Tidshorisont og kursmål på din investering

Slettet bruker
RECSI 02.04.2021 kl 00:16 12822

Siden det er påske og fremtiden ser lysere ut enn på lenge for REC Silicon, tenkte jeg det kunne vært greit med litt refleksjoner og høre hva andre tenker om sin investering.
Samtidig kan det være greit å bli litt bedre "kjent" med sine meddebatanter.

-Hva har du som kursmål for REC Silicon og hvilken tidshorisomt ser du for deg?

-Hvor mye har du investert og hvor stor del av porteføljen har du i REC Silicon?

Jeg kan begynne med at jeg har en tidshorisont på 4 til 5 år, før jeg tenker å realisere eventuelle gevinster. Med forbehold om at ting kan forandre seg. Det er isåfall utgangspunktet. Investeringen er i hovedsak finansiert ved hjelp av refinansiering av lån, men dog har jeg råd til å tape pengene hvis det skulle gå til he......
Målet med investeringen er å kunne bli gjeldsfri iløpet av 5 til 6 år, slik at det blir lettere å nyte livet og ha litt bedre råd til hobbyer ifra øvre del av 40 årene.
Jeg nærmer meg 14000 andeler og er en av de som er "all in" med ca. nærmere 80% av porteføljen. Så det er rimelig dårlig med spredning av risiko.
Når det gjelder kursmål er det ganske forsiktig, men mener det er fullt mulig med kurs 150-180 iløpet av de neste 5 til 6 årene. Har ikke hastverk og skal prøve å være tålmodig så lenge jeg mener det fundamentale er på plass og potensialet er så mye større enn det vi ser på aksjekurs idag.
Er forøvrig fersk småaksjonær som omtrent akkurat har feiret 1 år med aktive investeringer i enkeltaksjer, selv om jeg har tenkt på det i lengre tid uten å gjort noe. Så langt har jeg hatt ok suksess. Som så mange andre var nok Koronakrisen en avgjørende faktor for att jeg tok steget. Har tidligere spart i aksjefond via bank med god avkastning, men hadde lyst å prøve selv.

Kjøpte mine første 620 aksjer i REC Silicon den 21.09.20 til kurs 3.85,- og den sluttseddelen skal tattoeres på underarmen hvis mitt kursmål blir oppnådd😊 Det hadde vert kult😎

Lykke til alle sammen og god påske!!
Redigert 02.04.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2021 kl 09:13 8848

Hvis forventningene til de mest optimistiske på dette forumet blir innfridd i løpet av de neste 6 månedene, så ser jeg ikke bort fra at vi vil kunne se en aksjekurs på mellom 75 og 150 kroner før nyttår.

Selv så tror jeg det vil bli mange skuffelser før den tid.
Redigert 02.04.2021 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
abc1
02.04.2021 kl 09:34 8717


Donald Duck
04.01.2021 kl 06:50
3148
Tipper aksjekursen vil ligge mellom 75 og 150 kroner innen utgangen av 2021.

Aksjekurs pr 1. januar 2021 = 16,10
Redigert 21.01.2021 kl 07:16

>Forandret mening ?
Ta invest
02.04.2021 kl 09:39 8714

Kjøpte meg inn i 2015 på omregnet til dagens kurs ca 21 kr . Plan om å sitte til 2032 ihvertfall . Regner med utbytte mulig fra 2026 .
Mitt første mål er å få vite kvifor Kjell Inge rekke måtte/ ville bli styreformann så fort at han måtte ha ekstraordinær genforsamling. Neste opning av Moses lake , så utvidelser for å møte markedet .
Spennende .
BIF78
02.04.2021 kl 09:40 8701

Alt skal tages med forbehold for hvad der sker, men min plan er, at beholde ihvertfald frem til 2025. Jeg har 36.000 aktier i den fri og 4.000 i pensionsdepot. Det er ca. halvdelen af mine midler, der er i REC. Jeg har været med i 5-6 år og tjent lidt ved at handle REC frem og tilbage gennem årene. Nu trader jeg ikke mere, det skyldes bl.a. at man i Danmark bliver beskattet af gevinsten. Mit gennemsnit pr aktie er ca. 5,4 kr på dem jeg har nu.

Jeg har ikke solgt siden juni sidste år og gør det heller ikke før 2025, hvor mit kursmål er mindst 100 kr. På det tidspunkt skulle ML gerne køre fuldt ud og Butte være udvidet. 100 kr i 2025 er forhåbentlig konservativ. Såfremt der er udsigt til udbytte i årene efter 2025, så beholder jeg nok alle aktier og vil glæde mig over udbytte, mens kursen fortsætter opad. Udbytte på f.eks 10 kr pr aktie på et tidspunkt kan betyde rigtig meget for mig. For en småaktionær som mig, så synes jeg det er spændende år der kommer.
Fholm
02.04.2021 kl 09:45 8656

Som sagt tidligere, nybegynner investor definert som mange andre: en gullfisk i denne haidammen. Startet med det som kan kalles en god mnd lønn som var gevinst fra noen fond jeg hadde, og har ikke tilført noe i ettertid.

Kjøpte Rec flere ganger fra 6-8kr og etter flere trades har jeg 17k aksjer med reelt snitt på ca 11kr, pr nå tørr jeg ikke trade den da jeg tror det kommer en oppgang innen kort tid.
Mine kursmål er forøvrig:
Konservativt: 45
Godt: 60
Blue sky: 90
Jeg tror vi kan se 30 tallet før noen annonsering av ML, da Butte tikker og går. Men for å kunne se 40+ må ML annonseres eller Butte utvides.

Tidshorisont: Når magefølelsen sier nok er nok.

Pr nå har jeg Rec, Hav, PGS, Mseis i beholdning og ordre stående i AKH og Frøy.
Redigert 02.04.2021 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
02.04.2021 kl 10:37 8393

Har en tidshorisont på 3-4 år, da tenker jeg ML har åpnet opp og vi kan begynne å se tresifret kurs. Er relativt ny i REC og kjøpte mine første aksjer på 9.3kr i Oktober, var heldig som fikk øynene opp for denne da den lå under emikurs en god periode. Har nå 21 000 aksjer til en snittkurs på 10.53. Målet med min investering er egentlig å skaffe nok kapital til å komme meg inn i boligmarkedet, har 60% av min portefølje i REC, så lite spredning av risiko her og. Har nå 2 år igjen av min master, og har god tid, så ingenting som haster veldig.
Slettet bruker
02.04.2021 kl 11:39 8041

Jeg har stort sett vært inne siden 2012, mener jeg det var. Flyttet en periode alle mine midler fra REC(sil) over til RECSOL etter utskillelsen, da det så ble kjøpt opp var jeg innom den mørke siden i NORECO før jeg var tilbake i REC etter den første dommen ble avsagt i forsikringssaken der.

Har vært all in i REC nå siden desember 2016.
mohitas
02.04.2021 kl 11:58 7930

50 000 aksjer til snitt 13,5. Kjøpte først på 6kr og har snittet meg opp ettersom brikkene har falt på plass. Første target er 50kr. Da kan jeg vurdere salg, men blir trolig med opp til 100-150. Tidshorisont er ubestemt alt etter hva røkke gjør aksjen til. Håper recsi blir den nye utbyttemaskinen og da blir jeg sittende å melke kua. Med KIR sitt inntog i sjefstolen så forventet jeg ingenting nytt ila mars, men om det ikke kommer ei børsmelding eller to fra KIR iløpet av April så blir jeg noe skuffet. Vi vet alle at det var en grunn for å få haste satt han inn som styreleder, men det er svært få som vet hva han egentlig styrer med. Uansett utfall tror jeg det vil gi positiv effekt for aksjonærene over tid.
Slettet bruker
02.04.2021 kl 12:34 7805

Grabein. Vet du hvor mange år er igjen av patentrettigheter på FBR? Denne metoden er beskyttet av patentrettigheter, men hva er varigheten? På forhånd takk for svar, hvis du har det:-)
Slettet bruker
02.04.2021 kl 13:00 8390

Min historie.
Solgte alle ODIN fond med elendig avkastning fra noe som het SMS (Sparing Med Skattefradrag) og satte alt i Rec i 2013 (tror jeg det var). Målet har vært, og er, litt etter litt å øke antall aksjer uten å bruke mer penger. Rec har i alle år hatt store bevegelser, så jeg har solgt en andel på topper, ventet - gjerne måneder, og så kjøpt tilbake langt flere aksjer mye billigere, mange ganger 30% flere - eller mer. Økt beholdningen og snittet ned. Så må jeg innrømme at jeg sprakk skikkelig etter at ML stengte ned. Jeg puttet ganske mye mer penger inn i Rec på 2, 3 og 4 kr, da jeg mente kursen var under slakteverdi. Det brakte snittet ned på 6-tallet, selv med alle dyrere aksjer i bagasjen fra tidligere. Etter oktober 2020 har kjøp og salg løftet snittet opp til rundt 10-eren. Beholdningen er ok for en pensjonist. Tror jeg har litt flere enn TT. Har ingen tidshorisont. Barnebarn kan gjerne arve beholdningen.
Slettet bruker
02.04.2021 kl 13:11 8310

Vært ut og inn i 7 år. Men holdt meg inne med endel siden KIR kom på banen, lånt litt av andelene til andre prosjekter og realisert noe underveis. 2024 tenkte jeg å revurdere posisjonen om ikke store endringer skjer, som det alltids kan gjøre, spesielt når det er storpolitikk i bildet. Har snaut 70 000stk, kjøper når jeg kan, spesielt under 20kr.
Slettet bruker
02.04.2021 kl 13:21 8241

Vet ikke, men de utvikler jo teknologien stadig, og da tegnes vel nye patenter underveis. FBR-B som de bruker i Yulin er jo ganske fersk, og de har gjort oppgraderinger ved ML under nedeperioden. Jeg velger å tro det betyr at de oppgraderer til FBR-B her og, hvis ikke til og med FBR-C. Da er det vel nye patenter som gjelder igjen, og om konkurrenter da begynner med FBR-A når det blir lov er vel ikke så veldig farlig.

Folk som vet mer må gjerne korrigere meg på denne.
LasseH
02.04.2021 kl 13:31 8170

Jeg har vært inn og ut av Rec de siste 10 årene, hele tiden med er underliggende ønske og tro på at det grønne skiftet skal bli en realitet og at Rec skal skinne. Gikk all-in i 2018 og kjøpte 75000 aksjer til 1,32 den gangen, så var det et par mørke år, men jeg kjøpte litt på lavere kurser og noe på høyere de siste mnd. Har 132000 aksjer til snitt rett under 12 nå. Jeg har ingen andre aksjer, jobber som lærer så det er så all-in som det kan få blitt. Selvfølgelig mange som har fortalt meg hvor dum jeg er de siste årene, det har jeg ingen problemer med, det er mine penger og jeg kunne sølt dem bort på masse annet tull som ikke gir i nærheten av samme spenning som å følge med på Rec 🤓 Langsiktig mål vet jeg ærlig talt ikke, men jeg blir gjerne sittende et år eller to til, for nå er det gøy 🥳
Slettet bruker
02.04.2021 kl 13:56 8038

Det må jeg si, utrolig tøft gjort!! Håper vi lykkes✌
Slettet bruker
02.04.2021 kl 14:19 7885

Takk Grabein!
Jo, det hadde vært fint om noen andre kunne supplere
med tilleggsinfo om temaet, hvis det finnes :-)

FBR-A
FBR-B
FBR-C
er forskjellen mellom disse så stor at hvis en konkurrent tar i bruk FBR-A ikke er i stand til lede an hvis RECSI bruker FBR-B eller FBR-C?
Redigert 02.04.2021 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
02.04.2021 kl 14:19 7880

Forstå meg rett: jeg har absolutt tro på REC og har skrevet mange ganger at ved bekreftelse oppstart ML vil aksjen
sannsyligvis doble seg tvert fra dagens kr 20,- nivå. Dersom det skjer, kan det godt hende jeg selger. Det kommer
helt an på utsiktene videre, børsklima etc. Den som investerer i REC må imidlertid være klar over at dette er et selskap
som ihvertfall undertegnede har i kategorien entenellerselskap. Lykkes de ikke med å komme igang med ML, blir det
rett ned igjen. Særlig farlig er det å låne for å kjøpe aksjer i et sånt selskap. Jeg reagerer også på ditt utsagn: "Når det
gjelder kursmål er det ganske forsiktig, men mener det er fullt mulig med kurs 150-180 iløpet av de neste 5 til 6 årene."
Åttegangeren på 5 til 6 år er ikke noe forsiktig kursmål, det er et såkalt "blue sky" mål, der alt må klaffe for REC. En slik
avkastning er nesten umulig å oppnå for et industriselskap som REC tross alt er.
Redigert 02.04.2021 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2021 kl 14:52 7723

Nå All in i REC. Dette går helt klart veien. I flere opp igjennom. De beste har vært NOR, NEL og EFUEL de siste årene. 3xx. 12.1.
Tidshorisont ! : Er 76 år. Får se. Trenger ikke så mye. Har jo barnebarn !.
Redigert 02.04.2021 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
Null
02.04.2021 kl 15:10 7587

Jeg er kanskje en av de elste aksjonarer i REC har hatt aksjer i REC siden 2007 eller der omkring.
Var en av de som ikke klarte å skrape sammen 4 mill forå bli med spetalen i REC SOL.,, den gangen... desverre...
I de siste årene har jeg vel kjøpt meg gradvis opp,,,, har snitt på ca 7 nå
vektingen i porteføjen er vel kostpris ca 1/3 så kan andre regne på hvor mange prosenter det er nå.

Når jeg selger vet jeg ikke, hva kursen er ja si det, men som MW sier her
Dette er et enten eller case.
For meg så er det ML som er driveren, når den startes opp blir det bra..... Krisen kommer dersom melding blir at ML ikke startes eller selges da raser vi ned og man bør komme seg ut så fort som mulig.....
Da er det ikke sikkert mine aksjer kommer til å gi meg overskuddheller....

Så hvorfor er jeg med i REC nå?
Jeg er "sikker" på at ML åpnes, og når det skjer vil vi se kurser i REC over både 30 og 40 kr......
Da er det mange som skal inn de som i dag venter på harde fakta om fremtiden, ikke som oss som sitter på luft og kjærlihet... vi som er der nå.

Så blir spennde å se, håper på avklaring i løpet av året 2021 vi er på track nå i forhold til hva sselskapet har meldt.
Har mer tro nå med KIR på topp enn JUM, så blir det intresant å se hvem som kommer inn etter TT når han trekker seg tilbake han er trossalt snart 70.....

slik er det med den saken god påske
Beinlich
02.04.2021 kl 16:25 7265

Har kjøpt gjevt og trutt siden høsten 2018. Siste kjøp ble gjort til kurs ca 4 kr høsten 2020, etter det hadde jeg 25% i REC, det har vokst kraftig nå, men selger meg ikke ned enda. Har investert 1 mill totalt i REC. Tidshorisont har jeg ikke bestemt meg for. Men kjenner jeg meg selv rett så holder jeg aksjene enten til kursen går i 300 eller 0, og ligger det et sted midt i mellom så får barna ta over dette maratonet.
Slettet bruker
02.04.2021 kl 16:30 7218

Hehe. Skrev det med litt humor, altså forsiktig kursmål på 150-180.😎 Det er det jeg drømmer om. Det er blue sky ja. Men så langt ligger vi i rute mener jeg...
Slettet bruker
02.04.2021 kl 16:35 7180

Skal RECsi nå 300, og bli verdsatt til omlag 100 milliarder - må utvidelser og/eller noen JVer til.

I nåværende drakt regner jeg potensialet til ca halvparten (dvs med full drift i ML og Butte - og et intenst marked - som det forsovet bygger seg opp til å bli).

Dersom RECsi utvider, inngår i JV med batteri eller solar - så er 100 milliarder+ eller 300+ fint mulig.

Jeg tror nok Røkke vil styre denne skuta mot det som virker å gi best avkastning.
IKM-ANSATT
02.04.2021 kl 16:42 7129

Rec blir utrolig spennande sikkert mitt livs beste investering💶📈🤩 eg er fornøyd me 80kr da er eg millionær 😅💶🍾
Slettet bruker
02.04.2021 kl 16:46 7114

Ja var vel 4 mill eller noe i den første runden av RECSOL-emisjonen.

Men så ble det bestemt at alle aksjonærer fikk kjøpe for en viss prosentdel av hva vi eide i REC før utskillelsen. Mener man fikk kjøpe én aksje til 20 kr for hver 52. REC-aksjer man hadde. Eller noe.

Det virket lite, men siden kursen 5-doblet seg på svært kort tid, ble det en del penger av det likevel for min del.
Gentry
02.04.2021 kl 17:06 6990

Har begynt med aksjer for 25 år siden. Har bygget opp en anselig portofølge løpet av denne tiden, med meget akseptabel avkastning/utbytte. I dag 75% av min portofølge består av RECS, SAGA PURE og SBX aksjer. Jeg regner med og tror på at de gir meg meget god gevinst løpet av kommende årene, med kursmål; (75, 20, 50).
Lykke til, GOD PÅSKE !!
Null
02.04.2021 kl 17:20 6889

Ja vi fikk litt graabein
jeg kjøpte også det jeg fikk lov tli.
MEN tapet var at man ikke hadde 4 mill å gå inn med som jeg var sikekr på ville gi avkasting.
Og de som eide aksjer og kunne reise 4 mill hadde fortrinsrett når man ser det i etter tid så hadde de fire blitt til ca 20 det hadde vært en fin intekt på et år.
Selv var jeg litt i vennekretsen å ville selge det inn, men en kobo av ikke tørre å ta med seg venner ned og risiko for egen investering... banklån om jeg hadde fått så ble det ikke noe.... desverre
Hadde muligheten kommet nå så hadde jeg vel tatt den med åpne armer......
verden har endret seg litt ;)
Smaug
02.04.2021 kl 17:55 6684

I forhold til mange andre så er jeg relativt fersk REC aksjoner. Gikk inn tidlig i år med snitt på litt over 17 kr. Det blåser en ny grønn vår over det politiske landskapet og det vil garantert vare i flere år til. Har derfor fordelt ganske jevnt på REC, ACC og AOW. Målet er å sitte i minst et par år. Har ca 140k aksjer men vurderer å vekte mer over i REC. Har et forisiktig kursmål på 30-40.
fattigstakkar
02.04.2021 kl 18:16 6544

Jeg begynte min REC-karriere med å shorte da kursen var rundt 300 (3000 nå). Ut og inn med noen greie gevinster. Da den kom under 200 begynte jeg å trade long, det gikk ikke like bra, men hadde stop loss så det ble ingen krise. Fra 16 kroner (160) begynte jeg å gå long uten stop loss, men tradet med deler av posisjonen og reduserte tapet på det, men med nedgang til 2 kroner (20 øre) ble det en periode et ganske stort tap totalt. Med oppgangen til 6 kroner var jeg endelig i pluss igjen totalt, og var helt ute av aksjen noen måneder under koronakrisen. Det var den lengste perioden uten REC-aksjer siden 2010. I mange år var jeg all in, men har tatt til vettet og har ca 25% her nå. Det har jeg planer om å fortsette med.
Arha
02.04.2021 kl 19:20 6255

Jeg tror at RECSI kan bli en ny TSLA, så derfor skal jeg unngå å gjøre samme feil som jeg gjorde der. I 2012/2013 hadde jeg 1000 Teslaaksjer innkjøpt for rundt 30$ pr stk. Dessverre ble disse solgt litt etter litt etter hvert som kursen gikk til værs. Hadde jeg vært mer tålmodig ville verdien i dag vært 5000 (etter splitt) x 661 $ = 3,3 mill $. RECSI-aksjene skal derfor bli stående på kontoen i noen år før de selges, forhåpentligvis med 3-sifret kurs. De utgjør i dag ca 85% av porteføljen.
Slettet bruker
02.04.2021 kl 19:32 6164

Vi betalte 20 kr for solar,starta på 60 kr på børs,så seg aldri tilbake dundre opp over hundre kr iløpet av kort tid,raskeste pengene jeg har gjort på børs🤑🤑🤑
Slettet bruker
02.04.2021 kl 19:37 6134

300 var før finanskrisen i 2008.
Ta invest
02.04.2021 kl 19:43 6084

Hei. Vi er forskjellige , sånn skal det være. Selskapet er nå verdt ca 6 mrd . Med ML oppe på 100% , butte utvidet ( emi satt av penger allerede) og en fremtid som vi bare kan ane konturene av , så mener eg att selskapet kommer over 60 mrd , dvs ca 200kr i aksjekurs . Min mening , mitt mål . Husk det er i ML pengene er ifølge TT og Rec sjølv.
Slettet bruker
02.04.2021 kl 20:04 5961

Men sånn som det går med semimarkedet nå, tipper jeg REC gjør gode penger der og. En utvidelse av Butte vil kunne vise seg mer lukrativt enn mange aner. Og det er ikke avhengig av politikk eller utvikling av ny batteriteknologi. Bare tut og kjør.

REC står i en meget fin posisjon nå.
Nsxnsx
02.04.2021 kl 20:30 5798

Om vi ser en kurs på 200,- innen de neste par år- så blir jeg en meget ung pensjonist :) men det gjelder sikkert for flere enn meg.
Slettet bruker
02.04.2021 kl 21:04 5614

Yepp🏦🏦🏦
Flipdaflop
02.04.2021 kl 21:18 5509

Jeg har sittet med aksjer i REC siden 2015 og gikk da inn på det som fremstod som en god pris på dengang ca 1,3 (tilsvarer ca 13 idag). Jeg har hele tiden hatt mest fokus på langsiktighet og at aksjen har vært underpriset i et forbigående dårlig verdensmarked med tariffer og toll og begrenset markedstilgang. På det tidspunktet leste jeg mye om aksjen og AntonBerg gav oss også mye innsikt og tiltro til det langsiktige caset.
Aksjen ble imidlertid shortet ihjel og jeg har snittet ned betraktelig underveis. Jeg hadde etter en tid ca 120 000 (tilsvarer 12k idag) aksjer i REC og hadde også på et tidspunkt et papirtap på ca 70k. Det har jeg imidlertid aldri holdt meg våken, fordi jeg har sett at prisingen var langt under tekniske verdier.
Da aksjen var som lavest og papirtapet var som høyest - så etablerte jeg en ny aksjesparekonto og hadde plan om å realisere tapet av skattemessige grunner - og dernest kjøpe tilsvarende andel på ny skatteutsatt aksjesparekonto fordi jeg hadde tro på caset på lang sikt. Lykken skulle ha det til at jeg ikke solgte de opprinnelige 12k aksjer (Etter spleis) men sitter idag med doblet antall aksjer 24 k til et snitt på på ca 7. Reisen etter at Aker kjøpte JUM sin andel har vært et eventyr. Og de seneste utsikter mhp batteriteknologi og andre bruksområder for råvarene har medført enda større trygghet for at dette er en gullgruve på lengre sikt.

Eneste anger er at jeg ikke har tradet mer på gjenkjennelige handlemønstre. God påske og lykke til i RECSIL

Jeg kommer trolig til å gevinstsikre noe underveis men jeg har pr dags dato aldri tradet eller solgt en aksje i REC Silicon. Andelen er nok en 70% av porteføljen min.

Det er vanskelig å se et kursmål med mange ulike teoretiske scenarioer .men selv har jeg 40-50 som et første kursmål, hvor jeg trolig vil gevinstsikre opprinnelig investering Men jeg er langsiktig og har tro på at denne skal over 100 på sikt.
Redigert 02.04.2021 kl 21:32 Du må logge inn for å svare
kursk
02.04.2021 kl 21:55 5268

Gud være med dere!