vel kanskje intensjonen..
Redigert 16.04.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2021 kl 01:31 3424

Jeg tror svært få er sinte bortsett fra de som solgte i sinne fordi aksjen ikke umiddelbart gikk som de ville. Ja, også jeg ville at HAV skulle gå bra fra start. Jeg og mange andre lo hardt når vi kunne kjøpe aksjen til 18 kroner aksjen. Det var på 42% rabatt. Vi var sikre på at den skulle starte på 22 minst. Men at aksjen ble notert i midten av grønn korreksjon var ingen sin feil. Men nå er aksjen billig. Folk bare kjøper og kjøper nå og hvor i alle dager skal dette ende.. Vel. TECO (som virkelig har ingenting å fare med vedr. maritim hydrogen) noterte og gikk ned mye mer enn HAV de første ukene. Men etter det så var de på sitt meste opp +400%?. Se ikke bort for at det også hender med HAV, bare det at HAV ikke kommer til å dale igjen fordi de har faktisk veldig god drift og knallgrønn bunnlinje som øker selskapets Egenkapitalt hurtig. EBIT for 2020 var 67 mill. Forventet EAT for 2021 er nok minst 50 mill. Pengene renner inn med nye kontrakter.

Wilson kontrakt ikke regnet med i Fearnleys analyse
Green Reefer kontrakt ikke regnet med
NES sitt Raven INS kontrakt med Kleven verft, ikke regnet med
NES sitt raven INS kontrakt til Sefine Yards i Tyrkia ikke regnet med.

Vekst prognosene til Fearnley tar ikke høyde for US Coast Gueard godkjenning av Raven INS.

HAV Hydrogen som er satt til 0 i Fearnley analysen er sammen med NES elektronikken og programvare verdt mer enn hele TECO. HAV skal etter mine betraktninger reprise til minst 2 milliarder innen utgang av 2021. da har vi bevist bunnlinja, og Hydrogen systemet er DNV godkjent og vi har sikkert økt antall kontrakter innen Hydrogen.

Tullebukker som er sint. Det er de som vettskremt solgte på 14. Hva de i alle dager tenkte på er komplett uvisst. kan i alle fall ikke ha vært relatert til drifte. Og nå hyler enkelte av dem inne her fordi de ser aksjen begynne å vandre nordover. Men snart blir det stille.. De må nok ta inngangen når skrifta står skrevet på veggen og vi runder 20 tallet.
Redigert 16.04.2021 kl 01:42 Du må logge inn for å svare
Gatekeeper
16.04.2021 kl 09:49 3279

Nei, blant 5 millioner i Norge så må det jo vel være flere en en person som har noen kritiske tanker om ting.., vil tro man ville blitt kastet ut av forumet om noen oppretter flere profiler som fører dialog med seg selv..

Har innsett at å legge seg ut med noe som ligner mulige negative syn med spesielt 100Bagger er fånyttes - han har kun et mål og det er å hausse opp aksjene der han som alle vet sitter med en svært stor aksjepost. Det er selvfølgelig pr nå umulig for han å selge seg ut pga lavt volum, og skal volumet opp til hans nivå så må det skje mye med handelsvolumet.
Jeg ønskte bare å tilføye litt realisme i forventningene rundt Hydrogensatningen når jeg skrev et par innlegg.. Legg merke til at 100Bagger konsekvent lar være å svare på kritiske spørsmål, men skifter tema - eller latterligjør personer som faktisk bidrar med fakta som aviker hans interesser i diskusjonene. Jeg dokumenterte også mine påstander med linker til saker som ligg åpent på nett, som igjen 100Bagger stort sett ikke hensyntar i noe han besvarer. Jeg kommer derfor ikke til å svare på 100Bagger sine svar tilbake til meg - men om jeg legger ut noe så saklig referere til andre uttalelser utenfor forumet.

Som jeg har skrevet tidligere har jeg stor tro på HAV sine andre divisjoner, men igjen redd for hva Hydrogensatsingen vil ha å si på resultatet på sikt om det i HAV brukes mye penger utover støtteordninger for å bygge opp dette til et KANSKJE marginalt norsk marked med potensielt flere konkurrenter - som jo vil kunne slå negativt ut på aksjonærene. Skal man diskutere dette så kan man ikke avfeie hva andre mener med å referere til en plan som vesle Norge har.

Mht marginalt marked, Wärtsilä kom med sitt syn i går.. : https://shippingwatch.com/suppliers/article12902617.ece

Sitat Wärtsilä:

Wärtsilä now joins a group of players that do not believe hydrogen will become a widespread marine fuel in the future. "It's hard to believe that it would be a credible choice for shipping," says director of R&D JUHA KŸTOLÄ
Hydrogen in shipping will only play a niche role because the energy intensity is low by volume and storage is very complex. Hydrogen needs to be cooled down to its absolute minus point, which is a big challenge," he says, and adds It's hard to believe that it would be a credible choice for shipping. According to Kytölä, this does not necessarily means that there are no applications for hydrogen as a fuel.
Wärtsilä claims to be far progressed in the development of hydrogen engines, but the company primarily views the fuel as having a land-based potential.
Looking at the alternative fuels of the future, Wärtsilä sees a greater potential for methanol and ammonia, for which the company already has a methanol engine operating at sea as well as an ammonia-powered engine in the testing phase.

Slettet bruker
16.04.2021 kl 10:10 3264

Problemet er at de som har postet her et såkalt negativt syn har ikke klart å legge frem grunnen til at de er negativ. Og så har man jo det problemet og at brukere som deg selv popper opp for 6 dager siden og poster kun om HAV. Virker som som du er en multinick bruker. vanskelig å ta seriøst. Ikke klag på meg vedr det. Sånn er det på alle anonyme fora.
Redigert 16.04.2021 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2021 kl 13:40 3216

Som jeg skulle ha sagt det selv :)
Joasen
16.04.2021 kl 18:04 3106

Du tror ikke Wártsila har en agenda med å legge ut en slik artikkel, mens de utvikler H2 løsning i det stille? På den måten kan de først selge den ene løsningen for så å selge den andre. Ellers er det bra du er kritisk synes jeg.
Slettet bruker
17.04.2021 kl 16:00 2932

Hydrogen is the future. eksosen er vanndamp :)

Ammonia har langt høyere CO2 avtrykk pga enda høyere energi konsum ved produksjon. Det er videre mye dyrere. Dersom combustion er metode for bruk av Ammonia så er det heftig med NOx emission. Det er noe man bruker i lang fart om man ikke har andre valg.

Å sette Ammonia og Hydrogen mot hverandre er noe sosial antropologer gjør :). Ingen nekter for at begge er nyttige, men til hvert sitt bruk.

Redigert 17.04.2021 kl 18:59 Du må logge inn for å svare
Gatekeeper
17.04.2021 kl 21:16 2836

Vil tro Wärtsilä utvikler tanksystem for flytene hydrogen parallellt ned hydrogenmotor , men det skinner kanskje gjennom at der er visse utfordringer.

Wärtsilä sine tanker speiler vel i stor grad DNV sin prediksjon:

«DNV GL picks ammonia and methanol as future fuels with hydrogen the surprise loser» (disclaimer: September 2020)

https://splash247.com/dnv-gl-picks-ammonia-and-methanol-as-future-fuels-with-hydrogen-the-surprise-loser/
Slettet bruker
18.04.2021 kl 00:52 2740

NH3 er det neppe noen som har noe i mot og du er på feil vei om du tror Hydrogen utelukker ammoniakk eller motsatt. Men du må være klar over at den er 3 ganger så dyr og enda mer energikrevende å lage grønn. Men den blir nok brukt der den må brukes. Du må sette deg inn i ting. Her så denne på et annet forum nettopp. Feb 2021 Teknisk Ukeblad, ca 3 ganger så dyr som fossilt. Hydrogen konkurerer med fossilt på pris... og er helt uten CO2 avtrykk så lenge energi brukt er grønn.

https://www.tu.no/artikler/gronn-ammoniakk-pa-heroya-vil-koste-2-til-4-ganger-mer-enn-fossil/506980?fbclid=IwAR3oJT8VUrkvwYo13hGbj9H45jP81UY9xqTFIZo19CAb8czt-QLvkg-LOwA

Videre så er det fortsatt snakk om PEM fuelcell. Altså NH3 blir omformet til Hydrogen. NH3 er således kun H atom bærer.

Metanol kan vel og brukes på lange ferder men da må brukeren være beredt til å betale avgift😃
Redigert 18.04.2021 kl 01:22 Du må logge inn for å svare
Gatekeeper
18.04.2021 kl 02:02 2722

Å sammenligne med fossil ammoniakk blir feil, samme blir i stor grad sammenligning med komprimert hydrogen.

Det er flytende grønn hydrogen levert og håndtert ombord i skipet som er av interesse. Capex og Opex samlet er hva som betyr noe, som adresseres av DNV rapporten som gjelder de neste 30 år - der da Hydrogen i ren form kommer uheldig ut (globalt)
Om du mener DNV tar feil, og samme med Wärtsilä så får du personlig stå for det, og ikke skyte budbringeren :)

Les gjerne også denne (kapittel 2)

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/880826/HS420_-_Ecuity_-_Ammonia_to_Green_Hydrogen.pdf


Men igjen som sagt flere ganger tidligere: Der er et marked for Hydrogen, spørsmålet er bare hvor stort det er for større fartøy, og da hvor mange som vil konkurrere om de samme kundene.



Redigert 18.04.2021 kl 02:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2021 kl 10:33 2630

Det at du er forvirret her beror kun på det at du tilsynelatende ikke vet at Hydrogen kan konkurrere med fossilt på pris. Folk som vet det drar slutningen at grønn Ammoniakk er 2 til 4 ganger dyrere enn hydrogen. Flott at du endelig har begynt å lese regjeringens hydrogen strategi, men jeg tenker det vedkommende du holder frem hadde blitt veldig ukomfortabel dersom han liksom skulle være presten som motbeviser de grunnleggende forhold rundt ammoniakk produskjon. Det koster mye mye mer energi enn hydrogen og vil således koste 3 ganger mer samt også legge større belastning på infrastruktur gjennom sitt mye høyere energi konsum.

Komprimert hydrogen er det man går for. liquid hydrogen bærer ikke mye mer energi men krever en hel del mer av lagring osv.. Ammoniakk kan man bruke der man er nødt og hvor den er konkuransedyktig... Som nemlig er veldig lange sjøreiser.
Gatekeeper
18.04.2021 kl 13:29 2599

Gir deg opp 100Bagger😂 Anbefaler deg å lese det jeg har delt (som ikke jeg har funnet opp..)

Alle vet Grønn ammoniakk blir dyrere en grønn hydrogen i «fabrikken» siden man jo må ha hydrogen for å lage grønn ammoniakk.. Og så er jo 50% grønn som start også betydelig reduksjon utslipp.. Det er uansett hva som skjer etter produksjon som betyr noe.
Om du virkelig tror HAV kun tenker komprimert hydrogen og ikke flytene på store fartøy så utelukkes de eller fleste større kommersielle fartøy..
Redigert 18.04.2021 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2021 kl 14:52 2575

Det kan du si :) ... Jeg trodde det der var regjeringens hydrogenplan du postet der. Beklager. Det skal du ha, det var noe annet. Men fortsatt sparker du inn åpne dører mener jeg. Du kan jo ikke poste en link som sier, se her "NH3 kan konverteres til H2". Det vet jo alle. Problemet er at Ammonia production er ikke grønt med mindre du går via Haber Bosch. Å lagre energi i ammonia fra vindmøller og annet via Haber Bosch kan du jo, men det er jo en drastisk reduksjon da det krever grønn hydrogen som input i tilleg til enda mer power. Så energi effektiviteten på å lagre i NH3 i stedet for H2 er drastisk lavere. Hadde ikke tid til lese alt men da blir det slik at hele dokumentet forutsetter at NH3 skal produseres på samme måte som til gjødsel. Og det er en prosess som har et betydelig CO2 avtrykk. At selve cracking av NH3 for å komme ned til H2 kan gjøres miljøvennlig er greit.

Det sagt, komprimert Hydrogen utelukker ikke større fartøy. Havila Kystruten er et godt eksempel på det. De har vært inne på både liquid og komprimert Hydrogen for den. Havila kystruten er stor! Den er klar for begge system. Men det er som jeg sier. Ammoniakk blir aktuell .. kanskje i lengre strekk. Men det dreier seg fortsatt om å Ammoniakk som Hydrogen atom bærer da Fuel Cells er PEM. Ammoniakk er dyrere å lage.. MYE dyrere. Men Hydrogen er dyrere og lagre og har og en viss payload kostnad så der vil være et krysningspunkt alt etter hvor lang strekningen blir. Det er derfor jeg sier du må slutte å sette disse opp mot hverandre de er til hver sin bruk.

Forøvrig vil jeg be deg se nærmere på hydrogen smørje som lagringsmetode for hydrogen. Der er og mulighet for Hydrogen produksjon på båt. Blir denne god nok så vil det og øke hydrogen rekkevidde. Vi får se teknologien er under hurtig utvikling.
Redigert 18.04.2021 kl 15:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2021 kl 15:23 2559

Det er bare å gunne på. ALLE går for hydrogen. Følgelig er det tullete å snakke om at HAV Hydrogen ikke er i en unik posisjon som startet med dette tilbake i 2017 og 2018.Prototype-E

Denne kom i Helga:
https://www.washingtonexaminer.com/policy/energy/biden-administration-and-industry-alike-see-hydrogen-as-swiss-army-knife-for-eliminating-emissions?_amp=true&__twitter_impression=true&fbclid=IwAR2Zkoi6qIbofjqzl9GyjFAD51g1na1W3_2j3OoLnZRDXLSva4KgxQ_Fu2w

Gatekeeper
18.04.2021 kl 15:29 2565

Havila Kystruten skal meg bekjent kunne seile halve den norske ruten utslippsfritt når hydrogenmodulen er installert, så det blir jo et dyrt system med både LNG, Batteri og hydrogen som pilotprosjekt. Om man går til ren hydrogendrift sammen med batteri så joda der er muligheter. Og ammoniakk på et passasjerskip er nok heller ikke aktuelt, så i denne type installasjoner så har HAV absolutt en mulighet i Norge der man kan produsere hydrogen av vannkraft uten lange transportetapper og har korte seilingsdistanser mellom hver havn - slik Kystruten har. (Men dette markedet er begrenset i størrelse, og man kan få en sårbar konkurransesituasjon om det blir mange leverandører). Time will show..
Redigert 18.04.2021 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2021 kl 16:18 2553

Havila Kystruten har stor batteripakke også. Batteriene blir ladet av Fuelcells når de kjører den i gang (dette når disse systemene blir installert). Ruten er Bergen Kirkenes, men denne er jo ikke i ett strekk. Likevel, det er de færreste havnene de liger særlig lenge i. Vi får se hvordan det der går. Spennende er det hvertfall og jeg tror HAV Hydrogen er i en unik situasjon til å høste erfaring.. Jeg tror og at aksjen får et veldig hyggelig løft bare fra publisitet. Disse miljøskipene skal visst nok være ganske råe og det vil/må dra PE oppover.
Redigert 18.04.2021 kl 17:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2021 kl 20:36 2462

Kan bli veldig trangt i døra i dagene fremover :)
teemos
18.04.2021 kl 20:50 2447

Det vil jeg tro! Vet bare at jeg skal laste opp på mandag morgen uansett hva kursen måtte være 😊 her gjelder det bare å komme seg inn før andre oppdager den og meldinger/rapporter kommer ut 🚀
Slettet bruker
19.04.2021 kl 09:06 2215

Ryker 17 nå er vi fort på kr 18
Slettet bruker
19.04.2021 kl 09:08 2212

fort på 20.

folk trenger bare bli minnet på at denne aksjen eksisterer. Rapportene kommer tids nok og backer opp det faktum at det tjener mye penger.
teemos
19.04.2021 kl 10:20 2152

Heldigvis lønning imorgen så man kan fortsette å laste 😁
Slettet bruker
19.04.2021 kl 10:45 2146

det verste er at du har rett. Det er så få frie aksjer utenfor Topp50 at om vanlige folk skal kjøpe litt så peiser det oppover. Håper imidlertid at vi får et skikkelig skille på Torsdag på annual report. 22 hadde jort seg.