Påskenøtt - Er dette Aker selskapet riktig priset pr dags dato?

Frodon
PHLY 05.04.2021 kl 10:19 3716

Aker selskapet er priset til kr 852 mill pr dags dato. De har ca kr 832 mill i cash beholdning, kr 0 i gjeld, ordre på ca kr 10 milliarder, fremførebart underskudd på ca kr 625 mill og totalt eierandeler på kr 2,08 milliarder. Siden de ikke har gjeld, vil de heller ikke merke spesielt mye til eventuelle rente økninger tover, som markedet frykter.

Er selskapet riktig priset pr dags dato?

Brukt usd 8,55 i regnestykket
Antall aksjer i Philly Shipyard: 12.574.525

Markedsverdi på selskapet ved kurs kr 67,8 kr 852 mill

Philly Shipyard har et fremførebart underskudd på ca kr 8,3 pr aksje (usd 73,2 mill, dvs ca kr 625 mill), etter å ha brukt federal tax losses iht cares act (som i følge Lars Brandeggen i Aksjesladder, er grunnen til at de har forsøkt å gå med størst mulig bokføringsmessig tap). I følge en dyktig skribent på XtraInvestor, er city tax i Philadelphia på 6,2 % og state 9,99%. Dvs phly sparer seg for ca kr 100 mill i skatt på overskudd fremover. (16,19% av 73,2 musd x 8,5)

Kr 10,26 milliarder i ordre, ventet å øke til kr 12,82 milliarder. Med 6% margin utgjør dette et overskudd på kr 615 mill (ca kr 48 pr aksje) til 769 mill (ca kr 61 pr aksje) Med 10% margin, utgjør dette et overskudd på kr 1 milliard (ca kr 79 pr aksje) til 1,2 milliarder (ca kr 95 pr aksje). (Fra Q4 rapporten 11.2.2021, To date, TOTE Services has ordered the first four ships in the NSMV program, with a total order intake in excess of USD 1.2 billion. If all five NSMVs are ordered, then the contract value would total approximately USD 1.5 billion with the final delivery in 2025.

Selskapet skal sannsynligvis bygge skip til grønt industrien i USA (Fra Q4 rapporten 11.2.2021 "Philly Shipyard is exploring interest from owners in building vessels to support the expanding offshore wind industry").

Alle skip som skal være med på grønt utbyggingen i USA, må bygges ved Jones Act i følge presidenten i USA, Mr Biden. Jones Act vil si at verftet som skal bygge dette, må være amerikansk med amerikanske arbeidere. Tror dere Aker kommer til å bruke sitt eget verft i USA til denne utbyggingen? Philly Shipyard er i Jones Act og Aker eier 57,6% av selskapet, Philly Shipyard eier 3,7% av aksjene i eget selskap.

Dette er fra Q4/20 rapporten den 11.2.2021

Totalt cash pr 31.12.2020 kr 832 mill. (Fra Q4 rapporten 11.2.2021, Total cash and cash equivalents of USD 97.4 million at 31 December 2020, excluding USD 26.4 million of restricted cash)

Gjeld kr 0 (Fra Q4 rapporten 11.2.2021, Total interest-bearing debt was USD 0 at 31 December 2020 compared to USD 59.9 million at 31 December 2019. The Welcome Fund loan of USD 60.0 million was fully repaid at maturity in March 2020)

Eierandeler totalt på kr 2,08 milliarder (Fra Q4 rapporten 11.2.2021, Total assets were USD 240.3 million at 31 December 2020 compared to USD 161.8 million at 31 December 2019, with the increase resulting mainly from (a) an increase in cash and cash equivalents (unrestricted) of USD 46.7 million, (b) a net decrease in restricted cash of USD 40.1 million, (c) an increase in other current assets of USD 42.0 million, including USD 39.6 million due to prepayments to suppliers for the NSMV program, (d) an increase in income tax receivable (long-term and short-term) of USD 22.3 million due to the CARES Act and (e) an increase in deferred tax assets (long-term) of USD 8.5 million. The key factors contributing to the changes in cash and cash equivalents (unrestricted) and restricted cash are described below)

bravi
05.04.2021 kl 10:32 3687

Selskapet kan være riktig priset, markedet tar sjelden feil i lengre tid. De har fremførbart underskudd på 625 mill, det er greit hvis de tjener penger, men det viser også at de har gått med underskudd tidligere. Du har antydet 6% margin, dette vet vi ikke om de klarer å oppnå. Husk mulig utbytte først etter levering av skip 3, hva tyder det på?
Frodon
05.04.2021 kl 11:03 3632

😅😅 Det var det morsomste jeg har hørt så langt i 2021 😜 Du mener eks NEL, NAS, Tesla osv er riktig priset? Har ikke det meste av både verdi og vekst aksjer vært feil priset siste 6 mnd? Hvis ikke, hvordan kan du si at Phly er riktig priset, når den er vanvittig lavt priset vs de andre?

Du mener at Phly ikke går med overskudd vanligvis? De har utbetalt utbytte pr aksje på kr 59,26 siden 2014. De har hatt noen dårlige år i det siste, men nå har de fått store lange kontrakter med det amerikanske forsvaret. Jeg har ikke antydet margin på 6%. Hvis du leser innlegget mitt en gang til, ser du eks på utregning av 6% og 10% margin. På slike serie ordre Phly har nå, pleier marginene å være noe lavere på første skipet, ca 5-6% også stiger marginene for hvert skip når de blir mer effektive på byggingen av gjeldene skip. Da kan vi se marginer på både 8% og 12%. Utbytte etter skip 3 vil si at da kan du sannsynligvis få et større utbytte pr aksje enn kursen står i pr dags dato
Redigert 05.04.2021 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
bravi
05.04.2021 kl 11:26 3601

Man må forholde seg til den kursen man ser på skjermen, den har falt tilbake med en gang kontraktene har blitt meldt hver eneste gang. Dagens kurs er iallefall hva markedet er villig til å betale, kontraktene og all informasjone er godt kjent. Det er ikke gitt at marginene blir større ved kontrakter med forsvaret enn med sivile rederier. Inntil de har bygget ihvertfall ett skip er det ingen som vet hvilke marginer det blir. Ser du på dette med så sent utbytte kan man tro at de taper penger på de 2 første skipene. Det er ikke riktig å sammenligne kursutviklingen med Nel og Tesla, skipsverft er en steingammel bransje som historisk sett stort sett har vært og er en tapsbransje.
Redigert 05.04.2021 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2021 kl 11:34 3570

Ifølge årsrapport har det blitt stilt krav fra MARAD at PHLY ikke betaler utbytte før levering av skip 3 ved kontraktsinngåelse.
Frodon
05.04.2021 kl 11:52 3532

Hva mener du egentlig, at alle selskap er priset riktig av markedet på dagens kurs? Du synes ikke slike utsagn er useriøse og på grensen til latterlige? Det virker som du har veldig lyst til å kjøpe aksjer her, men håper at kursen holder seg like lavt nå, som når du skal kjøpe 😉 Merkelig at du bruker så mye tid og energi på en tapsbransje du ikke har tenkt å kjøpe aksjer i 😉😅🤪 Det er ikke gitt at marginene blir høyere med det amerikanske forsvaret nei, det norske forsvaret gir høye marginer. Men det amerikanske forsvaret er en sikker betaler som ikke går konkurs i usikre tider. Du tar helt feil angående utbyttene, jeg forholder meg til hva de skriver i rapportene sine. Hva forholder du deg til? Regner med at du har sammenlignet Phly med andre skipsverft i USA, for da fant du selvfølgelig også ut av Phly er veldig billig priset.

HII - Huntington Ingalls Industries - 204,23, direkteavkastning 2,1%, p/e 11,9, p/b 4,4, egenkapital pr aksje 46,9
PHLY - Philly Shipyard - 67,8, direkteavkastning 0%, p/e 19,1, p/b 0,98, egenkapital pr aksje 69,5
Redigert 05.04.2021 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
Garcia
05.04.2021 kl 13:54 3386

Det har gått meg hus forbi og forklarer jo mye...
Ellers bra oppsummert av Frodon her...
Ser vi på marginene så er det vel nærliggende å sammenligne med Huntington Ingalls som også leverer skip til us navy...
Der ligger jo marginene på ca 8 % og vi vet av erfaring at phly leverer i tide...
Bruker dere 8% når dere regner ut tror jeg dere treffer sånn nogenlunde....
Frodon
05.04.2021 kl 15:06 3306

Hvis vi bruker 8% som snittmargin på de 4 skipene, som allerede er bestilt, får vi følgende regnestykke hvis jeg bruker usd 8,55:

Cash ca kr 832 mill, som tilsvarer ca kr 66,16 pr aksje (dagens aksje kurs kr 67,8)
Philly Shipyard har et fremførebart underskudd på ca kr 8,3 pr aksje
Med kr 10,01 milliarder i ordre og ved 8% margin, utgjør dette et overskudd på kr 800 mill, ca kr 63 pr aksje.
Eierandeler totalt på usd 240,3 mill. Trekker vi ut cash på usd 97,4 mill, er det usd 142,9 mill i eierandeler, som tilsvarer kr 97 pr aksje

Det gir et kursmål på kr 234. Dagens kurs 67,8. Potensiale oppside på 345% fra dagens kurs.
Det er kursmålet kun på denne ordre. Philly Shipyard har også andre ordre som allerede er børsmeldt
Det gir ca samme prising som Huntington Ingalls Industries har idag, som er et tilsvarende amerikansk verft som Philly Shipyard

-------------------------

Hvis vi bruker 8% som snittmargin på totalt 5 skip (det siste skipet i serien er guidet at vil bli bestilt i Q3/Q4 2021), får vi følgende regnestykke hvis jeg bruker usd 8,55:

Cash ca kr 832 mill, som tilsvarer ca kr 66,16 pr aksje.
Philly Shipyard har et fremførebart underskudd på ca kr 8,3 pr aksje
Med kr 12,57 milliarder i ordre og ved 8% margin, utgjør dette et overskudd på kr 1,00 milliarder, ca kr 79 pr aksje.
Eierandeler totalt på usd 240,3 mill. Trekker vi ut cash på usd 97,4 mill, er det usd 142,9 mill i eierandeler, som tilsvarer kr 97 pr aksje

Det gir et kursmål på kr 250. Dagens kurs 67,8. Potensiale oppside på 368% fra dagens kurs.
Det er kursmålet kun på denne ordre. Philly Shipyard har også andre ordre som allerede er børsmeldt.

(To date, TOTE Services has ordered the first four ships in the NSMV program, with a total order intake in excess of USD 1.2 billion. If all five NSMVs are ordered, then the contract value would total approximately USD 1.5 billion with the final delivery in 2025)
Redigert 05.04.2021 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
inva
05.04.2021 kl 15:14 3289

Enig i at PHLY er lavt priset nå, men det er det nok flere årsaker til.

- Stor eier selger mye aksjer over lang tid (Apollo på flere kontoer).

- Det er veldig lenge til det avklares om PHLY vil tjene penger på disse nye skipene. De vil først bli synlig når skip 1 er ferdig og kvartalstallet for denne perioden er ferdig. Antagelig ved fremleggelse av Q2/Q3 i 2023. Det er veldig lenge til. Hva slags inntekt de melder om underveis spiller ingen rolle. Det er sluttresultatet som teller og det er gjerne på slutten det skjærer seg i et slikt prosjekt. Dette er en ny type skip som bygges og hvis vi ser på størrelsen og hva de koster så er dette meget komplekst kontra det de har levert tidligere. Å se på hva konkurrenter med bred erfaring på denne typen leveranser gir lite mening. De fleste er overbevist om at de vil tjene penger, selv er jeg usikker. Det er sannsynlig at de vil bedre marginene utover i serien, siden de skal levere 4 eller mest sannsynlig 5 skip.

- Det er veldig lenge til de igjen kan betale utbytte, antagelig i slutten av 2023.

- Siden de nå antagelig har fullt opp i forhold til kapasitet så vil de muligens gå glipp av produksjon av grønne skip til vindinstallasjoner, Det haster med disse skipene, mange av de store vindparkene er under planlegging og skal installeres parallelt med NSMV skipene.
Redigert 05.04.2021 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
inva
05.04.2021 kl 15:16 3281

Penger på bok som du regner med inkluderer forskudd mottatt for skip 1 og 2, er det ikke feil å ta med de i regnestykket ditt?

Cash ca kr 832 mill, som tilsvarer ca kr 66,16 pr aksje.
Frodon
05.04.2021 kl 15:22 3273

Så du hvor mye de fikk forskuddsbetalt i Q4/20 for de 2 skipene?
inva
05.04.2021 kl 15:29 3252

As of 31 December 2020, the Company had one shipbuilding contract in place where revenue is recognized over time in line with construction
progress. For the purposes of revenue recognition under IFRS 15, Hulls 033 and 034 are being treated as a combined contract, with the related
performance obligation satisfied over time. As of 31 December 2020, the NSMV project is 4.6% complete.

Progress towards completing the NSMV contract performance obligation is measured based on project costs incurred compared to the total
forecasted project costs. Construction contract revenue and income recognized in 2020 includes revenue and income for Hulls 033 and 034
since the contract for these vessels was accounted for using the principle-over-time revenue recognition method according to IFRS 15.

The recognized profit on long-term contracts in process (Hulls 033-034) at year-end 2020 is as follows:

Amounts in USD thousands 31 Dec 2020

Construction contract revenue recognized 29 125
Construction contract expenses recognized (27 431)
Recognized construction contract profit 1 694

Side 35: http://files.zetta.no/www-phillyshipyard-com/upload/annual_report_2020-web1.pdf
inva
05.04.2021 kl 15:32 3246

For the purposes of revenue recognition under IFRS 15, Hulls 033 and 034 are being treated as a combined contract, with the related
performance obligation satisfied over time.

Det ser ut som at de ikke vil skille på skip 1 og 2 i regnskapet. Siden skip 2 ikke leveres før i Q4 2023, så vil vi ikke vite eksakte marginer før Q4 2023 resultatet legges frem i februar 2024.
Frodon
05.04.2021 kl 15:37 3227

Thx, da er regnestykket over oppdatert. Det utgjorde ca kr 2 pr aksje hvis eg har regnet riktig ;)
Garcia
05.04.2021 kl 15:48 3194

Selvsagt er det vanskeligere å bygge skole sip enn container skip men jeg har god tro på at philly vet hva de gjør..
De har jo også 3-4 andre studier med us navy så mulighetene for nye kontrakter er så absolutt til stede...
Nå gjenstår det å få verftet opp på full kapasitet igjen så får vi se hvordan de takler nye oppdrag/ ordre...
inva
05.04.2021 kl 15:50 3190

Alle gjør jo det, det regnes med 5-10% ser jeg det skrives rundt forbi.

Jeg tenker at det ikke er noe fasit på dette før skip 1 og 2 er levert og selskapet har offentligjort marginen.

Hva selskapet tar ut i margin nå kan gi en pekepinn, men selv ikke de vet jo om de vil tjene penger før bøkene er gjort opp.
Frodon
05.04.2021 kl 15:51 3180

Yes, enig med deg angående det meste her ;) Uten denne usikkerheten hadde det ikke vært mulig å få kjøpt aksjene så billig. Så kommer det an på om man har tro på at Aker får til dette eller ei. Tenker du på budsjett sprekk med at det pleier skjære seg på slutten av et slikt prosjekt? Om det betaler utbytte underveis eller på slutten er det samme for meg. Det viktigste for meg er at de går med overskudd

Minnes jeg leste i års rapporten at de har ledig kapasitet mens de bygger disse 5 skipene, slik at de kan ta andre oppdrag underveis? Til grønt bransjen blir det mest sannsynligvis ombygging av skip, slik jeg har forstått dette.
bravi
05.04.2021 kl 16:10 3147

Hvis alt er kjent (kontrakter, cash, gjeld osv.) er det vel det som kalles effisient, da skal kursen være ganske riktig har jeg lest. I dette caset er det en vesentlig ukjent størrelse, det er marginer. Markedet tror ikke på 8%, da hadde kursen vært høyere. Såvidt jeg vet har ikke Philly bygget mye passasjerskip med stor innredning og infrastruktur for stort mannskap og passasjerer/ kadetter. Videre har de ikke bygget skip for Us navy tidligere. Som dere vet er det vanlig for skipsverft og spesialisere seg på en eller to typer skip. Visste ikke at utbytte først etter skip 3 var en Marad betingelse. Kan det være fordi at MARAD er bekymret for gjennomføringsevnen til verftet og at de syntes prisen var presset ned til beinet i hard konkuranse med andre verft.

Jeg kjøpte noen aksjer her helt på slutten av desember 20 og har allerede sittet gjennom 2-3 kurstopper, en kurs på 234 skulle jeg gjerne sett men først må vi se at verftet er i stand til å oppnå betydelige marginer på kontraktene.
inva
05.04.2021 kl 16:28 3112

Ja, gode argumenter dette. Det er også en grunn til at Apollo selger, det kan være at de tenker at det er for stor risiko her.
Frodon
05.04.2021 kl 16:29 3110

Alt er kjent av kontrakter, cash, gjeld osv i NEL og NAS. Da er de riktig priset etter hva du mener?
inva
05.04.2021 kl 16:35 3096

Frodon skrev: Tenker du på budsjett sprekk med at det pleier skjære seg på slutten av et slikt prosjekt?

Det er på slutten alt det kompliserte tekniske skal på plass, idriftsettes/testes. Det er nok ofte derfor det sprekker på slutten. Dette er bare antagelser fra meg. Kan jo hende det ikke er noe problem.

Husk også på en annen ting. Verftet var uten arbeid når de tok oppdraget, det kan hende de har lagt seg lavt for å få disse oppdragene.
Jeg krysser fingrene for at det går bra, men jeg har redusert min beholdning pga risikoen.
bravi
05.04.2021 kl 16:41 3079

Nei det har ikke jeg sagt, de selskapene mangler også noe håndfast om fremtidig inntjening, men markedet som styrer kursen har enn så lenge troa på at de kommer til å levere. Det er problemet til Philly, de har ikke greid å få markedet til å ha særlig tro på caset når kursen bare tilsvarer cashbeholdningen.
bravi
05.04.2021 kl 16:51 3052

Husker da Norge bygget nye fregatter i Spania, da stilte marinen opp med nesten flere innspektører enn det var verftsarbeidere. Vet ingenting om dette er tilfellet her men slikt kan være veldig ressurskrevende for et verft, de blir liksom aldri ferdig med noe. Tror Inva er inne på noe, på slutten av et skips byggings prosjekt dukker det uansett og alltid opp problemer, det vil det på Philly også, så får vi se hvordan verftet greier å håndtere ferdig stillingen av spesielt det første skipet.
Frodon
05.04.2021 kl 17:15 3000

At de var uten arbeid når de signerte kontraktene har jeg også tenkt på, samtidig ville de ikke signert kontrakter hvor de visste de ville ta store tap. Da kunne de heller solgt verdiene og utbetalt cash beholdningen via utbytter.

Tror du de vil bruke Cognite teknologien ved byggingen? Det er ikke meldt et samarbeid såvidt meg bekjent, men Cognite burde passe bra til et slikt prosjekt og fått ned risikoen for at ting skal gå galt mot slutten
Frodon
05.04.2021 kl 17:23 2976

Markedet tar feil angående aksjekurser hele tiden. Jeg trodde alle som eide aksjer skjønte det? Kjøper du en aksje fordi du tror den er verdt det du kjøper den for? Merkelig at jeg må bruke så mange innlegg på noe så enkelt som dette. Noen av oss bruker mye tid på å finne underprisede børs selskaper. Du skriver at du eier aksjer i Phly. Hvorfor eier du aksjer i et selskap du mener ikke vil tjene penger, som absolutt alt er helt forferdelig i? ;)

Her er forrige gang jeg kom bort i et selskap priset ved cash beholdningen, som heller ikke hadde gjeld og som hadde en fremtidspotensiale.
Aksjen sto i kr 6,20 når jeg la ut analysen. Dagens kurs kr 25,50. Phly minner mye om dette selskapet på fundamentene, bortsett fra at det er en annen bransje og de driver med helt andre ting

https://finansavisen.no/forum/thread/18880/view
inva
05.04.2021 kl 17:23 2972

Ja, nedleggelse kunne vært et alternativ, eventuelt billig overtagelse fra en konkurrent. Ser hva egenkapitalen var på ved årsskiftet. Husk at de ikke eier noen eiendom, kun maskiner og verktøy etc. Jeg vet ikke hva som hadde vært igjen ved en eventuell likvidering i fjor. Da var jo kursen også mye lavere, så det hadde jo blitt noen kroner.

Vet ikke om de bruker Cognite. Det er jo også noe av problemet med PHLY. Særlig etter at junior sluttet som CEO, de er veldig dårlige til å dele info med sine aksjonærer. Det er jo helt stille. De burde bli flinkere på IR-arbeidet og i tillegg caste presentasjonene.
bravi
05.04.2021 kl 17:46 2929

At markedet tar feil på mange aksjer mye av tiden skal man være glad for, ellers hadde det vært kjedelig med aksjer, bare sett etter utbytte da. Problemet her er ikke hva jeg tror og mener, men hva markedet som bestemmer kursen mener. Jeg har bare spekulert litt på årsaken til den slappe kursutviklingen Med de forutsetningene du har påpekt burde det være mulig å få kursen til å etablere seg på et høyere nivå og med en større omsetning.

Synes du gjør en god jobb med informasjon, det er bare å stå på videre så får vi se.

Hva er Cognite?
Redigert 05.04.2021 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
05.04.2021 kl 17:54 2904

De har fått en del stønad og tatt en del regnskapsmessige tap som de fikk utgiftsført for 2018 og 2019 + de har et stort fremførbart underskudd i forhold til mcap. Så tipper de var relativt trygge på avgjørelsen om videre fremdrift når de satset på kontrakter med det amerikanske forsvaret. Så du de nye budsjettene til det amerikanske forsvaret på bygging av nye skip?

"The U.S. Navy recently released its 30-year shipbuilding plan which calls for approximately USD 35 billion per year in shipbuilding for the foreseeable future. Planned new ships include vessels operated by the MSC, which has announced its longterm goal of recapitalizing its fleet of support vessels through either new construction or conversion of existing commercial vessels"

http://files.zetta.no/www-phillyshipyard-com/upload/annual_report_2020-web.pdf

Eller dette potensialet?

«Den amerikanske presidenten Joe Biden og hans administrasjon avslørte mandag et mål om å ekspandere landets havvind-energiindustri i de kommende tiårene ved å åpne nye områder for utvikling, hvilket akselererer tillatelser og setter fart i offentlig finansiering for prosjektene.

Planen setter et mål om 30 nye gigawatt vindkraft til havs innen 2030«

«Biden To Push Offshore Wind Farm Expansion»

https://www.forbes.com/sites/ginaheeb/2021/03/29/biden-to-push-offshore-wind-farm-expansion/?sh=a4d61356be6a
Redigert 05.04.2021 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
Frodon
05.04.2021 kl 18:01 2867

Cognite er hovedgrunnen til at jeg har aksjer i Aker. Hadde det ikke vært for Cognite, kunne jeg "bare" hatt aksjer i AkerBP og Aker Horizons. Prisingen av Aker aksjen var også litt i samme båt da jeg kjøpte den, slik som Phly aksjen er nå:

"Idag kjøpte jeg AOW, ACC og Cognite GRATIS"
https://finansavisen.no/forum/thread/114162/view

"Røkke spår at IT-juvelen Cognite blir Akers mest verdifulle eiendel

Cognite har mål om å bli ledende i verden på å samle inn fysiske data fra industriproduksjon. Dataene digitaliseres og gjøres så tilgjengelige for bedrifter for analyseformål.

Røkke peker på at mye av løpet alt er lagt innenfor digitalisering av tjenester mot forbrukerne. Der har giganter som Google, Facebook og Amazon tatt mye av markedet. Røkke satser isteden på at Cognite kan bli en tilsvarende stor spiller innen markedet for digitalisering av data for bedriftsmarkedet"

https://e24.no/boers-og-finans/i/nAg40B/roekke-spaar-at-it-juvelen-cognite-blir-akers-mest-verdifulle-eiendel
Redigert 05.04.2021 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
awkward
05.04.2021 kl 19:20 2770

Hjem fra påskeferie, for å snuble over en konstruktiv og grundig tråd om Phly? Det var en uventet, og svært hyggelig, overraskelse!
inva
05.04.2021 kl 19:33 2747

Cognite har mål om å bli ledende i verden på å samle inn fysiske data fra industriproduksjon. Dataene digitaliseres og gjøres så tilgjengelige for bedrifter for analyseformål.

https://e24.no/boers-og-finans/i/nAg40B/roekke-spaar-at-it-juvelen-cognite-blir-akers-mest-verdifulle-eiendel
https://www.akerasa.com/investeringer/cognite
Frodon
05.04.2021 kl 20:14 2702

Ja, gledelig overraskelse for meg også 😅 Takk for mye bra info fra de som har bidratt, spesielt Inva 🤩🍾
Redigert 05.04.2021 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2021 kl 20:46 2650

Interessant hvor stor interesse det er her på forumet for Phly, sammenlignet med antall aksjer som handles.. :)
Garcia
06.04.2021 kl 07:55 2434

Det en må huske på her er at PHLY ikke eier verftet men leier det på en 100 års kontakt for 1 USD årlig med den betingelsen at de har min 200 ansatte...
Derfor tror jeg neppe de har vært desperate når de la inn anbud på disse skoleskipene..
De kunne like godt ventet litt og holdt på med div vedlikeholds jobber...
Er jo ikke mange år siden de skulle bygge 4 skip for TOTE men dette havarerte på manglende havn i Hawaii...
Som en del av Aker systemet har de jo også AMSC i bakhånd ...
Selv om det kan ta noen år tror jeg det er fort gjort å doble eller 3 doble pengene sine her...
bravi
06.04.2021 kl 12:12 2306

Ser på E24 at Vard skal bygge 3 skip til vindprosjektet på Doggerbank. Man kan regne med at Philly med hjelp av sine kontakter i Norge kan bli enig med Vard om å få benytte samme designet som basis for å bygge nye wind service skip i Us. Da slipper de ihvertfall å begynne med blanke ark på den biten.
Slettet bruker
06.04.2021 kl 13:00 2257

PHLY samarbeider allerede med vard i en design studie for bygging av kabelfartøy.

http://www.phillyshipyard.com/s.cfm/2-38_104/Philly-Shipyard-Wins-Contract-for-US-Navy-Cable-Ship-Design-Study
Stokk Dum
06.04.2021 kl 13:21 2223

Philly samarbeider også allerede med Vard ifm 'CHAMP-programmet'.

mvh