Utfasing av oljeproduksjon og eiendomspriser i Norge

Slettet bruker
15.10.2018 kl 16:13 1278

Ved en raskere utfasing av oljeproduksjon, slik som foreslått av BI-professor Jørgen Randers, tror jeg nesten jeg ville bli litt svett på vegne av eiendomsprisene i Norge. Hvem vil kjøpe eiendom i Norge hvis vi ikke lenger skal produsere olje og dra inn gigantiske summer i grunnrente hver enste dag. Ikke -bærekraftig fiskeoppdrett? Eller oljesmurt turisme?
Redigert 19.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2018 kl 01:01 1183

Dette var barnslig, teit, forutinntatt negativt og lite fremsynt. Forurensningsfri energi er det også penger. Men kanskje mindre når man gir bort hele greia til de illuminatistyrte marionettene. Patetisk og på taperlaget.

Men på klimaskadeutsatte steder ville jeg vært forsiktig. Jeg ville sjekket mulige eiendomskjøp for mulig fremtidig klimaskade grundig først.
Slettet bruker
18.10.2018 kl 11:19 1114

Oljeinntektene utgjør en svært stor del av de samlede inntekter i Norge. Det er nærmest utenkelig at noen annen energiproduksjon vil kunne erstatte oljeinntektene. Heller ikke vil noen andre næringer som vi i dag kan tenke oss kunne erstatte oljeinntektene. Dermed vil betalingsviljen for eiendommer gå ned og prisene falle. Norge vil bli et mindre attraktivt land å flytte til når inntektene faller og velferdsstaten skrumper inn med nødvendighet. Vi vil ikke ha råd til å holde det samme ekstremt høye nivå på konsum og investeringer. Arbeidsledigheten vil øke dramatisk og velferdsstatens vesentligste finansieringskilder (skatteinntekter) tørke ut. Etter noen år vil oljefondet være tømt og vi sitter igjen med en forvitret økonomi og det skal bli litt av en omstilling for både den ene og den andre. Befolkningsveksten vil avta og dermed blir det også mindre behov for boliger.