PEN en doblingskandidat?
PEN kursen opp 50% eller 100%
PEN kursen har ikke passert før-corona topp. Jeg vil minne om emisjonen oktober 2019 som var på kurs 23.90. Kursen burde passert dette nivået etter kjøp av lisenser og produksjon. I coronaperioden har selskapet vokst til et mye større og interessant selskap. Som det fremgår av selskapets siste presentasjon er oppsidepotenialet signifikant større:
I forhold til tidligere er
Antall produserende felt økt 2x
Produksjonen øker 3.8x
Reservene (2P)er økt 2.9x
Resources (2C) er økt 8,3x
Operating cash flow + 5,8 x
Selskapet har offisielt signalisert et et betydelig utbytte kan komme fra 2023.
Selskapet har kjøpt produserende felt, dermed øker inntektene umiddelbart.
I april skal boring startes for å avdekke et mulig stort oljefelt i Gabon. ( forventningene ligger i størrelsesorden på nivå med årets største funni nordsjøen)
Selskapet har signalisert at et funn kan tilsvare en verdiøkning på selskapet tilsvarende 10 kroner pr. aksje.
I H2 skal det bores på vår nye lisens i Sør-Afrika. Da dette kjøpet ble offentligjort uttalte en analytiker at dette kunne bli en game changer for selskapet som kunne bidra til en kursstigning på 20 kroner.
I forsøk på å være nøktern så er dette bakgrunnen til forhåpning om kursstigning på 50-100% i år. Pareto uttalte i går at selskapets nye lisenskjøp ikke er innbakt i kursen enda og opererer med et kursmål på kr. 30.
Et tilleggsmoment er at topp 20 i selskapet består av langsiktige investorer som neppe legger sine aksjer til salgs på nåværende kurser. ( Topp 20 besitter 57.6% av aksjene)Jeg antar at de fleste av disse forventer en årlig, betydelig avkastning, når selskapet kommer i utbyttesituasjon fra 2023.
Den nye æra har startet , eller sagt på en annen måte: Det er nå moroa begynner.
Og som en liten forsmak på fremtidig avkastning, får alle aksjonærene et utbytte i form av PNOR aksjer etter salget av AJE i Nigeria.
Det er selvsagt mange forutsetninger for å oppnå dobling: Oljeprisen bør være omkring 60 USD, vaksinering bør medføre gradvis normalisering og selskapets spennende boreprogram må avdekke de ressurser som seismikktolkning har bidratt til optimisme mht. funn og størrelse på funn.
PEN kursen har ikke passert før-corona topp. Jeg vil minne om emisjonen oktober 2019 som var på kurs 23.90. Kursen burde passert dette nivået etter kjøp av lisenser og produksjon. I coronaperioden har selskapet vokst til et mye større og interessant selskap. Som det fremgår av selskapets siste presentasjon er oppsidepotenialet signifikant større:
I forhold til tidligere er
Antall produserende felt økt 2x
Produksjonen øker 3.8x
Reservene (2P)er økt 2.9x
Resources (2C) er økt 8,3x
Operating cash flow + 5,8 x
Selskapet har offisielt signalisert et et betydelig utbytte kan komme fra 2023.
Selskapet har kjøpt produserende felt, dermed øker inntektene umiddelbart.
I april skal boring startes for å avdekke et mulig stort oljefelt i Gabon. ( forventningene ligger i størrelsesorden på nivå med årets største funni nordsjøen)
Selskapet har signalisert at et funn kan tilsvare en verdiøkning på selskapet tilsvarende 10 kroner pr. aksje.
I H2 skal det bores på vår nye lisens i Sør-Afrika. Da dette kjøpet ble offentligjort uttalte en analytiker at dette kunne bli en game changer for selskapet som kunne bidra til en kursstigning på 20 kroner.
I forsøk på å være nøktern så er dette bakgrunnen til forhåpning om kursstigning på 50-100% i år. Pareto uttalte i går at selskapets nye lisenskjøp ikke er innbakt i kursen enda og opererer med et kursmål på kr. 30.
Et tilleggsmoment er at topp 20 i selskapet består av langsiktige investorer som neppe legger sine aksjer til salgs på nåværende kurser. ( Topp 20 besitter 57.6% av aksjene)Jeg antar at de fleste av disse forventer en årlig, betydelig avkastning, når selskapet kommer i utbyttesituasjon fra 2023.
Den nye æra har startet , eller sagt på en annen måte: Det er nå moroa begynner.
Og som en liten forsmak på fremtidig avkastning, får alle aksjonærene et utbytte i form av PNOR aksjer etter salget av AJE i Nigeria.
Det er selvsagt mange forutsetninger for å oppnå dobling: Oljeprisen bør være omkring 60 USD, vaksinering bør medføre gradvis normalisering og selskapets spennende boreprogram må avdekke de ressurser som seismikktolkning har bidratt til optimisme mht. funn og størrelse på funn.
Redigert 03.04.2021 kl 10:54
Du må logge inn for å svare
bmw5
26.06.2021 kl 12:04
3796
Timingen passer bra ser det ut til og med det, tror jeg BWE har fått hjelp fra PEN. Med et godt og fruktbart samarbeide med PEN fremover kommer det meste til å bli meget fruktbart for alle parter.
Fluefiskeren
26.06.2021 kl 11:15
3814
Og Panoro har tegnet inn boring av Hibiscus North til midten av Q3.
Side 13
https://mb.cision.com/Public/399/3354474/a9ee84526a1df535.pdf
Side 13
https://mb.cision.com/Public/399/3354474/a9ee84526a1df535.pdf
bmw5
26.06.2021 kl 10:35
3853
Fluefiskeren ! Bra skrevet. Med hensyn til Norve og produksjons brønnen så er det mye som skal gjøres. Det er ikke bare å bore som ved en lete brønn. Vanlig vis bruker man riggen til å sette foringer, rørhenger, sementering, ventil tre med mer for riggen står rett over brønnen som de har boret Mens dette foregår kan man legge flowlines samt gjøre klart på adolo. Alt tar sin tid.
Fluefiskeren
26.06.2021 kl 10:18
3866
Dette skjønte jeg ikke mye av. Hva er 15 % sannsynlig?
At vi får godkjent avtalen innen 30. juni?
At det bare er 15 % sannsynlighet at PEN og PNOR forlenger avtalen?
At det bare er 15 % sannsynlighet at myndighetene vil godkjenne avtalen overhodet?
Treghet fra myndighetene tror jeg ikke du skal ta til inntekt for at det er problemer. De skylder på korona. De har også nylig avholdt en omfattende lisensrunde for «marginal fields». Den har nok tatt mye ressurser. Likevel på tross av det er det uholdbart å bruke så lang tid. Dette er ikke rette måten å tiltrekke seg utenlandsk kapital og interesse, men avtalen kommer når den kommer. Det er lite sannsynlig at ikke de to selskapene forlenger den. Like lite sannsynlig som at Nigerianske myndigheter ikke godkjenner den.
At vi får godkjent avtalen innen 30. juni?
At det bare er 15 % sannsynlighet at PEN og PNOR forlenger avtalen?
At det bare er 15 % sannsynlighet at myndighetene vil godkjenne avtalen overhodet?
Treghet fra myndighetene tror jeg ikke du skal ta til inntekt for at det er problemer. De skylder på korona. De har også nylig avholdt en omfattende lisensrunde for «marginal fields». Den har nok tatt mye ressurser. Likevel på tross av det er det uholdbart å bruke så lang tid. Dette er ikke rette måten å tiltrekke seg utenlandsk kapital og interesse, men avtalen kommer når den kommer. Det er lite sannsynlig at ikke de to selskapene forlenger den. Like lite sannsynlig som at Nigerianske myndigheter ikke godkjenner den.
Svindel2
25.06.2021 kl 23:22
4028
Saddam68 skrev 15% sannsyelig det var ikke mye?
Nei, men det er bare min subjektive oppfatning. Mest for å ikke bli skuffet, ser ikke noen grunn til at de skal vente til siste dag med å annonsere at det er i orden. Hadde det ikke vert noen utfordringer så burde det vert godkjent for lenge siden etter forlengelsen fra desember. Så for min del så ser jeg for meg at det blir forlengelse ut året , håper bare det ikke blir andre kontraktuelle endringer. PNOR har vel brukt en del ressurser på avtalen også så de går nok på en større smell en PEN på en kansellering.
batterivann
25.06.2021 kl 21:53
4103
Norve ligger på samme plass(satelitt). Det ligger en "tug" og en "supply vessel" ca 700 m vekke. Tug har vært til stede hele tide. Supply wessel Liquigan tide sirkler rundt med 0,7 knop. Er muligens på feltet for proviant. Ser ikke ut som Norve er ferdig enda.
Redigert link
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.tdw.com/wp-content/uploads/2019/03/Liquigan-Tide-2-Page-Brochure-5002.pdf&ved=2ahUKEwiH6qOGzLPxAhVX2SoKHT7DABMQFjAAegQIBBAC&usg=AOvVaw2nJK0nnJb8Axj97GRmflsJ
Redigert link
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.tdw.com/wp-content/uploads/2019/03/Liquigan-Tide-2-Page-Brochure-5002.pdf&ved=2ahUKEwiH6qOGzLPxAhVX2SoKHT7DABMQFjAAegQIBBAC&usg=AOvVaw2nJK0nnJb8Axj97GRmflsJ
Redigert 25.06.2021 kl 22:12
gunnarius
25.06.2021 kl 21:25
4122
Saddam68 skrev 15% sannsyelig det var ikke mye?
batterivann eller andre,
Har du noe på båtsiden og Norve, som kan tyde på at Norve kan være ferdig med DTM-7H?
Synes det er rimelig stor båtaktivitet i området. Noe på gang? Særlig Oyeli Star, komboen supply/anchor handling fanget min interesse.
Tre oljescenarier kan utspilles i neste uke:
OPEC+ 1. juli, blir det kun med de 500.000 fatene olje ekstra i produksjon fra august eller …..
I så fall alt for lite og oljeprisen vil trolig gå enda høyere. Uansett, kun marginal endring i oljepris synes det mest logiske, den ene eller andre retningen.
IAEA og atom-inspektørene som monitorer, svarer Iran på IAEAs brev, for en enighet som er utgått – forlenges denne avtalen …..
Dersom ikke har allerede utenriksminister Blinken uttalt at dette vil vanskeliggjøre atomavtalen av 2015 og en gjeninntredelse. Faktisk hevder USA at det er kompliserte og vanskelige problemstillinger som gjenstår. Selv om USAs intensjon ligger fast. Ny avtale må på plass – fortrinnsvis at missilprogrammet og Iran som urostifter i regionen inkluderes. En 7. runde i Wien kan bli resultatet, men usikkert om endelig utfall, dog viljen er tilstede.
USAs shale, kun marginal økning i 2021.
Med reduserte globale lagre, raffineriene i gang igjen etter vedlikehold, samt flere fly i luften og mer bilkjøring, ligger det an til etterspørsel ala pre-pandemien.
Fellesnevner for det hele, det er ikke Iran som er jokeren, men OPEC+. Faktisk kan nå OPEC+ lose dette i havn og ta tilbake tapte max inntekter fra 2020.
Har du noe på båtsiden og Norve, som kan tyde på at Norve kan være ferdig med DTM-7H?
Synes det er rimelig stor båtaktivitet i området. Noe på gang? Særlig Oyeli Star, komboen supply/anchor handling fanget min interesse.
Tre oljescenarier kan utspilles i neste uke:
OPEC+ 1. juli, blir det kun med de 500.000 fatene olje ekstra i produksjon fra august eller …..
I så fall alt for lite og oljeprisen vil trolig gå enda høyere. Uansett, kun marginal endring i oljepris synes det mest logiske, den ene eller andre retningen.
IAEA og atom-inspektørene som monitorer, svarer Iran på IAEAs brev, for en enighet som er utgått – forlenges denne avtalen …..
Dersom ikke har allerede utenriksminister Blinken uttalt at dette vil vanskeliggjøre atomavtalen av 2015 og en gjeninntredelse. Faktisk hevder USA at det er kompliserte og vanskelige problemstillinger som gjenstår. Selv om USAs intensjon ligger fast. Ny avtale må på plass – fortrinnsvis at missilprogrammet og Iran som urostifter i regionen inkluderes. En 7. runde i Wien kan bli resultatet, men usikkert om endelig utfall, dog viljen er tilstede.
USAs shale, kun marginal økning i 2021.
Med reduserte globale lagre, raffineriene i gang igjen etter vedlikehold, samt flere fly i luften og mer bilkjøring, ligger det an til etterspørsel ala pre-pandemien.
Fellesnevner for det hele, det er ikke Iran som er jokeren, men OPEC+. Faktisk kan nå OPEC+ lose dette i havn og ta tilbake tapte max inntekter fra 2020.
Redigert 25.06.2021 kl 21:36
Svindel2
25.06.2021 kl 19:48
4196
eneste er at det kommer en dupp 30 juni når Aje dealen blir forlenget eller kansellert, går den i boks noe jeg regner med som 15% sannsynlig kan den fort gå en krone eller to.
Redigert 25.06.2021 kl 19:48
Svindel2
25.06.2021 kl 19:46
4179
Nei, går den ned så er det bare å kjøpe mer ;) Er mange triggere for at den skal gi god avkastning både på medium og lang sikt. Fra dag til dag så er det bare oljeprisen og markedet som styrer prisen.
batterivann
25.06.2021 kl 18:54
4226
Ja, du kjøpte deg inn på feil tidspunkt. Det gjorde de fleste av oss. Du/jeg/vi burde kjøpt når kursen var 5. Når det er sagt så er nok ikke tidspunktet helt feil men kunne selvsagt vært mye bedre.
Saddam68
25.06.2021 kl 18:21
4257
Så jeg har ikke kjøpt meg inn på feil tidspunkt da? Har skjedd meg før et par ganger...bare å sitte i båten da?
SinnaNecer'n
25.06.2021 kl 18:06
4279
Tydelig at psykologien overstyrer realitetene i pen nå.....og med olja nå over 76 så kan det bli spennende på mandag om noen blir skremt.....
Treet
25.06.2021 kl 17:19
4334
Saddam68 skrev Knuste den for 1.5 uke siden kom inn på 24.50.....
Da tenker jeg at du snart kan kjøpe en mye større - lykke til!
40something
25.06.2021 kl 16:36
4393
Det er vel slik at når mange vet at voleon har lagt en short så sitter de samme på gjerdet og venter på en lavere inngang. Ganske lavt volum og i de siste dagene. De fleste relevante oljeaksjer er jo opp idag så dette er fisker søk svømmer mot strømmen. Får se hvor lenge de orker, det koster å gi bort aksjer billig
Treet
25.06.2021 kl 15:45
4434
Saddam68 skrev Dagens kurve har jeg sett før..hver dag faktisk🤔
Saddam68. Ikke bli som komiske Ali. 27. mai kr 17.7 i dag kr 24.20. Altså under en måned. Går du lenger tilbake finner du aksjen ned på 5-tallet. Ingen grunn til å henge med leppa. Tvert i mot. Knus sparegrisen.
Trond.heim
24.06.2021 kl 22:00
4686
PEN blir gradvis mer en aksje som skal verdsettes pga. inntjening og overskudd.
I første omgang ( desember?) skal aksjen omsettes på ca. 30
Nye funn og evt. nye oppkjøp vil bidra på kursen pga. økt potensiale.
En avgjørende fremtidig trigger er størrelsen på utbytte fra 2023.
Festen i PEN er ikke over, men jeg vil påstå at den er begynt.
I første omgang ( desember?) skal aksjen omsettes på ca. 30
Nye funn og evt. nye oppkjøp vil bidra på kursen pga. økt potensiale.
En avgjørende fremtidig trigger er størrelsen på utbytte fra 2023.
Festen i PEN er ikke over, men jeg vil påstå at den er begynt.
Treet
24.06.2021 kl 15:19
4868
Tror de kommer til å svi seg nok en gang. I skrivende øyeblikk er de i tap.(24.30). Utganspunktet deres er 24.20. Sist de prøvde seg tapte de 2.84 millioner etter det jeg kan se.
Redigert 24.06.2021 kl 15:20
bmw5
24.06.2021 kl 14:58
4895
Gå inn på shortnordic.com så får du all aktive positions for voleon Capital Management. Du får oppdatering med 15 mim interval- Voleon holder på med sitt og er nå i pluss.
Fluefiskeren
24.06.2021 kl 14:03
4962
Jeg tror tallene er korrekte. De to første er tatt fra presentasjonen ifm. med Tullowtransaksjonene. Dussafu er tatt fra BWE sin siste presentasjon.
JUICEitUP
24.06.2021 kl 14:00
2771
Er enig i at det grønne skifte nok er en av forklaringene. Spesielt land (som Norge) og store fond som har uttalt at de skal ut av alt som heter fossilt må jo agere deretter. Samtidig må det da være fond der ute som jobber for å maksimere avkastningen og ikke er så opptatt av hvilken sektor de investerer i. De burde jo raide OSE nå.
Basert på dine OPEX tall så snakker vi om et snitt på ca. 15-17 dollar pr. fat. Dermed blir jo EBITDA omtrent 60 dollar med dagens oljepris. Det er jo sinnssykt!!!
Basert på dine OPEX tall så snakker vi om et snitt på ca. 15-17 dollar pr. fat. Dermed blir jo EBITDA omtrent 60 dollar med dagens oljepris. Det er jo sinnssykt!!!
Fluefiskeren
24.06.2021 kl 13:51
2792
Du kan så si. OPEX er faktisk også langt lavere enn ditt anslag. I Ekvatorial Guinea i fjor lå den på 13 USD pr. fat. I Tunisia var det ca 15 USD pr. fat, mens det i Gabon ligger på ca 23 USD pr. fat.
Jeg har ingen annen forklaring enn «det grønne skifte». Mange fond trekker seg ut oljeaksjene og erstatter de med «grønne». Oljeprisen er jo høy dom du sier og forventningene fremover kanskje enda høyere.
Jeg har ingen annen forklaring enn «det grønne skifte». Mange fond trekker seg ut oljeaksjene og erstatter de med «grønne». Oljeprisen er jo høy dom du sier og forventningene fremover kanskje enda høyere.
JUICEitUP
24.06.2021 kl 13:38
2783
Jeg kan ikke forstå at PEN og olje aksjene generelt på OSE de siste 10 dagene har falt/stått på stedet hvil med oljepriser på 75 dollar pr. fat. Det er jo ufattelig hvor mye penger selskapene tjener med en slik pris. Husk at kjøpene til PEN ville være god butikk med en oljepris på 45 dollar. Nå er vi 30 dollar høyere.
Hvis vi antar at opex ligger på i snitt 25 dollar pr. fat tjener PEN med dagens pris 150% mer brutto før capex ++ enn med priser på 45 dollar. Disse 30 dollarene ekstra går rett på bunnlinja. Det blir så mye penger at det kanskje kan være aktuelt med et utbytte allerede neste år. Mye penger som skal brukes på capex og gjeld, men 75 dollar er jo helt spinnvilt.
Og kursen faller??? Begynner å stille meg spørsmål om de som selger nå er evneveike?
Hvis vi antar at opex ligger på i snitt 25 dollar pr. fat tjener PEN med dagens pris 150% mer brutto før capex ++ enn med priser på 45 dollar. Disse 30 dollarene ekstra går rett på bunnlinja. Det blir så mye penger at det kanskje kan være aktuelt med et utbytte allerede neste år. Mye penger som skal brukes på capex og gjeld, men 75 dollar er jo helt spinnvilt.
Og kursen faller??? Begynner å stille meg spørsmål om de som selger nå er evneveike?
Fluefiskeren
24.06.2021 kl 13:32
2715
Det gått litt tregt med kursen i det aller siste. Da er det på sin plass å ta en titt på chartret for siste år.
https://finance.yahoo.com/quote/PEN.OL/chart?p=PEN.OL#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--
Eller de historiske tallene. Vi er svært nær opptil det beste. Plutselig er vi over 25. Nedgangen vi har sett noen dager er minimal.
https://finance.yahoo.com/quote/PEN.OL/history?p=PEN.OL
https://finance.yahoo.com/quote/PEN.OL/chart?p=PEN.OL#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--
Eller de historiske tallene. Vi er svært nær opptil det beste. Plutselig er vi over 25. Nedgangen vi har sett noen dager er minimal.
https://finance.yahoo.com/quote/PEN.OL/history?p=PEN.OL
Fluefiskeren
24.06.2021 kl 13:28
2652
Mener du da at Norve er flyttet til eller på vei til Hibiscus North?
bmw5
24.06.2021 kl 11:38
2745
For meg ser det ut som de holder på med installasjonen av de 2 tortue brønnene. Snar har vi en økt produksjon fra dussafu.
Fluefiskeren
24.06.2021 kl 10:29
2824
Fra E24:
« Venter rekordoverskudd for oljeselskaper etter «superprofitt»
Høy oljepris og lave investeringer vil sende oljeprodusentenes inntjening til nye høyder i 2021, mener analytikere.
Med en oljepris som nå ligger på over 70 dollar per fat, samtidig som investeringsaktiviteten i oljebransjen holdes nede, venter Rystad Energy at de børsnoterte oljeselskapene som driver med leting og produksjon (E&P-selskaper) vil generere rekordhøy fri kontantstrøm i 2021.
Det fremgår i en rapport fra konsulent- og analyseselskapet publisert onsdag, der den nåværende inntjeningen omtales som «superprofitt».
Fri kontantstrøm forteller hvor mye penger et selskap sitter igjen med fra salget av olje og gass etter at utgifter og investeringer er betalt.
Milliardhopp
Rystad Energy venter at dette tallet i år vil lande på 348 milliarder dollar, eller 2.961 milliarder kroner, for E&P-selskapene på børs - uten regnskapseffekter av hedging, som er sikring av oljesalg til faste priser.
Det vil i så fall være høyere enn den tidligere rekorden i 2008, da oljeprisen nådde nær 150 dollar fatet, på 311 milliarder dollar»
https://e24.no/olje-og-energi/i/qA2qKE/venter-rekordoverskudd-for-oljeselskaper-etter-superprofitt
Men legg også merke til slutten på artikkelen:
« Samtidig mener Schieldrop at USAs skiferprodusenter kan ødelegge for prisoppgangen.
– Vi vet at skifer kan ekspandere kraftig hvis de vil, man må ikke oppføre seg om om skifer er død.»
Det er her min egen bekymring også ligger. Skiferoljeindustrien har blitt undervurdert før, men de kan komme fort i gang igjen og viser også tegn til det. På sikt så ville det kanskje vært bedre med litt lavere oljepris enn den vi har nå.
« Venter rekordoverskudd for oljeselskaper etter «superprofitt»
Høy oljepris og lave investeringer vil sende oljeprodusentenes inntjening til nye høyder i 2021, mener analytikere.
Med en oljepris som nå ligger på over 70 dollar per fat, samtidig som investeringsaktiviteten i oljebransjen holdes nede, venter Rystad Energy at de børsnoterte oljeselskapene som driver med leting og produksjon (E&P-selskaper) vil generere rekordhøy fri kontantstrøm i 2021.
Det fremgår i en rapport fra konsulent- og analyseselskapet publisert onsdag, der den nåværende inntjeningen omtales som «superprofitt».
Fri kontantstrøm forteller hvor mye penger et selskap sitter igjen med fra salget av olje og gass etter at utgifter og investeringer er betalt.
Milliardhopp
Rystad Energy venter at dette tallet i år vil lande på 348 milliarder dollar, eller 2.961 milliarder kroner, for E&P-selskapene på børs - uten regnskapseffekter av hedging, som er sikring av oljesalg til faste priser.
Det vil i så fall være høyere enn den tidligere rekorden i 2008, da oljeprisen nådde nær 150 dollar fatet, på 311 milliarder dollar»
https://e24.no/olje-og-energi/i/qA2qKE/venter-rekordoverskudd-for-oljeselskaper-etter-superprofitt
Men legg også merke til slutten på artikkelen:
« Samtidig mener Schieldrop at USAs skiferprodusenter kan ødelegge for prisoppgangen.
– Vi vet at skifer kan ekspandere kraftig hvis de vil, man må ikke oppføre seg om om skifer er død.»
Det er her min egen bekymring også ligger. Skiferoljeindustrien har blitt undervurdert før, men de kan komme fort i gang igjen og viser også tegn til det. På sikt så ville det kanskje vært bedre med litt lavere oljepris enn den vi har nå.
Fluefiskeren
24.06.2021 kl 10:15
2851
Det er gjerne når den siste pessimist har blir optimist at det snur ned igjen…..😳
bmw5
24.06.2021 kl 09:15
2942
Alle spåmennene spår en høyere oljepris en dagens og dersom de har rett må Pen tjene grassat med penger når de snart produserer 10 k boed og vil produsere mer i år 21. Vell siden Voleon trikser og mikser med kursen og av den grunn billige aksjer å få kjøpt, vil antagelig kursen ligge på 24 -25kr en stund til.
Trond.heim
23.06.2021 kl 20:35
3202
Velger å se på begge alternatin som vinn vinn. Cash er king. Et selskap med stort potensiale kan bli King ):
Redigert 23.06.2021 kl 21:01
Fluefiskeren
23.06.2021 kl 19:59
3225
Jeg tror ikke det betyr all verden. Jeg vil bare slå et lite slag for PNOR. De gikk med overskudd i Q1 og har cash så det holder. Har store prospektive ressurser i Gambia og Guinea-Bissau samt kanskje i Senegal (voldgift pågår.). Vi snakker om noen milliarder prospektive ressurser, men uklart hva COS er. I tillegg får de jo OML 113 med Aje samt produksjon i Kongo Brazzaville som øker opptil 5500 bodpd. Det er jo mye mer enn vi hadde før Tullow transaksjonene. Godt drevet selskap som er klart underpriset etter min vurdering.
Trond.heim
23.06.2021 kl 19:29
3260
Takk for svar. Jeg tenker at det beste ville være cash. Da kan de som ønsker å kjøpe pnor aksjer kjøpe. Dermed unngår en at mange vil selge aksjene for å realisere en gevinst. Dermed unngår en salgspress på pnor aksjen, dette kunne gitt kursfall
Fluefiskeren
23.06.2021 kl 19:12
3237
Trond.heim skrev Er det noe problem at vi får kontanter i stedet for Pnor aksjer?
Ikke hvis du har tenkt å selge PENOR aksjene med en gang du får dem, men du mister jo sjansen til at PNOR aksjene vil gå voldsomt etter vi har fått dem. Og derfor er det vel også gunstig hvis kursen er relativt lav når vi får dem. Verdiene hver enkelt av oss får ved salget er selvsagt det samme for cash, lav PNOR kurs og høy PENOR pris. Jeg tenker bare slik at disse aksjene kan stige mye. Men selvsagt kan man kjøpe PNOR hvis vi får cash, men gjør vi det? Tror også det er greit å selge i aksjer for PENOR. Omsetningen i aksjen er ikke imponerende, men vil jo antakelig øke når vi kommer inn og det blir flere aksjer totalt.
Jeg er veldig avslappet til dette da jeg som sagt sitter i begge selskapene.
EDIT. Kanskje greit å presisere at Petronor har en opsjon for å betale med cash hvis aksjekursen er mindre enn 1,13 dollar. Altså hvis de ønsker kan de betale med aksjer også da.
Jeg er veldig avslappet til dette da jeg som sagt sitter i begge selskapene.
EDIT. Kanskje greit å presisere at Petronor har en opsjon for å betale med cash hvis aksjekursen er mindre enn 1,13 dollar. Altså hvis de ønsker kan de betale med aksjer også da.
Redigert 23.06.2021 kl 19:25
Trond.heim
23.06.2021 kl 18:59
3256
Er det noe problem at vi får kontanter i stedet for Pnor aksjer?