Not impressed Höegh!

OB
HLNG 15.10.2018 kl 16:20 4530

Höegh LNG : Amendment of the Höegh Gallant time charter

Hamilton, Bermuda, 15 October 2018 – Höegh LNG Holdings Ltd. (“Höegh LNG”) and Egypt Natural Gas Holdings Company (“Egas”) have agreed to amend the Höegh Gallant time charter. Under the amended contract, the Höegh Gallant will be chartered as an LNG carrier to a third party, and Egas will compensate for the rate difference between the original FSRU contract and the new LNG carrier time charter. The amended contract is expected to become effective in October 2018 and will run to April 2020, the termination date of the original five-year FSRU contract.

As part of the original FSRU contract with Egas, Höegh LNG has certain equipment installed on the jetty in Ain Sokhna, Egypt. The book value of this equipment was approximately USD 9 million as of 30 June 2018, and since the market value and alternative use of such equipment is unclear, Höegh LNG expects to record an impairment for a corresponding amount for the third quarter of 2018.

Sveinung J.S. Støhle, President and CEO of Höegh LNG, comments: “We are proud to have provided FSRU services to Egas since 2015, during a period in which Höegh Gallant’s regasification capacity has been fully utilized, contributing strongly to balancing supply with demand in the Egyptian natural gas market. Under this amended contract we maintain our highly valued relationship with Egas, which we hope to further expand in the future as Egypt emerges as a regional energy hub.”
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
OB
15.10.2018 kl 16:22 4515

They basically let the Egyptians out of the contract for free... Hoegh even takes an impairment.

Compared to how Golar has handled these things it is very surprising.

Otroligt billig aktie, men detta var en positiv trigger jag väntade mig som de lyckades förvandla till något negativt.

All logik säger att Egypten borde ha betalat minst hälften av sin kvarvarande hyra mot att de släppte fartyget som då kunde gå direkt in i en glödhet LNGC marknad. Vad hände?
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
bernes
15.10.2018 kl 17:52 4398

Det er vel noe politikk i avtalen og at de tenker mer langsiktig enn bare denne kanselleringen.
"we hope to further expand in the future as Egypt emerges as a regional energy hub.”
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
15.10.2018 kl 18:11 4360

Stocktrader skrev Innlegget er slettet
Så det betyr at kontrakten er over i 2020 som fryktet og Høegh må da leie inn dette skipet fra HMLP til 90,000 dollar dagen og finne nytt arbeid. Så kostnadene går altså opp til 90,000 dollar dagen, noe som vil gi ørsmå marginer sammenlignet med hva dette skipet skulle forvente å gitt av avkastning og utbyttepotensial.
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
OB
15.10.2018 kl 19:03 4287

Sant men det ligger långt bort och jag personligen oroar mig inte över det då jag tror vi har en mycket stark LNGc marknad hela 2020 och delar av 2021 samt tror bolaget har en attraktiv FSRU produkt i fartyget som borde kunna placeras till 90k någon gång kommande 3 år. Rätt gått om upphandlingar som pågår just nu, inte minst i närområdet med Cypern och Kroatien. Detta samtidigt som jag tror bolaget har helt rätt när de säger att "de nya konkurrenterna" återvänt till sin kärnverksamhet dvs vanliga LNGc transporter när en TFDE idag ger 145k usd/dag och en Flex Megi just fick 165k. Just Flex är ju ett exempel på ett bolag som gjort så.

Däremot ifrågasätter jag deras förmåga att förhandla samt skriva kontrakt, något av dessa två känner jag har en svaghet.

Ska vara klar med att denna händelsen inte förhindrar att jag tycker HLNG är en straffspark i dagens läge med flera fartyg på spot linked contracts vilket rimligen just nu betyder skenande intäkter inte minst i ljuset av högt finansiellt leverage.

Jag har inte alla fakta som ledde till resultatet med Egypten men jag hoppas bolaget funderar noga och drar slutsatser för framtiden när det gäller kontrakt och förhandlingar.

Jag kan inte se någon speciell vikt av att hålla sig väl med Egypten som kanske blir en LNG exportör när Höegh är ett FSRU bolag. Låter oerhört långsökt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2018 kl 19:26 4256

Hei OB

Hva tror du om den kortsiktige kursutviklingen basert på dagens nyhet?
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
OB
15.10.2018 kl 19:47 4224

Jag vet inte om så många andra spekulerat i att HLNG skulle få liknande deals som Golar gjorde på två FSRU's där kunden ville ur avtalet tidigt.

Som jag fattat det så går HLNG oerhört bra nu (Q4) med raterna vi ser. Q3 conf call/rapport bör vara mycket bättre än Q2 och jag gissar man där kommer påminnas om hur bra bolaget går just nu.

Dvs jag är mycket positiv till sektorn och till Höegh. Blev bara besviken på utkomsten av detta som jag väntade att bli en positiv trigger... men det går över :-)

Gissar många redan lyssnat på denna från en vecka sen: http://forums.capitallink.com/shipping/2018NYmaritime/audio/dyvik2.mp3

Fullt ös inom LNG och förr eller senare kommer marknaden förstå att HLNG är ett av de bästa sätten att få spotexponering nu...

Gersimi Hannisdahl Twitter:
#MEGI fixed @$165k/d according to @tradewindsnews, w ask rumored @$175-180k/d. Brokers quoted #DFDE spot last week @6y-highs($145), w rates QTD far above our $106k/d forecast as #shipping is tight & the #LNG arb significant. Short-term upside to $FLNG $ALNG $GLOG

I am curious about the comment abount significant arbitrage as the latest I have seen is that arbitrage from Europe to Asia should be closed.
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
15.10.2018 kl 21:58 4094

Virker som vi er grunnleggende uenig om hva som faktisk er bra. Selv om LNG shipping markedet ser bra ut, så vil det selv med 140,000 dollar dagen gjennom ett helt år (aldri skjedd før) gjøre at HØegh kun tjener 50,000 dollar dagen istedet for nærmere 100,000 dollar dagen. Legger du til at sannsynligheten for at ratene ligger på 90,000 dollar er langt høyere (fremdeles ett sterkt marked), så snakker vi null fortjeneste til Høegh og null utbytte fra en av deres viktige eiendeler. Synes dette beviser at markedet og den elendige utviklingen i aksjen det siste året har vært helt berettiget.

Kjøp heller Flex for LNG shipping eksponering enn en aktør med langt høyeredriftskostnader, dyrere skip med lavere avkastning spør du meg.

Men men, only time will show :)

Lykke til.

Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
OB
15.10.2018 kl 22:18 4057

HLNG har uppsidan av FSRU marknaden medans man har skydd nedåt att kunna köra som LNGC. En gratis option m.a.o.

Dessa två marknader ligger i olika fas just nu. Jag tror vi är eniga om flera goda år för LNGC medans många har gett upp om FSRUs. Men med ett lågt prissatt HLNG (den enda avkastningen om du menar på kapital som är intressant är ju enterprise value (värdering vs dagens värde på tillgångarna) på nivån jag betalt, inte book value...) så tror jag att jag kan få en högre avkastning via ett HLNG som handlas långt under aktuellt NAV än FLEX som handlas en bit ovan.
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
bernes
15.10.2018 kl 22:44 4019

Det er vel slik at HLNG eier 53.6% av HMLP slik at bildet ikke er så svart?
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
Evighet
15.10.2018 kl 23:36 3967

Det eneste negative her er vel egentlig nedskrivningen på USD 9 mill. Det var vel rimelig klart at Egas ikke ville forlenge avtalen og det har vært klart at HLNG har garantert 90% av denne raten til Partners fram til 2025. HLNG bør snart få noen nye FSRU-kontrakter.
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
OB
16.10.2018 kl 07:03 3870

bernes, HLNG har de facto ett kontrakt att hyra det skeppet från HMLP 5 år mellan 2020 och 2025. Jag reserverar mig för beloppet som nämnts då jag inte har det färskt i huvudet. Dvs detta är 100% HLNGs ärende självt och inte via dotterbolaget HMLP. Men om vi antar att siffran 90k stämmer och att detta börjar bli ett "problem" 3 år från nu så är jag helt övertygad om att problemet är borta i god tid innan. 90k för en FSRU är inte dyrt utan skulle göra dem mycket konkurrenskraftiga i alla upphandlingar framöver. Personligen är jag vidare övertygad om att en superstark LNGC marknad kommer göra det betydligt enklare för HLNG att vinna långa FSRU kontrakt kommande åren då andra aktörer lämnar FSRU marknaden och har fullt upp med sin kärnverksamhet.. och vips så är marknaden i balans igen.

Jag tycker det är helt fel att hamna i en diskussion vilket sätt som är bäst att använda för att få exponering mot spot LNGC. Flex är superintressant. HLNG är ett bolag som är lågt prissatt och som ger väldigt hög exponering mot LNGC vilket jag tror marknaden missar, samtidigt som vi har en lågt prissatt option på att de spikar nya FSRU kontrakt och börjar droppa ner till HMLP igen vilket triggar IDRs där man ligger perfekt positionerad för tillväxt. LNGC marknaden gör också att finansiella risken i HLNG faller dramatiskt.

Men.. för mig så är GLNG den solklara favoriten. Ta bara ett sådant exempel som att Flex LNG har 2 fartyg på spot nu. 6 totalt med de som kan omsättas under 2019. GLNG har 10 st på spot nu vilket höjer EBITDA med 1 usd på årsbasis för varje 26k LNGC priserna har stigit. Det löjliga är då att det inte ens är pga det jag köper GLNG. Det är istället deras FLNG business och de tre möjliga triggers jag ser framför mig: 1. T3 och eller T4 start på Hilli, 650 musd st i värde vs börsvärde 2500 musd. 2. FID med BP o Kosmos på Tortue. Ett skepp att starta med men fyra om man tittar på vad BP/Kosmos säger de tänker bygga ut. Nästan löjligt när man sen inser att Kosmos har ett ännu större stranded gas fält intill. 10 FLNG?? Tur att GLNG öser in pengar på LNGC nu. 3. Någon form av lösning på Fortuna som isåfall lär bli ett extremt lönsamt projekt där GLNG tar ägarandel.

Så... varför välja... alla tre bolagen med sina rötter i fantastiskt duktiga Norge... är superintressanta. Vi är precis i början av en klassisk shipping bull market tror jag.. riskerna ligger mer externt i makro och allmänna börsklimat.
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
OB
16.10.2018 kl 07:40 3828

Evighet: Här är mallen som jag hade önskat att HLNG levererat efter:

Golar LNG Partners LP (NASDAQ: GMLP) (the "Partnership") announced today that, as provisioned under the terms of the contract, they have received a notice of early termination of the Golar Spirit charter from charterers Petrobras. The Charter end date will now be June 21, 2017. The original end date of the charter was August 2018. In accordance with the terms of the Charter, Charterers will pay to the Partnership a compensation fee as a result of the early termination representing approximately 62% of the EBITDA1 remaining under the contract from June 21, 2017 to the original contract end date.
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
bernes
16.10.2018 kl 08:18 3797

Takk OB.
Mitt poeng var at siden HLNG eier 53.6% av HMLP er noe av de USD 90,000/dag inn og ut av samme lomme.
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
OB
16.10.2018 kl 11:16 3699

Aha :-) jag förstår, ja det är en bra poäng.

HLNG ned idag, jag är köpare.
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
rammern
16.10.2018 kl 11:49 3676

Glng er mer eksponert i annet enn LNG frakt.
Hør på web cast fra DNB i dag.
Kjøper i HLNG om kursen går videre ned
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
OB
16.10.2018 kl 12:21 3639

Vad gäller GLNG exposure så rekommenderar jag sida 25 här: http://hugin.info/133076/R/2214270/864083.pdf

LNGC EBITDA vid TFDE 75k är 204 musd.
LNGC EBITDA vid TFDE 100k är 301 musd.
av det följer att:
LNGC EBITDA vid TFDE 125k är 398 musd.
LNGC EBITDA vid 150k är 495 musd.
Clarkson m.fl säger att raterna är 145k idag.

GLNG har 101 miljoner aktier. Fördelen Golar har gentemot Flex är att man är exponerad NU. Flex situation är att de gradvis blir mer exponerade 2019 och 2020.

När det är sagt så är det just den delen som inte är LNGC hos Golar (utan flytande naturgastillverkning typ Hilli och kommande Tortue) som är mest intressant för mig. 5 usd per aktie bara i LNGC EBITDA (dvs inte medräknat EBITDA från övriga delar) på årsbasis vid aktiekurs 26 usd är bara en trevlig bonus.
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
mimsa
16.10.2018 kl 13:12 3594

Det er vel ikke meningen at dette skal være en GLNG tråd! Det sto noe i FA om at sjefen i HLNG skulle til Kina denne uken? Masse kontrakter med Norske selskaper skulle signeres. Kan HLNG ha noe på gang?
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
OB
16.10.2018 kl 13:59 3559

Ok, jag ber om ursäkt, du har rätt. Tog mig lite större frihet i och med att jag startat tråden men ska skärpa mig...

Det du nämner var faktiskt det jag listade på SA VIE chatten som vad jag trodde var orsaken till HMLP börsstopp i samband med denna nyheten.

Jag såg också det du nämnde... och hoppades att de lyckats förlänga existerande avtal några år... (kineserna borde ha all anledning att uppskatta lösningen med 50-50 FSRU LNGC on hire) och pga det skulle kunna droppa ned det från HLNG till HMLP. Jag hoppas fortfarande på något sånt.

Jag kan också nämna, om jag inte gjort det här redan, att jag läste att Cypern ville ha en FSRU men att man pga tidsperspektivet räknade med att behöva en second hand hellre än en ny. Lät som god chans för Höegh LNG som ju är en av få med möjlighet till snabb leverans.
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
rammern
19.10.2018 kl 11:17 3307

Blir Høeg LNG kjøpt opp ut fra dårlig drift og styrelse .
Selskapet synes å være billig ut fra de som vil øke fokus her.
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
rammern
19.10.2018 kl 11:22 3297

Mulig selskapet forsøkes raidet ut fra kurs og marked.Sitter stille i båten selv.
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
lynx
19.10.2018 kl 18:20 3173

Aksjen har ligget i stabilt sideleie lenge. Omsetningen er lav og interessen likeså. Tålmodighetsprøve!
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
bernes
25.10.2018 kl 09:21 2952

Var kansellerings-avtalen så dårlig at det forsverer en nedgang i verdien på 280 mill?
Virker som bunnpluggen er ute for godt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare