Kursutviklingen 2021

Grunnpilar
AZT 29.03.2021 kl 14:33 82893

Denne tråden er ment for å diskutere hva dere mener om kursutviklingen og hvor den skal ila 2021. Så dette er ikke langsiktig vi snakker om, men hva AZT faktisk kommer til å oppnå i 2021. Nå nærmer vi oss Q1 og årsrapporten for AZT, vi har nå lunkne Q3 og Q4 bak oss iforhold til hva mange forventet seg av utvikling med korreksjoner i kurs deretter. På forumet er tonen også lunken eller mer realistisk mhp hva Q1 vil levere av tall. Så hva mener Dere om kursen frem mot Q1, vil vi nærme oss 64 før Q1, og kanskje slippe en korreksjon ned ? eller må vi enda lengre ned før Q1 for å slippe en korreksjon ned? Annet senario kan være at Q1 overrasker positivt,men holder det til en korreksjon opp ? Ebitda for Q1 må minst ligge på 13-14mill for å nå en vekst på 25% som ledelsen har som mål. Hva bør Kursen ligge på hvis vi når det målet ?
rufus01
29.03.2021 kl 17:01 27620

Jeg har ingen formening om kursen skal opp eller ned hverken før eller etter Q1. Men alle indikasjoner på iallefall litt lengre sikt la oss si siste halvdel av 2021 indikerer at kursen skal videre opp. Vi har jo sett store variasjoner i omsettning fra kvartal til kvartal, og slik vil det mest sannsynlig bli fremover også. AZT har mange kunder, og flere kommer stadig til. Men de fleste er tidlig i utviklingen av sine produkter, i den fasen vil handelen av enzymer være begrenset. Men vi har noen få betydningsfulle kunder som vi vet om. Thermo Fisher og Reithera for eksempel vil jeg tro vil være kunder som vil kunne kjøpe større batcher, og de kvartalsvise resultatene vil nok i stor grad avgjøres av når disse kundene gjør sine kjøp. Jeg tror at ettersom flere og flere kunder kommer til noe som nærmer seg ett sluttprodukt, så vil vi se mindre kvartalsvise svigninger. Og den stigende trenden i salg vil bedre komme til syne. Altså jeg har ingen formening om hvor kursen skal i det korte bildet, men absolutt alt indikerer at ting går på skinner for Arcticzymes. Og jeg blir ikke overrasket dersom oppskaleringen av produksjonslinjen for SAN HQ vil gjenspeiles i Q1 resutatet.
Slettet bruker
29.03.2021 kl 21:35 27454

Interessant tråd. Det er virkelig svært for mig at spå om kursen i 2021, men jeg har gjort et forsøg på at tegne de overordnede linjer nedenfor. Min fornemmelse er, at 2021 er et afgørende år for AZT, og at virksomheden har en del at bevise, hvis nuværende børsværdi skal retfærdiggøres. For det første skal indtjeningen op, og vi skal se vækst på min. 25%. For det andet skal de levere på lancering af nye produkter. For det tredje skal de gerne levere på inorganisk vækst. De første to forhold er nødvendige for bare at opretholde nuværende kurs. Såfremt kursen skal over 75 NOK, så skal virksomheden overraske positivt ved Q1 eller Q2. Ved Q3/Q4 skal vi til at se væksten samle sig endnu mere op. Sker dette ikke, kan jeg ikke forestille mig, at kursen er meget højere end 60-65 NOK, når 2021 slutter. Hvis kursen skal over 100 NOK, så skal vi tilbage til at se kvartaler som Q2 2020 - ellers kan vi glemme alt over 80 NOK. Jeg er bekymret for, at AZT under-performer på indtjening i 2021 (de skal gå fra 6.8 MNOK i Q4 til ca. 14 MNOK i Q1 for at opretholde den "guidede" vækst), men jeg kan ikke helt regne ud, hvad markedet forventer. Vi ser utrolig mange stærke BULL-signaler fra virksomheden, men der skal leveres på indtjeningen.

(*) SUPER BEAR-case: Indtjening under 5 MNOK, eller ligefrem måske negativ EBITDA. Total opbremsning i vækst. Kurser tilbage til 35-45 NOK.

(*) BEAR-case: Indtjeningen skuffer (holder sig under 10 MNOK pr. kvartal). Kurser i omegnen af 50-60 NOK.

(*) STATUS QUO-case: Vi ser stabile vækstrater, men ikke helt oppe på 25%. Kurser i omegnen af 65-75 NOK.

(*) BULL-case: Vækst på min. 25% fra Q2 - gerne lidt mere. Q1 hverken skuffer eller overrasker. Kurser i omegnen af 80-90 NOK.

(*) SUPER-BULL-case: Væksten tager eksponentielt af i H2, og Q1 overrasker positivt. Der gennemføres et attraktivt M&A. Kurser i omegnen 90-120 NOK.

Hvis tingene går nogenlunde, som de skal, så ser jeg bestemt 100+ NOK som realistisk engang i 2022. I 2023 kan kursen for alvor tage af igen, hvis tingene flasker sig for AZT. Hvis væksten flader helt ud i 2021, så anser jeg casen som mere eller mindre død på mellemlang sigt.

Mine største bekymringer lige nu:
- At ReiThera sin vaccine fejler. Nej, det kommer nok ikke til at betyde alfa-omega for indtjeningen i AZT, men markedspsykologien vil rase kursen.
- At det viser sig, at kunderne ikke behøver at købe ligeså meget "i bøtte og spand", som vi tror, for at få deres produkter til at lykkedes. At der i virkeligheden går meget færre enzymer på udvikling og produktion, end vi tror, og at væksten derfor har et "naturligt loft". At salg af enzymer aldrig rigtigt kan blive andet end "småpenge".
- At kursen er sendt kunstigt op, fordi folk tror, at x100 produktionskapacitet betyder stærkt øget efterspørgsel på enzymer i 2021, og at 25% vækst derfor også vil skuffe markedet.
- At AZT viser sig at være en "Corona-aktie" i markedet opfattelse, og derfor er holdt kunstigt højt i kursen mens epidemimen pågår, og at vi ser et kurskollaps i løbet af Q2/Q3.

Mine største BULL-signaler lige nu:
- x100 produktionskapacitet er på plads for at sikre fremtidig efterspørgsel.
- AZT er en del af en megatrend. På sigt kan det blive gigantisk.
- Kvartalerne svinger. Nu har vi haft et par "dårlige" kvartaler, så chancen for et overraskende Q1/Q2 er til stede.
- Stærk og troværdig ledelse. Ledelsen virker optimistisk, og virker ikke til at ryste på hånden.
- AZT hyrer nye folk og udvider. Det koger i Tromsø.
- Masser af penge i kassen til organisk og inorganisk vækst.
Redigert 29.03.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
bj111
29.03.2021 kl 22:13 27417

De pengene i kassen kan ikke brukes om man skal følge logikken om Ebidta bestemmer kurs. Bruker de penger blir Ebidta lavere. Just saying
Slettet bruker
29.03.2021 kl 22:47 27350

Hvordan det? EBITDA forbliver vel den samme, selvom AZT laver et opkøb af de cash, som de har? Cash går vel ikke ind under afskrivninger?

Men ja - i store træk styrer EBITDA kursen, det er korrekt. Markedet kan dog som regel godt finde ud af at abstrahere fra tal, der divergerer, hvis der er en god forklaring i regnskabet, og at den underliggende vækst kan udregnes/påvises.

Mener du da ikke, at EBITDA har styret kursen de sidste fire kvartaler? Hvad har så styret kursen?
Redigert 29.03.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
EnAvSvenskarna
29.03.2021 kl 23:12 27313

Jag är verkligen ingen expert på detta (är forskare vid universitet) men laboratorier når säkert inte normal fart förrän efter sommaren. Jag förväntar med då en nystart, med kanske exta stora beställningar direkt efter sommaren.
JosefK
30.03.2021 kl 00:10 27215


Jeg er så dårlig med kurser. 160-200 mnok omsetning og 80-120 mnok ebitda, give or take på annualisert basis. Det tror jeg er status ved nyttår.

🚀🚀😁🚀🚀

bj111
30.03.2021 kl 01:46 27124

Kommer helt an på hva de bruker pengene på. Investere i økt produksjonskapasitet f.eks.
Nå har de gjort det og det var vel ikke lang tid etter den meldingen at spørsmålet om dette ville påvirke Ebidta for Q1 dukket opp. En ekspanderende bedrift har gjerne noen økte kostnader når det pågår. Så her bør man ta en titt på salg og hva som er gjort før man gjør seg opp en mening. En Ebidta på 1 mill kan være knall god den om salget er opp til si 50 mill og inntektene er benyttet til noe som igjen vil gi enda høyere inntekter. Sikkert en slitsom fyr jeg nå som kastet P/E ut av vinduet og nå angriper Ebidta. Har Ebidta styrt kursen de siste kvartaler,? Ja umiddelbart kan man vel si det har det men der er forbausende hvor fort aksjen har hentet seg opp igjen. Hvorfor har den gjort det om Ebidta er det som styrer? Er det kortsiktige som bruker det som styringsverktøy.
Svenskene har ikke redusert på disse lave kursene etter Q3 og Q4.

Påstand: en svak Ebidta kan brukes til å gjøre en trade men sier lite om veien selskapet går.

Les forøvrig artikkelen på annen tråd fra Forbes og kommentaren til Jan Ras eller på FB postet av Tellef om megatrend. Da blir tallene til JosefK interessante. Om han treffer på tid gjenstår å se men at vi skal dit og fobi er jeg rimelig sikker på.
Slettet bruker
30.03.2021 kl 07:43 27006

At se salg samle sig væsentligt op som resultat af investeringer, der midlertidigt påvirker EBITDA negativt (grundet omkostninger til ekspansion*) ville også være et stærkt BULL-signal, enig. Det ville betyde, at der leveres målrettet på strategien.

Men med x100-opskaleringen er kapaciteten til mange gange den nuværende efterspørgsel sikret, så hvor skulle de helt store udgifter til ekspansion komme fra nu og i fremtiden? Der er selvfølgelig lønninger til nyansættelser og udgifter til inorganisk vækst. Men jeg kan ikke se særlig mange scenarier, hvor toplinjen eksploderer uden at bundlinjen nogenlunde følger med. Især med tanke på den tårnhøje EBITDA-margin for AZT. Derfor er EBITDA nok nu og i fremtiden det mest styrende tal for kursen. Men jeg kan naturligvis tage fejl. Jeg har altid været en meget EBITDA-fokuseret investor :)

*Igen: Min antagelse er her, at et evt. opkøb (og dermed forbrug af cash) ikke påvirker EBITDA, da det ikke er en "afskrivning" af cash - men jeg kan tage fejl her rent regnskabsteknisk.
Redigert 30.03.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
issis
30.03.2021 kl 08:27 26943

er det noen som har aning om hva enzymmarkedet i Europa utgjør?
og er det noen som har syn på hvem som er AZTs konkurrenter på dette markedet?

jeg synes det er vanskelig å relatere opplysningene om at AZT skal bli Europas største enzymselskap til hva dette vil utgjøre i inntekter og kurs uten disse tallene
Zleep
30.03.2021 kl 12:18 26733

Jeg tror Holter brugte ordet "leading supplier" og ikke biggest, leading henviser til kvaliteten af enzymerne tror jeg.
litt
30.03.2021 kl 12:33 26713

Det er verdt å merke seg at AZT ved Jethro Holter heller ikke bruke one of the leading suppliers men sier :
New product
launches during the year will bring the Company
closer to achieving the ambition in becoming
Europe’s leading one-stop-shop enzyme supplier
over the next 2-3 years.
oppturen
30.03.2021 kl 12:42 26690

Når det gjelder kursutvikling er det liten tvil om at Vinterstua sitt nedsalg har tynget siste 2 mnd. De har solgt nesten 1,5mill i markedet iløpet av 2 mnd.

Det virker som de er fornøyd med en kurs rundt 72. Helt ok å ta gevinst, men med det relativt lite volumet som har vært tror jeg de hadde tjent stort på å la kursen få bevege seg lenger oppover for så å foreta en bookbuilding prosess med nedsalg av 1-2 mill aksjer og da gjerne med 5-10% rabatt.

10% rabatt fra 85 nok er jo hele 76,5 og det er vesentlig over 72.

Når de til stadighet bruker ethvert momentum til nedsalg blir kursen liggende der den er nå. Men beholdningen minker og jeg tipper tallene for Q1 gir volum nok til at de får realisert de en måtte ønske. :-)

Når det gjelder reprisingen av AZT er overgangen fra - til + med eliminert emisjons rissiko det som har vært avgjørende, selvfølgelig også fremtidstroen på hva AZT kan levere av tall om 5-10 år.
Om ebitda i et Q kommer inn på 10 eller 12 burde spille en uvesentlig rolle.
Slettet bruker
30.03.2021 kl 16:18 26477

Ser i hvert fald ud til, at Voleon ikke gad at danse med mere :)
Grunnpilar
30.03.2021 kl 16:19 26465

De posisjonerer seg pga de tror på fall ved Q1. Men om den stiger voldsomt før Q,så sliter de nok,som sist. Men tror ikke selv på noe stigning før Q denne gangen.
Redigert 30.03.2021 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
oppturen
30.03.2021 kl 16:54 26409

« Og med så lavt volum vi har nå, kan de enkelt dumpe kursen om de vil»
Skjønner du ikke at det allerede er gjordt? 70 er dumpingprisen, burde ligget over 80.
Her er nå flere solide aksjonærer i AZT som vet å benytte seg av shorte skvis.
Se på Tellef f.eks har frigjort mye kapital og kjøper på dipper og selger når den har steget endel, dette tar profitten fra algo shorterne. ( og det passer meg veldig bra, solgte selv 25k på over 82 som er kjøpt tilbake ca 75)

Om shortere prøver å kjøre denne i grøfta har jeg stor tro på at eg blir en V graf med høyere utgang enn inngang.
bj111
30.03.2021 kl 17:53 26351

Disse har bare tapt 106 mill på short i Norge. Suksess med NAS og XXL, resten er fiasko.
https://shortnordic.com/history_player.php?player=ARROWSTREET%20CAPITAL,%20LIMITED%20PARTNERSHIP&land=norway

Så vil si at dette er bull og vi kan fort få en reprise av tiden etter at Valeo satte sin short. Disse kom inn på et litt bedre nivå men ender trolig med et tap.
Det er flott at de må inn å kjøpe 243.012 aksjer for å stenge shorten. Over det dobbelte av hva den ble omsatt for i dag.

Ser de er short i PHO også fra 23.02. Den dagen falt kursen med kr 2. Så langt en fiasko short.

Ser vi på AZT på mandag var det stort salg og fallende kurs. Nå vet vi hvorfor.

Problemet i aksjekursen med short er jo ikke når de skal dekke det inn men når de setter den.

Så dette er bull.
Grunnpilar
30.03.2021 kl 18:34 26290

PC må ha klikka, fikk opp kun 7K volum for dagen, ser det er 103K, for dagen. Da er ikke dette noe stort volum som er shortet mhp dagsomsetning, så fjernet dette ifra tidligere kommentar.

Har ikke shortet før, så kan kun teorien rundt dette. Men de 243K aksjene som står på shortlisten, trenger vel ikke har blitt solgt ennå, de kan vel sitte på dem så lenge de vil ? Shortlisten viser vel bare hvor mange aksjer som er lånt ?
oppturen
30.03.2021 kl 18:54 26258

Nei, der tar du feil. Shortelisten viser netto negativ beholdning. Så de som er - er solgt.
bj111
30.03.2021 kl 19:05 26219

Det er det som er genialt med dette. Ikke høy omsetning på fallende kurser og liten salgsvilje gjør at det trolig blir en utfordring å dekke dette inn uten at kursen stiger. Kan være de har satt en spekulasjon på at Q rapport sender kursen ned. Det er vel nesten det eneste poenget med å sette short på AZT.
Grunnpilar
30.03.2021 kl 19:19 26193

Ja enig med deg, men rart at de gjør det nå og ikke uken før, mye kan skje imellomtiden,og de kunne fint klart det uten å heve/senke kursen. Ser de kjøpte for 73,6, så de er allerede i pluss,siden den nå ligger på 72,2. Men om den skulle f.eks dyppe til 65 på Q1, så tjener de bra med penger på det.
Slettet bruker
30.03.2021 kl 21:13 26079

Q-rapporter, der sender kursen ned i AZT, er vel efterhånden også ved at være standarden :D
Slettet bruker
30.03.2021 kl 21:42 26033

Dersom de har planer om å dekke inn en short etter fremleggelsen av et "negativt" Q1 resultat, så vil vel dette også dempe et kursfall hvis enkelte aksjonærer har mistet motet?? Iom at rundt en kvart million aksjer skal dekkes inn..
Redigert 30.03.2021 kl 21:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2021 kl 22:01 26011

Tænker salgsviljen bliver enorm stor, hvis Q1 skuffer. Da vil mange ud, så der tænker jeg, at de nok skal få dækket sig ind. Men det kommer selvfølgelig an på, hvad man tænker et “skuffende” Q1 er. Jeg tror stadig, at der er en ganske lille flok, der håber på tal i lighed med Q2 2020, og de vil altid blive skuffet, men kan nok ikke længere sende nok volumen ud til for alvor at sende kursen ned. Men AZT er lidt inde i en “kvartalsforbandelse”, hvor kursen næsten uanset hvad sendes ned på et Q-regnskab, for derefter at lave et rebound, når folk har læst “mellem linjerne”. En dynamik, som vi nok kommer til at se noget tid endnu. I sådan et scenarie bliver det nok nemmere for shortere at dække sig ind og tjene penge på at shorte AZT.
Redigert 30.03.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
bj111
30.03.2021 kl 22:05 25989

Det er helt korrekt.

Når det er sagt så skjønner jeg ikke aksjonærer som tar et bet på AZT for en kvartalsrapport lenger. Q2 2020 var over forventninger mens Q3 og Q4 var under det mange forventet om man ser på reaksjonen i markedet da rapporten kom. Men ser man tilbake på det var fallet større etter Q3 enn Q4 så kan tyde på at de mer spekulative investorene ikke var så tilstede under Q4 i forhold til Q3. Sammenligner man salget over tid så er det en god ganske jevn stigning der Q2 var et avvik, se side 5 i Q4 rapporten. Fortsetter man grafen vil man ligge opp mot 25 mill i salg i Q1

Hva betyr dette fra Q4 rapporten: Biotec Betaglucans amortized a Woulgan related investment of NOK 6.2 million in Q4 2020.. Lurer egentlig på om dette er noe som påvirket den berømte EBIDTA i Q4? Noen som vet?
Slettet bruker
30.03.2021 kl 22:15 25971

Nej, at folk tager bets på AZT Q-rapporter forstår jeg heller ikke. Personligt ligger jeg mig i fosterstilling og gør klar til at tage slagene hver gang. Hvis der ikke fandtes skat, ville AZT være fantastisk at swing-trade.
bj111
30.03.2021 kl 22:24 25956

Og verd å merke seg at dette er første kvartal uten Biotec og i Q4 rapporten står følgende.

Biotec BetaGlucans delivered a net loss of NOK 2.3 million in Q4 2020.
oppturen
30.03.2021 kl 22:35 25940

a betyr dette fra Q4 rapporten: Biotec Betaglucans amortized a Woulgan related investment of NOK 6.2 million in Q4 2020.. Lurer egentlig på om dette er noe som påvirket den berømte EBIDTA i Q4? Noen som vet?

Om deg er noen som vet?????

Står jo klart som dagen ! Og har påpekt det flere ganger!
bj111
30.03.2021 kl 22:43 25910

Klart som dagen. Jammen det er jo fint for deg oppturen men jeg hadde vel ikke spurt om det var klart som dagen for meg og jeg husket hva som var diskutert tidligere. Det husker jeg ikke og hadde vært takknemlig om jeg slapp å bla i hauger av tråder for å finne det. Så om du kan fortelle det en gang til er jeg takknemlig. Kuttet dette ned på Ebidta eller ikke?
Redigert 30.03.2021 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
oppturen
30.03.2021 kl 23:47 25823

Det gjorde det, de 6,2 millionene ble i sin helhet kuttet på ebitda. I tillegg er der også ført en konsernoverføring på 16,2 mill for endelig oppgjør av lagerbeholdning og utestående i bbg. Dette beløpet skal endelig fastsettes etter årsrapporten. Men i regnskapene kommer det altså ikke frem som inntekt.
Så i Q4 var der litt triksing for å kunne spare skatt.
Slettet bruker
31.03.2021 kl 00:16 25791

De ekstra 6,2 i EBITDA, der blev skåret fra, kom jo fra BBG. Det er jo fint nok, for det betyder, at Q4 var lidt bedre end regnskabstal egentlig sagde, men BBG bidrager jo ikke til EBITDA fremover alligevel, så det kan jo i det store hele være ligemeget. På Q1 er der ingen skjulte skyggetal fra BBG, for BBG er væk. Det viser også med tydelighed, at der er blevet skåret både omsætning og indtjening fra ved salget af BBG - det har ikke været gratis. Vi må håbe, at de 70 MNOK kan blive brugt til noget godt, men som det ser ud nu, er et M&A langt væk.
Redigert 31.03.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
bj111
31.03.2021 kl 00:28 25791

Takk for svar. Betyr det jeg mente å erindre at Q4 enzymer egentlig var ganske så bra.
oppturen
31.03.2021 kl 10:29 25527

Kan det være at disse shorte fondene har AI som er koblet opp mot nøkkeltall, og at de derfor har blitt lurt av AZT sin skattemotiverte regnskapsføring i Q4 ??

For de som evner å se hele bilde er jo det fundamentale megabull, men om noe luker ut nøkkeltall og ser på med skylapper så ser jo ting litt mørkere ut.

Slettet bruker
31.03.2021 kl 10:54 25471

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/weG4KL/laboratoriene-opplever-hoeyt-arbeidspress-vi-bruker-all-kapasitet

Hadde vært flott dersom AZT kunne levert nok "reagenser" ??

Jeg vet ikke om COD UNG også kan oppskalere 100x? , men vil vel anta det..
Slettet bruker
31.03.2021 kl 11:10 25431

Jeg tror, at det er et kortsigtet short, der satser på et Q1-fald. De har kigget ind i statistikken, ikke nøgletal.
oppturen
31.03.2021 kl 12:10 25341

Produksjonskapasiteten på COD UNG ble dobblet iløpet av Q2 2020.
Om det skulle bli behov er jeg ikke det minste i tvil om at nødvendige grep blir tatt. 😀
rufus01
06.04.2021 kl 10:07 24810

Mye tyder på at det er shorterne som styrer showet for tiden, så positivt ut fra åpning idag. Men ser ut som de kanskje har lyktes med og snu trenden, så får tiden vise hvor langt ned den vil gå før den snur.
Slettet bruker
06.04.2021 kl 10:10 24808

AZT har skuffet i flere kvartaler nå. Kursen har etter kvartalsfremlegging falt ned til kr 50-60 tallet. Det skyldes nok at investorer ser at AZT ikke klarer å levere den veksten som må til for å forsvare den høye kursen
rufus01
06.04.2021 kl 10:22 24778

Mye fremtidig potensialet er selvfølgelig priset inn, og de må levere på det fremover skal kursen holde seg på dette nivået eller stige. Men som Holter sa for under ett år siden, vi har såvidt startet på kakebunnen. Mange nye kunder kommer til, og markedet er enormt så jeg tror de vil levere fremover. Vi får se hva kursen ligger på ved slutten av året. Jeg tror den er 3 siffret :)