PEN en doblingskandidat?
PEN kursen opp 50% eller 100%
PEN kursen har ikke passert før-corona topp. Jeg vil minne om emisjonen oktober 2019 som var på kurs 23.90. Kursen burde passert dette nivået etter kjøp av lisenser og produksjon. I coronaperioden har selskapet vokst til et mye større og interessant selskap. Som det fremgår av selskapets siste presentasjon er oppsidepotenialet signifikant større:
I forhold til tidligere er
Antall produserende felt økt 2x
Produksjonen øker 3.8x
Reservene (2P)er økt 2.9x
Resources (2C) er økt 8,3x
Operating cash flow + 5,8 x
Selskapet har offisielt signalisert et et betydelig utbytte kan komme fra 2023.
Selskapet har kjøpt produserende felt, dermed øker inntektene umiddelbart.
I april skal boring startes for å avdekke et mulig stort oljefelt i Gabon. ( forventningene ligger i størrelsesorden på nivå med årets største funni nordsjøen)
Selskapet har signalisert at et funn kan tilsvare en verdiøkning på selskapet tilsvarende 10 kroner pr. aksje.
I H2 skal det bores på vår nye lisens i Sør-Afrika. Da dette kjøpet ble offentligjort uttalte en analytiker at dette kunne bli en game changer for selskapet som kunne bidra til en kursstigning på 20 kroner.
I forsøk på å være nøktern så er dette bakgrunnen til forhåpning om kursstigning på 50-100% i år. Pareto uttalte i går at selskapets nye lisenskjøp ikke er innbakt i kursen enda og opererer med et kursmål på kr. 30.
Et tilleggsmoment er at topp 20 i selskapet består av langsiktige investorer som neppe legger sine aksjer til salgs på nåværende kurser. ( Topp 20 besitter 57.6% av aksjene)Jeg antar at de fleste av disse forventer en årlig, betydelig avkastning, når selskapet kommer i utbyttesituasjon fra 2023.
Den nye æra har startet , eller sagt på en annen måte: Det er nå moroa begynner.
Og som en liten forsmak på fremtidig avkastning, får alle aksjonærene et utbytte i form av PNOR aksjer etter salget av AJE i Nigeria.
Det er selvsagt mange forutsetninger for å oppnå dobling: Oljeprisen bør være omkring 60 USD, vaksinering bør medføre gradvis normalisering og selskapets spennende boreprogram må avdekke de ressurser som seismikktolkning har bidratt til optimisme mht. funn og størrelse på funn.
PEN kursen har ikke passert før-corona topp. Jeg vil minne om emisjonen oktober 2019 som var på kurs 23.90. Kursen burde passert dette nivået etter kjøp av lisenser og produksjon. I coronaperioden har selskapet vokst til et mye større og interessant selskap. Som det fremgår av selskapets siste presentasjon er oppsidepotenialet signifikant større:
I forhold til tidligere er
Antall produserende felt økt 2x
Produksjonen øker 3.8x
Reservene (2P)er økt 2.9x
Resources (2C) er økt 8,3x
Operating cash flow + 5,8 x
Selskapet har offisielt signalisert et et betydelig utbytte kan komme fra 2023.
Selskapet har kjøpt produserende felt, dermed øker inntektene umiddelbart.
I april skal boring startes for å avdekke et mulig stort oljefelt i Gabon. ( forventningene ligger i størrelsesorden på nivå med årets største funni nordsjøen)
Selskapet har signalisert at et funn kan tilsvare en verdiøkning på selskapet tilsvarende 10 kroner pr. aksje.
I H2 skal det bores på vår nye lisens i Sør-Afrika. Da dette kjøpet ble offentligjort uttalte en analytiker at dette kunne bli en game changer for selskapet som kunne bidra til en kursstigning på 20 kroner.
I forsøk på å være nøktern så er dette bakgrunnen til forhåpning om kursstigning på 50-100% i år. Pareto uttalte i går at selskapets nye lisenskjøp ikke er innbakt i kursen enda og opererer med et kursmål på kr. 30.
Et tilleggsmoment er at topp 20 i selskapet består av langsiktige investorer som neppe legger sine aksjer til salgs på nåværende kurser. ( Topp 20 besitter 57.6% av aksjene)Jeg antar at de fleste av disse forventer en årlig, betydelig avkastning, når selskapet kommer i utbyttesituasjon fra 2023.
Den nye æra har startet , eller sagt på en annen måte: Det er nå moroa begynner.
Og som en liten forsmak på fremtidig avkastning, får alle aksjonærene et utbytte i form av PNOR aksjer etter salget av AJE i Nigeria.
Det er selvsagt mange forutsetninger for å oppnå dobling: Oljeprisen bør være omkring 60 USD, vaksinering bør medføre gradvis normalisering og selskapets spennende boreprogram må avdekke de ressurser som seismikktolkning har bidratt til optimisme mht. funn og størrelse på funn.
Redigert 03.04.2021 kl 10:54
Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
29.06.2021 kl 08:19
3259
Nr. 4 får vi vite i morgen. Da går avtalen mellom Petronor og Panoro ut. Men det er jo myndighetene som bestemmer når godkjennelsen skjer. Jeg regner med at de to selskapene forlenger avtalen, men håper og tror at Petronor denne gang ikke får innvilget flere lettelser i betalingen slik som de fikk sist.
batterivann
29.06.2021 kl 08:28
3236
Skal være forsiktig med å spå noe men nå ligger Liquigan tide + 2 stk "tug" 1 NM vest for Norve.
De ligger på vent uten bevegelse så kan tyde på at noe er på gang innen kort tid.
De ligger på vent uten bevegelse så kan tyde på at noe er på gang innen kort tid.
Fluefiskeren
29.06.2021 kl 08:46
3187
Ellers er det vel nr. 3 som ligger fremst i løypa. Tenkte at Trident ikke ville melde det, men ser nå at de meldte i fjor at de hadde startet opp på 4D seismikken. Da melder de kanskje oppstart på borekampanjen også. Er tross alt første brønner siden 2015.
gunnarius
29.06.2021 kl 08:51
3169
batterivann,
Har du oppdatert sporing på Oyeli Star, som på MT er opplyst har ETA Norve i går kveld?
Dette er en båt som trolig er involvert i mer enn supply Norve.
Tror også at vi nærmer oss en forflytning av Norve.
Har du oppdatert sporing på Oyeli Star, som på MT er opplyst har ETA Norve i går kveld?
Dette er en båt som trolig er involvert i mer enn supply Norve.
Tror også at vi nærmer oss en forflytning av Norve.
batterivann
29.06.2021 kl 09:10
3118
gunnarius,
Oyeli Star ligger ca 500 m vest av Norve.
Antar at det var en av de som Marine traffic hadde merket med "tug"
Tenker at det ikke er lenge før vi får en positiv nyhet.
Oyeli Star ligger ca 500 m vest av Norve.
Antar at det var en av de som Marine traffic hadde merket med "tug"
Tenker at det ikke er lenge før vi får en positiv nyhet.
Redigert 29.06.2021 kl 09:11
gunnarius
29.06.2021 kl 09:16
3093
Takk skal du ha batterivann - nyttig info, ettersom jeg ser muligheten for at Oyeli Star blir involvert i mer enn supply.
batterivann
29.06.2021 kl 09:25
3060
Den blir nok ikke brukt til supply. Liten vits å bruke den til det når de har Pacific Vanguard i drift på BW Adolo.
Ut i fra bilde av Oyeli Star så tenker jeg den er best til anker håntering og sleping. https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:468872/mmsi:376476000/imo:9619153/vessel:OYELI_STAR/_:6479c844032c5016662e6579baf2762f
Ut i fra bilde av Oyeli Star så tenker jeg den er best til anker håntering og sleping. https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:468872/mmsi:376476000/imo:9619153/vessel:OYELI_STAR/_:6479c844032c5016662e6579baf2762f
Trond.heim
29.06.2021 kl 10:05
2973
Jeg tror ikke nigerianske myndigheter affiseres av kontraktdatoer som gjelder mellom PEN og Pnor.
bmw5
29.06.2021 kl 11:44
2814
Ta en studie på denne. Block 2B kan bli det nye dussafu og gazaniea 1 skal bores i miten av Q3. Stor sannsynlighet for suksess.
https://www.panoroenergy.com/south-africa-operations/
JUICEitUP
29.06.2021 kl 11:53
4015
Det er helt riktig Trond.heim. De kunne nok ikke brydd seg mindre om at Pen og Pnor har en avtale seg imellom.
Nigeria har vel nå brukt 2 år uten å klare å komme med en godkjenning. Ser ikke bort fra at de bruker 2 år til. Har skrevet hva jeg tror sendrektigheten skyldes flere ganger så giddet ikke gjenta det. Det er vel temmelig åpenbart.
Nigeria har vel nå brukt 2 år uten å klare å komme med en godkjenning. Ser ikke bort fra at de bruker 2 år til. Har skrevet hva jeg tror sendrektigheten skyldes flere ganger så giddet ikke gjenta det. Det er vel temmelig åpenbart.
bmw5
29.06.2021 kl 11:59
3998
Ta en studie på denne. Block 2B kan bli det nye dussafu og gazaniea 1 skal bores i miten av Q3. Stor sannsynlighet for suksess.
Fluefiskeren
29.06.2021 kl 12:19
3951
Det står ikke midten av Q3, men på slutten av året. Panoro har brukt den betegnelsen senest ved Q1 presentasjonen. Africa Energy sier derimot i Q 3 så ikke godt å si. Spiller vel ikke så stor rolle heller.
Det jeg la merke til i linken din er at de også snakker om muligheten til også å finne gass på blokka. Det hadde jeg ikke fått med meg enda det jo ligger et digert gassfelt (Ibhubesi) like vest for blokk 2B. Nærmere bestemt på 3B. Vet ikke om det er produksjon herfra ennå, men da skjer transporten av gass temmelig sikkert i rørledning til land. Da vil jeg tro at eventuelt muligheten til å koble seg på ville være stor.
Det virker å kunne være mye gass i A-J Graben. Fra før kjenner vi jo til BWE sitt gassfelt Kudu utenfor Namibia. Ikke så langt dit heller. Men først og fremst er det olje vi går for i Gazania-1.
EDIT. Forøvrig synes jeg det er litt skuffende kursutvikling i PEN selv om nedgangen ikke er dramatisk. Så langt i dag er den vel blant de dårligste av oljeselskapene. Selskaper som Equinor og AkerBp er i grønt, men vi må jo bare finne oss i at det går litt opp og ned.
Det jeg la merke til i linken din er at de også snakker om muligheten til også å finne gass på blokka. Det hadde jeg ikke fått med meg enda det jo ligger et digert gassfelt (Ibhubesi) like vest for blokk 2B. Nærmere bestemt på 3B. Vet ikke om det er produksjon herfra ennå, men da skjer transporten av gass temmelig sikkert i rørledning til land. Da vil jeg tro at eventuelt muligheten til å koble seg på ville være stor.
Det virker å kunne være mye gass i A-J Graben. Fra før kjenner vi jo til BWE sitt gassfelt Kudu utenfor Namibia. Ikke så langt dit heller. Men først og fremst er det olje vi går for i Gazania-1.
EDIT. Forøvrig synes jeg det er litt skuffende kursutvikling i PEN selv om nedgangen ikke er dramatisk. Så langt i dag er den vel blant de dårligste av oljeselskapene. Selskaper som Equinor og AkerBp er i grønt, men vi må jo bare finne oss i at det går litt opp og ned.
Redigert 29.06.2021 kl 12:25
Ruter8
29.06.2021 kl 13:33
3844
På en grå dag som dette kan det være greit å minne om denne saken fra Finansavisen:
– En pengemaskin selv på 50 dollar fatet
Selv med en oljepris på 50 dollar pr. fat vil Panoro sprute penger etter milliardavtalen med Tullow. Selskapet åpner for flere oppkjøp, men utbytte er førsteprioritet.
– En pengemaskin selv på 50 dollar fatet
Selv med en oljepris på 50 dollar pr. fat vil Panoro sprute penger etter milliardavtalen med Tullow. Selskapet åpner for flere oppkjøp, men utbytte er førsteprioritet.
polion
29.06.2021 kl 15:39
3708
Pengemaskin ved 50 dalar det er jo greit nok, men absolutt ingen har sagt noe om hva PEN skal kalles ved 75 dalar? Da kan det være at det er et helt annet navn på nevnte. Hvis noen her på forumet har litt greie på dette, imøteser vi gjerne en forklaring/oppklaring.
Fluefiskeren
29.06.2021 kl 15:49
3675
Selskapet ble en gang av en analytiker for mange år siden betegnet som det mest lovende oljeselskapet i Universet. Det er jo et sterkt utsagn?
Forøvrig er det fint å se vi går i grønt. Følger oljeprisen ganger tre.
Forøvrig er det fint å se vi går i grønt. Følger oljeprisen ganger tre.
Redigert 29.06.2021 kl 15:51
d12m
29.06.2021 kl 19:42
3488
Demand in 2021 was expected to grow by 6 million barrels per day (bpd), with 5 million bpd of that in the second half, OPEC Secretary General Mohammad Barkindo told Tuesday's meeting of the Joint Technical Committee of OPEC+, an alliance made up of OPEC states, Russia and their allies. read more
"The current 'wild card' factor is the 'Delta Variant' of the pandemic that is resulting in rising cases and renewed restrictions in many regions," he said in a speech, a copy of which was seen by Reuters.
The producer group is expected to gradually ramp up production in response to demand.
"Barkindo's comments suggest that OPEC is not going to raise production quickly enough to keep up with demand," said Phil Flynn, senior analyst at Price Futures Group in Chicago.
OPEC's demand forecasts show that in the fourth quarter global oil supply will fall short of demand by 2.2 million bpd, giving the producers some room to agree to add output. read more
"The current 'wild card' factor is the 'Delta Variant' of the pandemic that is resulting in rising cases and renewed restrictions in many regions," he said in a speech, a copy of which was seen by Reuters.
The producer group is expected to gradually ramp up production in response to demand.
"Barkindo's comments suggest that OPEC is not going to raise production quickly enough to keep up with demand," said Phil Flynn, senior analyst at Price Futures Group in Chicago.
OPEC's demand forecasts show that in the fourth quarter global oil supply will fall short of demand by 2.2 million bpd, giving the producers some room to agree to add output. read more
batterivann
29.06.2021 kl 22:57
3288
API
Crude -8.153M
Cushing -1.318M
Gasoline +2.418M
Distillate +0.428M
Crude -8.153M
Cushing -1.318M
Gasoline +2.418M
Distillate +0.428M
batterivann
29.06.2021 kl 23:02
3277
Høy aktivet på feltet.
I tilllegg til Oyeli Star og Liquigan Tide så har
Sutton Tide ankommet det gode selskap og ligger ved siden av Norve
https://www.google.com/search?q=sutton+tide+vessel&rlz=1C1GCEU_noDK825DK825&sxsrf=ALeKk02J_T0knbD7uKsDYYwDQMgUB3QrYw:1625000490682&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjPzIbI3r3xAhXElIsKHfYiC7kQ_AUoAXoECAEQAw&biw=877&bih=379#imgrc=7WQgUOBSSq5myM
I tilllegg til Oyeli Star og Liquigan Tide så har
Sutton Tide ankommet det gode selskap og ligger ved siden av Norve
https://www.google.com/search?q=sutton+tide+vessel&rlz=1C1GCEU_noDK825DK825&sxsrf=ALeKk02J_T0knbD7uKsDYYwDQMgUB3QrYw:1625000490682&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjPzIbI3r3xAhXElIsKHfYiC7kQ_AUoAXoECAEQAw&biw=877&bih=379#imgrc=7WQgUOBSSq5myM
Skaillebank
29.06.2021 kl 23:37
3216
Aksjesjefen i Carnegie beskriver i onsdagens utgave av Finansavisen Panoro-aksjen som billigst av de norske oljeproduserende selskapene:
"Med en aksjekurs på bare seks ganger neste års forventede inntjening, selv med et konservativt oljeprisanslag, er Panoro Energy vårt toppvalg i sektoren."
"Med en aksjekurs på bare seks ganger neste års forventede inntjening, selv med et konservativt oljeprisanslag, er Panoro Energy vårt toppvalg i sektoren."
Redigert 29.06.2021 kl 23:47
Fluefiskeren
30.06.2021 kl 13:20
2860
Er det flere enn meg som har problemer med denne tråden? Fra første siden trykker jeg alltid på tallet i kollonen antall svar da kommer jeg rett på siste innlegg. Her går det ikke. Har hendt meg også tidligere. Ser også at tråd(er) skrevet i dag ikke kommer opp. Prøver derfor å se hva som skjer når jeg skriver dette innlegget.
EDIT. Det gikk jo bra, men det er et innlegg som er skrevet av noen tidligere i dag som rett og slett er borte.
EDIT. Det gikk jo bra, men det er et innlegg som er skrevet av noen tidligere i dag som rett og slett er borte.
Redigert 30.06.2021 kl 13:25
batterivann
30.06.2021 kl 13:37
2830
Det var meg som skrev et innlegg og slettet det. Innlegget forsvinner men ikke klokkeslett :-)
Blir litt sånn som PEN. Oljeprisen stiger mens PEN henger igjen.
Blir litt sånn som PEN. Oljeprisen stiger mens PEN henger igjen.
Redigert 30.06.2021 kl 13:40
Svindel2
30.06.2021 kl 13:51
2798
Bedre at du editerer og skriver slettet neste gang, så vi slipper å slitte å klikke oss til døde i alle sidene ;)
batterivann
30.06.2021 kl 13:54
2791
Takk for innspill. Skal ta det opp til vurdering ved neste styremøte.
Trond.heim
30.06.2021 kl 14:01
2767
Dersom du trykker på “omvendt” etter start innlegget så kommer du alltid rett til de siste innleggene. Har ikke opplevd problemer slik du beskriver
Fluefiskeren
30.06.2021 kl 14:18
2713
Men jeg vil ikke ha det omvendt. Dette pleier jo ikke være noe problem. Har bare hatt det et par tre ganger og alle har vært kun på denne tråden. Det hjalp tydeligvis at jeg skrev et nytt innlegg.
Redigert 30.06.2021 kl 14:19
polion
30.06.2021 kl 14:35
2666
Jeg kommer rett fra styremøte der temaet faktisk var ny PEN-tråd, eller ikke. Etter det hemmelige valget (m/anonyme røyste-sedlar) kom vi enstemmig frem til at Trond.heim herved utnevnes til ny trådstarter. Det er følgelig bare å sette i gang, men finn da for pokker på noe vettugt å si (alternativt noe morsomt, du velger selv).
NB. Og husk på at trådstarten bør/skal være et kort innlegg (grunnen vet sikkert de fleste).
PS. Forresten, gratulerer med utnevnelsen!
Svindel2
30.06.2021 kl 14:58
2614
Ja, det er vel passende med en ny tråd etter den snarlige annonserte AJE forlengelsen (ikke meldt noe som helst enda altså)
40something
30.06.2021 kl 16:13
2511
Uansett om jeg skjønner hvorfor Pen går i dag, så håper jeg at det blir en shortskvis siden jeg som FF ikke har særlig sans for shorting. Hvis noen begynner å kjøpe for at man aner eller vet noe om hva opec+ kommer til å beslutte så ja takk. Det er også uttalt at behovet av olje uansett hvis Kina slutter å importere i en periode for å tvinge prisen ned, så er etterspørselen større og vil formodentlig åtminstone hlde seg på disse nivåer men trolig gå opp.
Fluefiskeren
30.06.2021 kl 17:18
2391
Se der ja. Tilbake etter en tur i skogen og PEN tre prosent opp. Det var greit etter fall i de fire foregående dagene.
Synes det er rart at vi ikke har hørt noe fra Ekvatorial-Guinea. Det kan bety at de ikke ønsket å melde spud eller at den har blitt utsatt av en eller annen grunn. Trident har jo vært veldig positive på Twitter med anslag på både 22. juni og i løpet av forrige uke, men etter det har det vært helt tyst. Noen som har fått med seg om Trident har begrensninger på hvor mye de kan produsere grunnet OPEC som de jo er medlemmer av?
Synes det er rart at vi ikke har hørt noe fra Ekvatorial-Guinea. Det kan bety at de ikke ønsket å melde spud eller at den har blitt utsatt av en eller annen grunn. Trident har jo vært veldig positive på Twitter med anslag på både 22. juni og i løpet av forrige uke, men etter det har det vært helt tyst. Noen som har fått med seg om Trident har begrensninger på hvor mye de kan produsere grunnet OPEC som de jo er medlemmer av?
Redigert 30.06.2021 kl 17:19
Fluefiskeren
30.06.2021 kl 18:11
2309
Flyttet til ny tråd
Redigert 30.06.2021 kl 18:20
Fluefiskeren
30.06.2021 kl 18:15
2298
Flyttet til ny tråd