Hvorfor du skal kjøpe Napa nå
Dette er første gang jeg leser noe om dette i Finansavisen. Skal flere omsider skjønne hvor store muligheter Napa har fremover?
https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2021/03/28/7647926/edge-computing-gir-raskere-og-bedre-utbytte-av-5g
https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2021/03/28/7647926/edge-computing-gir-raskere-og-bedre-utbytte-av-5g
Redigert 28.03.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
Interessert
01.12.2024 kl 18:25
797
Jeg ser at du gav svar mens jeg skrev mitt innlegg, men jeg lar det stå.
Finans360
01.12.2024 kl 18:40
791
Din beskrivelse er også dækkende for min opfattelse. Jeg er ganske enig.
Fsva Napa er det mit indtryk at man teknisk set er kommet i mål ift Tier-1-kunden. Hvad der resterer er givetvist mere af forretningsmæssig/strategisk karakter.
Som tidligere skrevet har jeg meget svært ved at se at man ikke lander tier-1 ordrer inden længe idet Napa arbejder med flere interne grupper hos kunden.. Måske er kunden i proces med at udarbejde en tværorganisatorisk indkøbsliste. Vi bliver givetvis meget snart klogere.
Jeg tror at vi får en julegave. Een af de gode som Napa kan putte i 2025-regnskabet. Det ville ikke være første gang at de leverer en julegave som de taktisk putter i næste års regnskab..
Fsva Napa er det mit indtryk at man teknisk set er kommet i mål ift Tier-1-kunden. Hvad der resterer er givetvist mere af forretningsmæssig/strategisk karakter.
Som tidligere skrevet har jeg meget svært ved at se at man ikke lander tier-1 ordrer inden længe idet Napa arbejder med flere interne grupper hos kunden.. Måske er kunden i proces med at udarbejde en tværorganisatorisk indkøbsliste. Vi bliver givetvis meget snart klogere.
Jeg tror at vi får en julegave. Een af de gode som Napa kan putte i 2025-regnskabet. Det ville ikke være første gang at de leverer en julegave som de taktisk putter i næste års regnskab..
Redigert 01.12.2024 kl 18:45
Nubie
01.12.2024 kl 19:37
767
Min oppfattelse også, så kan man se på collaboration mellom Intel og bestemte aktører så vil NX3070 passe godt inn.
Både IBM cloud og Siemens prosjektene har et behov som kan dekkes her, med et så tett samarbeid kan vi kanskje utelukke andre aktører enn Intel når det kommer til overtakelse eller videre samarbeid. Hvis jeg ikke husker helt feil har vel disse prosjektene oppstart tidlige 25, så en materialisering av ordre/verdi kan vi kanskje forventet i Q1 og utover. Kanskje derfor NAPA holder kortene så tett til brystet nå?
Både IBM cloud og Siemens prosjektene har et behov som kan dekkes her, med et så tett samarbeid kan vi kanskje utelukke andre aktører enn Intel når det kommer til overtakelse eller videre samarbeid. Hvis jeg ikke husker helt feil har vel disse prosjektene oppstart tidlige 25, så en materialisering av ordre/verdi kan vi kanskje forventet i Q1 og utover. Kanskje derfor NAPA holder kortene så tett til brystet nå?
bjønn
01.12.2024 kl 19:49
759
Fint å lese innlegg fra meget kompetente skribenter/aksjonærer. Takk.
Personlig så håper jeg at "julepresangen" ikke kommer før over nyttår ;)
Personlig så håper jeg at "julepresangen" ikke kommer før over nyttår ;)
Finans360
02.12.2024 kl 09:14
646
Altera er klar over at der skal leveres hvis samarbejdet skal opretholdes. Hvilket afgjort er i Alteras interesse. Napa vil ikke løbende kunne hente kapital i markedet uden tydeligt bevis fra Altera på at relationen fungerer.
Den er ‘locked-in’.
Nu mangler vi blot at se at Lars har rykket brikkerne i slut-position på spillepladen. Indtil videre er alt gjort rigtigt. Napas løsning har vakt opsigt hos Alteras kunde hvilket styrker Napas position/leverage overfor Altera
Altera/Tier-1 kunden ved at der skal leveres nu hvis man vil have Napa til vedvarende at udvikle design-forslag.
Igen skal man se på det her ift både taktik/strategi og relative tal-værdier
Den er ‘locked-in’.
Nu mangler vi blot at se at Lars har rykket brikkerne i slut-position på spillepladen. Indtil videre er alt gjort rigtigt. Napas løsning har vakt opsigt hos Alteras kunde hvilket styrker Napas position/leverage overfor Altera
Altera/Tier-1 kunden ved at der skal leveres nu hvis man vil have Napa til vedvarende at udvikle design-forslag.
Igen skal man se på det her ift både taktik/strategi og relative tal-værdier
Redigert 02.12.2024 kl 09:18
Nubie
02.12.2024 kl 09:51
617
Finans360, hva er dine tanker rundt Altera sin IPO til neste år?
Ifølge Pat Gelsinger CEO Intel så ønsker de selge en del av Altera FPGA business som er på vei til IPO i 2025 (samtaler er allerede igang), Altera vil bli et "frittstående" børsnotert selskap som kan for bli vår Tier 1 kunde, eller sluke NAPA i samme år. Hvem vet, men slik samarbeidet er nå virker dette plutselig veldig naturlig....
Uansett er det mye som skjer rundt Altera nå, og dette kan også være grunnen til tilbakehold av info. Det kan se ut til at man ser for seg en løsning for Altera allerede tidlig i 25 (kanskje tidligere også).
Har du noen tanker rundt dette?
Ifølge Pat Gelsinger CEO Intel så ønsker de selge en del av Altera FPGA business som er på vei til IPO i 2025 (samtaler er allerede igang), Altera vil bli et "frittstående" børsnotert selskap som kan for bli vår Tier 1 kunde, eller sluke NAPA i samme år. Hvem vet, men slik samarbeidet er nå virker dette plutselig veldig naturlig....
Uansett er det mye som skjer rundt Altera nå, og dette kan også være grunnen til tilbakehold av info. Det kan se ut til at man ser for seg en løsning for Altera allerede tidlig i 25 (kanskje tidligere også).
Har du noen tanker rundt dette?
Redigert 02.12.2024 kl 10:02
Finans360
02.12.2024 kl 10:04
603
Et selvstændigt Altera er en kæmpe styrke for Napa som derved bliver mere core-business i et nyt set-up med FPGA som omdrejningspunkt. Intels core-business er som bekendt “CPU-teknologi”. Netværkskort mv er lidt i periferien.
Allerede nu er der forlydender om at Altera skaleres op investeringsmæssigt som led i klargøringen til IPO
Allerede nu er der forlydender om at Altera skaleres op investeringsmæssigt som led i klargøringen til IPO
handellogik
02.12.2024 kl 11:29
556
Hej Finans,
Altid godt at læse dine inputs og analyser, men hvorfor tror du at vi får en "julegave"? Jeg mener Napa er jo notorisk kendt for ikke at komme med umeldinger untaget strengt nødvendig eller ved Q-rapporterne. Hvad skulle være anderledes for denne ørkenvandring modsat de andre vi har været på?
Håber naturligvis du får ret, har bare svært ved at se timingen skulle være anderledes.
Og god Jul til dig og familien
Altid godt at læse dine inputs og analyser, men hvorfor tror du at vi får en "julegave"? Jeg mener Napa er jo notorisk kendt for ikke at komme med umeldinger untaget strengt nødvendig eller ved Q-rapporterne. Hvad skulle være anderledes for denne ørkenvandring modsat de andre vi har været på?
Håber naturligvis du får ret, har bare svært ved at se timingen skulle være anderledes.
Og god Jul til dig og familien
Nubie
02.12.2024 kl 12:01
531
Det er jeg enig i, men man har veldig lite fokus på dette..
Selv om Altera operativt er utenfor Intel i dag vil en løsning der de står utenfor kunne gi kjempemuligheter gitt Intel sine egne problemer.
Jeg var opptatt av Intel sine samarbeid, men ser nå at dette faktisk dreier seg mer mot Altera..
Lurer på om "julegaven" du sikter til kan være løsningen for Intel vedrørende Altera, Intel ser ut til å satse på en løsning innen januar 25 (helst tidligere - nå er vi i des). Leser at det spekuleres i både AMD og Marvell som potensielle kjøpere..
Uansett er det spennende for NAPA hva som skjer med Altera fremover.
Selv om Altera operativt er utenfor Intel i dag vil en løsning der de står utenfor kunne gi kjempemuligheter gitt Intel sine egne problemer.
Jeg var opptatt av Intel sine samarbeid, men ser nå at dette faktisk dreier seg mer mot Altera..
Lurer på om "julegaven" du sikter til kan være løsningen for Intel vedrørende Altera, Intel ser ut til å satse på en løsning innen januar 25 (helst tidligere - nå er vi i des). Leser at det spekuleres i både AMD og Marvell som potensielle kjøpere..
Uansett er det spennende for NAPA hva som skjer med Altera fremover.
Finans360
02.12.2024 kl 15:33
440
ABG har ved flere lejligheder nævnt muligheden for tildeling af et nyt engangsbeløb imod slutningen af året. Hvorvidt dette vil dække ydelser afholdt i forgangne år eller 2025 er uklart.
Vi ved at aftalen med Altera blev forlænget i 2024 til også at omfatte 400 GB-løsningen. Mon ikke at noget nyt atter engang er i støbeskeen til 2025.
Endvidere bygger jeg tesen på at det antageligvis er lykkedes for Napa at få Altera længere frem på banen. I hvertfald har Napa leveret. Og det endda før deadline, forstår vi. Jeg har tiltro til at Lars er garvet nok til at inkassere på den konto. Forhåbentligt tar’ jeg ikke fejl.
Rigtigt god jul også til dig og familien
Vi ved at aftalen med Altera blev forlænget i 2024 til også at omfatte 400 GB-løsningen. Mon ikke at noget nyt atter engang er i støbeskeen til 2025.
Endvidere bygger jeg tesen på at det antageligvis er lykkedes for Napa at få Altera længere frem på banen. I hvertfald har Napa leveret. Og det endda før deadline, forstår vi. Jeg har tiltro til at Lars er garvet nok til at inkassere på den konto. Forhåbentligt tar’ jeg ikke fejl.
Rigtigt god jul også til dig og familien
Gas1
I dag kl 09:58
199
Er der nogen her på tråden der driver med TA? I så fald hvor langt skal vi ned, hvis jeg gerne vil købe lidt mere?
Glennis
I dag kl 10:14
185
Jeg driver litt med det. Eneste som er klart er at trenden er ned. Det er støtte rundt 17 og 12 der den har konsolidert tidligere. Noen tendens til at nedgående trend skal snu kan jeg ikke se i kartene uansett hvilken tidsperiode jeg velger. Det eneste som kan snu nedgående trend er nyheter og oppmerksomhet. Markedet har glemt NAPA. Du kan mao like godt kjøpe nå, for når news kommer snur det. I alle fall inntil markedet glemmer NAPA igjen. Oslo børs er en veldig lite likvid børs.
rolers
I dag kl 10:41
146
Jeg driver litt med EW. Ganske enig med Glennis. For et år siden hadde Napa en bunn på 12,95. Derfra viser månedschartet sammenhengende opptur til 40,40 i juli. (Sluttkurser) Fallet derfra er på 45 prosent. Vi befinner oss nå i et område der aksjen har snudd tidligere, men det var etter reaksjoner i en lang oppgangsbølge. Trenden nå er åpenbart ned. For meg ser det ut som det er shortere eller aktører som vil akkumulere billig som styrer den ned, hjulpet av småaksjonærer som blir lei å vente eller tar tap. De store sitter stort sett i ro eller øker. Usikker på hvordan Lorentzen-aksjene ble fordelt, splitten er ikke synlig i selskapets aksjonæroversikt ennå. Men det kan se ut som om aksjen er i ferd med å bunne ut rundt 22. Og som Glennis skriver, vil nyheter trolig sende den rett opp igjen.