Yahooooot! Her er det rigget for vekst

TheKurgan
KAHOOT 28.03.2021 kl 10:55 472097

Flott intervju med sjefen sjøl, Eilert Hanoa, av DNB Invest.
Når du hører han snakker om de 45% som er utenfor Norge forstår du virkelig størrelsen og potensialtet Kahoot har.
Glem Covid, denne reisen vil jeg være med på. Spesielt børs i Uniten blir spennende🤩

https://scene.dnb.no/brandcenter/no/scene/component/default/47153?mcc=some-fb-invest2021-dypdykk-hanoa&fbclid=IwAR0MuU6i2joEwT8u0IajLa77fOQrAg8tJjPyBI2H0wBQJtY1Bb8nnEBDejo
Moonraker007
07.05.2021 kl 00:40 11706

Omg...han har ikke tapt en krone ennå! Papirtap er noe annet enn reelt tap, ikke så vansk å forstå det.
Moonraker007
07.05.2021 kl 00:43 11971

Merkelig spørsmål - det er naturlig å kjøpe på lavest mulig kurs, det forstår de fleste da.
W_Buffet
07.05.2021 kl 00:44 12105

Hei,
Jeg tenkte å klare opp i noe her, som tydeligvis har gått mange hus forbi.
Vi snakker her om et asset light tek-selskap med store vekstambisjoner, noe som gjør at det er vanskelig å verdsette selskapet.
Selskapet fokuserer naturligvis på å øke salget, og dette er svært viktig for den generelle investor også. Det gir null mening å ha fokus på profitt for selskapet per dags dato, men heller å fokusere på å ta markedsandeler.

Selskapet hadde i 2020 over 1.6 milliarder deltakere (noen har brukt tjenesten flere ganger selvfølgelig, men fortsatt svært imponerende tall). Forretningsmodellen er helt genial, Kahoot foksuserer på å få tak i kunden allerede i tidlig alder. Dette gjør at kunden får kjennskap til Kahoot tidlig, og gjør det for selskapet lettere å overbevise kunden i å ta i bruk selskapets tjenester senere ( gjennom business etc.).

Jeg har ikke tenkt å komme med noe kursmål på aksjen ved å ta en finger i været slik som flere her på forumet gjør, men jeg vil heller gi noen straight facts.

Interbrand har gjort en analyse av merkeverdien til blant annet Kahoot, hvor de har kommet frem til en verdi på 1.6 milliarder dollar, tilsvarende 13-14 milliarder NOK, som alene gir en verdi på rundt 30kr per aksje.
Tar man med at selskapet fortsetter å kjøpe selskaper som passer inn i Kahoot-systemet, så er jeg ikke redd for at selskapet kommer til å nå sine mål om 200 M USD i inntekt 2023 og EBITDA-margin på 40%. La oss heller ikke glemme at ledelsen i Kahoot, med Hanoa i spissen er ekstremt dyktig.
Jeg kan bare si en ting, og det er at dersom Kahoot når de nevnte målene sine, så er markedsverdien til selskapet i 2023 langt over det dagens verdi tilsier.

Noe som kan bevege kursen i nær fremtid er en eventuell børsnotering på Nasdaq NYSE. Dette er børsen hvor de mest teknologikåte investorene handler, så dette kan absolutt bli en trigger.

Om kursen skal til 65 eller 60 bryr jeg meg ikke om, men når man begynner å melde 35, så tenker jeg at det er på tide å innse at børs handler om å regne og å bruke logiske resonnementer. Du kan treffe en og to ganger med å putte fingeren i været, men du tjener ikke penger på den måten i lengden.

Håper dette var oppforklarende for noen

Kilder:
https://newsweb.oslobors.no/message/529322 (Verdi merkevare)



Moonraker007
07.05.2021 kl 00:46 12412

Er enig i det, de som snakker om rente her, bør se på selve caset en gang til - ja kanskje både to og tre ganger til. Analytikere sier det samme, renten betyr null og niks for Kahoot
TheKurgan
10.05.2021 kl 16:45 11835

Veldig enig i mye av det du her skriver Buffet. Har ståltroen enda på Kahoot, hele konseptet og de anstte, men må vel innse at det ble litt mere long enn jeg håpet. Blir spennende om det skulle komme noen nyheter om Nasdaq nå snart.
Slettet bruker
10.05.2021 kl 17:00 11674

Vent til den kommer til 30 tallet, Nel bobla har allerede sprukket, Kahoot vil gå den samme vei
Winter is Here
10.05.2021 kl 17:03 11713

Skal de ha emisjon hver gang de skal kjøpe noe ? Hvor mange emisjoner hadde de på 1 år nå ?

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/05/10/7671593/kahoot-henter-1-8-milliarder-i-emisjon?internal_source=sistenytt
Redigert 10.05.2021 kl 17:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2021 kl 17:36 11448

Begynner nesten og tro at det er de samme folkene som kjøper kahoot aksjer som kjøper Nas. 🙈
Moonraker007
10.05.2021 kl 17:45 11660

Ingen nyhet dette, en innvannende emisjon er seff helt greit, tipper kursen stiger på dette. Dette blir svære greier etter hvert. Clever er ikke noe lite selskap, Kshoot sluker alt som er på utdanningsfronten.
W_Buffet
10.05.2021 kl 18:49 11221

Kan du ikke fortelle litt mer om bakgrunnen for tankene dine? Du melder jo bare piss uten å komme med noen som helst form for argumentasjon.
MASTERCLASS
10.05.2021 kl 18:50 11275

Moonraker rir igjen!

1) "Ingen nyhet dette, " - Tror nok det var en nyhet for de fleste, jf. også fallet i dag som nok ikke er helt "tilfeldig".

2) "..en innvannende emisjon er seff helt greit," - Gjenstår å se om dette noen gang blir en innvannende emisjon. Inntil videre blir alle som har kjøpt mellom emisjonskurs og 137 kr vannet ut.

3) "..tipper kursen stiger på dette." - Vi får se. Du har jo stort sett tippet feil om Kahoot-kursen hver dag i 4 måneder nå. Jeg tenker sluttkurs i morgen noen få kroner over emisjonskurs er et realistisk tips. Men nå vil markedet fremover mer og mer kreve resultater fra Kahoot og ikke bare fagre ord.

4) "Dette blir svære greier etter hvert. " - Ren svada-utallelse fullstendig uten verdi, på linje med at jeg skulle si "dette går mot konkurs etter hvert"

5) "Clever er ikke noe lite selskap,.." - Alt er relativt. Clever regner med å omsette for 40 mill. dollar i år, som vel må beskrives som et relativ lite tek-selskap. Prisen på 4 milliarder derimot er ganske luftig, selv om den ikke er like luftig som børsverdien av Kahoot.

6) "Kahoot sluker alt som er på utdanningsfronten. " På grensen til svada-uttalelse det også.
Redigert 10.05.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Moonraker007
10.05.2021 kl 20:12 11184

1) "Ingen nyhet dette, " - Tror nok det var en nyhet for de fleste, jf. også fallet i dag som nok ikke er helt "tilfeldig".

At dette var en nyhet for de fleste tviler jeg på, da det måtte hentes 1,77 mrd et sted - ohg lå det seff i kortene at dette er måten å gjøre det på.

2) "..en innvannende emisjon er seff helt greit," - Gjenstår å se om dette noen gang blir en innvannende emisjon. Inntil videre blir alle som har kjøpt mellom emisjonskurs og 137 kr vannet ut.

Det skjer ingen utvanning, når kjøpet av Clever gjør selskapet desto mer verdt. og vel så det etter hvert. Stig Mikalsen forklarer denne type emisjon i flere av sine artikler og bøker, slik at alle forstår -han er en racer der.

3) "..tipper kursen stiger på dette." - Vi får se. Du har jo stort sett tippet feil om Kahoot-kursen hver dag i 4 måneder nå. Jeg tenker sluttkurs i morgen noen få kroner over emisjonskurs er et realistisk tips. Men nå vil markedet fremover mer og mer kreve resultater fra Kahoot og ikke bare fagre ord.

Vi vil fortsatt oppleve volatilitet her, men i løpet av kommende uker tror jeg det stabiliserer seg noe, +/- 90 gjennom første del av sommeren.

4) "Dette blir svære greier etter hvert. " - Ren svada-utallelse fullstendig uten verdi, på linje med at jeg skulle si "dette går mot konkurs etter hvert"

Det må være lov å komme med uttalelser av dette slaget også . Jeg har brukt svært mye tid på å sette meg inne i dette selskapet, og det må være greit å uttrykke hva jeg mener. Det er også noen som mener at det vil gå dårligere med selskapet, det er seff også lov - selv om mange ikke er enige.

5) "Clever er ikke noe lite selskap,.." - Alt er relativt. Clever regner med å omsette for 40 mill. dollar i år, som vel må beskrives som et relativ lite tek-selskap. Prisen på 4 milliarder derimot er ganske luftig, selv om den ikke er like luftig som børsverdien av Kahoot.

La være å henge deg opp i omsetningen i denne type selskaper. Omsetning kan vi snakke om på et senere tidspunkt, det er ikke dette som avgjør om et selskapet er stort eller ikke. 4 mrd mener jeg er ganske grei pris, etter det jeg har fått med meg er det i alle fall ikke overpriset. Kahoot har gjort en good deal med å få dette under sine vinger.

6) "Kahoot sluker alt som er på utdanningsfronten. " På grensen til svada-uttalelse det også.

Det er noen selskaper av betydning igjen, så ikke alt - men tror du skjønner hva jeg mener.
YNWA250505
10.05.2021 kl 20:13 11202

MASTERCLASS, hva er det du driver med egentlig. En personlig Vendetta mot Moonraker. Er du ikke helt god i hodet ditt? Sitte her inne og bruke tiden sin på å lete opp ting som Moonraker skriver. Hva mener du med at alt er er relativt på at Clever ikke er noe lite selskap? De forventer å omsette for $44mill (10% mer en det du har fått med deg) I tillegg har de hatt en årlig vekst de siste 3 år på 25% og dette forventer de skal fortsette. De har over 20milloner studenter som brukes plattformen deres årlig. Det er ikke akkurat et lite selskap. At Kahoot får fatt i dette på dette nivåer her og ikke om noen år er et scoop. Det ser også ut som om Kahoot sluker ganske mange utdanningsselskaper og de er på god vei til å fortsette sine oppkjøp til å vokse å bli et av verdens største selskap. Kahoot tror jeg vol bli helt enormt stort. Hundrevis av millioner av brukere i deres systemer vil innbringe enormt med penger på sikt. At Moonraker har bommet på kursen får nå være, men han vil få rett så slapp av litt. God bedring
Cobraper
10.05.2021 kl 20:28 11199

Om man ikke forventet en emisjon etter meldingen om oppkjøp som skulle gjøres med 80% kontanter så vil jeg si det er på grensen til naivitet. Særlig ettersom muligheten for å utstede nye aksjer ble vedtatt for en liten stund siden.

At Clever har en plattform som er meget godt mottatt sier seg selv, de har i løpet av kort tid tatt en ikke ubetydelig andel av det markedet de server. I følge CEO og founder,Tyler Bosmeny, har Clever daglige etterspørseler fra markeder utenfor USA, en av utforingene de løser ved å være under Kahoot paraplyen. En annen er at Kahoot quiz integrasjon lenge har vært etterspurt av brukerne.

Hva Kahoot teamet over tid klarer å skape av synergier og inntekter som et resultat av dette er selvfølgelig noe de må vise, men personlig så tenker jeg at de som deltar i denne emisjonen har tro på hva Kahoot skal være i et stadig voksende tech segment - edtech..

Det er på en måte to grupperinger som diskuterer dette selskapet. De som ser markedsposisjon og inntjening som det viktigste og som utelukkende ser på dagens inntjening og P/E. På mange måter har alle rett, dog utifra ståsted. Det er jo hevet over enhver tvil at dagens Kahoot, inntekt tatt i betrakting ikke er verdt 30 mrd. Men jeg mistenker at de fleste av de som sitter i dette selskapet ser noen år frem i tid. Også de tunge strategiske investorene.

Lykkes Kahoot med å ta den posisjonen de kommuniserer at de jobber mot, ja, da er dagens verdsettelse lite relevant og selvfølgelig alt for lav.

Time will show.. i mellomtiden så kan vi gjerne diskutere om 35, 60 eller 130 er riktig pris. Mye kan tyde på at et sted mellom 65 og 70 ikke skremmer aktører som f.eks Softbank
Oppis27
11.05.2021 kl 18:43 10275

På tide med et investtech abonnement?😃
Slettet bruker
11.05.2021 kl 19:33 10187

Flott at Kahoot får litt bakkekontakt igjen iallefall, har vært med to ganger og fått høydeskrekk med ok gevinster, men tredje forsøk kan en jo også vurdere, får se hvordan det går fremover.
Tectic
11.05.2021 kl 20:04 10176

Rettet meg her og urettet meg der ja. Ingenting er vel bedre enn at Haude og Eilert spytter inn penger ja?

Vent litt, det gjorde de vist ikke! Hvorfor gjorde de ikke det?

Her har du vist manglende kunnskap om finans.
Oppis27
12.05.2021 kl 19:58 9643

Hanveg skrev 😇🤷‍♂️
Alt får juling nå da, alle bransjer
Safin
12.05.2021 kl 20:51 9642

Haudis o hanoa har redan milijarder i Kahoot varför spytta in pengar ?
Moonraker007
14.05.2021 kl 12:58 8905

Ja, mye rødt nå, men har tro på Kahoot
TheKurgan
16.05.2021 kl 12:23 8272

Som vekstselskap med dobbel arianerakett har Kahoot letta som få mot himmelen og det er nok derfor ikke helt urimelig denne korreksjonen som nå kom. Veien videre nå blir spennende og hvor lang tid det tar før vi er tilbake på det gamle sporet.
Moonraker007
16.05.2021 kl 14:30 8097

Du er ikke bull forstår jeg. Den kommer nok opp igjen, men det kan ta tid.
Vaksine20
16.05.2021 kl 14:42 8065

Har dere Kahoot-optimister enda ikke skjønt det? Festen er over! Nå blir det blodig alvor for Kahoot. De må lykkes med sin nye strategi om å bli læringsplattform. Nå må de vokse aggressivt og raskt. Koste hva det koste vil! Hvem skal betale for det? - Aksjonærene!!! Bli vant til utvanning, rettede emisjoner og oppkjøp i milliardklassen. Det lukter NAS 2.0 lang vei!
TheKurgan
16.05.2021 kl 16:04 7931

Ingenting galt i å være optimist, det er vel de fleste når de plukker og plasserer sine penger på sine valg. Det ER allerede blodig alvor nå men aller mest for de som kom inn på høy kurs. Ingenting ved teknologien er endret og store investorer er fortsatt med for de vet at dette er normalt for vekstaksjer. Så forresten en sammenligning på vekstgrafen til Facebook lagt over Kahoot sin, de var rimelig like.
Moonraker007
16.05.2021 kl 16:55 7873

Kortsiktig er festen over ja, så har totalt mistet interessen for dette selskapet.
Slettet bruker
17.05.2021 kl 01:06 7446

Kahoot vil trolig stige til nye høyder. Selskapet befinner seg i en god markedsposisjon. Renta vil være lav i lang tid fremover. Tipper vekstaksjer vil slå tilbake.
Gasman
17.05.2021 kl 09:04 7489

Gamle høyder tror jeg nok er et stykke frem. Og renta tror jeg vil stige igjen som følge av inflasjon. Men renta har vært stabil til fallende snart et par måneder nå, så det er i alle fall en dårlig forklaringsmodell på kollapsen i Kahoot! Jeg tror bunnen er nådd for en stund nå, og har forventninger om en sterk rekyl i det korte bildet. DNB fremhevet presentasjonen på onsdag som viktig. Blir spennende å se om det blir et forventningsrally de par kommende dagene😀
Kajtek
17.05.2021 kl 11:28 7429

God 17 mai til alle Kahoot aksjonærer.
Kajtek
17.05.2021 kl 11:32 7524

Jeg har også tro på at det snart vil gå opp igjen for Kahoot. Når det gjelder kollapsen så gjelder det mange andre selskaper også, ikke bare Kahoot.
Slettet bruker
17.05.2021 kl 12:05 7524

Jeg tror det kan skje raskere. Jeg tror mye av nedsalget i vekstaksjer skyldes frykt. Fed argumenter for stadig lave renter og inflasjonsoppgangen anses å være midlertidig.

Kilde:
https://finansavisen.no/lordag/2021/05/15/7673094/derfor-hever-ikke-fed-pa-lenge
Moonraker007
17.05.2021 kl 14:48 7368

Forskjell på korte og lange renter her. Frykt, inflasjon og usikkerhet råder dessverre grunnen nå. På sikt vil vi nok se en økning.
Safin
17.05.2021 kl 16:57 7255

Snart startar indier med Kahoot .....
Investor 33
17.05.2021 kl 18:07 7173

Mulig vi så bunnen på 60 kr.? Når siste optimist har blitt pessimist er det mulig kjøpssignal😊. Så på en utenlandsk TV sending om økonomi. Det vi vet med sikkerhet, er at ingen vet. Kan både se en opptur fremover som nedtur. Det ble også nevnt at man skal helst investere når det råder pessimisme og selge når alle er optimister. Mulig Kahoot kan være en god investering nå da...? Men langsiktighet var også noe som ble nevnt, dersom man tror på et selskap. Mye psykologi som råder markedet, fra grådighet til redsel.
Moonraker007
17.05.2021 kl 20:53 6960

Nedgang på Wall St, nedgang for Nasdaq og Kahoot følger etter.