Kursutviklingen 2021

Grunnpilar
AZT 29.03.2021 kl 14:33 82898

Denne tråden er ment for å diskutere hva dere mener om kursutviklingen og hvor den skal ila 2021. Så dette er ikke langsiktig vi snakker om, men hva AZT faktisk kommer til å oppnå i 2021. Nå nærmer vi oss Q1 og årsrapporten for AZT, vi har nå lunkne Q3 og Q4 bak oss iforhold til hva mange forventet seg av utvikling med korreksjoner i kurs deretter. På forumet er tonen også lunken eller mer realistisk mhp hva Q1 vil levere av tall. Så hva mener Dere om kursen frem mot Q1, vil vi nærme oss 64 før Q1, og kanskje slippe en korreksjon ned ? eller må vi enda lengre ned før Q1 for å slippe en korreksjon ned? Annet senario kan være at Q1 overrasker positivt,men holder det til en korreksjon opp ? Ebitda for Q1 må minst ligge på 13-14mill for å nå en vekst på 25% som ledelsen har som mål. Hva bør Kursen ligge på hvis vi når det målet ?
bj111
12.04.2021 kl 22:11 5145

Siste 12 måneder avkastning vil synke mye utover dette året nesten uansett hva som skjer. Første halvår 2020 var en reprising av selskapet og derfra vil den forventede veksten i kombinasjon med det de leverer styre hvordan kursen går.
oppturen
12.04.2021 kl 22:52 5102

Q1 2020 var er «godt» Q
EBiTDA: 13,760 mill
Salg: 34,274 mill

Men det vi skal huske på er at etter regneskapsreglene blir tallene for hele 2020 justert med fratrekk for «utgående» aktivitet.
Så når tallene blir lagt frem skal de sammenlignes med :
EBITDA : ca 8,5 mill
Salg : ca 18,5 mill
Ref Q4 rapporten.

Tipper det er flere som tenker at 1/2 butikken er solgt så derfor blir det vanskelig å forsvare fjordårets tall, men den problemstillingen ble løst ved at salget var gjennomført før nyttår.
Så skal vi også huske på at selv om 100x oppskalering av SAN HQ var ferdig nå i Mars så ble det kjørt vellykket 10x oppskalerings batch allerede i Desember. Så AZT burde ikke hatt leveringsutfordringer for å si det sånn. Vi har også fått vite om flere repeterende kunder som kjøper SAN for over 5 mill i året.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at salg vil overgå fjordåret med god margin. Kan markede bli skuffet av det ??
Redigert 12.04.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2021 kl 22:57 5132

Kan markedet blive skuffet af det? Ja det kan de. Hvis deres forventninger er højere. Det tror jeg, at de er. Men markedet er ikke fornuftigt på kort sigt. På lang sigt indtræder fornuften. Jeg tror desværre ikke, at vi kan tale os ud af, at der igen til Q1 er “for høje forventninger” i markedet. Ikke her på forum. Men blandt småsparerne. De styrer kursen på kort sigt - lidt endnu.

Jeg ved, at jeg er meget påståelig med hensyn til Q1. Især taget i betragtning, at jeg ikke engang tør gætte på nogle tal. Jeg tror bare stadig, at markedet har skæve forventninger. Vi bliver snart klogere, og jeg forventer (med glæde) at høre for det længe, hvis jeg tager fejl ;)

LaBull har salg 25 MNOK, EBITDA 9 MNOK for Q1 fyi.
Redigert 12.04.2021 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
oppturen
12.04.2021 kl 23:16 5090

Helt i gate med mine forventninger.
Men det blir altså over 35% økning i salg !
Tror forøvrig på høyere Ebitda enn LaBull, men vi får se 😀
Grunnpilar
14.04.2021 kl 11:12 4859

Igår brøt AZT ned igjennom gulvet ( ca 73) på trendkanalen, noe som tyder på videre nedgang. Men siden vi har hatt 2 negative korreksjoner på de siste Q, så kan nok dette være en del av forklaringen. Investorer er nok mer avventende,og venter nok heller til etter Q er fremlagt denne gangen, da siste korreksjon etter Q lå på rundt 20% ned. Jeg har ikke laget en egen tråd med advarsel til nye investorer denne gangen, men den står for kommende Q også.Hvis vi ser på de siste 6 mnd. så ser det ut til at en kurs på rundt 60 kan vi havne på en stund, evt 50 tallet ved skuffende Q, men det virker mer usannsynlig.Så rent teknisk vil jeg si 60-62 er neste gulv mhp nedover. Så kortsiktig ser det ikke så lyst ut for kursen, men mye av dette skyldes som sagt kommende Q.Skulle Q overraske positivt, så kan vi fort bryte igjennom taket på ca 78. Blir et spennende Q dette, men for meg,så er nok Q2 & Q3 de jeg ser mest frem til.
Slettet bruker
14.04.2021 kl 11:19 4839

Meget enig i disse betragtninger. Jeg tror, at vi undgår en FOMO-effekt i denne omgang, for der er ikke så meget at glæde sig til ved Q1, og derfor heller ikke nogen grund til at føle FOMO. Det tager markedet bestik at denne gang. Var jeg kommende AZT-investor, så ville jeg også klart vente med at købe til på Q1-dippen. Q2-4 er, hvad der er vigtigt. Tiden lige efter Q1 bliver en super indgang for dem, det vil med på enzym-toget. Det bliver stort på sigt.
Redigert 14.04.2021 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
Elverhøi16
14.04.2021 kl 12:24 4772

Trendkanalen er vel på 71. Det ser ut som om den frustrerte dansken prøver å snakke kursen ned for å komme inn billig. Det meste han skriver har nok svært liten sannhetseffekt.
Slettet bruker
14.04.2021 kl 12:31 4780

😂😂😂

Jeg har de AZT-aktier, jeg skal bruge, ellers tak☺️
Redigert 14.04.2021 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
Grunnpilar
14.04.2021 kl 12:53 4741

Ja det stemmer at guvlet var nok på 71, men det var ca 29 mars filg. den trendkanalen jeg har laget. Siden trenden er stigende,så stiger gulvet/taket over tid. I dag er gulvet faktisk 73,4. Neste uke vil den ligge på rundt 74.Men det spørs jo veldig når man begynner å tegne opp, den jeg har begynner rett etter fallet for 3 mnd. siden.
Elverhøi16
14.04.2021 kl 14:36 4677

Jeg bruker Investtec som mal. Kursen i det siste har gått mellom 68 og 78. Det er dannet gulv på ca 71. Jeg er ikke så negativ til Q1. Produksjonen er oppskalert og det er ansatt nye medarbeidere, ikke uten grunn. Vi kan godt få en stor overraskelse fra China. Mener jeg kjenner til Tromsømiljøen. Lytt til Jan Raa.
oppturen
14.04.2021 kl 21:30 4503

Jeg ser forøvrig at Rolf Engstad har blitt med på lasset.

https://no.linkedin.com/in/rolf-engstad-68160222

På en måte kan det virke som en selvfølge, men han satt på 200.000 opsjoner med snitt innløsning på ca 15 nok som han kunne utløst om han fortsatt var ansatt i AZT konsernet etter 31.05.21.
En gevinst på over 10 mill som forsvant der altså.
Får håpe han blir godt tatt vare på i Biotec BetaGlucans.

Jethro og Børge har likelydende avtaler, utøvelsesperioden er 1,5 år påløpende fra 31.05.21 så blir spennende å se om de tar sine 10 mill i bonus eller om de avventer høyere gevinst. :-)
bj111
14.04.2021 kl 21:57 4450

Skattemessig har vel ikke disse opsjonene noen verdi før de utøves? Hvis så vil det lønne seg å avvente til de må utøves.
bj111
14.04.2021 kl 22:11 4438

Han er ikke særlig optimistisk under korte bildet men nåde rischiosio om han dukker opp å sier det samme. Da får han så hatten passer av bokstavdansken. Fikk hvertfall det sist gang. Blir interessant å se om han er konsekvent og følgelig positiv når vi nærmer oss Q3 og Q4. Om jeg har lest rett så er Q1 og Q2 ikke noe å satse på for vår danske venn, men han er langsiktig så spiller liten rolle hva som skjer på kort sikt.

Blir interessant å se hva som skjer på Q1 dagen for mange har uttrykt seg mindre positivt så spørsmålet er om vi blir tatt på sengen med at BG er helt ute av bildet både med kostnader og inntekter. Inntektene var jo ingenting i Q4 kun kostnader. Kursen gikk jo kraftig ned men steg relativt fort opp igjen når guiding ble hensyntatt og folk fikk med seg at resultatet uten BG kostnadene faktisk var ganske så bra. Ble i tillegg satt en klønete short rett etter Q4 som skulle dekkes inn.
Fall etter Q1 vil være en kjøpsmulighet og den vil jeg benytte meg av denne gang hvis så skjer.
Slettet bruker
14.04.2021 kl 22:36 4407

En ganske bra opsummering af min holdning bj111. Negativ på Q1 (og måske lidt Q2), positiv på Q3/Q4 (alt efter, hvilke signaler, vi får til Q1/Q2). Også korrekt, at jeg er langsigtet. Jeg ser AZT som en investering i en megatrend (genomics).

Mit problem med Risch er ikke, at han er positiv eller negativ. Mit problem er, at han så tydeligt skifter holdning alt efter, om han ønsker at købe eller sælge - og ofte uden at disclaime, hvad hans position er i AZT. Det betragter jeg som ussel forsøg på manipulation, som naturligvis ikke lykkedes. Risch siger måske meget af det samme som mig - men Risch gør det af de helt forkerte årsager, og med et slet motiv.

Min holdning skifter ikke med min disposition i AZT, for jeg har altid haft aktier og vil have det i lang tid endnu. Der er en meget stor forskel i at forklare sin analyser (positive, såvel som negative) og så bare forsøge at tale kursen op eller ned, så man kan trade. Jeg har en mening, og den er som regel væsentlig mere negativ end det alt for optimistiske "ekkokammeret" herinde - men den har ikke noget at gøre med, om jeg køber eller sælger aktier i AZT :)

Du skal nok få lov til at købe "billige" AZT aktier på næste torsdag :)
Redigert 14.04.2021 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
bj111
14.04.2021 kl 22:59 4386

Ja jeg vet det er derfor du med flere blir irritert på han. Han har ikke vist seg her på lenge nå og jeg tror han står over dette kvartalet. Det er jo kanskje er det mest åpne kvartalet på lenge med tanke på hvor det lander. Kan bli riktig svak Ebidta men kan og bli riktig godt. Ganske åpent slik jeg ser det denne gang. Salget tror jeg er litt opp fra sist.

Det fine med AZT er at nærmest uansett hva som skrives her så har det null betydning for kursen på aksjen. Er stort sett langsiktige som skriver her og veldig lite tradere. De fleste har vært med veldig lenge. Ulempen er naturlig nok at det er et ganske sikkert tegn på at aksjen ikke tiltrekker seg mye nye investorer noe som ville kunne løfte kursen til nye høyder.
Forumet blir naturlig nok et ekko kammer når investorene her inne ikke er i bevegelse.
oppturen
15.04.2021 kl 11:46 4239

Er det flere som har fått med seg at det blir sjampanje ved årets Q1 fremleggelse ?
xjack
15.04.2021 kl 11:52 4244

I så fall, oppturen, tenker jeg kassen med Veuve blir å betale med pengene som klang i kisten den morsomme våren 2020!
oppturen
15.04.2021 kl 11:57 4232

Kan ta det på kredittkort, den største oppturen ligger foran oss 😉
Slettet bruker
15.04.2021 kl 13:45 4141

One can only hope - jeg kan godt lide champagne :)
bj111
15.04.2021 kl 15:11 4055

Jeg får vondt i hode av champagne, gøy å åpne flaskene da :-)
Slettet bruker
19.04.2021 kl 10:44 3792

Et meget afventende marked op til Q1. Helt fravær af FOMO. Ganske lav volumen. Virker til, at dem, der vil være positioneret, er positioneret. Imens siver den på lav volumen indtil forløsningen torsdag.

Det passer ind i min tolkning af Q1, men nu må vi se. Kan være, vi ser 60-tallet allerede før regnskabet...?
Redigert 19.04.2021 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Grunnpilar
20.04.2021 kl 11:13 3686

Den treffer du nok på, ser ut til at den vil ligge på 60 tallet før Q, jeg tenker vi havner 68-65 en plass før Q,såfremt ikke noe ny info fremkommer før Q. Stokastisk ligger nede mot null,så det er kjøpers marked på AZT nå før Q,og kursen er da selvfølgelig synkende.
Redigert 20.04.2021 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.04.2021 kl 11:26 3680

Ja, folk tager forskud på et dårligt Q1. Ned 11% på en måned. I min analyse giver det jo rigtig god mening, men det er naturligvis trist at se papirpenge forsvinde ;)

Psykologien i det her er enorm. Efter Q2 2020 begyndte folk at tænke worst-case EBITDA til Q3 på 10 MNOK. Så kom Q3 og Q4, og resten er historie. Resultatet for Q1 skal “bare” komme ind 7 MNOK dårligere end Q4, så er indtjeningen igen i minus. Det skaber stor tvivl i folks kortsigtede og impulsdrevne investor-hjerner. Det skaber irrationel frygt.

Vi må se, hvor stort faldet bliver på torsdag, nu hvor markedet “har taget toppen af” og ikke kørt hård FOMO-pump. Nogle få tror stadig på champagne. Det bliver spændende. Selv kigger jeg primært på omsætning, pipeline og indikationer på M&A. Så længe, der er omsætningsvækst, så er jeg mindre bekymret for EBITDA.
Redigert 20.04.2021 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
bj111
20.04.2021 kl 17:55 3578

Jeg ser egentlig ingen logikk i at resultatet skulle bli dårligere enn sist. Det har vært mye covid-19 og salg relatert til dette skulle en tro ville være opp. At det kanskje hemmer det andre noe mer kan være. Men hva foregår i Kina? Der er det nesten ikke Covid-19? Vaksine og testleverandører går så det suser etter og noen av disse iallefall test leverandører er kunder av AZT.

Så eneste grunn jeg ser til et svakt resultat er at de to siste Q var skuffende. I grunn samme som da mange forventet et godt Q3 fordi Q1 og særlig Q2 var så gode. Ser man på salg er det stigende hvert kvartal fra langt tilbake bortsett fra Q2 til Q3 i 2020 men det er fordi Q2 2020 er et stort avvik.
riskulf
21.04.2021 kl 21:28 3445

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x30Jrn/forfattere-bak-vaksinerapporten-legger-kortene-paa-bordet-dette-har-de-faatt-betalt-for

Har noen fått med seg denne?

"Ingvild Hausberg Sørvoll opplyser i åpenhetsdokumentet at hennes ektefelle er finansdirektør i ArcticZymes Technologies."
oppturen
21.04.2021 kl 21:52 3405

Maria Therese Ahlen oppgir at hun er aksjonær i selskapet Vaccibody, som ifølge NRK utvikler «neste generasjons» covid-vaksine. Hun er også aksjonær i ArcticZymes Technologies, som ifølge selskapet skal bidra i produksjon av Reithera-vaksinen.
rufus01
22.04.2021 kl 07:42 3230

Da er det kanskje på tide med en unnskyldning til de du med din overbevisning eventuellt har fått til å selge før Q1. Og kanskje glede seg over danske skatteregler, hadde det ikke vært for danske skatteregler så hadde vel du vært uten aksjer i AZT nå :)
Slettet bruker
22.04.2021 kl 07:58 3140

Godmorgen rufus.

Jeg har ikke tænkt mig at undskylde på nogen måde for at dele mine analyser. Jeg går altid efter bolden og aldrig efter manden. Folk må danne sig deres egne meninger og træffe deres egne analyser. Hvis man køber og sælger på grund af, hvad lille Bogstavdansker skriver på et forum, så skal man holde sig langt fra aktiehandel. Jeg håber, at den sætning er sagt i spøg, for ellers må du længere ud på landet min ven. Jeg tager intet ansvar for andre investorers disponeringer.

MEN, det sagt: Jeg bommede totalt på min forudsigelse i denne omgang. Faktisk tog jeg fejl på alle de parametre, man kan tage fejl på. Jeg lægger mig fladt ned. Sikke et fantastisk flot regnskab fra AZT, der endnu engang viser, at de kan levere på deres ambitioner.

Jeg skal lige ud og gå min morgentur og drikke lidt kaffe i den danske sol, men jeg kommer med en udvidet analyse af regnskabet senere, engang efter præsentationen.

Tillykke til alle tålmodige aktionærer, der (modsat mig) kan se igennem støjen og bevare troen.

Heldigvis sidder jeg på en massiv dynge af AZT-aktier, så det kan jeg da i det mindste glæde mig over nu, hvor min investor-intuition har vist sig ganske ubrugelig :)
Redigert 22.04.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2021 kl 08:03 3108

Hva gjør shorterene nå???
Jensemand
22.04.2021 kl 08:08 3076

Er der nogen, der ka finde at Q1-regnskabet er lagt ut på andre medien end Finansavisen.
Jeg synes jeg savner det på Ritzau m.fl.
oppturen
22.04.2021 kl 08:13 3077

Fantastisk rapport utenom resultatene også !!
Fortsatt stor underliggende vekst, 2 auditer fra store selskap , stor øking i ordreinngang fra Japan.
Stor interesse fra finansmiljø.

Er det nå fondene kommer på banen ??
Elverhøi16
22.04.2021 kl 08:40 2917

Jeg viste at dette ville bli positivt, men dette ble langt over forventning. Til dansken må jeg si at jeg er grundig lei av at han bombarderer forumet med sine negative tanker. Vi vet nå mere om hans psyke og forvirrede tanker enn før. Det er ille og har nok påvirket aksjekursen og ført til at folk har tapt penger.
Slettet bruker
22.04.2021 kl 08:48 2875

Sikke da en trist kommentar at komme med Elverhøi...

Og at bringe folks psyke ind i debatten på den måde er virkelig under lavmålet.
Redigert 22.04.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
bj111
22.04.2021 kl 08:50 2876

Snakker om fantastisk resultat. Jeg er både enig og uenig med deg. Det er ok at man har et konservativt syn på ting men det blir litt mye når forumet i det siste har sett ut som et sutrekor.
Elverhøi16
22.04.2021 kl 09:23 2757

Etter dette og med de framtidsutsiktene som er de neste kvartalene bør vel kursen opp til 150 ganske snart.
bj111
22.04.2021 kl 09:29 2714

Kan hende men tenker at iallefall 100 er innen rekkevidde innen ikke veldig lang tid. Er noen som tar gevinst selvsagt og så har man sikkert et short selskap som ikke er særlig happy i dag. De forsøker vel å komme seg ut og vil nok forsøke med hjelp av algo å presse ned kursen noe. Men tap på short er det liten tvil om at de har. De må jo nå handle disse aksjene i markedet til en helt annen pris enn det de solgte for. At kursen er tresiffret dette året er det nok liten tvil om.
Resultatet er fantastisk og guidingen er strålende. Ikke mye skyer på himelen her. Har vel ikke hørt et eneste negativt ord fra Jethro eller Børge i dag. Ingenforsøk på å dempe forventninger annet enn at resultatene vil svinge noe fra kvartal til kvartal.
Grunnpilar
22.04.2021 kl 09:34 2686

Fortsetter de i samme tempo, så ligger kursen an til å bli 96 ila året, så de som kjøper nå, får ikke den store fortjenesten. Men må si overraskende positiv Q1, men 5 mill var pga valuta, og Covid bidrog mye til at det ble som det ble ref. webcasten til Azt.