Kostnader ved å passere Suezkanalen og alternativet.

Slettet bruker
31.03.2021 kl 14:19 2586

Her en video om dette :
https://www.youtube.com/watch?v=0iwOZOb90fM

Burde Norge tenke litt nytt her, for å tiltrekke seg buisness i Nordøstpassasjen ?

Hva med rabatt på fuel (både fossil og fornybar) ved transitering via for eksempel Kirkenes ?
At last østfra distribueres videre ut fra Kirkenes. Og samles opp for østgående trafikk.

Gjøre Kirkenes til et lønnsomt element. Og at Norge/Norden/el. Nord-Europa skaffer seg
brohoder i Øst-Asia ?
Og en slags skipenes "NAF-ordning" i Nordøstpassasjen. At de tegner medlemskap hos den
norske "NAF-institusjonen" for redningsberedskap der ? Og kanskje noe på forsikring også ?

At "NAF-medlemmer" får rabatt på bunkers i Norge ? Og prioritet ? Adgang i havner for hvile ?

Vi trenger å tenke nytt.
Redigert 31.03.2021 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2021 kl 14:50 2557

https://www.youtube.com/watch?v=n140sTFsAGo
Video fra i dag, av samme mann.

Bør det innføres spesielle sertifikater for å få lov til å seile i Nordøstpassjen ?
Av miljø- og klimamessige grunner ?
Redigert 31.03.2021 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
06.04.2021 kl 07:47 2399

1) Det er allerede en haug med tillatelser og planlegging som må til for passering av Nordøstpassasjen. Dessuten er den ikke åpen for seiling 12 mnd i året.

2) Man må ha spesialskip med høyeste isklasse for å kunne passere Nordøstpassasjen. Et LNG skip som til vanlig koster ca $185 millioner dollar koster ca $350 millioner dollar dersom det bygges for Nordøstpassasjen.
Redigert 06.04.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2021 kl 11:11 2338

Ad pkt. 1 :
Vet utmerket godt at Nordøstpassasjen foreløbig ikke er åpen 12 mnd. i året. Den var isfri åpen 113 dager i fjor.
Jeg forventer 129 dager i år. (Litt forbehold pga. virkninger coronaen kan ha hatt). I 2024 kan det bli bortimot 200
dager. (Det kan være en stund til vi får 12 mnd. isfritt åpent. Men bare 200 og 250 dager isfritt åpent vil monne).

Ad pkt. 2 :
Jeg snakker om isfri åpen Nordøstpassasje. Isbryting er noe annet. Det går det også, men det er
et case for seg. Isen blir stadig tynnere og tynnere om vinteren i Arktis, pga. kortere og kortere
fryseperiode utfra mindre og mindre i utstrekning, og tynnere og tynnere is.

Redigert 06.04.2021 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2021 kl 13:23 2294

https://www.hellenicshippingnews.com/next-gen-ships-to-dwarf-ever-given/
Dette var litt tendensiøst.
Jeg er skeptisk til 50.000 TEU skip. Blir som ULCC.
Og Nordøstpassasjen nevnes ikke i artikkelen. Den kommer før de aller fleste aner.
Sonatrach
06.04.2021 kl 20:45 2243

Lol, 50,000 TEU blir nok like mye fantasi som 1 million tonn tankskip en gang var. De ble aldri bygget. Hovedsakelig av logistikkmessige grunner. Samt forsikringsmessige grunner. For mye verdier på et skip.
Redigert 06.04.2021 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
06.04.2021 kl 20:47 2233

Selv om Nordøstpassasjen er såkalt "isfri" deler av året, tror jeg ikke det går skip gjennom der uten isklasse.

Flere av de "ARC7" klassede LNG skipene til Yamal LNG har opplevd store skader etter turer gjennom der i isen.
Redigert 06.04.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2021 kl 00:06 2068

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/56dnEW/forurensningshopp-etter-suez-stopp?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no

Slike forurensninger må vi ikke få i Nordøstpassasjen. Det er hensynet til følelser som kommer sterkest der. Det må inn et generelt
syn om at vi ikke sviner til der i det rene og sarte området.
Slettet bruker
14.04.2021 kl 00:14 2056

De kjører vel gjennom isen.
Snart vil det nok bli mye farvann fri for isflak å snakke om, for gjennomseiling der.
Det var 113 dager isfritt gjennomseilingsbart i fjor. I den perioden kan det ha vært noe isflak der.
Men neppe så store og farlige. Spår i år 129 dager. Og i 2024 bortimot 200 dager. Polisen blir
tynnere og tynnere, og isflak mindre og mindre "farlige".

Når det er gjenfrosset er det noe annet. Da kan nok skipsskader oppstå. Da er jo skipet kanskje
omgitt av en metertykk is eller mer på en lengre seilingsrute under hele seilasen.

Med 200 dager isfritt åpent, vil det bli mye kortere tid å fryse tykk is på. Dette i selve Nordøstpassasjen.
Bare utvikling nå de neste 3 måneder blir spennende å observere. Vi vil få en pekepinn på hvor dette
bærer. Akkurat årene vi er inne i nå, vil vise en dramatisk utvikling på disse tingene tror jeg. Det er
såpass lite isvolum igjen. Utstrekningen er ganske stor, men isen er tynn. Og forsvinner derfor fort
når det først smelter. Det er mørkt i Nordøstpassasjen i vintermånedene. Men det er ganske kort tid.
Under sånne forhold kan det ha vært lettere å kjøre på isflak.
Redigert 14.04.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2021 kl 15:49 1948

Her en video fra i går om Stadtunnelen :
https://www.youtube.com/watch?v=Sfv0-WWxYNk

Det er tydelig man er opptatt av dette.