Hvorfor du skal kjøpe Napa nå

Tradinator
NAPA 28.03.2021 kl 19:55 255518

Dette er første gang jeg leser noe om dette i Finansavisen. Skal flere omsider skjønne hvor store muligheter Napa har fremover?
https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2021/03/28/7647926/edge-computing-gir-raskere-og-bedre-utbytte-av-5g
Redigert 28.03.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
Interessert
01.12.2024 kl 18:25 2911

Jeg ser at du gav svar mens jeg skrev mitt innlegg, men jeg lar det stå.
Finans360
01.12.2024 kl 18:40 2904

Din beskrivelse er også dækkende for min opfattelse. Jeg er ganske enig.

Fsva Napa er det mit indtryk at man teknisk set er kommet i mål ift Tier-1-kunden. Hvad der resterer er givetvist mere af forretningsmæssig/strategisk karakter.

Som tidligere skrevet har jeg meget svært ved at se at man ikke lander tier-1 ordrer inden længe idet Napa arbejder med flere interne grupper hos kunden.. Måske er kunden i proces med at udarbejde en tværorganisatorisk indkøbsliste. Vi bliver givetvis meget snart klogere.

Jeg tror at vi får en julegave. Een af de gode som Napa kan putte i 2025-regnskabet. Det ville ikke være første gang at de leverer en julegave som de taktisk putter i næste års regnskab..
Redigert 01.12.2024 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Nubie
01.12.2024 kl 19:37 2879

Min oppfattelse også, så kan man se på collaboration mellom Intel og bestemte aktører så vil NX3070 passe godt inn.

Både IBM cloud og Siemens prosjektene har et behov som kan dekkes her, med et så tett samarbeid kan vi kanskje utelukke andre aktører enn Intel når det kommer til overtakelse eller videre samarbeid. Hvis jeg ikke husker helt feil har vel disse prosjektene oppstart tidlige 25, så en materialisering av ordre/verdi kan vi kanskje forventet i Q1 og utover. Kanskje derfor NAPA holder kortene så tett til brystet nå?
bjønn
01.12.2024 kl 19:49 2871

Fint å lese innlegg fra meget kompetente skribenter/aksjonærer. Takk.

Personlig så håper jeg at "julepresangen" ikke kommer før over nyttår ;)
Finans360
02.12.2024 kl 09:14 2755

Altera er klar over at der skal leveres hvis samarbejdet skal opretholdes. Hvilket afgjort er i Alteras interesse. Napa vil ikke løbende kunne hente kapital i markedet uden tydeligt bevis fra Altera på at relationen fungerer.

Den er ‘locked-in’.

Nu mangler vi blot at se at Lars har rykket brikkerne i slut-position på spillepladen. Indtil videre er alt gjort rigtigt. Napas løsning har vakt opsigt hos Alteras kunde hvilket styrker Napas position/leverage overfor Altera

Altera/Tier-1 kunden ved at der skal leveres nu hvis man vil have Napa til vedvarende at udvikle design-forslag.

Igen skal man se på det her ift både taktik/strategi og relative tal-værdier
Redigert 02.12.2024 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Nubie
02.12.2024 kl 09:51 2726

Finans360, hva er dine tanker rundt Altera sin IPO til neste år?

Ifølge Pat Gelsinger CEO Intel så ønsker de selge en del av Altera FPGA business som er på vei til IPO i 2025 (samtaler er allerede igang), Altera vil bli et "frittstående" børsnotert selskap som kan for bli vår Tier 1 kunde, eller sluke NAPA i samme år. Hvem vet, men slik samarbeidet er nå virker dette plutselig veldig naturlig....

Uansett er det mye som skjer rundt Altera nå, og dette kan også være grunnen til tilbakehold av info. Det kan se ut til at man ser for seg en løsning for Altera allerede tidlig i 25 (kanskje tidligere også).

Har du noen tanker rundt dette?
Redigert 02.12.2024 kl 10:02 Du må logge inn for å svare
Finans360
02.12.2024 kl 10:04 2712

Et selvstændigt Altera er en kæmpe styrke for Napa som derved bliver mere core-business i et nyt set-up med FPGA som omdrejningspunkt. Intels core-business er som bekendt “CPU-teknologi”. Netværkskort mv er lidt i periferien.

Allerede nu er der forlydender om at Altera skaleres op investeringsmæssigt som led i klargøringen til IPO
handellogik
02.12.2024 kl 11:29 2665

Hej Finans,

Altid godt at læse dine inputs og analyser, men hvorfor tror du at vi får en "julegave"? Jeg mener Napa er jo notorisk kendt for ikke at komme med umeldinger untaget strengt nødvendig eller ved Q-rapporterne. Hvad skulle være anderledes for denne ørkenvandring modsat de andre vi har været på?

Håber naturligvis du får ret, har bare svært ved at se timingen skulle være anderledes.
Og god Jul til dig og familien
Nubie
02.12.2024 kl 12:01 2639

Det er jeg enig i, men man har veldig lite fokus på dette..

Selv om Altera operativt er utenfor Intel i dag vil en løsning der de står utenfor kunne gi kjempemuligheter gitt Intel sine egne problemer.

Jeg var opptatt av Intel sine samarbeid, men ser nå at dette faktisk dreier seg mer mot Altera..

Lurer på om "julegaven" du sikter til kan være løsningen for Intel vedrørende Altera, Intel ser ut til å satse på en løsning innen januar 25 (helst tidligere - nå er vi i des). Leser at det spekuleres i både AMD og Marvell som potensielle kjøpere..
Uansett er det spennende for NAPA hva som skjer med Altera fremover.
Finans360
02.12.2024 kl 15:33 2549

ABG har ved flere lejligheder nævnt muligheden for tildeling af et nyt engangsbeløb imod slutningen af året. Hvorvidt dette vil dække ydelser afholdt i forgangne år eller 2025 er uklart.

Vi ved at aftalen med Altera blev forlænget i 2024 til også at omfatte 400 GB-løsningen. Mon ikke at noget nyt atter engang er i støbeskeen til 2025.

Endvidere bygger jeg tesen på at det antageligvis er lykkedes for Napa at få Altera længere frem på banen. I hvertfald har Napa leveret. Og det endda før deadline, forstår vi. Jeg har tiltro til at Lars er garvet nok til at inkassere på den konto. Forhåbentligt tar’ jeg ikke fejl.

Rigtigt god jul også til dig og familien
Gas1
04.12.2024 kl 09:58 2307

Er der nogen her på tråden der driver med TA? I så fald hvor langt skal vi ned, hvis jeg gerne vil købe lidt mere?
Glennis
04.12.2024 kl 10:14 2294

Jeg driver litt med det. Eneste som er klart er at trenden er ned. Det er støtte rundt 17 og 12 der den har konsolidert tidligere. Noen tendens til at nedgående trend skal snu kan jeg ikke se i kartene uansett hvilken tidsperiode jeg velger. Det eneste som kan snu nedgående trend er nyheter og oppmerksomhet. Markedet har glemt NAPA. Du kan mao like godt kjøpe nå, for når news kommer snur det. I alle fall inntil markedet glemmer NAPA igjen. Oslo børs er en veldig lite likvid børs.
Gas1
04.12.2024 kl 10:22 2281

Takker Glennis. Så måske en lille julegave til mig selv en af dagene :-)
Glennis
04.12.2024 kl 10:27 2272

Lykke til. Jeg skal også ha noen tusen flere her nede.
rolers
04.12.2024 kl 10:41 2255

Jeg driver litt med EW. Ganske enig med Glennis. For et år siden hadde Napa en bunn på 12,95. Derfra viser månedschartet sammenhengende opptur til 40,40 i juli. (Sluttkurser) Fallet derfra er på 45 prosent. Vi befinner oss nå i et område der aksjen har snudd tidligere, men det var etter reaksjoner i en lang oppgangsbølge. Trenden nå er åpenbart ned. For meg ser det ut som det er shortere eller aktører som vil akkumulere billig som styrer den ned, hjulpet av småaksjonærer som blir lei å vente eller tar tap. De store sitter stort sett i ro eller øker. Usikker på hvordan Lorentzen-aksjene ble fordelt, splitten er ikke synlig i selskapets aksjonæroversikt ennå. Men det kan se ut som om aksjen er i ferd med å bunne ut rundt 22. Og som Glennis skriver, vil nyheter trolig sende den rett opp igjen.
Gummi
04.12.2024 kl 22:31 2092

mener ABG i siste oppdatering forecaster 40 - 50 Mnok inn i q1 - 2025, pga utført utviklingsarbeider. så de har vel ikke tatt dette ut av det blå. de forecaster vel -30Mnok i cashburn 2025, håper på en liten positiv overaskelse der.
Finans360
05.12.2024 kl 08:13 2014

Jo flere der skriver til Lars Boilesen omkring status på hhv. fremsendte prototype til tier-1 (ultimo november), hhv. fremdrift ift nye- og allerede vundne design win - jo hurtigere får vi svar.

Jvf webcast er Napa MANGE kvartaler inde i samarbejdet med en lang række virksomheder i forskellige brancher - hvilket vil løfte antallet af leverede NICS markant

lbo@napatech.com

Intet pres for svar = forlænget ventetid

Man kan også passende sende forespørgsler til Øystein fra ABG. Så kan han lade dem indgå i dialogen med Napa

resultater og underskrifter er det som tæller

Hvis OEM-kunderne ikke kan beslutte sig og Napa ikke kan sætte sig igennem - så må ledelsen tilbage til Altera og drøfte løsninger.

Napas ledelse må forventligt have hedget deres (signifikante) investeringer i design-forslag til OEM-kunder, overfor Altera. Ellers er det tilbage til skolebænken. Det kan ikke blive mere basic

Lad dem gerne vide at der ikke er brug for flere ‘pressemeddelelser’ imodsætning til regulære, officielle fondsbørsmeddelelser. Tid til at indhente underskrifter fremfor tilkendegivelser.

Det sku’ nødigt være sådan at når der skal hentes kapital i markedet så er man pudsigt nok netop på randen af et kommercielt gennembrud.

Jeg tror at stemningen på næste webcast måske får en lidt anden tone hvis ledelsen fortsat bare sparker lange bolde fremad banen i hvad man kalder ‘alibi-fodbold’: Fodbold der syner godt men uden reel fremdrift.. Boldene ska’ jo i mål..

Det må være muligt for ledelsen at gøre Altera mfl forståeligt at der bliver INGEN arbejdsro uden underskrifter. En multi-milliard virksomhed som Altera kan snildt finde aftagere til feks 1000 NICS hvis de gøres forståeligt at markedet har brug for bekræftelse fra Alteras side på at partnerskabet er så godt som Napa oplyser. Det er endda en low-level beslutning.

De 5 mio USD i 2022 er en billet man ikke kan køre længere på. Det er også sjovere med en god stemning på fremtidige webcast. Uden underskrifter kan Øystein også blive nødt til at gå hårdere til værks hvis han og ABG skal bevare troværdigheden

Redigert 05.12.2024 kl 10:58 Du må logge inn for å svare
Gas1
05.12.2024 kl 11:28 1912

Når Napatech i mål med deres egen guding i år?

Napatech says it has made good progress on potential new designs, but '24 is soon over, and it needs to deliver at least one more design win before YE to meet its guidance of 4-6 design wins this year. One new design that could potentially land before YE is the streaming service provider (which we believe is Disney+), with potential of ~5k/units p.a.
Finans360
05.12.2024 kl 12:02 1893

Ville det være en ide at sende det spørgsmål til Napas ledelse og uploade dit spgs i Forum efterfølgende?

Hvad forventer du dit spørgsmål i Forum afstedkommer?

Problematikken er at der udstedes checks (endnu) uden garanti for at der er dækning.
Redigert 05.12.2024 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
Gas1
05.12.2024 kl 12:10 1884

Jeg tror lidt, at det kommer af min egen frustration over, at de ikke melder noget ud. Hvis de har de fået det 4. design win, hvorfor så ikke melde det ud eller skyldes tavsheden, at der intet sker.

Jeg har hidtil fået svar på en af tre mails til Napa, så tvivler på, at der kommer noget retur derfra.

Håbede måske på lidt respons fra jer, der har mere erfaring i hvordan sådan noget normalt håndteres/meldes ud. Undskyld hvis jeg skaber dårlig stemning, var ikke min hensigt.
Finans360
05.12.2024 kl 12:24 1871

Fair nok

Du skaber ikke dårlig stemning.

Frustrationen er fuldt forståelig. Den sidder flere af os meget øjensynligt med.
Glennis
06.12.2024 kl 11:29 1691

Nå settes det daglige shorterangrepet opp ser jeg. I går kjøpte jeg 10.000 aksjer. Hvem følger opp i dag?
Interessert
06.12.2024 kl 14:15 1624

Oppsiden skal være stor, men hvor stor er sannsynligheten for at selskapet flopper. Det er trolig betydelig konkurranse, og teknologien endrer seg hele tiden. Det må vel være en del risiko her. Har aksjer i selskapet, men en må vel være litt forsiktig? Hvordan vurderer dere risikoen, og hvorfor?
EnklestErBest
06.12.2024 kl 17:48 1557

Her er det farlig å sitte på gjerdet eller stå utenfor.
Kan passre 100 på noen måneder når det løsner.
De store har nettokjøpt på hele oppturen og nå også på nedturen som jeg tror ligger bak oss.
Finans360
06.12.2024 kl 22:46 1505

Når man har et netværkskort i markedet der kan køre opdaterbare/rekonfigurerbare algoritmer er det svært at være pessimist. Algoritmer vil styre adfærd og allokering i et omfang som vi slet ikke helt kan forstå endnu

Men hold k…en ventetid.
Finans360
07.12.2024 kl 08:50 1431

Napatech har for mange år siden haft et samarbejde med DELL.

Ved en tilfældig Google-søgning på Napatech & DELL finder man en tom lead-form på Napatechs hjemmeside med overskriften:

DELL roadshow lead form

Jeg spørger mig selv om det er en tom template som er uploadet mhp snarlig udfyldelse?

Jeg ved ikke hvorfor den ellers skulle ligge der. Er det en gammel underside fra forrige årti? Det er naturligvis en mulighed.

Eller er DELL Napas nye Tier-1 kunde? Og hvornår offentliggøres samarbejdet i givet fald?

https://www.napatech.com/event-leads/dell-roadshow/
Redigert 07.12.2024 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
olemt
08.12.2024 kl 10:24 1274

Jeg tror det er en gammel side. Gjennom litt frem og tilbake fikk jeg frem et skjema for å registrere interesse for roadshowet, og der kunne man velge om man var interessert i NT200 kortet som har vært i salg lenge.
Finans360
08.12.2024 kl 12:03 1237

Ok

Jeg ser nu at Napa var på DELL konference i 2018. Det er måske herfra.
nr1 Never lose
09.12.2024 kl 13:01 1061

Michael Lilja sluttet i Napatech Januar 2021. Han er én av kontaktpersonene i skjemaet, så dette er nok et gammelt registreringsskjema ja.

Nå står vi ovenfor en milepæl på relativt kort sikt. Dersom Napatech fortsetter å levere ny design wins fremover, vil det være bekreftelse på suksess, som ikke nødvendigvis krever at resultatene vises gjennom tallene de første årene. Hvis vi mot formodning ikke skulle få bekreftelser på nye design wins, vil nok markedet være veldig avventende på de faktiske resultatene av det som er inngått av avtaler til nå. Da ser vi nok ikke en eventuell positiv utvikling i kursen før disse avtalene begynner å ta seg opp nærmere 2026.

Jeg har fortsatt ståltro, selv om jeg ikke har vært så aktiv den siste perioden. Jeg lever godt med å vente både ett og to år til på at dette skal ta av.
Finans360
10.12.2024 kl 14:34 873

Med de foreløbige meldinger om at flere interne grupper hos Tier-1 arbejder med Napatech ser jeg det som stort set garanteret at vi får en ordre indenfor de allernærmeste uger/måneder. Tiden vil vise hvor stor ordren bliver. Uanset størrelse vil ordren bekræfte at Napatech nu er lukket ind i maskinrummet. Og den bekræftelse vil give et klart ryk
Finans360
I dag kl 14:31 242

Ligefrem ekstraordinær generalforsamling? Haster det virkeligt så meget når den ordinære GF er allerede i marts? Fortid i Intel, Altera..hmm..

https://live.euronext.com/en/products/equities/company-news/2024-12-17-napatech-notice-extraordinary-general-meeting-napatech

Glennis
I dag kl 14:34 236

Kanskje det er et strategisk formål med denne utnevnelsen. Aksjen ser uansett ut til å danne en bunnformasjon teknisk sett.

https://www.crn.com/news/components-peripherals/2024/top-executive-at-intel-owned-altera-retires-amid-stake-sale-ipo-plans
Redigert i dag kl 14:37 Du må logge inn for å svare
Glennis
I dag kl 14:42 215

Ikke hvilken som helst fortid heller. Var med som COO i Altera, og sluttet nylig i forkant av børsnoteringen av Altera. Som kan ha interesse av Napatech for å tilby unik software til sine FPGA kort og samtidig blokkere for Xilinx og andre ved å innlemme Napatech i flokken. Veldig greit å ha unike produkter om man skal børsnoteres i dagens marked.
Gummi
I dag kl 15:42 158

kanskje gunstig i forhold til utdeling av opsjoner, når kursen er såpass "lav" , er ikke Q4 iløpet av februar ? og GF i mars ?, håper det er et postivt tegn, godt gjort å få han i styret da :-)
Gummi
I dag kl 16:01 142

ser vel spennende ut :
As originally envisioned, the spin-off of the FPGA business is meant to serve two purposes: giving Intel extra liquidity to invest in CEO Pat Gelsinger’s expensive comeback plan and expanding the FPGA company’s business opportunities.

In February of this year, the FPGA company revealed that it would revive the Altera brand and chase after an expanded market opportunity for FPGAs that exceeds $55 billion with products designed for a “broad range of applications in the comms, cloud, data center, embedded, industrial, automotive, and [military-aerospace] market segments.”

https://www.crn.com/news/components-peripherals/2024/exclusive-altera-ceo-says-intel-s-ipo-plan-for-fpga-unit-has-not-changed

men de har vel også konkurrenter ?
https://www.crn.com/news/ai/2024/nvidia-intel-and-amd-back-startup-that-could-shake-up-ai-system-design
Redigert i dag kl 16:31 Du må logge inn for å svare
rolers
I dag kl 16:28 118

Panisk opptreden av short mot slutten av dagen, for å bremse oppgangen
Gummi
I dag kl 17:33 68

Shortere skaper vel en bunn, da de kjøper tilbake når de mener den bunner ut ? Men Napa kan vel ikke shortes ?? det vå vel ha en visst volum før meglerhusene tillater shorting i en aksje ?

Redigert i dag kl 17:37 Du må logge inn for å svare
Finans360
I dag kl 18:08 42

Med den viden- og det netværk han bringer med sig er udnævnelsen en markant forstærkning af Napas team.

Som tidligere hhv COO, hhv chef for Alteras salg- og marketing kan Napa ikke få en mere ‘well-connected ressource’ ind. Han kender ALLE de store aktører, som køber Altera-produkter og ditto de leverandører (og den teknologi som de medbringer), der gør dette salg muligt.

Han ville ikke tage denne stilling uden at kunne give Napa et løft. Honoraret er for lille og forventningen for stor.

Jeg gætter på at han tildeles en større portion warrants (evt via GF) sideløbende med at der lukkes store aftaler..

Mon ikke at han, som optakt til GF i marts (hvor der udloddes/afsættes warrants), giver en forsmag på de aftaler, der fremadrettet vil blive indgået bl.a. via hans netværk? Det tænker jeg at han gør. Hold fast!
Redigert i dag kl 18:18 Du må logge inn for å svare