PEN en doblingskandidat?

PEN kursen opp 50% eller 100%

PEN kursen har ikke passert før-corona topp. Jeg vil minne om emisjonen oktober 2019 som var på kurs 23.90. Kursen burde passert dette nivået etter kjøp av lisenser og produksjon. I coronaperioden har selskapet vokst til et mye større og interessant selskap. Som det fremgår av selskapets siste presentasjon er oppsidepotenialet signifikant større:

I forhold til tidligere er
Antall produserende felt økt 2x
Produksjonen øker 3.8x
Reservene (2P)er økt 2.9x
Resources (2C) er økt 8,3x
Operating cash flow + 5,8 x

Selskapet har offisielt signalisert et et betydelig utbytte kan komme fra 2023.

Selskapet har kjøpt produserende felt, dermed øker inntektene umiddelbart.

I april skal boring startes for å avdekke et mulig stort oljefelt i Gabon. ( forventningene ligger i størrelsesorden på nivå med årets største funni nordsjøen)
Selskapet har signalisert at et funn kan tilsvare en verdiøkning på selskapet tilsvarende 10 kroner pr. aksje.

I H2 skal det bores på vår nye lisens i Sør-Afrika. Da dette kjøpet ble offentligjort uttalte en analytiker at dette kunne bli en game changer for selskapet som kunne bidra til en kursstigning på 20 kroner.

I forsøk på å være nøktern så er dette bakgrunnen til forhåpning om kursstigning på 50-100% i år. Pareto uttalte i går at selskapets nye lisenskjøp ikke er innbakt i kursen enda og opererer med et kursmål på kr. 30.
Et tilleggsmoment er at topp 20 i selskapet består av langsiktige investorer som neppe legger sine aksjer til salgs på nåværende kurser. ( Topp 20 besitter 57.6% av aksjene)Jeg antar at de fleste av disse forventer en årlig, betydelig avkastning, når selskapet kommer i utbyttesituasjon fra 2023.
Den nye æra har startet , eller sagt på en annen måte: Det er nå moroa begynner.

Og som en liten forsmak på fremtidig avkastning, får alle aksjonærene et utbytte i form av PNOR aksjer etter salget av AJE i Nigeria.

Det er selvsagt mange forutsetninger for å oppnå dobling: Oljeprisen bør være omkring 60 USD, vaksinering bør medføre gradvis normalisering og selskapets spennende boreprogram må avdekke de ressurser som seismikktolkning har bidratt til optimisme mht. funn og størrelse på funn.
Redigert 03.04.2021 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
viduka
30.04.2021 kl 10:10 3374

Ja, det bør være en OK oppdatering. Produksjonen er kanskje litt negativt påvirket av OPEC kravene. Prisen for liftingen nå i april ligger trolig mellom 65-66 USD. Nye 7-8 MUSD til PEN - forutsatt at Tullow transaksjonen går igjennom. Det er så få skyer på himmelen nå at det er litt skummelt. Jeg har egentlig allerede innstilt meg på funn på pågående boring og regner med at oljeprisen vil holde seg godt over 60USD resten av året. Forventningene er så høye at man nesten må forvente å bli skuffet. Litt for godt til å være sant problematikk

Ja. Enig i at produksjonen på 13 600 bopd kunne vært høyere. Da de to første brønnene startet opp på Tortue var produksjonen 12 500 bopd. Det nå fire brønner i produksjon, men det er jo decline spesielt på de to første. De to første brønnene i fase 2 ga også betydelig lavere produksjon enn hva de to i fase 1 gav. Om det er en begrensing ihht. Gabon forpliktelser i OPEX vet jeg ikke. Det var jo tilfelle i fjor en periode, men trodde egentlig det var slutt nå.

Det ser sånn ut ja, og det er jo naturlig å tenke seg at de fordeler det på de fleste felt. Når det gjelder forventet oljepris på 41 USD for 2021 så bommer de nok stygt her tror jeg. (Artikkelen er fra oktober 2020).
viduka
30.04.2021 kl 11:02 3242

Ja, og det er vel håp om at produksjonsbegrensningene er historie når de nye brønnene kommer i produksjon i overgangen Q3/Q4.

Finner det veldig interessant at volumet tørker helt inn på dager med nedgang mens det er høyt volum ved oppgang. Det betyr at det er færre som ønsker å selge aksjene sine til gi bort pris når aksjen faller (selvfølgelig også færre kjøpere siden børsen faller), mens mange vil kjøpe ved grønne tall. En slik positiv volum balanse er et veldig viktig teknisk signal som er med å understøtter ytterligere oppgang.

Nå beder børsen seg også og da spretter vi nærmere og nærmere uitgangspunktet.
Jajaja
30.04.2021 kl 17:10 2986

Annual statement of reserves:
https://mb.cision.com/Public/399/3337866/b37f736da69e0bdf.pdf

Oslo, 30 April 2021 - Panoro Energy ASA (the “Company” or “Panoro” with OSE Ticker: PEN) is pleased to announce the release of its 2020 Annual Statement of Reserves (the “ASR”).

The Panoro portfolio reported here for year end 2020 comprises of two assets with continuing operations and reserves, these are a 7.4997% working interest in the Dussafu Permit in Gabon and a 29.4% working interest in the TPS Assets in Tunisia.

After taking account of 2020 production, and as of 31 December 2020, the total net working interest reserves for Panoro in million barrels of oil (“MMbbl") were:

Proved (1P) reserves of 8.05 MMbbl
Proved + Probable (2P) reserves of 12.30 MMbbl
Proved + Probable + Possible (3P) reserves of 16.46 MMbbl

In February 2021 Panoro announced the acquisition of 14.25% working interest in Block G in Equatorial Guinea and an additional 10% working interest in the Dussafu Marin Permit in Gabon. The acquisition of Block G was completed in March 2021 and the acquisition of the additional 10% working interest in Dussafu is pending completion.

Had the acquisitions completed on 31 December 2020, the total net working interest reserves position of Panoro would have been as follows:
Proved (1P) reserves of 21.49 MMbbl
Proved + Probable (2P) reserves of 36.17 MMbbl
Proved + Probable + Possible (3P) reserves of 51.59 MMbbl

These acquisitons, assuming completion, increase Panoro’s end 2020 net working interest 2P reserves by 23.87 MMbbls, which is an approximate threefold increase.
Redigert 30.04.2021 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
cinet
30.04.2021 kl 17:39 2962

batterivann skrev Er du helt sikker?
Ja, årsrapport fra 2020 er gammelt nytt. 1q den 27.5 fremkommer i deres egen finanskalender
cinet
30.04.2021 kl 17:46 3001

Noen som kan belyse årsaken til at myndighetsgodkjenning Gabon fremdeles ikke er i orden ? Burde være en formalitet . Årsak? Er det fremdeles en uoppgjort case mellom BWE vs tullow vs avtalen med pen ? Gabon er vell ellers et foregangsland når det gjelder afrikansk demokrati. På korrupsjonsindeksen ligger de likt med oljenasjoner som Russland og Azerbajan, skulle da heller ikke være en mulig grunn.
Redigert 30.04.2021 kl 17:53 Du må logge inn for å svare

Avtalen ble annonsert 9. februar og det er altså under tre måneder siden. Det gikk utrolig fort i Ekvatorial Guinea. Fortere enn noen hadde trodd (selskapet inkludert). Til sammenligning ble Aje-dealen annonsert 21. oktober 2019. Altså for mer enn ett og halvt år siden. Boretillatelse på Salloum West vil jeg ikke engang tenke på. Sånn sett har det ikke jo ikke gått lang tid i Gabon. Hvis jeg husker riktig anslo Hamilton det til sommeren en gang på en presentasjon han holdt. Det kan jo være at Covid-19 skaper problemer her også.

Tittet forøvrig litt på årsrapporten. Fant ingenting om forsinkelsene på Salloum West, men jeg har ikke lest grundig. Håper de vil være litt mer åpne om det ved q1 presentasjonen. For Sfax sin del er det faktiske høyere unrisked prospektive ressurser enn jeg har fått med meg tidligere:

« In addition to these discoveries there is considerable exploration potential in the Permit, with unrisked gross estimates of 250 million barrels of prospective resources. »

Med eierandel på 52,5 % blir dette, avhengig av COS, veldig mye, men de har ikke annonsert noen konkrete planer utover Salloum West. Vi får håpe på at det kommer i gang for det er jo her vi har suverent høyest eierandel.
Redigert 30.04.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Jajaja
30.04.2021 kl 19:41 2850

Fluefiskeren: "Tittet forøvrig litt på årsrapporten. Fant ingenting om forsinkelsene på Salloum West, men jeg har ikke lest grundig."

Salloum er kun nevnt i forbindelse med lisensforpliktelsen – som er å letebore.
Det er mer enn en merkelig sak, når en så stor forsinkelse ikke adfølges en offentlig publisert begrunnelse.

På side 54:
Sfax Offshore Exploration Permit, Tunisia
The Group has an interest in Sfax Offshore Exploration Permit
(SOEP). Qualifying directly attributable costs have been
capitalised as licence and exploration assets during the year
following the Group’s firm plan to drill an exploration well at the
Salloum West prospect within SOEP to discharge the licence
obligation.

Redigert 03.05.2021 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
bmw5
03.05.2021 kl 10:05 2467

Pen er en merkelig aksje. Før pandemien var aksjen høyere en den er i dag. Så kom pandemien og aksjen raste ned og mange kjøpte på lav aksje kurs. Pen benyttet seg av lave tilbud på flere felt som 2B, EG samt 10 % av dussafu til totalt 17 % og aksjen steg sammen med oljeprisen, men tiltross for fantastiske gode kjøp med utsikter til en oljeproduksjon på ca 10 k har ikke aksjen steget til nivået før Pandemien var et faktum. Vil vi nå se en vesentlig stigning i kursen ved et positivt resultat av hibiskus boringen til 26 kr eller blir aksjen værende på 22- 23 kr til et positivt resultat av 2B boringen for her kan det bli et nytt dussafu.
cinet
03.05.2021 kl 10:17 2437

Det blir litt feil å sammenligne kun aksjekursen . Verdien pås elskapet har steget markant, da antall aksjer har steget formidabelt. PEN har gjort en meget god handle i EG, og har nå ongoing produksjon/Cashflow. Jokeren blir Hibiscus. Både å få myndighetsgodkjenning, og kanskje 3 dobbelt reservoar.

Det er vel ikke helt riktig. Den falt mye i januar og februar 2020 slik at da pandemien og oljeprismassakren kom var den på 16-tallet. Aksjer som BWE og DNO har imidlertid falt fra samme tidspunkt så jeg vil vel påstå at vi har greid oss bra siden bunnen ble nådd. Husk vi var på fem-tallet. Husk også på at pandemien langtfra er over. Heldigvis har vi fått vaksine, men situasjonen i India er svært bekymringsverdig uten at oljeprisen har reagert særlig på det. Nå må andre land hjelpe India så fort som mulig. Slik det er nå kan det fort oppstå enda flere skumle mutasjoner. Mutasjoner som vaksinene ikke vil virke på. Da må man starte på nytt igjen. mRNA vaksinene kan lett justeres, men alle som er vaksinert må bli vaksinert på nytt. Aldri har det vært så mange nye daglige smittede globalt som det er nå.

Når produksjonen og inntjeningen øker samtidig som reserver påvises , vil kursen stige mye. Drømmen om utbytte vil realiseres, da snakker vi ikke om kurs 22

Nok et skritt i rett retning. Fornøyd for dagen men det er fortsatt langt frem til mål.

Med utbytte i 2023 på muligens et par kroner bør kursen være på helt andre nivåer ja. Treffer vi på Hibiscus og i Sør-Afrika kan utbyttene bli enda større. Hvis Panoro i årene fremover kan begynne å dele ut 25-50% av overskuddet som utbytte og samtidig investere resten i stadig økende produksjon er det slett ikke umulig at vi om mange år kommer tilbake til de gamle fordums tider hvor PEN ble skilt ut av det som den gang het NEC. Da var vel topp kursen rundt 9-10 kroner som tilsvarer 90-100 kroner i dag.
Redigert 03.05.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare

Så-så. Husk det er mange flere aksjer nå. Er vel den eneste her som ikke er så opptatt av utbytte. Mener pengene kanskje heller kan benyttes til organisk vekst. Men det kommer jo an på mye. Utbytte får vi uansett ved Ajesalget som bare drøyer. Blir interessant å se om de bruker over to år på å avgjøre dette. Det er faktisk ikke oss det er mest synd på der faktisk, men JV har store ambisjoner om videre utbygging med Petronor i en viktig rolle. Alt dette er også satt på vent selvsagt.

AJE sendrektigheten til myndighetene i Nigeria er rett og slett skammelig. Nigeria er viden kjent som en av de mest korrupte landene i Afrika hvor folk karrer seg til makten kun for å berike seg selv, på bekostning av innbyggerne.

Er temmelig sikker på at saken hadde vært avgjort på et par måneder hvis det hadde kommet en brun konvolutt under bordet. Det holder heldigvis både PNOR og PEN seg for gode til. Da får det heller drøye synes jeg. Ser ikke bort fra at det kan ta både 3 og 4 år før dette skjer. Spørs vel hvor stort det eksterne trykket blir samtidig som at de skjønner at det ikke kommer penger under bordet uansett.

Det kan du kanskje si, men det er vel ikke noe nytt her?Denne brønnen må da folk ha fått med seg? Noen sitter kanskje på gjerdet og kommer ned før TD. Time will tell.
Svindel2
03.05.2021 kl 19:02 1899

Nei, det er jo ikke no nytt, har ikke tilgang til selve artikkelen, men fint dersom det kommer en bekreftelse i løpet av uka.

Nå får jeg med meg det meste som skjer i PEN, men jeg er ikke like oppdatert på andre selskaper. Så for andre er det nok "nytt" selv om det ikke er en nyhet her i tråden. Det trengs vel også en bekreftelse for at reservoaret er som estimert, derav brønnen?

Det er klart. Som jeg pleier å si: Seismikk er seismikk og funn er funn. Så får vi bare håpe at det er den reprosesserte seismikken som representerer sannheten. Det er jo logisk å tro det.

Se der ja. 23-tallet for første gang siste 12 måneder. Jommen ikke så langt opp til høyeste i «moderne tid» eller. Den er fra 2014.

Vet ikke hvor dere andre følger oljeprisen men selv foretrekker jeg denne.
http://www.livecharts.co.uk/MarketCharts/brent.php
bmw5
04.05.2021 kl 10:45 1451

Følger oljeprisen på DN investor
bmw5
04.05.2021 kl 10:50 1546

Med en oljepris som snart står i 70 usd og ca 10 k boe blir det ganske mye penger i kassa til Pen og forhåpentlig vis aksjonærene.

Litt glissen utvikling i dag med tanke på oljeprisen og dagens utvikling i BWE. Forventer at PEN skyter fart i løpet av ettermiddagen hvis oljeprisen holder seg.

Stort oppslag i FA ang. BWE i går. PEN ble ikke nevnt. Når markedet får beskjed om at fremtidsutsiktene på Hibiscus er like viktige for PEN, så følger kursen etter også i PEN

Enig i det. Vi som følger PEN tett tenker at dette gjelder like mye PEN som BWE men ikke like lett for andre å få det med seg. Ville vært trivelig med en like stor stigning i PEN på tilsvarende artikkel/oppslag.

Mulig du har rett, men Panoro har vært på Dussafu i 10 år omtrent så det burde være kjent. Mulig jeg overvurderer markedet.
sulzrox
04.05.2021 kl 13:33 1321

Har dere regnet på det eller er det berre noe dere skriver.

Når eg går ut fra tall fra Pareto vil det være likt når eks BWE står i 40 og PEN i 23,3

At Pen er på vei i minus så jeg ikke komme i dag når oljen er plus

Var det noe nytt i den artikkelen i Finansavisen? Har ikke abonnement da jeg synes det er blodpris. Eller var det bare at et meglerhus hadde våknet?
Oddebass
04.05.2021 kl 14:31 1160

Nei den kom litt uventet. BWE er til sammenligning opp 8,4% til nå idag..
Vikusen
04.05.2021 kl 14:34 1147

Overnervøse aksjonærer eller roboter som klarer å selge så mye på kort tid?

Pen nærmer seg historiske høyder i 'moderne tid' så litt psykologi er vel ikke unormalt. Første hinder er forrige emi på 23.90. Det fundamentale er det ikke noe å si på...... og borret det går.