PEN en doblingskandidat?

PEN kursen opp 50% eller 100%

PEN kursen har ikke passert før-corona topp. Jeg vil minne om emisjonen oktober 2019 som var på kurs 23.90. Kursen burde passert dette nivået etter kjøp av lisenser og produksjon. I coronaperioden har selskapet vokst til et mye større og interessant selskap. Som det fremgår av selskapets siste presentasjon er oppsidepotenialet signifikant større:

I forhold til tidligere er
Antall produserende felt økt 2x
Produksjonen øker 3.8x
Reservene (2P)er økt 2.9x
Resources (2C) er økt 8,3x
Operating cash flow + 5,8 x

Selskapet har offisielt signalisert et et betydelig utbytte kan komme fra 2023.

Selskapet har kjøpt produserende felt, dermed øker inntektene umiddelbart.

I april skal boring startes for å avdekke et mulig stort oljefelt i Gabon. ( forventningene ligger i størrelsesorden på nivå med årets største funni nordsjøen)
Selskapet har signalisert at et funn kan tilsvare en verdiøkning på selskapet tilsvarende 10 kroner pr. aksje.

I H2 skal det bores på vår nye lisens i Sør-Afrika. Da dette kjøpet ble offentligjort uttalte en analytiker at dette kunne bli en game changer for selskapet som kunne bidra til en kursstigning på 20 kroner.

I forsøk på å være nøktern så er dette bakgrunnen til forhåpning om kursstigning på 50-100% i år. Pareto uttalte i går at selskapets nye lisenskjøp ikke er innbakt i kursen enda og opererer med et kursmål på kr. 30.
Et tilleggsmoment er at topp 20 i selskapet består av langsiktige investorer som neppe legger sine aksjer til salgs på nåværende kurser. ( Topp 20 besitter 57.6% av aksjene)Jeg antar at de fleste av disse forventer en årlig, betydelig avkastning, når selskapet kommer i utbyttesituasjon fra 2023.
Den nye æra har startet , eller sagt på en annen måte: Det er nå moroa begynner.

Og som en liten forsmak på fremtidig avkastning, får alle aksjonærene et utbytte i form av PNOR aksjer etter salget av AJE i Nigeria.

Det er selvsagt mange forutsetninger for å oppnå dobling: Oljeprisen bør være omkring 60 USD, vaksinering bør medføre gradvis normalisering og selskapets spennende boreprogram må avdekke de ressurser som seismikktolkning har bidratt til optimisme mht. funn og størrelse på funn.
Redigert 03.04.2021 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
thief
06.05.2021 kl 09:45 6125

Var ikke denne brønnen eventuelt en stor bonus?Pen har jo ikke gått mye i kurs på forventninger. Så burde vel være en meget god kjøpsmulighet nå!Ser BWE gikk fra 26 til 32 de siste ukene, mens pen fra 20 til 22
Redigert 06.05.2021 kl 09:48 Du må logge inn for å svare

Vet ikke hva du mener med bonus, men det var en brønn som det har vært svært store forventninger til i lang tid.
thief
06.05.2021 kl 09:49 6119

En brønn som ikke var med i de kursmål som foreligger.At dette var noe i tillegg,eller tar jeg feil?

Større omsettning i Pen nå enn Bwe
bmw5
06.05.2021 kl 09:52 6153

Er enig med fluefiskeren, men denne nedgangen gir oss PENere en god kjøpsmulighet, for pen aksjen steg ikke på grunn av boreng og forventning om funn på mupale men kjøpene av oljefelt og de 10 % av dussafu. Pen aksjen vil komme sterkt tilbake og vi PENere med flere aksjer.

Så du at nedgangen var så brå at Nordea Direct ikke engang greide å følge den?
Oddebass
06.05.2021 kl 09:59 6134

Snart 3% av aksjene omsatt den første timen i handelen :P Mange aksjer som skifter hender idag
Vikusen
06.05.2021 kl 09:59 6178

Overreaksjon er alltid ein sjanse å bore tørt!! Håpe vi blir kvitt alle som hadde tenkt selge allikevell og at noen meir stabile sluker.
bmw5
06.05.2021 kl 10:02 6196

Ja FF Noedea fik problemer. Jeg har overført penger til ask kontoen for kjøp når Nordea får åpnet igjen for handel. Man bør ikke kjøpe før det har roet seg litt. Ingen grunn til panikk, jeg ser på denne nedgangen som en kjøps mulighet.
Vikusen
06.05.2021 kl 10:08 6162

Tok 5k på 18,10. Alt lover meget bra fremover. Lagertrekk 8mill, sommeren står for tur og oljeetterspørselen stiger. Sein høsten er di fleste vaksinerte. I tillegg fikk pen solgt mye av olja si på 65$ fatet. Det renner inn penger.
thief
06.05.2021 kl 10:42 6078

I følge denne, er vel kursfallet i overkant mye🙂

Dry Hibiscus: Tonight, operator BW Energy and partner Panoro announced that the Hibiscus appraisal well was dry/water bearing. The existing Hibiscus 2P gross recoverable reserves of 46.1 mmboe (discovered in 2019), remain however unaffected. The remaining potential in the block, e.g. Hibiscus North and South exploration wells, is also unaffected as far as we understand. • NAV cut 10% for BW Energy and 7% for Panoro: Our Hibiscus valuation has been based on 80 mmboe, compared to 46 mmboe booked reserves and 155 mmboe indicated as the upside by the operator. Said differently, we had assigned some value to the upside potential. Following the dry Hibiscus appraisal well, we reduce our resource estimate from 80 mmboe to 46 mmboe. Our fair value estimate for Hibiscuses, excluding exploration upside, is down 42%. For BW Energy, we cut our NAV by NOK 4.9/share, or 10%. For Panoro, we cut our NAV by NOK 2.5/share, or 7%. • Theoretically fair share price decline of NOK 2.9 for BWE and NOK 1.7 for PEN: We stress that our fair value reduction does not correspond to the fair share price reaction on opening tomorrow as none of the companies are trading at their full NAVs. Theoretically, the share price reaction should be: (NAV reduction per share) x (EV/GAV). We estimate a theoretically fair share price decline of NOK 2.9 for BWE and NOK 1.7 for PEN. We would advise investors to Buy on weakness if the share prices decline more than these amounts, assuming a flat market. • Target prices trimmed, BWE to Neutral: To reflect the disappointing Hibiscus results and our NAV changes, we trim our BWE target price to NOK 30 (from 32) and Panoro target price to NOK 32 (from 34). We downgrade BWE to Neutral (from Buy) on lower upside to target price (share price up 6-7% today). We keep our Buy recommendation on Panoro.

Normalt plugges en brønn og forflyttes ved manglende funn. Ingen borer videre til flere millioner pr. dag uten tanke om mulig funn. Her bores det videre , all spenning er derfor ikke utløst.
bmw5
06.05.2021 kl 11:13 5945

Riggen skal nå flytte seg til Tortue og bore en produksjons brønn. Deretter skal de koble opp to produksjonsbrønner. Produksjonen på dussafu vil øke betraktelig sa med 17.5 %. På EG skal de bore 3 produksjons brønner. Pen produksjonen av olje kan bli på ca 9 k d om 3-4 måneder og forhåpentlig vis med en oljepris på 65- 70 usd. Mye penger i pen kassa blir det okke som.

….og etter meldingen nedgraderer SB1M BW Energy fra kjøp til hold og kutter kursmålet til NOK 30 (32), mens kursmålet i Panoro kuttes til NOK 32 (34) der kjøpsanbefalingen opprettholdes. DNB nedgraderer også BW Energy fra kjøp til hold og forventer kursfall på 10-20 prosent i dag, men opprettholder sitt kursmål på NOK 26. Kepler antar også at BWE aksjen vil falle et sted mellom NOK 5-10 per aksje i

Når stormen har roet seg så kommer PEN sterkt tilbake mens BWE blir parkert på sidelinjen
Redigert 06.05.2021 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
Paypal
06.05.2021 kl 11:17 5952

Realitetene tatt i betraktning er det liten grunn til et såpass stort fall i aksjen i dag. Den har jo ikke på forhånd steget i tråd med forventningene. Men når det trolig, -som så ofte før, sitter tradere på begge side av bordet som ser sitt snitt til å skvise ut småaksjonærene blir kursutviklingen i det korte bildet slik vi ser den. Dette retter seg opp igjen i løpet av kort tid.

Da kan det se ut som faren er over for videre kursmassakre. Aksjen besto syretesten: Fluefiskerens tidligere utsagn om at aksjen returnerer til kr. 16.- kan forhåpentligvis skrinlegges. Nå ser vi frem til produksjonsøkninger i Ekvatorial Guinea og fra to nye produksjonsbrønner i Gabon i det korte bildet.
thief
06.05.2021 kl 13:40 5663

Ser ut som viljen til å selge under 18kr er liten,har prøvd seg flere ganger.Burde vel ikke falt lenger ned enn 19-20!
Bmwi8
06.05.2021 kl 13:48 5637

Pen skal ned til mellom 5-10kr så er vel på tide og endre overskriften ts? Nytt kursmål på 7.5kr nå
thief
06.05.2021 kl 13:53 5621

Pareto har 27-28kr,SP1M 32kr🙂Tror ikke 7.5kr er blink🎯

Lurer på hva som gikk galt. Gamba ligger jo rett under et saltlag som vanskeliggjør seismikktolking selv om laget er tynt på Dussafu sammenlignet med f.eks. Santos i Brasil. Hvis jeg skal spekulere er det vel mest sannsynlig at det er forseglingen som har sviktet.

Fluefiskeren; regarding the Dentale.... what do you think is probability of a commercial find? I know you probably miss a few data points to conclude but why do you think they would continue otherwise?

De har snakket lite eller ingenting om Dentale ifm. Hibiscus, men på side 28 fra siste presentasjon ser vi at den er der. Det ser også ut til at saltlaget over Gamba er veldig tynt. Derav min tanke om manglende forsegling. I motsetning til Gamba består Dentale av mange tynne soner avskilt av skifer. På Ruche NE ble det funnet olje i Dentale. Omtrent like mye som i Gamba når det gjelder net pay. Den ene av de to første produksjonsbrønnene som ble boret på Tortue produserer fra Dentale. Den ga 5000 bopd i starten mens Gambabrønnen ga 7500 bopd. Det produseres også olje fra Dentale fra noen av brønnene på Etame Marin på nabolisensen.

Det er jo naturlig å prøve når man først har boret så lang. Man gjorde det også tydeligvis på første letebrønn på Hibiscus, men det ble ikke meldt noe resultat fra Dentale slik de meldte på Ruche NE slik at det er vel et dårlig tegn.
polion
06.05.2021 kl 15:30 5402

Dagens kursmassakre i PEN og BWE må vel tyde på at en god del av investorene nesten med 100% sannsynlighet hadde regnet med full pott på Hibiscus. Ufattelig at denne ene borrebommen skulle føre til en sådan nedgang. Og hittil er det omsatt PEN for nøyaktig NOK 100 mill., det skjer ikke hver dag.
Jaggu ikke ofte jeg på en eneste dag opplever tilsvarende nesestyver. Det var vel på sånne dager de på 30-tallet hoppet ut av ørtene etasje i Wall Street? Personlig har jeg beklageligvis ikke etasjehøyde nok, så jeg hopper foreløpig ikke.
512tr
06.05.2021 kl 15:34 5402

Har hoppet flere ganger, men det er bare 1 m ned til bakken så jeg overlever hver gang...

Hold deg på bakken. Jo dagen i dag har vært tøff, men vi har tatt inn noe av fallet i hvert fall. Jeg var mer fortvilet i fjor vår da den falt over 40 % på en dag. Nedgangen er i hvert fall logisk. Denne brønnen var kjempeviktig og inntrykket BWE og PEN ga var at det var all grunn til å vente funn. Ikke bare funn, men et kjempefunn. Ikke rart kursen gikk ned.

Synes det er verre med fall jeg ikke forstår bæret av. Slike som er mot enhver logikk.

Litt uvanlig når et papir får en nesten 20% nedgang i åpning at den ikke henter seg inn i løpet av dagen. Sjelden kost. Jeg antar at med 104 milj i omsetning så har alle som trengte solgt i dag. Da burde denne kursen holde stand for videre oppgang i morgen.
Redigert 06.05.2021 kl 16:29 Du må logge inn for å svare

Glemte du å selge FF?
Jeg klarte i løpet av gårsdagen å selge masse BWE for å kjøpe like mye pen. Dårlig timing, men hadde tapt like mye uansett. Men kunne har spart meg for 120' hvis jeg hadde ventet 1 dag med å kjøpe pen. Well well...

Glemte å selge? Meldingen kom jo etter børslutt og da var børsen stengt. Kursen tok seg nå litt inn igjen, men da måtte plutselig oljeprisen rase i rødt og da var den oppgangen over.

Jeg lurte på hva du mente med denne:

« Da burde denne kursen holde stand for videre oppgang i morgen.»

Betyr det at den ikke vil få noen oppgang siden den holder stand mot det?

I kveld er det bare å åpne den dyreste flasken i skapet (Uansett pris på flasken blir den bare et piss i havet for dagens midlertidige papirtap) , slenge beina på bordet, nyte innholdet, og ta en kikk på kona for å innse at det beste i livet ikke kan kjøpes for penger. Med litt smigger blir det kanskje noe annet å tenke på frem til i morgen :-)

Eller rett og slett glede seg over at man ikke er i New Dehli. Når man ser scenene derfra blir dagens kursfall en bagatell.

Beklager hvis jeg er utydelig. Jeg tolket ditt hm som kommentar av at en så stor nedgang umiddelbart i børsåpning vanligvis hentes inn noe ila dagen. Når det ikke skjer og med så stor omsetning så tenker jeg at det danner gulv videre.
Eller hm solgte i dag (spøk) Svein Egil på XI sa han solgte pen idag. Dvs kastet kortene. Jeg [enker at det er ikke så mange fundamentalt inntjening dyktige aksjer nå på børs siden tech har hatt sin boost, og ESG møter regnskapsførere i døren. Da sitter vi igjen med sykliske olje gass en stund til, og tror at BWE og PEN henter seg inn. Pen i større grad historisk, til dels av en større gruppe som har vært med i mange år. Bwe har kortere fartstid og når det er ledelse i BWE som uttaler seg for tidelig så syns jeg at de får ta den største støyten. Men alt kan skje....
Redigert 06.05.2021 kl 17:14 Du må logge inn for å svare

Uten tvil, vi har det godt her på berget som kjøper oss ut av kriser og pandemier og kan ødsle vekk sparepenger på børsen. Kanskje vi må gå i oss selv og heller bidra noe mer i verdenssamfunnet istendefor å bekymre oss for navlelo.

Tror også PEN henter seg inn raskere enn BWE. Vi så jo antydninger til det i dag. BWE gikk voldsomt de to siste dagene før meldingen så selv om den falt litt mer enn PEN i dag har de kommet bedre ut av det enn oss i PEN. Vi har imidlertid andre ting å følge med på. I BWE er det langt mer diffust og Dussafu blir veldig viktig for dem. Enda litt mer enn for oss vil jeg si. Først produksjonsbrønnene nå og så tilbake til mer leting. Denne gang på Hibiscus North. Ikke like store prospektive ressurser selvsagt, men 28 mmbbl gross er slett ikke å kimse av det heller.

Hehe, ja det kan du sannelig si. Kan jo kjøpe en hel kasse med La Romanee-Conti og fortsatt synes det er billig. God helg, venter på at Dentale er det de så på seismikken og at de hadde tolket feil. Det hadde vært gull!

Kanskje PEN skal lage et datterselskap med grønn profil. Afrika trenger vann like mye som de trenger olje. Vi er i besittelse av et enormt vannresevoat.
Vi kan hjelpe til med å dyrke hele Gabon

Dyrke hele Gabon? Hugge ned regnskogen? Verste jeg har hørt. Gabon har regnskog og ikke noe problem med for lite vann. Har masse vannkraft. Det skulle vært i Tunisia dette funnet ble gjort.