Suezmax


Aner ikke om nogen følger denne noget tvivlsomme aktie, men lige nu er der faktisk temmelig positiv medvind på raterne - se her

Suezmax Rates
Last week: 23,7
This week: 30.8 !!!
YTD: 14.4 !!!

Kilde: https://www.nat.bm/



SabelT
29.10.2018 kl 15:42 3362

Fornuftig stigning i de seneste dage, ser ud til at Nat klarer skærene.
Lidt mere info her: https://www.nat.bm/wp-content/uploads/2018/10/Arctic-Securiteis-Report.pdf
SabelT
06.11.2018 kl 17:44 3236

NAT kusen er steget ca. 45 % siden 15. oktober.

Raterne er mangedoblet i løbet af foregående måneder > https://www.nat.bm/wp-content/uploads/2018/11/Weekly-freight-rates-021118.pdf
Empire
06.11.2018 kl 19:12 3202

Weber sier blant annet dette i en av sine rapporter

"Suezmax demand surged 12% y/y during the first nine months of 2018, easing the extent of an epic disjointing of fundamentals created by 7% decrease in demand between 2015 and 2017 coinciding with a 17% net fleet expansion. The improvement has already been well reflected in spot market earnings the class has observed: spot market earnings surged from a record quarterly low of ~$5,563/day during 1Q18 to ~$15,464/day during September and over $23,000/day today. Despite the improvement, total demand during 3Q18 remained just shy of the previous record set during 1Q15 – with the earnings improvement of late underscoring the importance of diversity when it comes to the geographic distribution of trades".

Det eneste problemet for Nat nå, er de lange time charter avtalene de inngikk i sommer for de nye juvelene sine. De var til vesentlig lavere rater enn de nå kanskje kan få? Da de begrenset sin nedside, så begrenset de også kanskje sin oppside? De fleste tank selskapene har imildertidig fått en etterlengtet opptur og jeg gleder meg sammen med dere som har vært med.

Fortsettelsen blir fryktlig spennende med en kombinasjon av en forventning om en høyere tilbudsside og forhåpentligvis lavere pris for olje. Det skal vel i teorien bety mer olje på baljer verden rundt? Spørsmålene er mange, men noen av de største er kanskje ordreboken for de ulike segmentene, hvordan tonmile vil se ut etterhvert som fraktdestinasjoner fortsetter sin sakte endring og hvordan dette påvirker etterspørselen av båter fra de ulike segmentene.
Redigert 06.11.2018 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
SabelT
07.11.2018 kl 13:03 3119

Det ser ud til at fortsætte op :)

Statement fra CEO i dag:

"Yesterday, we entered into a contract for about $47,000/day for more than 40 days. Yesterday, we also fixed another of our ships for about $35,000/day for 22 days. These two contracts are indications of a strong tanker market"

kilde: https://www.nat.bm/nordic-american-tankers-limited-nyse-nat-3q2018-results-are-out-november-12-2018-tanker-market-is-very-strong-solid-contracts-dividend/

Dividend
07.11.2018 kl 21:15 3030

Lover godt ja. Vi får nok et heftig utbytte for Q4!
Empire
08.11.2018 kl 18:21 2939

Det kan godt være at utbytte blir bra Q4 i forhold til hva det har vært de siste kvartal, men det er enda veldig lenge til. Det skal renne mye sjøsprøyt over dekkene før den tid.

Både Nat og Fro er godt ned i US i kveld. Først skal Q3 legges frem og jeg tipper det vil komme nye og gode kjøpsmuligheter både før og etter disse blir lagt frem.

Etter en formidabel oppgang, så er det kanskje et snev av gevinstsikring å spore?
SabelT
08.11.2018 kl 19:29 2894

Tja, blev også lidt skuffet over dagens kursdynamik, men har en fornemmelse af, at den pludselig stikker af mod 3,70. De her rater er jo steget helt nede fra 1.200 til 47.000 - og der er ikke sat punktumfejl ;)

Beholder mine positioner en rum stykke tid fremefter.
Mooi
09.11.2018 kl 10:22 2802

Er fascinert av haussing NAT & Herbjørn driver med.
I tillegg er jeg nesten like fascinert over hvorfor man velger NAT fremfor veldig mange andre god tank selskap.

/Mooi
SabelT
09.11.2018 kl 10:49 2780

Ja, der er nok lidt vane indbygget her ;) - men gerne begrundede forslag til alternative investeringer indenfor denne sektor helst primært med udgangspunkt i kursdynamikken i den seneste tid.
SabelT
12.11.2018 kl 15:23 2661

Tak - Vild, vild stigning fra 6.000 $ til 50.000$. Uanset regnskabsresultat (som vel egentlig er godkendt), kan disse rater kun betyde forventning om fortsat substantiel stigning i NAT kursen.

Spændende og tiltrængt udvikling!
SabelT
12.11.2018 kl 16:38 2633

Noget uforståelig markedsreaktion i dag...var regnskabet virkelig så dårligt?
SabelT
23.11.2018 kl 13:54 2418

Suezmax rates 56,4 ! Nu må der da komme lidt reaktion på kursen igen :)

Kilde: https://www.nat.bm/wp-content/uploads/2018/11/Weekly-freight-rates-231118.pdf
Reserven
28.11.2018 kl 21:07 2188

http://vxz.eu/2018-11-29__FA_15__Rekordrate-for-NAT
"Skipet vårt, som gikk på en 50 dagers kontrakt til en dagrate på rundt 65.000 dollar dagen, ble bygd for 15 år siden. Med break-even-rater på 15.000 dollar dagen, blir det veldig mye penger igjen hos oss."
SabelT
29.01.2019 kl 20:49 1590

Trylleri med NAT kursen eller hvad?
Trods fortsat flotte suezmax rater er kursen faldet fra 3,40 i november 2018 til nu 2,01 - så dårligt var Q3 vel ikke. NAT's belåningsgrad er blandt de laveste i branchen.

Hvad foregår der? - Flere løse kanoner på dæk måske ?


Nei si det. NAT følger sine peers i u.s. sammen med det vanlige markedet, det kommer jo ingen nyheter. Regner med det hadde hjulpet med annonsert utbytte for Q4 på $0,10. Det hjelper jo ikke at den nissen i klp er ute å fordømmer beaching heller, selv om samtlige aktører i bransjen gjør det samme.

Hansson skriver October 11, 2018 at "Yesterday 10th October TCE ~$20600/day " medfører "If spot markets increase another 25% and stays there for 12 months, we could earn 25% of our market cap in a year. "

Dette betyr at ved TCE på 30k vil altså NAT tjene inn sin markedsverdi på 2 år. Der er vi nå gj.snittlig i det siste.
Surik
30.01.2019 kl 09:03 1491

TCE på 20-30 000 i snitt for 2019 er kanskje optimistisk, kanskje derfor kursen ikke tar av heller?
Nå er høysesongen på hell, ratene på vei ned, det kommer endel nybygg i markedet og OPEC har kuttet oljeeksporten.
Det er vel større sannsynlighet for rater på 3 000/dag enn 30 000/dag innen april-mai.
Vi skal ikke så langt tilbake (april 2018) før det var nokså begredelige rater og pengene rant ut av tankrederiene:

"The Suezmax rates on the route from West Africa to the United Kingdom rose from $2,772 per day on April 20 to $8,339 per day on April 27. The average Suezmax rates rose to $9,969 per day on April 27 from $5,202 per day on April 20."

På sikt er det muligheter i tank, men våren kan bli seig.

Nåja, la oss ikke ta sorgene på forskudd (men det er bra at markedet gjør det, muliggjør billig inngang nå) Suezmaxratene har kun ved 2 anledninger siden 1990 vært under NATs 2019e breakeven ifølge arctic-rapporten på www.nat.bm. i 92 og 2018, så det var spesielle år.

Nå har det snudd, skipsverdiene for 10 år gamle suezmaxskip har tatt seg opp betraktelig de siste månedene. 8% ordrebok og godt demo nivå.

Utdrag fra allied 29. jan:

Indicative Tanker Values (US$ million)
25 Jan 21 Dec ±% Min Avg Max
VLCC
310k dwt Resale 95.00 93.50 1.6% 82.0 93.5 105.0
310k dwt 5 year old 70.00 66.50 5.3% 60.0 70.4 84.0
250k dwt 10 year old 47.00 43.25 8.7% 38.0 46.9 59.0
250k dwt 15 year old 32.50 30.00 8.3% 21.5 28.7 41.0
Suezmax
160k dwt Resale 66.00 63.50 3.9% 54.0 63.3 73.0
150k dwt 5 year old 47.00 44.50 5.6% 40.0 49.0 62.0
150k dwt 10 year old 33.00 27.25 21.1% 25.0 33.4 44.5
150k dwt 15 year old 18.50 17.00 8.8% 15.0 19.2 23.0

NAT flåte på ~10år gamle suez har steget 21,1% i verdi 21. des - 25. jan

En annen ting som er litt interessant om dagen. Hansson har jo ordrett uttalt at de kan selge aktiene sine i us for 100 kr og kjøpe tank for 50. Dette i basis av at aktien trader 2x nav og at de så kjører emisjon. Så dette liker rederne derfor er de notert i utgangspunktet.

Nå er vi i situasjon at vi er rundt .75x nav og er således en sikkerhet mot emisjon (som er noe f.skap). Det er bare å anta at mr. H har en plan om å kjøre ut utbytte, for å komme over NAV og deretter emisjon for videre ekspansjon. Safe bet er kjøp, hold, selg ved NAV.

Solgte meg ut av en annen ruinhaug og kjøpte denne. Inn på $3 her om dagen. Veldig sein på avtrekkern, that's how I roll. Uansett. Vi sees rundt $9 til jul tenker jeg.

$8k/d ut, og $68k/d inn. Blir penger av slikt!
Varsom
08.10.2019 kl 21:01 656

Fy fader! Aksjekursen i denne bare løper.

Det ble en frisk aften, mine herrer.

Natta!

Det er bare å få på seg skipperlua, USA åpner om en time.

Futtene er irrgrønne og Kinamannen er i godt humør. Ser vi $5 før uka er omme?

Noen som ville av skuta, men vi fyller kjapt på med nye matroser og kursen er igjen opp!

Hmm det går trått :/

Aksjen har gått mye og fort, så det blir gjerne en pust i bakken.
Redigert 09.10.2019 kl 16:10 Du må logge inn for å svare

Æsj, og jeg som hadde gleda meg til en 7-8% opptur. Får være tålmodig.

Edit:
HAHA ok Kapteinen har sovet ut fra gårsdagens haraball og er klar for nye sprell!!! Opp 7,2% as we speak.
La ut en liten gevinstsikring på $4 og hva ser jeg? Jo, en eller annen gladlaks har snappet dem opp på tross av at vi ligger rundt 3,95-3,97!

Hilsen
Guttten med Gullskoene
Redigert 09.10.2019 kl 20:46 Du må logge inn for å svare

Nå går døra av hengslene. Folk sloss om å komme seg ombord her.

Pælma ut på åpning. Bedre kurs igår, men kom bearish nyheter om COSCO så da er det like greit å redde inn noen kjappe kroner. Må ha mat på bordet.

Hopper på igjen når muligheten byr seg :)
Redigert 10.10.2019 kl 15:50 Du må logge inn for å svare