Frøy ASA noteres på Oslo børs 29.03.21

alocacoc
FROY 27.03.2021 kl 22:14 18626

Mandag er det klart for første handelsdag til Frøy ASA på Oslo Børs. Det blir spennende å se om kursen vil havne over eller under 61 kroner ved stengetid.

Fredag 19.03 var første tegningsdag.
Onsdag 24.03 kommer nyheten om lav interesse og at kursen mest sannsynlig bli 61 kroner.
Torsdag 25.03 er siste tegningsdag.
Fredag 26.03 kommer opplysninger fra selskapet om emisjonen.

Nye eierandeler i Frøy ASA:

NTS har 63.725.284 aksjer, tilsvarende 73,80%.
Institusjonelle investorer har 19.229.838 aksjer, tilsvarende 22,30%.
Eiere/ansatte har 2.316.329 aksjer tilsvarende 2,70%.
Private investorer har 1.077.172 aksjer, tilsvarende 1,20%.

Hva betyr dette for Frøy ASA?

NTS og institusjonelle investorer som representerer 96,10% av alle utestående aksjer er langsiktige investorer der alle eller de fleste aksjene ikke er tilgjengelige i annenhåndsmarkedet på kort sikt. Usikkermomentet her er hvor mye av aksjeandelen tilhører Sparebank 1, Nordea og Danske Bank som var tilretteleggere i emisjonen. Kan det være at de tegnet seg for å få emisjonen godkjent etter regelverket til Oslo Børs, eller har Folketrygdfondet og pensjonsfond majoriteten av disse 22,30%. Videre har eiere og ansatte 2,70% av aksjene. Alle ansatte har en klausul der de ikke kan selge aksjene før etter tre år. Hvis vi for enkelthetens skyld sier det gjelder alle de 2,70% er 98,80% av aksjene i Frøy ASA utilgjengelige i annenhåndsmarkedet på kort sikt. Det betyr med andre ord at tilbudet av tilgjengelige aksjer er 1,20% eller bare 1.077.172 aksjer minus aksjene til de langsiktige private investorene. La oss si at tilretteleggerne i gruppen for «institusjonelle investorer» har 10 million av aksjene. Det betyr at tilgjengelige aksjer i annenhåndsmarkedet fortsatt bare 12,30 %. Etter min vurdering er dette uvanlig få aksjer, men som kan komme salgsvillige aksjonærer til gode.

Jeg har lagt merke til artiklene om laber interesse som flere medier publiserte 25.03, og det er mulig det «skremte bort» en del investorer der disse venter til etter børsnoteringen før man eventuelt handler aksjer. Det er nemlig viktig å merke seg at selv om man tegner seg, kan man annullere bestillingen før tegningsfristen. Dersom mange har valgt å trekke seg, og tilgjengelige aksjer ikke er mer enn 12,30% kan alle de som nå har fått tildelt aksjer i VPS foretatt en klok avgjørelse.

Frøy-aksjen kan stige mandag 29.03 og de påfølgende dagene før påske. Jeg tror ikke verden er så enkel at laber interesse for en emisjon er lik kursfall etter notering. Jeg har sett litt nærmere på verdsettelsen av Frøy og jeg kan ikke finne en logisk forklaring på hvorfor aksjen skal falle til 55 eller 50 kroner, men kanskje noen andre her kan forklare det. Jeg ønsker alle lykke til på mandag.

Noen som har tanker eller er uenige i resonnementet, kommenter i kommentarfeltet.
Redigert 27.03.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.04.2021 kl 12:23 1976

Hvordan er dere fornøyd med Nordea som røkter på gåsefarmen ?
milk
23.04.2021 kl 18:45 1846

Jeg har ikke oppfattet deg som en "truseskvetter" Liso2!! Hvorfor er du så "jumpy" når det gjelder FRØY? Tiden jobber for oss når det gjelder dette selskapet :-) Dette blir et utbytte selskap. La de få en sjanse til å legge frem ett kvartals resultat før vi drar konklusjoner... Jeg ser hvor du vil, men Nordea får vi ikke gjort noe med.. ;-)
matzwinger
28.04.2021 kl 21:17 1239

Har lagd en egen kanal hos Xtrainvestor der man kan chatte om nyheter osv. https://chat.xtrainvestor.com/channel/froy