Hvorfor du skal kjøpe Napa nå

Tradinator
NAPA 28.03.2021 kl 19:55 234884

Dette er første gang jeg leser noe om dette i Finansavisen. Skal flere omsider skjønne hvor store muligheter Napa har fremover?
https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2021/03/28/7647926/edge-computing-gir-raskere-og-bedre-utbytte-av-5g
Redigert 28.03.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
hgul
20.09.2024 kl 11:00 5957

On Monday Napatech will launch a new SmartNIC for Artificial Intelligence infrastructure at the Altera Innovators Day.

Fra X/Twitter
Finans360
21.09.2024 kl 22:02 5728

New Era of FPGAi: Bringing AI to FPGA Developers

Edge Data Transformation and Management
SigmaX Chronicle, combined with the Napatech F2070X IPU, deliver modernized log data formats, offloaded infrastructure tasks, and accelerated processing.

Refine Custom Edge and Network AI Models onto FPGAs Easily
Real-World Applications: Discover real-world case studies highlighting the successful implementation of custom AI models using the FPGA AI Suite.

CPU-FPGA Partitioning: We'll explore the nuanced process of CPU-FPGA partitioning and the critical role of memory access in boosting model performance.

Optimize Performance: Learn how to exceed initial performance expectations using optimization and performance enhancement strategies.

https://www.intel.com/content/www/us/en/events/fpga/altera-innovators-day.html#gs.ex6tj9
Glennis
23.09.2024 kl 13:38 5458

Nå kommer AI på Smartnics ja. Har sagt lenge at kortene kommer til å programmeres og løpende oppdateres av AI "on the fly". Utrolig viktig at Napatech er i front av denne utviklingen.
Funbet100
23.09.2024 kl 15:51 5366

NEWS: Napatech today disclosed its newest SmartNIC engineered for the challenging demands in artificial intelligence (AI) infrastructure. Napatech’s 400 Gbps N3070X AI SmartNIC is based on the latest technology from Altera, an Intel company. Read more here: https://www.napatech.com/media/press-releases/napatech-optimizes-datacenter-infrastructure-for-artificial-intelligence/
Gas1
23.09.2024 kl 18:50 5274

Kan man forestille sig at dagens event skubber gang i noget Napa interesse mere bredt?
Finans360
24.09.2024 kl 10:18 5095

Med gårsdagens meldinger har vi fået et unikt indblik i hvor tungt investeret Altera er i samarbejdet med Napa og hvor vigtige Napas produkter er ift Alteras strategi. Vi har det nu “fra hestens egen mund” som mundheldet sir’.

Og det ser rigtigt fornuftigt ud. Altera vil gå langt for at sikre Napas fortsatte produktleverancer fordi produkterne udgør kernen indenfor et afgørende forretningsområde.

Læg mærke til at Altera CEO Rivera personligt deltog i eventet
Redigert 24.09.2024 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
Gas1
24.09.2024 kl 10:47 5112

Spændende er det nu bundlinjen der skal trække kursen opad? Vi kører jo ekstremt vandret for tiden.
Er der andre der kan performe som napas netkort-chip?
Finans360
24.09.2024 kl 11:37 5115

Det er måske noget du selv ku’ lave research på?
Gas1
24.09.2024 kl 12:37 5057

Helt fair. Jeg har dog ikke nærheden af teknisk viden til at finde svaret. Kan læse at Nvidia også har FPGA i spil.
Finans360
24.09.2024 kl 14:36 4995

Fint hvis nogen vil have ulejligheden med at spørge Lars Boilesen ell Heine Thorsgaard hvornår Altera forventes at sælge Napas løsninger ind i Alteras/Intels eksisterende kundeportefølje. D’herrer har selv nævnt at det netop er planen.

Det burde være ligetil at få skudt et par tusinde afsted inden længe Intels størrelse/rækkevidde taget i betragtning

lbo@napatech.com

Heine:

Htg@napatech.com
Redigert 24.09.2024 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
prokrastinerin
29.09.2024 kl 10:18 4510

Når jeg ser på Microsoft og OpenAIs ambisiøse datasenterprosjekt, som er på hele 100 milliarder dollar, ser jeg store muligheter for Napatech. Deres SmartNICs, som er designet for å avlaste CPU-ene og redusere energiforbruket, kan spille en avgjørende rolle i denne utviklingen.
Med fokuset på energieffektivitet og bærekraft kan Napatechs teknologi spille en sentral rolle i disse nye datasentrene, som vil kreve innovative løsninger for å håndtere den enorme energietterspørselen.

Tenk hvis Napatech blir en del av Microsoft og OpenAIs storsatsing på datasentre. Da blir det fart på aksjekursen ! I

Kilder: https://www.reuters.com/technology/microsoft-openai-planning-100-billion-data-center-project-information-reports-2024-03-29/
https://www.datacenterdynamics.com/en/news/openai-pitched-white-house-on-multiple-5gw-data-centers/
handellogik
29.09.2024 kl 20:00 4483

Mulighederne har aldrig været problemet, men derimod salg! Napatech sælger simplethen ikke nok endnu. Vi som har været med længe ved at for at gennembruddet skal komme, må der salg på disken, den går ikke længere med snak om transforamtive år osv. Der skal gennem de næste 8 kvartaler være stigninger i indtjeningen. De ligger rigtigt i markedet, de har teknologien. Nu er det bare at vente og se salgseventyret begynde og derved forhåbentlig også en noget højere kurs.

Lykke til :)
Finans360
30.09.2024 kl 09:28 4467

Det er korrekt hvad du skriver

Jeg så gerne at der blev lagt et pres på Napatechs ledelse for enten:

A) at ‘committe’ OEM-kunden eller Altera til et minimums-aftræk ifm designwin

eller

B) Omkostningssplit ifm udviklingen af en design-løsning som resulterer i et win

Der er 100 måder sådanne aftaler kan skrues sammen på som gør den spiselig også for Altera eller OEM-kunden (feks at minimumsaftrækket modregnes som rabat ifm stor volumenordre)

Altera har endvidere hele tiden muligheden for at sælge løsninger ind i deres eksisterende kundeportefølje.

Jeg vil gerne be’ JER om at skrive til dem. Jeg er i bad standing.

Heine, hvis du læser med: der er en forventning til jer om at lægge et langt større pres på OEM-kunden og/eller Altera for at ta’ et minimumsaftræk ifm udviklingen af løsninger. I fremstår generelt ALT for afventende og/eller resignerende i forhandlingerne om det videre salg ifm udvikling af nye løsninger. Det er tale om ufatteligt små beløb for virksomheder som Altera der omsætter for milliarder af USD årligt. Det efterlader et indtryk af at Napatechs ledelse mangler pondus. Hvilket ikke nødvendigvis er et retvisende billede.

Stor kompliment Napas til udviklingsafdeling som har udført et fantastisk vigtigt arbejde
Redigert 30.09.2024 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Nubie
30.09.2024 kl 09:35 4528

Hei Finans360, utdyp gjerne hva du mener med "Bad standing"

Begynner du å bli utålmodig?
Finans360
30.09.2024 kl 09:43 4573

Nej, jeg er ikke utålmodig

Men jeg har løbende holdt ledelsen op på tidligere udmeldinger. Indrømmet: måske i ret irriterende grad

Jeg ser gerne at I gør ledelsen obs på at der skal leveres nu - og at de absolut bør kunne squeeze - set fra kundens perspektiv - meget beskedne beløb hjem ifm deres udviklingsarbejde. Napa modtog 5 MUSD af Intel ultimo 22. Det må være være muligt at sikre fast, løbende afregning

Det er besynderligt at hver eneste 5 øre skal hentes i markedet fremfor hos OEM-kunden eller Altera.

Min kritik ændrer ikke ved min holdning til at Napas potentiale er enormt. Men ledelsen skal ta’ hårdere fat om partneren fremfor kontinuerligt at vente på foderskålen.

Jeg kan ikke afgøre hvorfor man ikk’ sætter flere præmisser op når man kan sit kram og har gode kompetencer. Og Altera samtidigt har utroligt mange kort at spille for at få dækket udgiften på et minimumsaftræk ind (læs: gigantisk portefølje). Måske er der en psykologisk komponent i spil blandt centrale nøglemedarbejdere grundet skala-forholdet.

I så fald vil jeg opfordre Lars til at ringe til Sandra (Rivera, CEO Altera) og måske blot meddele hende: “Houston We have a problem”

Med et fingerknips ka’ hun fikse det. Endda på flere måder end blot een
Redigert 30.09.2024 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
Finans360
30.09.2024 kl 11:24 4504

P.S.

ABG omtaler i seneste analyse også muligheden for at Napa atter betales et honorar fra Altera til split-dækning af udviklingsomkostninger

Det forekommer også næsten absurd at lade Napatech dække samtlige omkostninger på produkter, der tillige vil give Altera enorm rækkevidde. Men går den, så går den.

Det er jo ikke offentligt udbud der her er tale om men derimod et etableret samarbejde. Mere terrier, mindre lap-dog, tak.
Redigert 30.09.2024 kl 11:25 Du må logge inn for å svare
Finans360
30.09.2024 kl 12:32 4473

På eet eller andet tidspunkt begynder investorer som ATP at stille samme spørgsmål som privatinvestorerne.

Måske ville det endda give Lars positiv leverage overfor Altera hvis ATP vitterligt gjorde det..?

Budskabet er utvetydigt: det skal fremadrettet penge i kassen for det store arbejde, der udføres til alle parters fordel ..
Redigert 30.09.2024 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Gummi
30.09.2024 kl 16:57 4384

De har vel en plan fremover .
-På Q1 hadde Napa 40 potensielle kunder som testet kortene deres. tallet er vel høyere nå.
-På Q1 rapporterte de forecast på 40-60' kort i peak production
-på q2 rapporterte de forecast på 50-60' kort i peak production, dette er vel forecast på eksisterende kunder ?
Sundal Collier , mente en hadde løst cash flow utfordringene med avtale mot Tier1 - jevnlige betalingstrømmer, samt at leveransene gikk etter planen. og en opperettholde forecast for 2024 etter et dårlig kvartal, og hadde en formening om at en ville få inntekter allerede i 2024 på nye produkter. Det glir litt sent nå, men ser jo bra ut på litt sikt. :-)

Sunndal collier nevnte også en ny design win - strømmeleverandør.
Redigert 30.09.2024 kl 16:58 Du må logge inn for å svare
prokrastinerin
30.09.2024 kl 20:19 4323

Akkurat nå tror jeg aksjekursen det kan gå begge veier. Jeg er enig med handellogik om at vi trenger et større salgsvolum. En aksje kan ikke nå himmelske høyder basert på tro og håp alene.
Finans360
01.10.2024 kl 09:25 4222

Igen:

Send dem en mail. Det tager 1 minut:

1) hvornår sælger Altera IPU-løsningerne ind i deres eksisterende kundeportefølje - og hvorfor kke NU?

2) hvis der ikke kan forhandles et minimumsaftræk (feks afsat problemfrit til den eksisterende portefølje) så indikerer det vel et risiko moment? På den baggrund må der kunne forhandles et split på udviklingsomkostningen.

Det er logik.

Det virker igen som om der ikke er den fornødne “aggressivitet” og logisk ræsonnement ift at få ting til at ske.

Og det er DET man er træt af mere end noget andet

Havde jeg siddet i Lars stol havde jeg ringet til Sandra Rivera og forespurgt på muligheden af at sætte startkabler til IPU-løsningen. Der skal blot EEN gnist til så snurrer motoren. Alteras CEO vil sagtens ku’ se at Napa ska’ ha’ en luns kød nu..og hun har rigeligt at dele ud af..

Handler om at komme i omdrejninger. Der er ingen præmie til dem der ikke trykker på pedalen

Det er netop den del af Napas DNA som man har det allersværest med..den afventede tilgang

Når Lars på webcast oplyser at “det ligger udenfor vores rækkevidde at påvirke” (OEM-kundens ind-salg) så tænker man: så ring til Altera og lav en deal hvor Altera enten spytter i udviklingskassen eller køber nogle NICS til deres eksisterende kunder. Husk på at vi taler SMÅBELØB for Altera som i princippet kan besluttes langt nede i organisationen. Kom nu i gear! (istedet for vedvarende at hente penge hos investorerne)

Når man så med en vis tilfredshed oplyser investorerne at’: “we are fully funded also next year” - så blir’ man som investor sgu’ lidt irriteret over at barren er sat så lavt
Redigert 01.10.2024 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
handellogik
01.10.2024 kl 11:42 4176

Tror vi alle kan genkende frustrationen i manglen på konkrete salgsordre af signifikant volumen! Lad os se hvad de kommer med til Nov. Ørkenvandringen er en del af Napa gamet, et game der altid har belønnet den tålmodige investor. Vi har trodsalt ramt kurs 32 stabilt og peak på 40 og stærk støtte omkring 30Nok. For mig et der fin ro på aktie, der ellers har været ret volatil.

Men, kom nu med et salg!
Finans360
01.10.2024 kl 12:49 4132

Det er fuldstændigt rigtigt.

Jeg tror at irritationen delvist ville fortage sig hvis jeg vidste med sikkerhed at ledelsen var klar over at vi følger det her meget nøje (minutiøst) og at vi ikke køber det her med at “det er udenfor vores rækkevidde - vi kan ikke gøre yderligere”. Det er slet ikke tilstrækkeligt.

Så hvis ingen skriver til dem kan man blot håbe at Heine læser med..

Hvis ikke at der blir’ lukket ordrer af betydning indenfor 6 mdr begynder jeg at ta’ fat i større investorer. ATP er lige til højrebenet. Det kommer ikke til at ta’ lang tid at finde den pågældende porteføljemanager.

Prøv at tænke på hvor små ordrer der skal til (et par tusind NICS) for at flippe forretningen rundt. Og hvor små beløb det er for de store. Hvis ikke at man ka’ lukke sådan en deal med enten OEM-kunden eller Altera (one way or the other, der er 100 måder at skrue sådan en deal sammen på der tilgodeser alle) så er man den forkerte person til opgaven - både ift kreativ tænkning, forretningsanalyse og menneskekundskab. Længere er den ikke. Der er noget i den rent menneskelige relation der ikke er sat op korrekt fra start. Det er ubetydelige tal vi taler om.

Redigert 01.10.2024 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
Finans360
02.10.2024 kl 10:09 3908

Udviklingsafdelingen slår til igen! Bravo

Hvis blot dem der lukker ordrer er tilsvarende dygtige til at skubbe ting igennem så vil gå stærkt. Det mangler vi endnu at få bevist at de er. So far no good..

Rosende ord i pressemeddelelse fra Altera GM Mike Fitton. Men hva’ med om Napas ledelse istedet bad ham kigge i kundekartoteket over emner der er klar på et hurtigt indkøb. Fitton lægger i PM op til at Napa selv skubber det her. Han må da ku’ bringes til at forstå at det er til Alteras fordel at Napa får traction i opstarten. Det kræver mere end en one-man-army (Charlie Ashton) at skubbe volumen hjem. Flere ordrer til Napa, flere ansatte sælgere, flere Altera-chips over disken.

Hvorfor ikke “bage det ind” i aftalerne

Hvad var det Einstein sagde om dem der blir’ ved med at gøre det samme men alligevel forventer et nyt resultat hver gang?

Er jeg den eneste der sidder med en oplevelse af deja vue?

https://www.napatech.com/media/press-releases/napatech-boosts-performance-of-5g-user-plane-function-offload/
Redigert 02.10.2024 kl 12:16 Du må logge inn for å svare
Interessert
02.10.2024 kl 21:28 3728

Litt vanskelig å forstå at napatec har problemer med å levere free cashf flow. Jeg er også litt utålmodig nå. Mulig jeg tar feil, men inntrykket er ar napatech leverer utmerkede produkter i et marked som vokser og hvor trolig mange tjener mye penger. Hvorfor ikke napatech? Er det noe jeg ikke ser her?
Finans360
03.10.2024 kl 10:35 3589

Mit indtryk er at vi er meget tæt på at omsætningen fra Altera-samarbejdet manifesterer sig.

Men jeg vil stadig opfordre til at man spørger ledelsen hvorfor man på salgssiden ikke gør en langt større indsats for at påvirke hhv. Altera, OEM-kunden og slutkunden.

Det er klassisk lærdom at enhver forhandler-strategi også kræver at man fra producent-leddet påvirker beslutningsprocessen hos slutkunden. Ellers vil forhandleren til enhver tid blot vælge den løsning som giver dem højest mark-up (eventuelt kopiere producent-løsningen, eksempelvis i form af skrabet version - fjerne dyre features som ikke er udslagsgivende for slutkundens valg)

Hele den (omfattende) indsats ku’ Napa skippe ved istedet at få slutkunde-leads direkte fra Altera. Få det lagt ind i aftalerne - evt. blot som “lokumsaftaler”.

Privatinvestorerne er nødt til selv at skubbe på for svar- og evt. ændringer i Napas salgs- og forhandlingsstrategi. Ledelsen synes end ikke blot at overveje alternative veje. Man afventer troligt at OEM-kunden pitcher ens løsning ind til slutkunden. Men OEM-kunden skal OGSÅ tjene på løsningen. Der er mange komponenter som kan vanskeliggøre ind-salget. Så slutkunde-salg sker IKKE af sig selv. Og det har vi fået rigelig bevis for i forgangne år.

Napas ledelse bør tage en helt åben drøftelse med beslutningstagerne hos Altera. Komme med en plan for hvordan Altera kan hjælpe med at kickstarte salget af Napa-NICS/Altera-chips. Napas tilgang virker mærkeligt apatisk ift det punkt, måske ud fra en indgroet “sådan er gamet ikke-filosofi” - who knows hvad der tænkes?

Der er meget lidt i denne verden der lykkedes hvis ikke mindst EEN person tænker: f…det, plejer er “død”, jeg går direkte til beslutningstager og præsenterer min case.
Redigert 03.10.2024 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
Finans360
03.10.2024 kl 11:12 3550

Hvis man som privatinvestor læser dette og fortsat undrer sig over hvorfor ting ikke sker, og man samtidigt undlader at rette henvendelse til ledelsen..

Ja, så finder man bedst svaret på sin undren ved at ta’ et kig i spejlet

Det er skåret ud i pap ovenfor hva’ problemet er.

Og når Lars oplyser på webcast at Altera PÅ ET TIDSPUNKT (gratis omgang for Altera) vil sælge Napa-løsningerne ind i eget kundenetværk - ja, så forstår vi at presset på Altera IKKE har været lagt hårdt nok i forhandlingerne. Det fremgår sort på hvidt af præsentationen.
Redigert 03.10.2024 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
stark
03.10.2024 kl 15:59 3458

Jeg har skrevet til dem begge.

Nu er jeg ikke nogen ord-ekvilibrist, men hvis de svarer, vender jeg tilbage.

VH. Stark
Nubie
03.10.2024 kl 21:28 3367

Finans360 - "Nvidia-sjef Jensen Huang sa de ser en «vanvittig» etterspørsel etter selskapets neste generasjons AI-grafikkprosessor, også kjent som Blackwell"

Så det ser bra ut for økning i trafikk, bør være et vanvittig marked for NAPA også nå. Antar AI vil øke presset på servere over hele kloden fremover..
Finans360
05.10.2024 kl 15:49 3141

Glimrende Stark

Vi ser det an

ABG er også ude med prognoser med kraftig vækst allerede næste år.

Med den info Napa foreløbigt har leveret bør omsætningen minimum fordobles næste år.

Q3-24 vil også vise vækst men ‘legacy-forretningen’ er relativt uinteressant ift. potentialet.

Vi ska’ ha’ lagt alle forklaringer på manglende omsætningsvækst i graven nu. Hvis ikke at der annonceres noget rigtigt stort ift salgsordrer senest i Q4/24-Q1/25 så må det på generalforsamlingen drøftes hvem i Napa udfordringen ligger hos. Særligt i lyset af den kraftige vækst i branchen og de annoncerede design wins. Hvis Napas ledelse stadig ikke kan lukke ordrer bør de gå den tunge gang til beslutningstagerne i Altera og spørge hvad der kan gøres. Ledelsen ka’ ikk’ blive ved med at melde hus forbi for istedet at hente penge i markedet
Redigert 05.10.2024 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
Finans360
06.10.2024 kl 21:06 2968

Måske du vil spørge ledelsen om:

1) hvad gør man konkret for at sikre at design win konverteres til ordrer?

2) er Napa i det mindste i dialog med Alteras ledelse om at sikre et samlet pris-produkt mix, der sikrer OEM-ordrer? (Ku’ Altera sænke sin pris på chip’en eller på anden måde påvirke OEM-kundens ordreplacering?? OEM-kunden forsøger naturligvis først at lægge ordre når løsningen er solgt ind til slutkunden. Men skal Napa vedvarende bære den risiko alene? Og hvad gøres der fra Napas (og Alteras) side for at sikre at OEM-kunden vælger at sælge Napas/Alteras løsning ind til slutkunden?

3) Napa kan jo ikke vedvarende tilbyde en gratis omgang. Hvis Altera ikke kan/vil påvirkes til at influere OEM-kundens beslutning/indsats ift at sælge løsningen ind til slutkunderne hvad kan Altera så istedet tilbyde Napa?

A) Slutkunde leads?
B) Leads/ordrer fra Alteras egen portefølje?
C) Split på udviklingsomkostningen?
D) Forhandlede minimums-ordrer ifm design-wins (som kan modregnes som rabat ifm større ordrer)

Skriv gerne til Napas ledelse at der må gøres en langt tydelig indsats for at sikre ordrer. Hvor/hvem er det kommercielle talent i virksomheden? (Er der overhovedet nogle?)

Du må også meget gerne tilføje at diverse forklaringer omkring supply chain issues, handelskrig, kinetisk krig (Ukraine/Gaza), restriktioner, forlængede ‘purchase cycles’, lager/channel ophobning osv virkeligt begynder at trætte.

Det er tid til at levere eller i det mindste forklare hvad man forretningsmæssigt, proaktivt gør i forsøget på at lukke ordrer (udover blot at levere den tekniske løsning)

Salg via forhandler (her OEM) til slutkunde handler ALTID om at gøre det attraktivt for forhandleren at sælge løsningen ind og til en vis grad om at gøre slutkunden obs på løsningen (push-pull strategi). Vi har brug for at høre hvordan napa arbejder på den front (udover at udvikle løsningen teknisk og blot præsentere den på messer)

Lars, hvilken garanti har aktionærerne for at Napa i realiteten ikke blot bruges til at brande Altera overfor OEM-kunden?? Hvis hverken Altera eller OEM-kunden vil give håndslag på minimumsbestillinger af NICS begynder det at se mærkeligt ud. I bliver NØDT til at gå hårdere til værks. Når man læser Altera-repræsentanternes input i pressemeddelelserne sidder man med et indtryk at det for dem langt primært handler om hvad Alteras produkter kan tilbyde.

I lyset af både kommunikationen og regnskabs-tallene sidder man med oplevelse af at der slet ikke kan være en outbound-salgsafdeling. Hvis der er en salgschef må det dælme være mange år siden der har vanket bonus.

Hvis du kan kommunikere det videre så er vi et skridt tættere på mål.

Lbo@napatech.com
Htg@napatech.com
Redigert 07.10.2024 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
bjønn
07.10.2024 kl 16:00 2808

Ser ut som mangel på nyheter, dw og kontrakter, gjør at den selges nedover.
Selv om den går litt i rykk og napp sydover, er den nå i en fallende trendkanal.

Det kan dog virke som det kan være nye aksjonærer som mister trua. Antall aksjonærer er redusert med 95 stk (5 %) siste 8 uker. Hvem kjøper…. I hvert fall Topp 20. De har økt beholdningen med 1 620 745 aksjer i den samme perioden på 8 uker.

Spesielt har de 4 nomineekontoene i Luxembourg økt kraftig. Siden nyttår har de økt beholdningen med 7,7 mill aksjer, fra en eierandel på 4,80 % til i dag 13,33 %. Hvem det nå er som skjuler seg her har de i hvert fall troen.

Det er 5-6 norske «private» investorer innen Topp 20 som eier 30,65 % av Napatec. Ingen av disse er direkte representert i styret. Styreleder Christian Jebsen fra Verdane (9,75 %) og Danny Lobo fra Netscout (6,22 %) er de eneste som representerer aksjonærene. Styret ser kompetent ut, men kanskje litt få aksjer rundt bordet?

Finans360 etterlyser større aktivitet og en klar offensiv fra Napatech. Ikke vanskelig å være uenig på det. Jeg synes det begynner å ligne litt Ray Smets’-perioden.

At tidligere styreleder, Lars Boilesen, ble tilsatt tom CEO fra nyttår har vel ikke utløst signifikant større cash-flow og salg. Men, etter det vi leser og blir fortalt har Napatech med sine produkter og samarbeidspartnere et svært stort potensial. Hvorfor materialiseres ikke dette i avtaler og salg?

Som mangeårig aksjonær har jeg hatt tillitt til at styret og CEO ville gjøre Napatech til et solid selskap til glede for ansatte og aksjonærer. Men, jeg har lenge vært, og er fortsatt også utålmodig. Det synes å være betimelig å spørre om COO Henrik Brill Jensen og CMO Jarrod Siket har vært nok kreative og pågående i markedsføringen og salg av de eminente produktene. Har selskapet prioritert en adekvat salgsavdeling....
Finans360
07.10.2024 kl 20:01 2750

Tak for brugbar info og velovervejede synsvinkler.

Jeg er ikke bekymret over situationen men jeg vil gerne sikre at Boilesen er obs på at øvelsen ikke går ud på at få design win men derimod på at få penge i kassen. Og de to ting er ikke nødvendigvis korrelerede som Boilesen synes at antage.

Et design win er blot en teknisk blå stempling. Den kommercielle del er anden sag. Det ved han naturligvis godt. Men så må han jo også anerkende at man er langt fra i mål.

Det genererer een når Napas fokus entydigt synes at ligge på at få design win fremfor at skubbe ordrer HELT igennem. Her sporede man en mindre resignation (“det ligger udenfor vores rækkevidde”) som vi ikke kan bruge til noget.

Jeg ku’ godt tænke mig at ledelsen fremlagde hvilke initiativer der fremadrettet vil blive gjort for at skubbe ordrer igennem. Man ka’ ikke bare kontinuerligt “gi’ slip” fordi den tekniske løsning er på plads. Der må skrives noget ind i præmisserne for udviklingsarbejdet

HVIS Napa ikke kan påvirke indsalget på nogen som helst måde - ja, så må man ifølge “basiskurset”
inddække sin risiko via et fee eller et split.

Jeg føler mig ikke overbevist om at Altera IKKE vil spytte i kassen hvis de anmodes om det. Det er utroligt små beløb i deres kontekst. Alternativt kan de løfte Napas salg på anden vis end via design win. Lars burde mødes med Altera og drøfte hvordan samarbejdet kan konsolideres yderligere rent økonomisk eller kommercielt. Det opleves provokerende for investorerne at CEO tilsyneladende synes mere komfortabel med spørge aktionærerne om penge end partnerne (som retteligt burde betale for det arbejde der laves til gavn for også dem). Jeg er fortsat ikke 100% sikker på at Altera ser samarbejdet som andet end showcase af Altera-muligheder. Og jeg er heller ikke 100% sikker på at Boilesen har overvejet den risiko. Det er de usikkerheder jeg gerne vil have manet i jorden med faktiske ordrer.

Hvis hverken Altera eller OEM-kunden - på trods af deres enorme størrelse og rækkevidde - vil garantere nogen som helst form for omsætning på de løsninger som Napa udvikler til dem så SKAL der være en klokke der ringer. Det er vi mennesker der opfinder ideen om at det er “the name of the game”. Hvis Napas løsninger er så gode som vi må antage at de er - så hænger det ikke sammen at vi ikke ser - evt blot mindre - ordrer fra start.

ABG har nævnt at der måske kommer et tilskud fra Altera imod ultimo.

Apropos ABG:

De overvejelser vi her gør os omkring strategien for indsalg kan meget vel også sendes til ABG. Hvordan ser ABG på Napas mulighed for at hente omsætning hos partnerne - og på virksomhedens manglende initiativer i den henseende? ABG udfører ‘paid research’ for Napa så helt uvildige er de måske ikke.
Redigert 08.10.2024 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
Finans360
09.10.2024 kl 09:36 2528

P.S

ABG’s analytikere på Napa kan kontaktes på:

oystein.lodgaard@abgsc.no, +47 22 01 60 26 herman.caspersen@abgsc.no, +47 47 86 83 27

Bemærk at ABG har 2025 estimat på Napa omsætning på 326 MDKK op fra estimeret 127 MDKK i 2024

Så design win SKAL konverteres til omsætning MEGET snart.

Jeg ku’ godt tænke mig at der spørges ind til ABG’s opfattelse af Napas FAKTISKE bestræbelser på at konvertere design win til fysiske ordrer/omsætning fremfor det entydige fokus på pipeline build up/udviklingsarbejde.

Øvelsen med vedvarende at skubbe omsætningsflow frem 3-4-5-6 kvartaler af gangen (2025-2026-2027) under henvisning til dit-og-dat (“udenfor Napas rækkevidde osv osv”) begynder at virke gammelkendt
Redigert 09.10.2024 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
Gas1
14.10.2024 kl 11:07 1913

Hmm fik du aldrig svar retur?

Jeg har prøvet samme omgang. Det virker lidt arrogant at tilsidesætte os aktionærer.
Finans360
14.10.2024 kl 11:30 1914

Måske skal spørgsmål i kort form formuleres:

Hvad gør ledelsen for at sikre commitment fra partnere?

At lade Napa udvikle uforpligtende design-forslag på Napas regning er ikke commitment fra partnerne. Og slet ikke med tanke på at partnerne potentielt set kan tjene godt på løsningerne.

Ledelsen må på banen ift det punkt. ABG ditto
Gas1
14.10.2024 kl 11:54 1914

Nu har jeg forsøgt igen. Skrevet at vi savner salg og ja især commitment fra samarbejdspartnere.
Finans360
14.10.2024 kl 14:41 2150

Glimrende

På positiv siden er der sandsynlighed for at Altera kommer med en pose penge inden længe.

Udvidelsen af samarbejdet til også at omfatte 400 GB-IPU-løsningen blev meddelt via fondsbørsen i april 24. I september 24 blev løsningen så officielt lanceret.

Den oprindelige aftale meddelt ultimo 22/primo 23 - som omhandlede udviklingen af 200 GB-løsningen - afstedkom et “tilskud” på 5 MUSD

ABG omtaler tillige et potentielt “tilskud” i deres seneste analyse.

Det er også en mulighed at Altera/Napatech offentliggør en decideret, flerårig rammeaftale. I så fald kan ventes et beløb >10 MUSD
Redigert 14.10.2024 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
Gas1
14.10.2024 kl 15:46 2286

Hvor bliver de mange design wins af? Og alt imens så siver kursen bare ned og ned. Tålmodighed er en svær dyd.

Håber du rammer plet med rammeaftalen.
Gas1
15.10.2024 kl 15:38 1960

Jeg fik svar i dag:

Tak for din email. Vi præsenterer Q3-regnskab 5/11 og I er meget velkomne til at logge på der og stille opfølgende spørgsmål, hvis I ikke føler at I får tilstrækkelige svar i præsentationsdelen.
Finans360
16.10.2024 kl 08:33 1842

Svaret indikerer, iht forventningerne, et fornuftigt Q3 med medvind fra legacy-forretningen samt nyt design win.