KOA - Apriltråd

Furuen
KOA 06.04.2021 kl 08:47 46543

Nikko har visst skiftet beite, så starter en ny tråd.

MSI har i følge E24 nå økt til 20,72 %.
telefusken
24.04.2021 kl 16:35 8989

Dette er hva Finansavisen skriver om sitt eget forum:

"Forumet på Finansavisen.no er et forum for meningsytringer og diskusjoner rundt aksjer og børsnoterte selskaper. "
https://finansavisen.no/forum/Regler-og-informasjon

Det står ingen ting på den siden om at man må eie aksjer for å ytre sin mening eller diskutere.

Jeg er beæret over å bli tillagt så stor innflytelse fra deg at du tror enkeltskribenter på dette forumet kan presse kursen ned i flere måneder.

Min agenda er, og har vært, å få litt realisme inn i vurderingen av dette selskapet. Det er mange nå som klager høylydt over dårlig kursutvikling. De leste jo på nettet i fjor høst at den skulle gå til himmels i løpet av noen få uker. Jeg tror mange av dem ble "lurt" av de historiske kursene som børsen viste etter emiene. Da kunne det se ut som om selskapet hadde vært verdt mer enn 10 milliarder året før. Da er det selvfølgelig lett å tro at kursen kan gå kraftig opp når verdien på det tidspunktet lå under 3 milliader, og man kunne lese at kursen var mer enn 90% ned samtidig som selskapet hadde overlevd en stor krise og tjente greit med penger.

Hvis noen skal forbannes, bør vreden rettes mot dem som ikke forklarer at man ikke kan vurdere et selskap etter aksjekursen uten å se på antall aksjer i selskapet. KOA fikk mer enn 20 ganger så mange aksjer etter emiene. Da er det ikke så rart at kursen er mer enn 90% ned. Dette snakket ingen om. De snakket bare om muligheten for kraftig kursstigning. Sannheten var at selskapet i god tid før jul hadde gjennvunnet markedsverdien som i flere år har vaket rundt 3 milliarder. Der er den nå også. Derfor er det heller ingen reprising i sikte. Den fant sted i fjor høst.

Det som skremmer meg, er hvor mange som blir sinte over å bli forklart slike elementære ting. Da har de ikke investert, for det krever vurdering. Det de har gjort, er å gamble. Det er selvfølgelig tillat, men ikke skyv ansvaret over på andre.


Hvis kursen, og verdien skal opp, må selskapet bevise at all gammel historie er forlatt en gang for alle. Da tror også jeg at verdien har mye å gå på. Inntil det skjer, er jeg avventende.

telefusken
24.04.2021 kl 16:42 8978

Hvis man er tålmodig, ser også jeg gode muligheter. Spørsmålet hvordan man definerer "tålmodig" og "langsiktig". En del av de euforiske ser ut til å definere "langsiktig" som en uke, og da blir man nok skuffet.

Jeg tror ikke selskapet går i dass, men jeg blir heller ikke sjokkert om det blir nye problemer. Det er en språklig nyanse her, som noen nok sliter med.

Monckybizz
24.04.2021 kl 18:19 8876

Hvor mange ganger må dette sies ????
Når kun 0,5 % av aksjene i et selskap er i daglig handel og dette mange ganger er de samme aksjene som selges og kjøpes gang på gang, da representerer ikke dette noen kursendring for 99,5% av aksjene i selskapet.
Hvis noen bekymrer seg over kursen til KOA idag, har dette med psykiske problemer å gjøre.
Når dagsomsetningen når 3 - 5 eller 10 % kan man få varige endringer i verdisettingen av KOA.
Før dette er det bare å vente og være tålmodig !!!
Asd
26.04.2021 kl 09:32 8462

Enig med telefusken mtp mangel på halvledere og jeg eier aksjer i koa. F.eks. kjører Daimler ned produksjonen, Peugeot bygger biler med analoge speedometere osv. Dette skal forsette til neste år, kanskje vare enda lengre. Jeg kunne godt tenke meg at tallene blir ikke dårlige, men at den framtidige utsikten ikke blir fantastisk. Hva har man et forum for hvis man ikke kan diskutere slike ting. Noen burde virkelig slutte å stikke hodet i....
GamleErik
26.04.2021 kl 10:11 8368

Hei, poenget med slike forum som dette er nettopp som du sier å få frem ulike synspunkter slik at man har bedre grunnlag for å vurdere selv. Dersom du og Telefusken har rett i at halvledermangelen kommer til å være ødeleggende (forødande) for bilprodusentene og deres underleverandører fremover burde det jo være nærliggende å shorte bilaksjer, det er jo ikke noe tegn til frykt i den sektoren. Daimler opp 50% siste 6 måneder inkl fredag. Kanskje dere har rett eller så har resten av verdens analytikere og investorer i bilindustrien rett. Kanskje sannheten ligger sånn midt imellom... Uansett trenger ikke KOA et massivt løft i salg for å bedre resultatene, de operasjonelle forbedringene som kom frem i 4 Q tegnet etter min oppfatning veldig bra. Dere peker imidlertid på et annet viktig poeng ved hovedaksjonæren i KOA og det er mangel på tillit i markedet, det kan gjøre at man ikke ser de forbedringene som er i ferd med å materialisere seg. Håper de viser vilje til å gjøre noe aktivt med kommunikasjonen med markedet for å bedre denne tilliten.
slapps
26.04.2021 kl 13:11 8117

Chart som ble lagt ut på Xtrainvestor. https://invst.ly/ul7y4
telefusken
26.04.2021 kl 18:15 7816

Dette dreier seg ikke om jeg har rett, eller ikke.

Det folk klager på, er at kursen ikke har gått opp. Jeg har forsøkt å komme med noen forslag til hvorfor. Ett av dem har med halvledere å gjøre. Jeg har ikke ment noe om hva kursen burde være basert på selskapets tall. Det hjelper fint lite med gode tall hvis de som har nok penger til å drive opp kursen skygger unna.

Når en av dem som faktisk er i siste leddet i produksjonskjeden (Scania) offentlig bruker ord som "förödande" og at dette året blir et "overlevelsesår" må man regne med at noen legger merke til det, og gjør seg opp noen egne tanker. Personlig tror jeg faktisk han som er global innkjøpssjef vet mer om dette enn en investor eller analytiker som aldri har produsert noen verdens ting gjør. Han var også mindre negativ i februar enn nå.

Jeg mener politikken med å ikke si noe er drepende for KOAs kurs. Når man leser nyheter, og meldinger som den fra Scania, bygger man ikke tillit ved å vise til en "policy" om å holde kjeft. Noen husker bedre enn andre, og de husker at de holdt kjeft helt til det var for sent i fjor også.
Redigert 26.04.2021 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
bækørreden
27.04.2021 kl 09:45 7340

Det er vel ikke umuligt at mangel på halvledere, kan føre til stigende priser på biler, og derfor øge marginerne i hele forsyningskæden. Hvilket jo ville være meget positivt :)
bækørreden
27.04.2021 kl 09:55 7305

23/4 2021

23.4.2021 13.53 · Nyhetsbyrån Direkt

AUTOLIV: HALVLEDARBRISTEN GER BEGRÄNSAD PÅVERKAN HELÅRET - VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt)

Autoliv har indirekt under årets första kvartal påverkats av den halvledarbrist som råder på grund av en begränsad global fordonsproduktion, men bolagets vd Mikael Bratt bedömer att bristen av komponenter inte kommer bli allt för stor under året.
"Vi tror inte, på helårsbasis, att halvledarbristen kommer påverka bilproduktionen med mer än omkring 2-3 procent. Förväntningen är att det blir bättre under den andra delen av året", uppger Autoliv-chefen till Nyhetsbyrån Direkt.

I delårsrapporten flaggar bilsäkerhetsföretaget för att det väntar sig högre råmaterialpriser under 2021.

"Det gäller framför allt stål samt till viss del vissa kemikalier och i vårt fall yarn (tråd, garn; reds anm) som ingår i våra textilier", säger Mikael Bratt.

För att tackla problematiken höjer bilsäkerhetsföretaget sina priser gentemot kund.

"Det finns ingen automatik i våra prishöjningsmodeller, utan det blir mer av en diskussion med våra kunder".

Rapporten för det första kvartalet slog analytikerförväntningarna på bred front och Autolivs organiska försäljning växte drygt 4 procentenheter mer än den globala fordonsproduktionen.

I vd-ordet skriver Mikael Bratt att med understöd av färska fordonslanseringar som Jeep Grand Cherokee L, Mitsubishi Outlander och Peugeot 308, räknar Autoliv med att överträffa fordonsproduktionen med medelhöga ensiffriga procenttal i år.

Mikael Bratt betonar att bolagets nettoskuld i förhållande till ebitda-resultatet nu kommit ned till 1,4 gånger vilket är under bolagets målbild på 1,5 gånger.

Aktien i Autoliv var upp 3,5 procent en dryg timme efter att ha kommit med kvartalsrapport och sågs därmed i toppen av OMXS30-indexet.

Graf: Autoliv-aktiens utveckling sedan årsskiftet

Bildkälla: Infront.

Anthony Livebrant +46 8 5191 7906 Nyhetsbyrån Direkt


Monckybizz
27.04.2021 kl 13:57 7099

Den viktigste grunnen til at kursen ikke går opp er at det ikke finnes omsetning i aksjen, hvilket igjen betyr at 99,5% av aksjonærene ikke gidder å selge til de kursene som er et resultat av denne micro omsetningen...
Furuen
27.04.2021 kl 14:11 7065

Det er helt korrekt. Kursen ligger og lagger på lavt nivå pga. det lave volumet. Skal vi få fart på kursen, må omsetningen tidobles.
Grimsmo
27.04.2021 kl 15:19 6988

De skjer vel neste uke tenker jeg.
telefusken
27.04.2021 kl 17:18 6843

Og det er fullstedig utenkelig at den microomsetningen som du kaller den er helt uten sammenheng med total mangel på interesse for selskapet fra andre enn de som allerede har aksjer?
telefusken
27.04.2021 kl 17:22 6832

Det som er interessant her, er at både KOA og Autoliv sier at det ikke er problemer, mens Scania som faktisk bygger og selger ferdigproduktet sier at det er et stort og antatt langvarig problem.

Det er et enormt misforhold her, og da lurer jeg veldig på hvorfor sluttkunden som forholder seg til alle underleverandørene er så negativ. Har du noen forslag?
sylenth1
27.04.2021 kl 17:49 6770

Scania har vel vært for naiv mtp. innkjøp av halvledere..
waterretaw
27.04.2021 kl 19:26 6684

Forskningsjefen i Kongsberg automotive laster opp flere aksjer passe til q1 😁




Redigert 27.04.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
DooRaaG
27.04.2021 kl 19:52 6632

Kilde?
waterretaw
27.04.2021 kl 20:03 6595

Aksjonærlista. + 89 000 aksjer. Han eier nå 2,32 millioner aksjer
Slettet bruker
27.04.2021 kl 20:26 6540

Takker så mye for at du deler info. Men dette skal vel børsmeldes?
Sveinbm
28.04.2021 kl 10:30 6137

Nå må det skje noe beveger seg 3 4 øre opp å ned og ingen volum
GamleErik
28.04.2021 kl 16:30 5907

Håper det kommer noen analyser på KOA snart... I mangel av slike har jeg sammenliknet KOA med Autoliv og det som analytikerne bruker som Autolivs peer group, det synes også å være sammenliknbare selskaper med KOA: Resultatet av min analyse basert på KOA*s egne forecast fra Q4 presentasjonen og noen enkle egne forutsetninger viser følgende bilde basert på at jeg DOBLER KOA kursen til 5,60:
Valuation 2021
KOA guiding Autoliv Peer group
P/E 12,9 15,6 15,5
EV/EBITDA 6,6 7,8 5,5
EV/EBIT adj 11,2 11,2 11,8
EV/Sales 0,7 1,1 0,6
Nærliggende forklaring på at KOA kursen ligger på halvparten av det den kunne vært er manglende tillit til KOA ledelsen. De leverte på forventningsstyringen ifm Q3 resultatavleggelsen, klarer de det videre vil kursen klatre, 12 mai er forhåpentligvis første steg....
telefusken
28.04.2021 kl 17:21 5815

Mats Liss er den eneste kjente som følger KOA.
https://www.swedbank-aktiellt.se/om/kongsbergautomotive
GamleErik
29.04.2021 kl 09:46 5493

Ja, dessverre er han nå den eneste. Har lest den tidligere, han legger inn lavere multipler på KOA enn det som konsensus bruker på Autoliv pga past performance. Skulle KOA levere i tråd med det de har guidet eller bedre, ser vi nok høyere multipler hos Liss også. Håper ledelsen tar initiativ til å få opp mer interesse hos ett eller to meglerhus til....., trenger litt positiv markedsføring av aksjen, litt kjedelig her nede i mørket...
telefusken
29.04.2021 kl 17:52 5130

Liss har alltid fremstått som edru, likevel har han alltid kommet ut med høyere kurs enn det som ble fasiten. Han er ekte industrianalytiker med lang fartstid, så sannsynligheten for at han tenker før han skriver er nokså stor.

Tidligere fulgte Petter Kongslie i Sparebank1 KOA, men han er helt tyst nå. Når han trekker frem gode kjøp, blir aldri KOA nevnt.

Jeg mener det er lovlig optimistisk å sammenlikne KOA med Autoliv. Autoliv har lang historie på å levere, KOA har lang historie med å være på kanten av stupet, inkludert to nestenkonkurser siden 2008. De har utrolig mye å bevise før de vinner tillit.

Jeg tror ikke ledelsen er så veldig opptatt av oppmerksomhet, som jeg har skrevet om mange ganger tidligere. Det at de valgte spleis 10:1 og ikke 20:1 svekker ikke mistanken min. 20:1 ville gitt kurser som liknet det som var. Institusjonelle investorer har en nedre grense for når de får lov til å handle i følge sitt mandat. Den er påstått å være mer enn fem kroner for mange norske, og hvis det stemmer, kjøper de ikke KOA uansett om fremtiden kan se lys ut.

Det vi ser i KOA, er et skoleksempel på hvordan en aktør kan gjøre nesten som han vil når det er stort sett bare småsparere inne. Ingen klarer å samle seg for å utfordre det styret driver med.
Redigert 29.04.2021 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
GamleErik
29.04.2021 kl 22:02 4924

Ja de har mye å bevise, men leverer de i Q1 er det 3. kvartal på rad de leverer bedre enn guiding. Tillit rives fort ned, men tar tid å bygge...jeg tror de er på rett vei. Vanskelig å se hvorfor eierne skulle ønske å holde kursen nede. Noen forslag, andre enn rene konspirasjonsteorier?
waterretaw
30.04.2021 kl 12:38 4421

Arild christoffersen KOA:s 7: største aksjeeier øket andelen aksjer med 12 % 👍
arturhaug
30.04.2021 kl 12:52 4380

Kilde?
Slettet bruker
19.05.2021 kl 19:35 1914

Det er det dummeste jeg noen gang har hørt